آنسفالیت التهاب حاد مغز به دلیل عفونت ویروسی است که باعث از بین رفتن عملکرد مغز می شود. انسفالیت معمولاً با علائمی شبیه آنفولانزا مانند تب و سردرد آغاز می شود. علائم آنسفالیت می توانند در طی چند ساعت به سرعت پیشرفت کنند و فرد ممکن است دچار گیجی، تشنج و از دست دادن هوشیاری شود.

آنسفالیت چیست؟

تشخیص آنسفالیت

اگر مشکوک به آنسفالیت هستید، تشخیص سریع و دقیق جهت کاهش آسیب به مغز لازم است. همچنین ضروری است که علل دیگر علائم مانند مننژیت یا سکته مغزی رد شود زیرا این شرایط نیاز به درمان متفاوت دارد. دو آزمایش اصلی وجود دارد که برای تشخیص آنسفالیت استفاده می شود:

• اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • لومبار پانکچور

تشخیص آنسفالیت توسط دکتر متخصص مغز و اعصاب بزرگسالان یا دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان صورت می گیرد.

چه عواملی باعث بروز آنسفالیت می شوند؟

دو دلیل اصلی آنسفالیت وجود دارد که عبارتند از:

• آنسفالیت عفونی: مغز مستقیماً توسط ویروسی آلوده می شود که به بافت مغز آسیب می رساند. مانند ویروس تبخال یا ویروس دوران کودکی مانند اوریون، سرخک یا سرخچه.
  • آنسفالیت پس از عفونت: سیستم ایمنی بدن روزها یا هفته ها بعد از عفونت ویروسی به بافت مغز حمله می کند. هنوز مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد.

علائم آنسفالیت چیست؟

علائم اولیه آنسفالیت می تواند از موارد خفیف تا شدید متفاوت باشد. علائم آنسفالیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گیجی
  • مشکل در گفتار یا شنوایی
  • از دست دادن حافظه

عوارض طولانی مدت آنسفالیت در نتیجه آسیب مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱. علائم جسمی آنسفالیت:

• ضعف عضلات یک یا هر دو طرف بدن
  • کاهش حس
  • افزایش تون عضلانی (اسپاستی سیته) و یا کاهش تون عضلانی (فلسیدیتی)
  • تعادل ضعیف در نشستن و ایستادن
  • مشکل در کنترل حرکت بازوها و پاها برای انجام کارهای روزمره
  • کاهش تحرک
  • تحمل جسمی را در ورزش کاهش می دهد.

۲. علائم غیر جسمی آنسفالیت:

• از دست دادن حافظه
  • تغییر شخصیت
  • صرع
  • مشکلات گفتار و زبان

علائم ناشی از انواع خاص آنسفالیت

انسفالیت ناشی از عفونت های خاص یا فرآیندهای خودایمنی می تواند با علائم مشخص ظاهر شود. احساس دژاوو (احساس این است که فرد چیزی را از قبل تجربه کرده است) یک یافته رایج در مراحل اولیه آنسفالیت ویروس هرپس سیمپلکس است. نوعی از آنسفالیت خودایمنی که گیرنده های NMDA را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند با یک بیماری شبه آنفولانزا شروع شود. سپس می تواند منجر به تغییرات رفتاری و الگوهای حرکتی غیرعادی شود که بر دهان و صورت تأثیر می گذارد و منجر به زوال شناختی و اختلال در عملکرد سیستم عصبی خودمختار می شود.
نوع دیگری از آنسفالیت خودایمنی (LGI1) با تشنج یا سایر حرکات غیر طبیعی صورت یا بازو همراه است. علائم آنسفالیت ممکن است شبیه سایر مشکلات یا شرایط پزشکی باشد. برای تشخیص همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

بهترین کاردرمان آنسفالیت

درمان آنسفالیت
کلید زنده ماندن از آنسفالیت، تشخیص زودهنگام و درمان موثر علت زمینه ای است. کار تیمی متخصصان یک عامل مهم در مراقبت بهینه از آنسفالیت است. بیماران آنسفالیت ممکن است نیاز به ماندن در ICU داشته باشند تا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بتوانند تشنج، تورم مغز، نارسایی تنفسی یا تغییرات ریتم قلب را بررسی کنند. درمان آنسفالیت به علت و علائم زمینه‌ای بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-داروهای ضد ویروسی برای مبارزه با عفونت های ویروسی موثر بر مغز
-آنتی بیوتیک ها برای رفع عفونت های باکتریایی زمینه ای که باعث آنسفالیت می شوند.
-ایمونوتراپی مانند استروئیدها، آنتی بادی های داخل وریدی (IVIg) یا تعویض پلاسما، برای رسیدگی به انواع خاصی از آنسفالیت خود ایمنی
-داروها یا سایر روش های درمانی برای کنترل تشنج
-اگر انسفالیت فرد باعث از دست دادن هوشیاری شده باشد، ممکن است لوله تنفس، کاتتر ادراری یا لوله تغذیه ضروری باشد.
بیماران مبتلا به آنسفالیت که تشنج‌هایی دارند که به داروهای ضد تشنج پاسخ نمی‌دهند، می‌توانند از رژیم کتوژنیک که سرشار از چربی و کربوهیدرات کم است، سود ببرند. این دارو در کاهش تشنج در صرع مقاوم به دارو در کودکان و بزرگسالان و همچنین در بیماران مبتلا به آنسفالیت خودایمنی مانند آنسفالیت گیرنده ضد NMDA موثر بوده است.

درمان بیماری آنسفالیت

کاردرمانی برای آنسفالیت

در مرکز تخصصی درمان آنسفالیت، کاردرمان های ما در حیطه آنسفالیت در ارزیابی و درمان مشکلات مربوط به حرکات و از دست دادن مهارت های بدنی که ممکن است به دنبال آنسفالیت رخ دهد، دارای مهارت و تجربه کافی می باشند. کاردرمانی آنسفالیت در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران با تمرکز روی توانایی های شما به انجام کارهای روزمره کمک می کند:

• کنترل سر و تنه افزایش می یابد.
  • بهبود حس و حس مفاصل
  • توسعه و تسهیل حرکت طبیعی در بازوها ، تنه و پاها
  • بهبود تعادل
  • بهبود وضعیت پوسچر
  • افزایش قدرت عضلات
  • بهبود و حفظ دامنه حرکت مفاصل
  • تسکین درد
  • تقویت استقلال با انجام وظایف عملکردی مانند غلت زدن ، نشستن ، ایستادن و راه رفتن
  • بهبود کیفیت زندگی

در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران یک ارزیابی کامل از نیازهای فعلی شما انجام خواهد شد و یک برنامه درمانی فردی برای تأمین آن نیازها تهیه خواهد شد. تا این اطمینان حاصل شود که شما بهترین بهبود ممکن را کسب کرده و به حداکثر پتانسیل بدنی خود خواهید رسید. درمان کاردرمانی جسمی و فیزیوتراپی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تمریناتی برای تسهیل الگوهای طبیعی حرکت و بهبود توانایی در انجام کارهای عملکردی
  • تمرین فعالیتهای کاربردی مانند غلت زدن ، نشستن ، جابجایی از وضعیت نشسته به ایستاده و راه رفتن
  • برنامه های کششی و تقویتی برای رفع سفتی و افزایش قدرت عضلات که کارهای روزمره را بسیار آسان تر می کند.
  • مشاوره در مورد وضعیت دهی صحیح ، نشستن و ایستادن
  • آموزش تعادل با تمرکز بر تعادل نشستن و ایستادن برای کمک به بیشترین میزان تحرک
  • در صورت لزوم مشاوره در مورد وسایل راه رفتن و صندلی مخصوص
  • جلسات آموزش هندلینگ و جابجایی بیمار برای سرپرستان و مراقبین که شامل روش های درمانی انتقال ، جابجایی و تکنیک های موقعیت یابی برای افزایش راحتی و بهبود راستای پوسچرال می باشد. همچنین می توان استفاده درمانی از بالابر و قلاب و موارد دیگر را آموزش داد.

کاردرمانگران ما در مرکز تخصصی درمان آنسفالیت تهران همچنین با متخصصین فیزیوتراپی و ارتوپد فنی در جهت درمان بیماران با تشخیص آنسفالیت همکاری نزدیکی دارند و اطمینان می دهند که از درمان خود نهایت استفاده را می برید و پیشرفت های چشم گیری را بدست خواهید آورد. لازم به ذکر است که مرکز تخصصی توانبخشی آنسفالیت در تهران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد بعنوان یکی از بهترین مراکز درمانی در ایران اماده ارائه خدمات درمانی می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت ارزیابی با شماره ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس بگیرید.

آنسفالیت چیست؟

کاردرمانی در آنسفالیت

گفتاردرمانی در آنسفالیت

درمان توانبخشی آنسفالیت

مسائل گفتاری و زبانی آنسفالوپاتی

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

• سلام پسر من بدنبال آنسفالیت دچار مشکلات جسمی و ذهنی شد که خیلی منو همسرم را بهم ریخت خداروشکر وقتیکه توکل بخدا کردیم و توانبخشی را شروع کردیم خیلی بهتر شده در حال حاضر راه میره و گفتارش هم تا جمله های دو کلمه ای راه افتاده.
    سپاس بابت زحماتتون

• سلام پسر من بعد از آنسفالیت راه رفتنش را از دست داد و با کاردرمانی جسمی دوباره حرکتشو بدست آورد ولی در حال حاضر از نظر ذهنی و گفتاری نسبت به همسالانش عقبتره و گفتار درمانی و کاردرمانی ذهنی میشه و خیلی پیشرفت کرده و با توجه به پروسه طولانی درمان بهتر که از ابتدا با یک مرکز خوب و مجهز کار کنید من از این مرکز خیلی راضی هستم.