آموزش پیش از دبستان و سنجش ورود به مدرسه

در این بخش برنامه آموزش و بهبود مفاهیم پایه پیش دبستانی ، مهارت های آکادمیک و همچنین ایجاد آمادگی برای پشت سر گذاشتن سنجش قبل از ورود به مدرسه توسط متخصصین ارائه می گردد.

آموزش پیش از دبستان

آمادگی پیش دبستانی چیست؟

آمادگی پیش دبستانی که امروزه به آن آمادگی مهد کودک نیز گفته می شود به آمادگی کودک برای حضور موفقیت آمیز در پیش دبستانی و آشنایی با قوانین این محیط ها که شامل پیش دبستانی، مهد کودک، یا مراکز یادگیری زودرس است می شود. این آمادگی در واقع شامل توانایی های اجتماعی، زبانی، انواع بازی ها و نکاتی پیرامون مراقبت از خود است که باعث می شود تا فرایند یادگیری بین معلمان و کودکان راحت تر شود. با داشتن یک برنامه ریزی فعال والدین می توانند به پرورش آمادگی پیش دبستانی کودکان خود کمک کنند.

چرا آمادگی پیش دبستانی مهم است؟

توسعه مهارت های بلوک سازی برای آمادگی پیش دبستانی به معلمان پیش دبستانی این امکان را می دهد تا مهارت های کودکان را در زمینه های تعامل اجتماعی، بازی، زبان، رشد عاطفی، مهارت های بدنی، سواد اولیه، آشنایی با اعداد و مهارت های حرکتی ظریف رشد و توسعه دهند. ایجاد این مهارت ها در کودکان به صورت اساسی و پیش از ورود به دوره پیش دبستانی به طور معمول ورود موفقیت آمیزی را به محیط پیش دبستانی برای کودکان فراهم می کند.

آمادگی اجتماعی می تواند شامل مهارت های تعامل اجتماعی در ایجاد دوستی ها و نگهداری از دوستان، مهارت های مراقبت از خود( مانند استقلال در دستشویی رفتن، توانایی مدیریت ناهار و به طور کلی غذا به صورت مستقل)، تنظیم عاطفی برای نشان دادن واکنش های مناسب سن در شرایطی مانند ناامیدی و کنترل خشم و مهارت های بدنی صحیح برای انجام بازی ها باشد. کودکان باید تعامل خوبی با همسالان خود داشته باشند، مهارت های زبانی را برای خوب گوش دادن بیاموزند( به عنوان مثال برای یادگیری دستورالعمل های بازی های گروهی) و صحبت کردن با دوستانشان را نیز یاد بگیرند.

چه عناصر و مهارت هایی برای آمادگی قبل از پیش دبستانی نیاز است؟

خود تنظیمی: توانایی به دست آوردن، حفظ و تغییر احساسات، رفتار، توجه و سطح فعالیت مناسب برای انجام یک کار یا حضور در یک شرایط خاص.

پردازش حسی: پردازش دقیق تحریک حسی در یک محیط و همچین تحریک حسی بدن که به میزان زیادی روی رفتار، توجه و یادگیری تاثیر می گذارد.

زبان پذیرا ( درک): درک زبان گفتاری( واژگان، دستورالعمل ها، سوالات و مفاهیم) برای دستورالعمل های گروهی و همچنین برای تعامل با همسالان.

زبان بیانی: جمله هایی را تنظیم کنید که دارای دستورالعمل های مناسب سن ( مانند استفاده درست از ضمایر مختلف) و ترکیب کلمات، استفاده از واژگان خاص و بیان یک داستان ساده باشد.

فن بیان: توانایی تلفظ واضح اصوات منفرد در کلمات و جملات

عملکرد اجرایی: مهارت های استدلال و تفکر با درجه بالاتر ( به عنوان مثال کارکردن روی چگونگی ساخت ساختمان مورد نظر، جمع آوری مواد اولیه مورد نیاز و غلبه بر چالش های فرایند)

رشد و تنظیم هیجان: توانایی درک احساسات، تلفیق احساسات مختلف برای تسهیل فکر، درک و تنظیم احساسات. این ویژگی همچنین معنای پاسخ مناسب سن به ناامیدی مدیریت حس ناراحتی یا بهبود سریع از حس ناراحتی نیز می باشد.

مهارت های اجتماعی: توانایی تعامل متقابل با دیگران ( چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی)، سازش با دیگران و توانایی تشخیص و پیروی از هنجارهای اجتماعی مشخص شده از سوی دیگران.

برنامه ریزی و پیروی: عملکرد چند مرحله ای و دنباله ای برای انجام یک فعالیت برای دستیابی به یک نتیجه کاملا مشخص.

چگونه می توان تشخیص داد که کودک از نظر آمادگی برای پیش دبستانی مشکل دارد؟

کودکان ممکن است مشکلاتی را با آمادگی پیش دبستانی داشته باشند که این مشکلات برای آمادگی پیش دبستانی شامل موارد زیر می شود:

-زمانی که از آنها انتظار خاصی می رود به راحتی ناامید می شوند.

-برای دنبال کردن دستورالعمل ها برای انجام فعالیت های روزانه مشکل دارند.

-برای انجام فعالیت های مراقبت از خود ( مانند لباس پوشیدن یا مسائل بهداشتی) به معلمان و والدین خود وابسته هستند.

-نمی توانند به تنهایی دستشویی بروند.

-از نظر اجتماعی نابالغ هستند.

-کودکانی که برای آمادگی پیش دبستانی مشکل دارند ممکن است درک درستی نسبت به سوالات ساده مانند چه کسی، چه چیزی و کجا؟ نداشته باشند.

-نمی توانند به درستی جمله بندی کنند.

-فقط با جملات کوتاه به سوالات پاسخ می دهند.

-درک کردن آنها دشوار است. ( به علت ضعف بیان یا استفاده نادرست از کلمات)

-در درک عواقب کارهایشان مشکل دارند.

-علاقه ای به مشاهده کتاب یا فعالیت هایی که به صورت نشسته انجام می شوند ندارند.

-با همسالان خود به راحتی ارتباط برقرار نمی کنند.

-مهارت های بازی کردن محدودی دارند.

-حاضر به انجام فعالیت های جدید یا راهنمایی درباره چگونگی توسعه مهارت های جدید نیستند.

زمانی که کودکان با مشکلات آمادگی پیش دبستانی درگیر هستند چه مشکلات دیگری برای آنها به وجود می آید؟

هنگامی که کودک با مشکلات آمادگی پیش دبستانی مواجه می شود ممکن است یک یا چند مورد از مشکلات زیر نیز بعد از مشکلات آمادگی پیش دبستانی برای او به وجود بیاید:

خود تنظیمی: توانایی به دست آوردن، حفظ و تغییر احساسات، رفتار، توجه و سطح فعالیت مناسب برای انجام یک کار یا حضور در یک شرایط خاص.

زبان پذیرا (درک): درک زبان گفتاری (واژگان، دستورالعمل ها، سوالات و مفاهیم) برای دستورالعمل های گروهی و همچنین برای تعامل با همسالان.

زبان بیانی: ارتباط برقرار کردن با خواسته ها، نیازها، افکار و عقاید آنها به صورت کلامی سخت و مشکل است.

مشکل در عملکرد اجرایی: مهارت های استدلال و تفکر در سطح بالاتر (حل مسئله، درک علت یا پیشبینی)

مشکل در رشد و تنظیم هیجان: توانایی درک احساسات، تلفیق احساسات مختلف برای تسهیل فکر، درک و تنظیم احساسات.

مشکل در مهارت های اجتماعی: توانایی تعامل متقابل با دیگران (چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی)، سازش با دیگران و توانایی تشخیص و پیروی از هنجارهای اجتماعی مشخص شده از سوی دیگران.

مشکل در برنامه ریزی: عملکرد چند مرحله ای و دنباله ای برای انجام یک فعالیت برای دستیابی به یک نتیجه کاملا مشخص.

مشکل در مهارت های بدنی: مهارت هایی که مربوط به استفاده از عضلات اصلی بدن مانند بازوها، پاها و … هستند که از جمله این مهارت ها می توان به دویدن، پریدن و … اشاره کرد.

مشکل در مهارت های ظریف: مانند نوشتن، نقاشی کردن، برش دادن و …

برای بهبود این مهارت ها چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

برای بهبود مهارت های آمادگی پیش دبستانی می توانید برخی از اقدامات زیر را پیش از ورود فرزند به دوره پیش دبستانی انجام دهید:

انتظارات والدین: انتظارات خود از کودک در خصوص مسائل خود مراقبتی را افزایش دهید و از او انتظار داشته باشید که برخی از فعالیت ها مانند لباس پوشیدن، دستشویی رفتن، غذا خوردن و … را خودش انجام دهد.

آشنایی با کتاب ها: کودکان را با کتاب ها آشنا کنید و برای او داستان تعریف کنید تا علاقه مند به کتاب شود.

آمادگی اولیه: با کودک خود در خصوص دوره پیش دبستانی صحبت کنید و درباره رفتار درست و مناسب، نحوه نشستن و … برای سه ماهه اول دوره پیش دبستانی صحبت کنید.

همکاری با مربیان کودک: با مربیان کودک درباره وضعیت کودکتان صحبت کنید و از آنها مشورت بگیرید تا از عواملی که باعث جلوگیری از رشد فرزند میشوند جلوگیری کنید.

-از تصاویر بصری برای درک بهتر محیط اطراف توسط کودک استفاده کنید.

-کودکان را با خود به گردش ببرید. می توانید در طول مسیر گردش از کنار پیش دبستانی ها عبور کنید تا میل او برای رفتن به پیش دبستانی و آمادگی پیش دبستانی را افزایش دهید.

-مهارت های حرکتی ظریف مانند نوشتن، نقاشی کردن، برش دادن و … را با او تمرین کنید.

چرا باید در صورت مشاهده مشکل در آمادگی پیش دبستانی کودکان به دنبال درمان آن باشیم؟

مداخله درمانی برای حل مشکل آمادگی پیش دبستانی کودکان بسیار مهم است چرا که:

-با این کار از آنها حمایت می کنید تا از دستورالعمل ها پیروی کنند.

-به آنها در برقراری ارتباط با دیگران کمک می کنید.

-اگر مشکل آمادگی پیش دبستانی به طور خاص مشخص نیست این کار به شما کمک می کند تا بتوانید مشکل را به صورت دقیق مشخص کنید.

-روش های ابتکاری و خلاقانه برای بهبود مهارت کودکان پیدا خواهید کرد.

اگر مشکلات آمادگی قبل از پیش دبستانی را نادیده بگیریم کودکان با چه مشکلاتی درگیر خواهند شد؟

در صورتی که مشکلات آمادگی پیش دبستانی را بدون درمان رها کنید ممکن است در دوره پیش دبستانی مشکلاتی از قبیل موارد زیر برای کودکان به وجود بیاید:

-مشکلاتی در شرکت در فعالیت های گروهی

-طرد شدن از طرف همسالان

-مشکلات در پیروی از دستورالعمل ها

-آمادگی ضعیف برای مدرسه و عدم رشد مهارت های تحصیلی

-استرس و اضطراب زیاد برای کودکان در دوران مدرسه و پیش دبستانی

چه نوع درمانی برای حل این مشکلات پیشنهاد می شود؟

اگر کودکان شما نیز مشکلات مربوط به آمادگی پیش دبستانی را تجربه می کنند بهترین راهکار این است که با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بهترین راهکارها را دریافت کنید. مرکز ما با دوشعبه (کلینیک پایا) و (کلینیک غرب تهران) در تهران هر ساله بیشترین میزان قبولی سنجش ورود به مدرسه را در بین کودکان با مشکلات خاص دارد.

× پشتیبانی 24 ساعته