آتاکسی نوعی اختلال عصبی است که در اثر آسیب به قسمتهایی از سیستم عصبی ایجاد می شود که حرکت و تعادل را کنترل می کند که باعث حرکت هماهنگ عضلات در بدن می شود. آتاکسی علائم اصلی گروهی از اختلالات عصبی به نام آتاکسی مخچه ای است. آتاکسی همچنین علائم بسیاری از اختلالات عصبی از جمله ضربه مغزی، آسیب دیدگی سر، مولتیپل اسکلروزیس و فلج مغزی است. در این مطلب قصد داریم به بررسی بیماری آتاکسی و درمان کاردرمانی و گفتاردرمانی در مرکز تخصصی درمان آتاکسی در تهران بپردازیم.

آتاکسی چیست؟

تشخیص آتاکسی

تشخیص آتاکسی پیچیده است زیرا انواع مختلفی از آتاکسی وجود دارد و سایر بیماریهای عصبی علائم مشابهی دارند. یک متخصص مغز و اعصاب ممکن است برای تأیید تشخیص نیاز به انجام آزمایشات بسیاری داشته باشد که شامل موارد زیر است:

• آزمایش خون
  • تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI)
  • آزمایشات ژنتیکی برای دیدن اینکه آیا این اختلال ارثی است یا خیر.

فرد مبتلا به آتاکسی را می توان در کودکی یا بعد از آن در زندگی تشخیص داد.

چه عواملی باعث بروز آتاکسی می شود؟

دلایل مختلفی برای آتاکسی وجود دارد که ممکن است ارثی یا غیر ارثی باشند.

علل آتاکسی ارثی شامل موارد زیر است:

• ناهنجاری ژن در خانواده منتقل می شود (این به نوع آتاکسی که در آن منتقل می شود بستگی دارد). به عنوان مثال آتاکسی مخچه مانند:

۱. آتاکسی فریدریش

۲. آتاکسی اسپینوسربرار نوع ۶

۳. آتاکسی تلانژکتازی

• رشد غیر طبیعی مخچه در رحم. مخچه ناحیه ای از مغز است که وظیفه هماهنگی حرکت عضلات را بر عهده دارد. علائم از زمان جوانی فرد شروع می شود.

علل آتاکسی غیر ارثی عبارتند از:

۱. سکته مغزی

۲. آسیب تروماتیک مغز

۳. مولتیپل اسکلروزیس

۴. فلج مغزی

۵. حساسیت به گلوتن و کمبود ویتامین E

۶. سوء مصرف الکل و مواد مخدر

برخی از افراد دچار آتاکسی ایدیوپاتیک هستند که علت اصلی آن ناشناخته است.

علائم آتاکسی چیست؟

آتاکسی افراد مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا انواع مختلف آتاکسی با درجه و علائم مختلف وجود دارد. علائم آتاکسی بسته به علت بیماری و در صورت دسترسی به درمان ممکن است بهتر یا بدتر شود. علائم آتاکسی شامل موارد زیر است:

• در ایستادن و راه رفتن به دلیل تعادل ضعیف دچار مشکل می باشد.
  • هماهنگی دست و پا ضعیف می باشد.
  • در نوشتن و غذا خوردن به دلیل اختلال در هماهنگی و لرزش غیر ارادی دچار مشکل می باشد.
  • مشکل در گفتار و بلع
  • حرکات چشمی آهسته و سرگیجه
  • پاهای بیش از باز در حین ایستادن و راه رفتن

کاردرمانی برای آتاکسی

کاردرمانی جسمی برای مبتلایان به آتاکسی بسیار مهم است و متخصصان کاردرمان ما در کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی پایا و کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی غرب تهران در معالجه افراد مبتلا به این بیماری دارای تجربه کافی می باشند. درمان کاردرمانی برای آتاکسی در موارد ذیل متمرکز می باشد:

• افزایش کنترل حرکت بازوها ، پاها و تنه
  • بهبود تعادل
  • بهبود وضعیت پوسچرال
  • بهبود راه رفتن
  • توسعه استقلال

کاردرمانگران با انگیزه ما می دانند که هر بیمار مبتلا به آتاکسی مشکلات مختلفی دارند بنابراین درمان تخصصی ما متناسب با نیازهای شما است. کاردرمان های ما در حیطه نورولوژی به شما تمریناتی را می دهند که بر اساس فعالیتهای روزمره ضمن تقویت قدرت ، هماهنگی، تعادل و کیفیت حرکات را بهبود می بخشند. خدمات ما در مرکز تخصصی درمان آتاکسی به شما این امکان را می دهد تا استقلال و پایداری وضعیت پوسچرال خود را در یک محیط امن افزایش دهید. کلینیک تخصصی تشخیص و درمان آتاکسی با بیش از ۱۵ سال سابقه، کادری مجرب و تجهیزات درمانی بروز بعنوان یکی از بهترین مراکز درمان آتاکسی در تهران شناخته می شود.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی آتاکسی

ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی آتاکسی

سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا  و … می باشد.

دیزآرتری چیست؟

آپراکسی چیست؟

میوپاتی چیست؟

دیستونی چیست؟

آنسفالیت چیست؟

تومور مغزی چیست؟

بیماری کندی چیست؟

هیدروسفالی چیست؟

میکروسفالی چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

درمان آتاکسی چیست؟

آتاکسی فریدریش چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری نورون حرکتی چیست؟

کاردرمانی برای آتاکسی فریدریش

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

• سلام پدر بنده با مشکل آتاکسی در این مرکز تحت درمان قرار داره و ما خیلی راضی هستیم.
    خسته نباشید

• سلام پسر بنده دچار آتاکسی فریدریش هستش و مدتی است در این مرکز تحت درمان کاردرمانی جسمی، حرکتی و تعادلی قرار داره و خداروشکر خیلی بهتر شده و خیلی از این مرکز راضی هستیم.