ویژگی های اولیه اختلال بیش فعالی شامل نقص توجه، بیش فعالی و رفتار تکانشی است. علائم بیش فعالی قبل از ۱۲ سالگی شروع می شود و در برخی از کودکان از ۳ سالگی قابل توجه است. علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی می تواند خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد و ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد. در این مطلب قصد داریم به بررسی مراحل تشخیص و درمان بیش فعالی در مرکز تخصصی درمان بیش فعالی تهران با بیش از ۲۰ سال سابقه و دو شعبه در ایران بپردازیم. جهت آشنایی با بهترین خدمات برای درمان و تشخیص بیش فعالی کودکان ما را دنبال کنید.

مرکز تخصصی درمان بیش فعالی

تشخیص بیش فعالی توسط بهترین دکتر متخصص

به طور کلی کودک تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی را دریافت نمی کند مگر اینکه علائم اصلی اختلال نقص توجه و بیش فعالی در اوایل زندگی قبل از ۱۲ سالگی شروع شود و مشکلات قابل توجهی را در خانه و مدرسه به طور مداوم ایجاد کند. آزمایش خاصی برای ADHD وجود ندارد اما تشخیص احتمالاً شامل موارد زیر است:

-معاینه پزشکی برای کمک به رد سایر علل احتمالی علائم

-جمع آوری اطلاعات مانند هر گونه مسائل پزشکی فعلی، سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی و سوابق مدرسه

-مصاحبه یا پرسشنامه برای اعضای خانواده، معلم فرزندتان یا سایر افرادی که کودک شما را به خوبی می شناسند مانند مراقبان، پرستاران کودک و مربیان

-معیارهای اختلال نقص توجه و بیش فعالی از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM-5، منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا می باشد.

-مقیاس‌های رتبه‌ بندی بیش فعالی برای کمک به جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات درباره فرزندتان

سایر مشکلاتی که ممکن است با بیش فعالی اشتباه گرفته شوند؟

اگرچه گاهی اوقات علائم بیش فعالی ممکن است در کودکان پیش دبستانی یا حتی کودکان کوچکتر ظاهر شود، اما تشخیص این اختلال در کودکان بسیار کوچک دشوار است. به این دلیل است که مشکلات رشدی مانند تاخیر زبان ممکن است با اختلال نقص توجه و بیش فعالی اشتباه گرفته شود. کودکانی که در سنین پیش دبستانی یا کمتر مشکوک به بیش فعالی هستند بیشتر به ارزیابی توسط یک متخصص مانند روانشناس یا روانپزشک، آسیب شناس گفتار یا دکتر متخصص کاردرمانی نیاز دارند. سایر شرایطی که شبیه ADHD هستند. تعدادی از شرایط پزشکی هستند که علائم و نشانه‌هایی مشابه علائم بیش فعالی ایجاد می کند. عبارتند از:

-مشکلات یادگیری یا زبان

-اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اضطراب

-اختلالات تشنجی

-مشکلات بینایی یا شنوایی

اختلال طیف اوتیسم

-مشکلات پزشکی یا داروهایی که بر تفکر یا رفتار تأثیر می گذارد.

-اختلالات خواب

-آسیب مغزی

از پزشک خود در مرکز تخصصی درمان بیش فعالی چه انتظاری دارید؟

آماده پاسخگویی به سوالاتی باشید که پزشک ممکن است بپرسد مانند:

-اولین بار چه زمانی متوجه مشکلات رفتاری فرزندتان شدید؟

-آیا رفتارهای نگران کننده همیشه یا فقط در موقعیت های خاص رخ می دهد؟

-مشکلات فرزند شما در خانه و مدرسه چقدر شدید است؟

-به نظر می رسد چه چیزی باعث بدتر شدن رفتار فرزند شما می شود؟

-به نظر می رسد چه چیزی باعث بهبود رفتار فرزند شما می شود؟

-آیا فرزند شما کافئین مصرف می کند؟ چقدر؟

-ساعت ها و الگوهای خواب کودک شما چگونه است؟

-عملکرد تحصیلی فعلی و گذشته فرزندتان چگونه است؟

-آیا فرزند شما در خانه مطالعه می کند؟ آیا او در خواندن مشکل دارد؟

-از چه روش های انضباطی در خانه استفاده کرده اید؟ کدام یک موثر هستند؟

-روابط اجتماعی فرزندتان را در خانه و مدرسه توضیح دهید.

دکتر متخصص بیش فعالی کودکان در مرکز تخصصی درمان بیش فعالی بر اساس پاسخ ها، علائم و دغدغه های شما سؤالات زیادی می پرسد. آماده سازی و پیش بینی سوالات به شما کمک می کند از زمان خود با دکتر بهترین استفاده را ببرید. این امر به روند تشخیص و درمان کودک، کمک شایانی می کند.

درمان بیش فعالی با بهترین مداخلات روز دنیا

درمان‌های استاندارد بیش فعالی در کودکان شامل داروها، رفتار درمانی، مشاوره و خدمات آموزشی است. این درمان‌ها می‌توانند بسیاری از علائم اختلال بیش فعالی را کاهش دهند. ممکن است مدتی طول بکشد تا مشخص شود چه چیزی برای کودک شما بهتر است.

کار درمانی در بیش فعالی

دکتر متخصص کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان بیش فعالی به کودکان مبتلا به ADHD کمک می کند تا مهارت های خاصی مانند:

-سازماندهی

-مهارت خود تنظیمی

-هماهنگی حرکتی ریز و درشت

-توانایی انجام کارهای روزمره مانند دوش گرفتن، مرتب کردن کوله پشتی یا مرتب کردن تخت به سرعت و به خوبی

-سطوح «انرژی» بیش فعالی آنها را کنترل کنید.

اولین کاری که درمانگر انجام می دهد ارزیابی فرزند شماست. آنها معمولاً این کار را در حضور شما انجام می دهند. در طول ارزیابی، درمانگر به چگونگی تأثیر بیش فعالی بر کودک شما می‌پردازد.

حس درمانی در بیش فعالی

متخصص کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان بیش فعالی فرزند شما را از نظر اختلال پردازش حسی بررسی کند. کودکان مبتلا به بیش فعالی گاهی اوقات بیشتر از همسالان خود در پردازش تصاویر، صداها، بوها و چیزهای دیگر مشکل دارند. اما بحث هایی وجود دارد که آیا این یک اختلال واقعی است یا خیر. آکادمی اطفال آمریکا معتقد است که مشکلات پردازش حسی وجود دارد اما آن را یک اختلال جداگانه در نظر نمی گیرد. بنابراین یک رژیم حسی خوب  در کودکان به بهبود نقص توجه، بیقراری، تکانشگری و بیش فعالی این کودکان کمک شایانی می کند.

گفتار درمانی در بیش فعالی

مداخله گفتاری و زبانی برای فرد مبتلا به بیش فعالی همیشه فردی است زیرا هر فرد نیازهای متفاوتی دارد. درمان گفتار درمانی در مرکز تخصصی درمان بیش فعالی بر اهداف زبانی فردی مانند آموزش ارتباطات بهتر در موقعیت‌های اجتماعی خاص و مهارت‌های مطالعه، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و توجه به جزئیات تمرکز خواهد کرد.

رفتار درمانی در بیش فعالی

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب از رفتار درمانی، آموزش مهارت های اجتماعی، آموزش مهارت های والدین و مشاوره بهره می برند که ممکن است توسط روانپزشک، روانشناس، مددکار اجتماعی یا سایر متخصصان سلامت روان ارائه شود. برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است شرایط دیگری مانند اختلال اضطراب یا افسردگی نیز داشته باشند. در این موارد، مشاوره ممکن است هم به ADHD و هم به مشکل موجود کمک کند. نمونه های درمان عبارتند از:

-رفتار درمانی: معلمان و والدین می‌توانند استراتژی‌های تغییر رفتار، مانند سیستم‌های پاداش نمادین و وقفه‌های زمانی را برای مقابله با موقعیت‌های دشوار بیاموزند.

-آموزش مهارت های اجتماعی: این می تواند به کودکان کمک کند تا رفتارهای اجتماعی مناسب را بیاموزند.

-آموزش مهارت های فرزند پروری: به والدین کمک کند تا راه هایی را برای درک و راهنمایی رفتار فرزندشان توسعه دهند.

-روان درمانی: به کودکان بزرگتر مبتلا به بیش فعالی اجازه می‌دهد درباره مسائلی که آنها را آزار می‌دهد صحبت کنند، الگوهای رفتاری منفی را بررسی کنند و راه‌هایی برای مقابله با علائم خود بیاموزند.

-خانواده درمانی: می تواند به والدین، خواهر و برادرها کمک کند تا با استرس زندگی فردی که مبتلا به بیش فعالی است مقابله کنند.

داروها برای درمان بیش فعالی

در حال حاضر داروهای محرک رایج‌ترین داروهایی هستند که برای بیش فعالی تجویز می‌شوند. به نظر می رسد محرک ها سطوح مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده های عصبی را تقویت و متعادل می کنند. این داروها به بهبود علائم و نشانه‌های نقص توجه و بیش‌فعالی کمک می‌کنند.

-آمفتامین ها

-متیل فنیدات ها

سایر داروهایی که ممکن است در درمان بیش فعالی موثر باشند عبارتند از:

-اتوموکستین (Strattera)

-داروهای ضد افسردگی مانند بوپروپیون

-کلونیدین

-گوانفاسین

اگر فرزندتان عوارض جانبی دارویی مانند از دست دادن اشتها، مشکل خواب یا افزایش تحریک پذیری دارد یا اگر علائم بیش فعالی کودکتان با درمان دارویی اولیه بهبود چندانی نشان نداد با پزشک تماس بگیرید.

رژیم غذایی برای درمان بیش فعالی

بیشتر رژیم‌های غذایی ترویج‌شده برای بیش فعالی شامل حذف غذاهایی است که تصور می‌شود بیش‌فعالی را افزایش می‌دهند مانند شکر و آلرژن‌های رایج مانند گندم، شیر و تخم‌مرغ می باشد. برخی از رژیم های غذایی توصیه می کنند از رنگ های مصنوعی و افزودنی های غذایی اجتناب کنید. تاکنون مطالعات ارتباط ثابتی بین رژیم غذایی و بهبود علائم بیش فعالی پیدا نکرده‌اند، اگرچه برخی شواهد نشان می‌دهند که تغییرات رژیم غذایی ممکن است در کودکان با حساسیت‌های غذایی خاص تفاوت ایجاد کند. استفاده از کافئین به عنوان یک محرک برای کودکان مبتلا به ADHD می تواند اثرات خطرناکی داشته باشد و توصیه نمی شود.

لازم به ذکر است که بهترین نتایج زمانی حاصل می شود که از رویکرد تیمی با همکاری معلمان، والدین، درمانگران و پزشکان استفاده شود.

بخش های درمانی مراکز ما

این مرکز از مجهزترین و بهترین مراکز درمانی برای درمان و تشخیص بیش فعالی در سطح تهران می باشد. یکی از تفاوت های اصلی این کلینیک با مراکز دیگر این است که فقط به درمان بیش فعالی فرزند شما اکتفا نکرده و شما و فرزندتان را در مدرسه و خانه نیز حمایت می کند.

۱. گفتاردرمانی

۱۹. آموزش و سنجش ورود به مدرسه

۲۰. رژیم حسی کودکان

بهترین مرکز درمان بیش فعالی تهران

درمان بیش فعالی در کلینیک تخصص درمان بیش فعالی زمانی بهترین نتیجه را دارد که در اوایل زندگی کودک شروع شود زیرا کودکان کوچکتر مشکلات ساده تری دارند و کنترل علائم ساده تر است. در این سنین تعاملات والدین و کودک هنوز در کودکان خردسال شکل نگرفته است و بنابراین تغییر آن آسان تر است. ولی هر چه والدین طولانی‌تر با کودک تعامل منفی داشته باشند احتمال بروز رفتارهای ثانویه در کودک بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می دهد که مداخله زودهنگام منجر به کاهش علائم می شود. در نتیجه عزت نفس کودک دست نخورده باقی می ماند، اختلال در عملکرد خانواده کاهش می یابد و پیش آگهی برای مدرسه بسیار روشن تر است.

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

علائم بیش فعالی در کودکان

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونگی رویارویی با کودکان بیش فعال

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

بیش فعالی در دختران: علائم، تشخیص و درمان

بیش فعالی در پسران: علائم، تشخیص و درمان

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

چگونه مشکل بیقراری کودکان را در مدرسه حل کنیم؟

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد.

چگونه دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشند؟