آسیب نخاعی چیست؟

 

آسیب نخاعی یا ضایعه نخاعی چیست؟

ضایعه طناب نخاعی (SCI) به آسیب هر قسمت از نخاع یا اعصاب انتهای کانال نخاع (cauda equina) گفته می شود که اغلب باعث تغییرات دائمی در قدرت عضلات، حواس و سایر عملکردهای بدن در زیر محل آسیب می شود. اگر اخیراً آسیب نخاعی را تجربه کرده اید، به نظر می رسد همه جنبه های زندگی شما تحت تأثیر قرار گرفته است. ممکن است از نظر روحی، عاطفی و اجتماعی تأثیرات آسیب دیدگی خود را احساس کنید. بسیاری از دانشمندان خوشبین هستند که پیشرفت در تحقیقات، روزی بهبود آسیب های نخاعی را ممکن می کند. مطالعات تحقیقاتی در سراسر جهان ادامه دارد. در این میان درمان ها و توانبخشی (کاردرمانی ضایعه نخاعی) به بسیاری از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی این امکان را می دهد که زندگی مستقل و مثمر ثمری داشته باشند.

 

علائم آسیب نخاعی

توانایی شما در کنترل اندام های خود پس از آسیب نخاعی (SCI) به دو عامل بستگی دارد: محل آسیب در طول نخاع و شدت آسیب نخاع. پایین ترین قسمت سالم نخاع به عنوان سطح عصبی آسیب شما شناخته می شود. شدت آسیب اغلب “کامل” نامیده می شود و به عنوان یکی از موارد زیر طبقه بندی می شود:

آسیب نخاعی کامل: اگر تمام حواس (حسی) و تمام توانایی کنترل حرکت (عملکرد حرکتی) در زیرمحل آسیب نخاعی از بین برود، آسیب شما کامل نامیده می شود.

آسیب نخاعی ناکامل: اگر در زیر منطقه آسیب دیده عملکرد حرکتی یا حسی داشته باشید ، آسیب دیدگی شما را ناقص می نامند. درجات مختلف آسیب ناقص وجود دارد.

علاوه بر این فلج ناشی از آسیب نخاعی ممکن است به شرح زیر باشد:

  • تتراپلژی که به عنوان کوادریپلژی نیز شناخته می شود ، این بدان معنی است که بازوها ، دست ها ، تنه ، پاها و اندام های لگن تحت تأثیر آسیب نخاعی قرار دارند.
  • پاراپلژی این فلج تمام یا بخشی از تنه، پاها و اندام های لگن را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

انواع آسیب نخاعی

 

تیم مراقبت های بهداشتی شما یک سری آزمایشات را برای تعیین سطح عصبی و کامل بودن آسیب شما انجام می دهد. هر نوع آسیب نخاعی ممکن است منجر به یک یا چند مورد از علائم و نشانه های زیر شود:

۱. از دست دادن حرکت

۲. از دست دادن یا تغییر حواس، از جمله توانایی احساس گرما، سرما و لمس

۳. از دست دادن کنترل روده یا مثانه

۴. فعالیت های رفلکس اغراق آمیز یا اسپاسم

۵. تغییر در عملکرد جنسی، حساسیت جنسی و باروری

۶. درد یا احساس سوزش شدید ناشی از آسیب به رشته های عصبی نخاع

۷. مشکل در تنفس، سرفه یا پاکسازی ترشحات از ریه ها

 

علائم و نشانه های اضطراری

علائم اضطراری و علائم آسیب نخاعی پس از تصادف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. کمر درد یا فشار شدید در گردن، سر یا کمر

۲. ضعف، عدم هماهنگی یا فلج در هر قسمت از بدن شما

۳. بی حسی، گزگز یا از دست دادن احساس در دست ها، انگشتان پا یا شصت پا

۴. از دست دادن کنترل مثانه یا روده

۵. مشکل در تعادل و راه رفتن

۶. تنفس مختل شده پس از آسیب

۷. گردن یا پشت در یک وضعیت عجیب یا پیچ خورده قرار گفته است.

 

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

هر فردی که یک ضربه قابل توجهی را در ناحیه سر یا گردن خود تجربه کرده باشد نیاز به ارزیابی فوری پزشکی برای احتمال آسیب نخاعی دارد.

  • آسیب جدی ستون فقرات همیشه بلافاصله مشخص نیست. اگر آسیب نخاع تشخیص داده نشود، ممکن است آسیب شدیدتری ایجاد شود.
  • بی حسی یا فلج ممکن است بلافاصله اتفاق بیفتد یا به تدریج با خونریزی یا تورم در نخاع یا اطراف آن رخ دهد.
  • زمان بین آسیب و درمان می تواند در تعیین میزان و شدت عوارض و میزان احتمالی بهبودی مورد انتظار حیاتی باشد.

 

اگر مشکوک هستید کسی از ناحیه کمر یا گردن آسیب دیده است:

  • فرد آسیب دیده را حرکت ندهید. ممکن است فلج دائمی و سایر عوارض جدی در پی داشته باشد.
  • با شماره ۱۲۵ یا شماره کمک فوریت های پزشکی محلی خود تماس بگیرید.
  • شخص را بی حرکت نگه دارید.
  • حوله های سنگینی را در دو طرف گردن قرار دهید یا سر و گردن را نگه دارید تا از حرکت سر و گردن تا رسیدن مراقبت های اضطراری جلوگیری شود.
  • کمکهای اولیه اساسی مانند متوقف کردن هرگونه خونریزی، ایجاد آرامش و راحتی برای فرد آسیب دیده را بدون حرکت دادن سر و گردن فراهم نمایید.

 

علل آسیب نخاعی

ضایعه های نخاعی (SCI) ممکن است در اثر آسیب به مهره ها، رباط ها یا دیسک های ستون فقرات یا خود نخاع باشد. ضایعه نخاعی تروماتیک ممکن است در اثر یک ضربه ناگهانی و آسیب رسان به ستون فقرات شما ایجاد شود که باعث شکستگی، جابجایی، خرد یا فشرده شدن یک یا چند مهره شما شود. همچنین ممکن است در اثر اصابت گلوله یا زخم چاقو منجر به نفوذ و قطع نخاع شود.

آسیب های دیگر معمولاً در طی روزها یا هفته ها به دلیل خونریزی، تورم، التهاب و تجمع مایع در نخاع و اطراف آن اتفاق می افتد.

ضایعه نخاعی غیرترومایی ممکن است در اثر آرتروز، سرطان، التهاب، عفونت یا تحلیل رفتن دیسک ستون فقرات باشد.

 

مغز و سیستم اعصاب مرکزی

سیستم عصبی مرکزی از مغز و نخاع تشکیل شده است. نخاع از بافت نرم ساخته شده و توسط استخوان (مهره ها) احاطه شده است، از قاعده مغز شما به سمت پایین گسترش می یابد و از سلول های عصبی و گروه های عصبی به نام مسیر های عصبی تشکیل شده است که به قسمت های مختلف بدن شما می روند. انتهای پایین نخاع شما کمی بالاتر از کمر در منطقه ای به نام conus medullaris متوقف می شود. در زیر این منطقه گروهی از ریشه های عصبی به نام cauda equina وجود دارد.

مسیر های عصبی موجود در نخاع شما پیام هایی را بین مغز و بقیه بدن شما حمل می کنند. مسیرهای حرکتی سیگنالهایی را از مغز شما برای کنترل حرکت عضلات منتقل می کنند. مسیرهای حسی سیگنالهایی را از قسمتهای بدن به مغز شما منتقل می کنند که مربوط به گرما، سرما، فشار، درد و موقعیت اندامهای شما هستند.

 

آسیب به رشته های عصبی

علت آسیب نخاعی (SCI) چه ترومایی یا غیرترومایی باشد، آسیب بر روی رشته های عصبی عبوری از ناحیه آسیب دیده تأثیر می گذارد و ممکن است بخشی از عضلات یا اعصاب مربوطه شما را در زیر محل آسیب مختل کند.

آسیب قفسه سینه (توراسیک) یا کمر (لومبار) می تواند بر تنه، پاها، کنترل روده و مثانه و عملکرد جنسی شما تأثیر بگذارد. آسیب گردن (سرویکال) علاوه بر تأثیر بر حرکات بازوها و احتمالاً توانایی تنفس، همان مناطق را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

علل شایع صدمات نخاعی

شایعترین علل صدمات نخاعی عبارتند از:

  • تصادفات وسایل نقلیه موتوری. تصادفات اتومبیل و موتورسیکلت علت اصلی آسیب های نخاعی است که تقریباً نیمی از آسیب های جدید نخاع را هر ساله تشکیل می دهد.
  • سقوط. آسیب نخاعی بعد از ۶۵ سالگی بیشتر در اثر زمین خوردن ایجاد می شود. به طور کلی زمین خوردن باعث حدود ۳۱٪ از آسیب های نخاعی می شود.
  • اعمال خشونت آمیز. بیش از ۱۳٪ از آسیب های نخاعی ناشی از برخوردهای خشن است که معمولاً شامل زخم های ناشی از گلوله است. زخم چاقو نیز شایع است.
  • آسیب های ورزشی و تفریحی. فعالیت های ورزشی، مانند ورزش های ضربه ای و غواصی در آب کم عمق، باعث ایجاد حدود ۱۰٪ از آسیب های نخاعی می شود.
  • الکل. مصرف الکل از هر ۴ آسیب نخاعی ۱ مورد است.
  • بیماریها. سرطان، آرتروز، پوکی استخوان و التهاب نخاع نیز می تواند باعث آسیب نخاع شود.

 

عوامل خطر ضایعه نخاعی

اگرچه ضایعه نخاعی (SCI) معمولاً نتیجه یک حادثه است و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد ، عوامل خاصی ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای آسیب نخاعی قرار دهند، از جمله:

  • مرد بودن. آسیب های نخاعی تعداد زیادی از مردان را تحت تأثیر قرار می دهد. در حقیقت تنها حدود ۲۰٪ از آسیب های نخاعی مربوط به زنان می شود.
  • قرار داشتن در سن ۱۶ تا ۳۰ سالگی. اگر در سن ۱۶ تا ۳۰ سالگی باشید به احتمال زیاد دچار ضایعه نخاعی نخاعی خواهید شد. متوسط ​​سن هنگام آسیب دیدگی ۴۳ سال است.
  • سن بالای ۶۵ سال. سقوط باعث بیشترین آسیب در بزرگسالان مسن می شود.
  • رفتار پرخطر. غواصی در آب خیلی کم عمق یا ورزش بدون پوشیدن تجهیزات ایمنی مناسب یا اقدامات احتیاطی مناسب می تواند منجر به آسیب نخاعی شود. تصادفات وسایل نقلیه موتوری دلیل اصلی صدمات نخاعی برای افراد زیر ۶۵ سال است.
  • داشتن یک اختلال استخوان یا مفصل. اگر اختلال دیگری داشته باشید که بر استخوان ها یا مفاصل شما تأثیر بگذارد مانند آرتروز یا پوکی استخوان، یک آسیب نسبتاً جزئی می تواند باعث آسیب نخاع شود.

 

عوارض ضایعه نخاعی

در ابتدا تغییرات در نحوه عملکرد بدن شما ممکن است طاقت فرسا باشد. با این حال تیم توانبخشی شما علاوه بر توصیه تجهیزات و منابع برای ارتقاء کیفیت زندگی و استقلال به شما در تهیه ابزارهایی که برای رفع تغییرات ناشی از آسیب نخاعی نیاز دارید کمک خواهد کرد. مناطقی که اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند عبارتند از:

کنترل مثانه. مثانه به ذخیره ادرار از کلیه ها ادامه خواهد داد. با این حال مغز شما ممکن است نتواند مثانه شما را کنترل کند زیرا حامل پیام (نخاع) آسیب دیده است. تغییرات در کنترل مثانه خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می دهد. این تغییرات همچنین ممکن است باعث عفونت کلیه و سنگ کلیه یا مثانه شود. در طول توانبخشی روش های جدیدی را برای کمک به تخلیه مثانه یاد خواهید گرفت.

کنترل روده. اگرچه معده و روده شما تقریباً مانند قبل از آسیب دیدگی شما کار می کنند، اما کنترل حرکات روده شما اغلب تغییر می کند. یک رژیم غذایی با فیبر بالا ممکن است به تنظیم روده کمک کند و شما روش هایی را برای بهینه سازی عملکرد روده در حین توانبخشی یاد خواهید گرفت. جهت آگاهی بیشتر نقش پروبیوتیک ها در بهبود آسیب نخاعی را مطالعه بفرمایید.

حساسیت پوست. در زیر سطح عصبی آسیب دیدگی شما، ممکن است بخشی از حواس پوست یا تمام آن را از دست داده باشید. بنابراین پوست شما نمی تواند پیامی را به مغز شما بفرستد، زیرا در اثر موارد خاص مانند فشار طولانی مدت، گرما یا سرما آسیب دیده است.

این می تواند شما را در معرض زخم های فشاری قرار دهد اما تغییر مکرر وضعیت در صورت لزوم با کمک می تواند از بروز این زخم ها جلوگیری کند. شما در طول توانبخشی مراقبت مناسب از پوست را یاد خواهید گرفت که به شما کمک می کند از این مشکلات جلوگیری کنید.

کنترل گردش خون. آسیب نخاعی ممکن است باعث مشکلات گردش خون شود بصورتیکه هنگام قرار گرفتن در وضعیت های عمودی مانند جابجایی از وضعیت خوابیده به نشسته یا نشسته به ایستاده دچار افت فشار خون (نوسانات فشار خون وضعیتی یا هیپوتنشن پوسچرال) تا تورم اندام ها شوید. این تغییرات گردش خون همچنین ممکن است خطر ابتلا به لخته های خون مانند ترومبوز ورید عمقی یا آمبول ریه را افزایش دهد.

مشکل دیگر در کنترل گردش خون افزایش بالقوه فشار خون (هایپر رفلکسی خودمختار) است که بسیار خطرناک می باشد.

دستگاه تنفسی. اگر عضلات شکم و قفسه سینه شما تحت تأثیر قرار گیرد، آسیب دیدگی شما ممکن است تنفس و سرفه را دشوارتر کند. اینها شامل دیافراگم و عضلات دیواره قفسه سینه و شکم شما هستند.

سطح آسیب عصبی شما تعیین می کند که چه نوع مشکلات تنفسی داشته باشید. اگر دچار آسیب نخاعی گردنی و توراسیک هستید، ممکن است خطر ذات الریه یا سایر مشکلات ریوی داشته باشید. داروها و درمان می تواند به پیشگیری و درمان این مشکلات کمک کند.

تون عضلانی. برخی از افراد مبتلا به ضایعات نخاعی یکی از دو نوع مشکلات تون عضلانی را تجربه می کنند: سفت شدن یا حرکت غیرقابل کنترل در عضلات (اسپاستیسیته) یا عضلات نرم و شل و فاقد تون عضلانی (فلاسیدیته).

تناسب اندام و سلامتی. کاهش وزن و آتروفی عضلات به زودی پس از آسیب نخاعی رایج است. تحرک محدود ممکن است به کم تحرکی منجر شود و شما را در معرض خطر چاقی، بیماری های قلبی عروقی و دیابت قرار دهد. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید تا وزن کافی داشته باشید.

سلامت جنسی. رابطه جنسی، باروری و عملکرد جنسی ممکن است تحت تأثیر آسیب نخاعی باشد. مردان ممکن است تغییراتی در نعوظ و انزال مشاهده کنند. زنان ممکن است تغییراتی در ترشحات واژن مشاهده کنند. پزشکان متخصص در اورولوژی یا باروری می توانند گزینه هایی برای عملکرد جنسی و باروری ارائه دهند.

درد. برخی از افراد به دلیل استفاده بیش از حد از گروه های خاص عضلانی، دردی مانند درد عضلات یا مفصل را تجربه می کنند. درد عصبی می تواند بعد از آسیب نخاعی به خصوص در فردی که آسیب ناقص دارد، ایجاد شود.

افسردگی. کنار آمدن با همه تغییراتی که آسیب نخاعی به وجود می آورد و زندگی با درد باعث می شود برخی افراد افسردگی را تجربه کنند.

 

جلوگیری از ضایعه نخاعی

پیروی از این توصیه ها ممکن است خطر بیماری آسیب نخاعی را کاهش دهد:

رانندگی ایمن. تصادفات اتومبیل یکی از مهمترین دلایل صدمات نخاعی است. هر زمان که رانندگی می کنید یا سوار ماشین می شوید کمربند ایمنی ببندید. اطمینان حاصل کنید که کودکان شما از کمربند ایمنی استفاده می کنند یا از صندلی ایمنی کودک مناسب سن و وزن استفاده می کنند. برای محافظت از آنها در برابر صدمات کیسه هوا، کودکان زیر ۱۲ سال همیشه باید روی صندلی عقب سوار شوند.

قبل از شیرجه در استخر عمق آب را بررسی کنید. حتما عمق استخر در حدود ۴ متر باشد که از آسیب های سر و گردن جلوگیری شود.

جلوگیری از سقوط. برای رسیدن به اشیا در مکانهای بلند از چهارپایه پله دار تاشو با میله چنگ دار استفاده کنید. نرده های دستی را در راه پله ها اضافه کنید. تشک های بدون لغزش را روی کف کاشی و وان یا دوش قرار دهید. برای کودکان خردسال، از گیت های ایمنی برای مسدود کردن راه پله ها استفاده کنید و نصب محافظ های پنجره را در نظر بگیرید.

در هنگام ورزش احتیاط کنید. همیشه از وسایل ایمنی توصیه شده استفاده کنید. مثلا در ورزش بیس بال از کلاه ایمنی استفاده کنید.

مشروب نخور و رانندگی کن. در حالت مستی یا تحت تأثیر مواد مخدر رانندگی نکنید. با راننده ای که مشروب خورده است سواری نکنید.

 

فیزیوتراپی و کاردرمانی برای بیماران آسیب نخاعی

فیزیوتراپی و کاردرمانی برای بیمار مبتلا به نخاع آسیب دیده باید در اسرع وقت پس از آسیب دیدگی شروع شود. آسیب نخاعی بر زندگی شما و نزدیکان تأثیر می گذارد. متخصصین فیزیوتراپی و کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان توانبخشی ضایعه نخاعی می دانند فردی که دچار آسیب نخاع می شود در طول زندگی خود با چالش های قابل توجهی روبرو است. درمان کاردرمانی و فیزیوتراپی به سطح و شدت آسیب نخاعی که دریافت کرده اید بستگی خواهد داشت.

 

کاردرمانی در ضایعه نخاعی

 

کاردرمانی در آسیب نخاعی کامل

کاردرمانی برای افراد مبتلا به آسیب کامل نخاع بر حفظ قابلیت بافت نرم (جلوگیری از دفورمیتی و کانترکچر)، حفظ دامنه حرکتی مفاصل، افزایش قدرت عضلانی و به حداکثر رساندن استقلال عملکردی شما متمرکز خواهد بود. درمان شامل موارد ذیل می باشد:

  • افزایش قدرت عضلانی بالاتر از سطح آسیب برای کاهش ضعف عضلانی
  • حفظ طول عضله، طول بافت و دامنه حرکتی زیر سطح آسیب
  • کشش عضلات زیر سطح آسیب برای کمک به طویل شدن عضلات کوتاه و کاهش سفتی
  • تمرینات ایستادن منظم برای تحمل وزن و بهبود عملکرد اندام های داخلی
  • ورزش هایی برای بهبود تعادل و اعتماد بنفس
  • آموزش استفاده از ویلچیر که شامل هل دادن و چرخاندن صندلی، کارکردن ترمزها و برداشتن پایه ها و دسته های بازو است.
  • تمرینات کنترل تنفس و کمک به سرفه در صورت لزوم برای صاف نگه داشتن ریه ها
  • آموزش نقل و انتقالات (سوار شدن و خارج شدن از ویلچیر، تخت، ماشین، دوش یا حمام و ورود و خروج از توالت) برای بهبود ایمنی و ارتقاء استقلال فرد
  • مشاوره در مورد استفاده از ارتز و پروتز
  • مشاوره در مورد وضعیت دهی صحیح برای جلوگیری از زخم های ناشی از فشار (زخم بستر)
  • بهبود ایمنی
  • افزایش سطح انرژی
  • کاهش درد و اسپاسم عضلات
  • آب درمانی در ضایعه نخاعی کامل

 

کاردرمانی در آسیب نخاعی ناقص

افرادی که ضایعه نخاعی ناقص دارند بسته به شدت آسیب به روش های مختلفی بروز می کند. بنابراین هر فرد به درمان فردی و ارزیابی مداوم نیاز دارد. درمان کاردرمانی بر توان بخشی و بازگرداندن فرد به سطح جسمی قبلی خود تا حد ممکن متمرکز است. درمان کاردرمانی توانایی های عملکردی را بهبود می بخشد. به موارد زیر توجه می کند:

  • تمرین برای تقویت عضلات ضعیف
  • کاهش کانترکچر که بوسیله عضلات سفت شده ایجاد می شود.
  • بهبود حرکات طبیعی
  • افزایش کنترل حرکت بازوها، پاها و تنه
  • ارتقاء فعالیت های زندگی روزمره
  • ورزش هایی برای بهبود تعادل
  • اضطراب خود را کاهش داده و اعتماد به نفس خود را بازیابید.
  • توانایی انتقال از جمله غلت زدن، حرکت در تختخواب، نشستن، ایستادن را افزایش دهید.
  • برای افزایش استقامت و کاهش خستگی ورزش کنید.
  • تمریناتی برای بهبود گردش خون و دامنه حرکات
  • مشاوره در مورد وضعیت دهی صحیح برای افزایش راحتی
  • مشاوره در مورد ارتز، پروتز وسایل کمکی برای راه رفتن.
  • آب درمانی در ضایعه نخاعی ناقص
  • ارتقاء استقلال فرد
  • بهبود کیفیت زندگی

فرد مبتلا به نخاع آسیب دیده بسته به میزان ضایعه مشکلات مختلفی خواهد داشت. درمان کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان آسیب نخاعی به شما کمک می کند با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت درمان، عملکرد خود را به حداکثر برسانید. جلسات درمانی فیزیوتراپی و کاردرمانی با متخصصین ما موثر و لذت بخش است و شما را از طریق یک برنامه درمانی هدفمند به سمت ترخیص هدایت می کند.

 

بهترین مرکز درمان توانبخشی آسیب نخاعی

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان ضایعه نخاعی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه، کادری مجرب در زمینه آسیب نخاعی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد. شرایط و امکانات ذکر شده این مرکز را بعنوان بهترین مراکز توانبخشی ضایعه نخاعی در تهران معرفی می نماید بصورتیکه از تمام نقاط ایران جهت تشخیص و درمان آسیب های نخاعی به این مرکز مراجعه می کنند.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی آسیب نخاعی: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

مرکز کاردرمانی پاسداران تهران مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، شهید عراقی، مینی سیتی، شهید محلاتی، پایدار فرد، اسلامی، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، لویزان، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی آسیب نخاعی: سعادت آباد، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی، خیابان سپیدار، خیابان شکوفه شمالی، کوچه نظری، پلاک ۴۷

با توجه به موقعیت مرکز کاردرمانی سعادت آباد تهران و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد جنوبی، جنت آباد مرکزی، جنت آباد شمالی، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا، دهکده المپیک، دریاچه چیتگر، یافت آباد، شهریار، اسلام شهر و … می باشد.

 

شماره تماس کلینیک توانبخشی ضایعه نخاعی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

معرفی بهترین مراکز توانبخشی از دید مراجعین:

بهترین مرکز درمان سکته مغزی در تهران

بهترین مرکز درمان ام اس در تهران

بهترین مرکز درمان پارکینسون در تهران

بهترین مرکز درمان ضربه مغزی در تهران

بهترین مرکز درمان تومور مغزی در تهران

بهترین مرکز درمان آنسفالیت در تهران

بهترین مرکز درمان ای ال اس در تهران

بهترین مرکز درمان دیستونی در تهران

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در تهران

بهترین مرکز درمان میوپاتی در تهران

بهترین مرکز درمان دیستروفی عضلانی در تهران

بهترین مرکز درمان کاردرمانی در سالمندان

کلینیک کاردرمانی در غرب تهران

کلینیک کاردرمانی در شرق تهران

کلینیک کاردرمانی در شمال تهران

کلینیک کاردرمانی در جنوب تهران

مرکز کاردرمانی در فلج مغزی

مرکز کاردرمانی در آتاکسی

کاردرمانی در بیماری نورون حرکتی

کاردرمانی در نارمک

کاردرمانی در تهرانسر

کاردرمانی در تهرانپارس

کاردرمانی در پیروزی

کاردرمانی در پاسداران

کاردرمانی در فرمانیه

کاردرمانی در میرداماد

کاردرمانی در تجریش

کار درمانی در انقلاب

کار درمانی در حکیمیه

کار درمانی در جنت آباد

کار درمانی در پونک

کار درمانی در مرزداران

 

۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام بنده بدنبال تصادف دچار ضایعه نخاعی ناقص شدم و حدود ٢ ساله که در این مرکز تحت درمان کاردرمانی جسمی قرار دارم و خیلی خوب پیشرفت کردم. البته قبلش خیلی مراکز را تجربه کرده بودم و خیلیها منزل اومدند ولی واقعا هیچکدام تجربه و مهارت دکتر سیانکی عزیز را نداشتند و از زحماتشون تشکر میکنم.

  • سلام و درود فراوان خدمت شما دوست عزیز
    میزان پاسخگویی در آسیب های نخایی بستگی به آسیب ناقص و کامل در مسیرهای حسی و حرکتی دارد. اگر حس و حرکت حتی جزئی در اندام و تنه وجود داشته باشد احتمال بهبود بیشتر می شود. ولی با این وجود بهتره که توسط یک متخصص کار درمانی ارزیابی حسی و حرکتی صورت بگیرد.
    در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با شماره های مرکز تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من بمدت دوسال در این مرکز با ضایعه نخاعی گردنی تحت درمان بودم کاردرمانی خیلی خوبی داره و الان هم که ایران نیستم بصورت تصویری با کاردرمانهای مرکز در ارتباط هستم.
    ممنون از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − سه =

× پشتیبانی 24 ساعته