کاردرمانی در مهارت های دست

در این بخش به بهبود مهارت های دستی از لحاظ قدرت ، هماهنگی حرکت و مهارت های ریز انگشتان از جمله مهارت های نوشتاری ، اصلاح فرم گرفتن مداد و استفاده صحیح از ابزارهای روزمره ( قیچی ، قاشق ، چاقو و … ) و انجام مهارت های روزمره زندگی از قبیل لباس پوشیدن ، بازکردن دکمه و زیپ پرداخته می شود.

کاردرمانی در مهارت های دست

دست ورزی یا مهارت های دستی در کودکان چیست؟

دست ورزی یا مهارت های دستی در کودکان به مهارت هایی گفته می شود که در آن اشیاء با استفاده از یک دست حرکت داده شده و در موقعیت خاصی قرار داده می شوند بدون این که از دست دیگر کمک گرفته شود. از جمله مهمترین مهارت های دستی در کودکان می توان به نگه داشتن یک قطعه پازل، کلیدها، مهارت های نوشتن یا حتی بریدن با قیچی اشاره کرد. این ها مهارت هایی هستند که در اکثر مواقع کودکان آنها را دارا می باشند. با این حال باید بدانید که این مهارت نیاز به هماهنگی بدن دارد. برای داشتن این مهارت ها باید کودکان کنترل عضلات خود را در اختیار داشته باشند، بتوانند اعصاب و عضلات خود را هماهنگ کنند و علاوه بر این چشم و دست آنها نیز هماهنگی خوبی با یکدیگر داشته باشد.

چرا دست ورزی یا مهارت دستی در کودکان مهم هستند؟

بسیاری از فعالیت های روزمره نیازمند مهارت های دستکاری می باشد. به عنوان مثال قرار دادن مداد در جای مناسب در زمان نوشتن و نقاشی کردن استفاده از قیچی برای بریدن کاغذ، استفاده از چنگال و چاقو، بستن دکمه های لباس، بستن زیپ و در کل لباس پوشیدن از جمله مواردی هستند که در آنها نیاز به این مهارت ها احساس می شود. زمانی که کودکان نتوانند عملکرد خوبی را در این مهارت ها از خود نشان دهند معمولا به سرعت ناامید می شوند و به راحتی از فعالیت هایی که در آنها مجبور به انجام این مهارت ها هستند دست می کشند. در نتیجه تمرین کمتری در انجام و پیاده سازی این مهارت ها خواهند داشت و همین عامل نیز باعث می شود تا مهارت های دستی آنها روز به روز ضعیف و ضعیف تر شود. تمامی این عوامل باعث می شود تا کودکانی که در این مهارت ها ضعیف تر هستند از اعتماد به نفس بسیار کمتری برخوردار باشند.

چه عناصری برای بهبود عملکرد دست ورزی در کودکان مورد نیاز است؟

قدرت دست و به خصوص انگشت ها: توانایی اعمال نیرو با استفاده از انگشت ها و دست ها که قدرت عضلانی مورد نیاز برای این مهارت ها را فراهم می کنند.

هماهنگی چشم و دست: توانایی پردازش اطلاعات دریافت شده از طریق چشم ها برای کنترل و هدایت دست ها برای انجام یک کار خاص مانند درست کردن یک پازل یا به دست گرفتن یک مداد.

تسلط داشتن بر دست: استفاده مداوم از یکی از دستان برای انجام وظایف روزانه که باعث می شود تا مهارت های دستی در آن دست بهبود پیدا کند.

تقسیم وظایف بین انگشتان: فقط از انگشت شست، انگشت میانی و اشاره برای انجام کارهای مربوط به این مهارت ها استفاده کنید و از دو انگشت دیگر بیشتر برای حفظ تعادل سه انگشت اصلی استفاده کنید.

استفاده همزمان از دو دست: کودکان باید بتوانند به صورت همزمان از هر دو دست خود استفاده کنند به عنوان مثال یک نخ را در یک دست گرفته و مهره ای را در دست دیگر و سعی کنند نخ را از داخل مهره رد کنند.

کنترل وضعیت: این قابلیت در واقع شامل توانایی تثبیت تنه و گردن برای هماهنگی میان بازو و دست برای انجام فعالیت های بدنی می باشد.

آگاهی از شرایط بدن: کودکان باید بیاموزند که اطلاعاتی که مغز از عضلات دریافت می کند را پردازش کنند تا نسبت به موقعیت خود آگاهی داشته باشند و سپس بتوانند کنترل حرکات خود را به دست بگیرند.

چگونه متوجه شویم که فرزندانمان در مهارت های دستی و دست ورزی مشکل دارند؟

اگر کودکی در زمینه مهارت های دستی و دست ورزی مشکل داشته باشد معمولا یک یا چند مورد از علائم زیر را از خود به نمایش می گذارد:

-برای انجام فعالیت هایی که تنها نیاز به یک دست دارند با مشکل مواجه می شوند. ( مانند بریدن)

-به جای این که از دست خود برای تثبیت کردن موقعیت اشیاء برای انجام کار روی آنها استفاده کنند از بدن خود یا یک تکیه گاه خارجی استفاده می کنند.

-در زمان دست زدن به اشیا مختلف دست و پا چلفتی به نظر می رسند.

-در انجام فعالیت هایی که نیاز به مهارت های دستکاری دارند کند عمل می کنند.

-از انجام فعالیت هایی مانند برش دادن، طراحی و نقاشی، باز و بسته کردن دکمه ها و زیپ ها که نیاز به این مهارت های دارند خودداری می کنند.

-ترجیح می دهند دیگران فعالیت هایی مانند لباس پوشاندن، غذا خوردن و … که نیاز به این مهارت ها دارند را برای آنها انجام دهند. ( حتی ممکن است از شما بخواهند که برای آنها نقاشی بکشید)

-در استفاده از مداد و قیچی ضعیف هستند.

چه مشکلات دیگری ممکن است برای کودکان با مهارت های دستی ضعیف به وجود بیاید؟

هنگامی که کودکان دارای مشکلاتی در مهارت های دستی و دست ورزی باشند ممکن است در یک یا چند مورد از موارد زیر نیز دچار مشکل شوند:

رفتار: کودکان ممکن است در هنگام تلاش برای دستکاری اشیا مختلف عصبانی یا ناامید شوند و آستانه تحمل آنها به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

اعتماد به نفس: کودکان ممکن است به توانایی خود در انجام برخی از کارهای مربوط به مهارت های دستی شک کرده و در نتیجه از انجام این کارها خودداری کنند.

مراقبت از خود: آنها ممکن است از انجام برخی از فعالیت های روزانه اجتناب کنند یا این که برای انجام این کارها مانند غذا خوردن یا تمیز کردن دندان ها بیش از حد به والدین خود وابسته باشند.

مشکل در مهارت های حرکتی ظریف: کودکانی که با مشکل مهارت های دستی مواجه هستند معمولا در استفاده از انگشتان برای کار با قیچی، بستن بند کفش و یا نوشتن با مشکل مواجه می شوند.

کاردرمانی در امیرآباد

برای بهبود این مهارت ها چه اقداماتی میتوان انجام داد؟

انجام فعالیت های مربوط به مهارت های دستکاری: کودکان را به مشارکت در فعالیت هایی که شامل گرفتن و دستکاری اشیاء کوچک است مانند نقاشی کردن، درست کردن پازل، استفاده از نخ و … تشویق کنید.

بازی های انگشتی: آنها را تشویق کنید تا کارهایی را انجام دهند که تنها نیاز به یک یا دو انگشت دارند.

تشویق کردن کودکان: زمانی که کودکان شما فعالیت های مربوط به دست ورزی را انجام می دهند آنها را تشویق کنید مخصوصا اگر با وجود دشوار بودن یک فعالیت آن را ادامه می دهند. دقت داشته باشید که این کار در بهبود مهارت های دستی بسیار موثر خواهد بود.

افزایش قدرت اندام های فوقانی کودکان: سعی کنید کودکان را به انجام فعالیت هایی تشویق کنید که باعث قوی تر شدن اندام فوقانی آنها و به خصوص بازوها و شانه آنها می شود. به عنوان مثال می توان به فعالیت هایی مانند بالا رفتن از نردبان، راه رفتن و راندن چرخ دستی اشاره کرد.

کنترل وضعیت: اطمینان حاصل کنید که کودکان شما قادر هستند تا وضعیت خود را در زمان نشستن پشت میز و صندلی کنترل کنند. این کار در کنترل اندام های بدن بسیار موثر خواهد بود.

برخی از فعالیت های موثر دیگر برای بهبود دست ورزی کودکان

استفاده از اشیاء کوچک: از آنها بخواهید که یک شئ کوچک مانند مهره، سکه، آبنبات یا ذرت بو داده را بردارند و آن را در دست خود پنهان کنند. سپس در حالی که شی قبلی را در دست دارند یک شی دیگر را نیز برداشته و دوباره پنهان کنند. این کار را تا جایی که در دست خود جا دارند ادامه دهند.

مهارت های انتقال: از آنها بخواهید یک شی را از نوک انگشتان به کف دست خود منتقل کنند. ( تنها با یک دست) و سپس آن را روی میز قرار دهند. ( اگر این شی غذا یا خوراکی است می توانند در دهان خود قرار دهند). دقت داشته باشید که برای انجام این کار تنها باید از سه انگشت استفاده شود.

نگه داشتن مهره: از آنها بخواهید تا دو یا سه مهره را به صورت همزمان در کف دست خود نگه دارند.

بازی های مربوط به تخته و چوب: برای ارتقاء مهارت های دستی کودکان می توانند با نگه داشتن چند میخ در کف دست خود کار خود را آغاز کنند.

-باز و بسته کردن درب خمیردندان و بطری ها با استفاده از انگشتان و در نهایت نگه داشتن درب بطری روی کف دست می تواند برای ارتقا این مهارت ها بسیار مفید باشد.

برش با قیچی: تمرین استفاده از قیچی و نگه داشتن آن با استفاده از شصت و سپس تنظیم کردن آن روی کاغذ

فعالیت های صنایع دستی و کاردستی: فعالیت هایی که نیاز به فشردن یک بطری یا ظرف دارند. ( به عنوان مثال استفاده از چسب های مایع و همینطور انواع رنگ ها)

-بازی کردن با نخ و لوازم خیاطی که خطرناک نیستند.

چرا باید در صورت مشاهده مشکل در مهارت های دستی کودکان به دنبال درمان جدی آن باشیم؟

مداخله درمانی برای حل مشکلات مربوط به مهارت های دستی کودکان می تواند بسیار ضروری باشد. برای درمان این مشکلات چند راهکار مختلف را به شما پیشنهاد می دهیم:

-به آنها کمک کنید تا مهارت های مراقبت از خود مانند لباس پوشیدن، بستن بند کفش، باز کردن ظرف ناهار، باز و بسته کردن دکمه ها و بستن ساعت را ارتقا دهند. ارتقا دادن این مهارت ها به میزان زیادی روی بهبود مهارت های دستی نیز تاثیرگذار است.

-از کم کاری کودکان جلوگیری کنید و با خرید مدادهای جذاب او را وادار کنید که از مداد خود استفاده کند.

-برای این که اطمینان حاصل کنید کودک شما می تواند با همسالان خود بازی کند او را تشویق کنید تا از اسباب بازی ها و اشیا کوچک به طور موثر استفاده کند.

-از او بخواهید که از قیچی های مخصوص کاغذ برای بریدن کاغذ استفاده کند.

از کلینیک های دست ورزی کودکان کمک بگیرید.

دست ورزی در کودکان یکی از بهترین روش هایی است که برای حل مشکلات مهارت های دستی می توان مورد استفاده قرار داد. مراکز ما در این زمینه فعالیت دارند و به شما کمک می کنند تا بتوانید مشکلات مربوط به مهارت های دستی در کودکان را برطرف کنید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین کلینیک دست ورزی برای کودکان هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما استفاده کنید تا بهترین نتایج را برای کودکان خود دریافت کنید. مجموعه ما علاوه بر درمان مشکلات مربوط به مهارت های دستی در درمان بسیاری از اختلالات مخصوص کودکان مانند اختلال اوتیسم و بیش فعالی نیز به شما کمک می کند.

اگر مشکلات مربوط به مهارت های دستی در کودکان درمان نشود چه مشکلاتی به همراه خواهد داشت؟

زمانی که کودکان با مشکلاتی در مهارت های دست ورزی خود مواجه می شوند ممکن است مشکلات دیگری نیز سراغ آنها بیاید که از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-دستخط آنها بد می شود و معمولا نمی توانند سریع بنویسند که این مسئله در زمینه آموزش آکادمیک به میزان زیادی باعث اذیت شدن آنها می شود.

-این کودکان نمی توانند تکالیفی مانند برش دادن و چسباندن را به خوبی انجام دهند.

-نگه داشتن موس و کار کردن با آن برای این دسته از کودکان سخت می شود.

-لباس پوشیدن، کشیدن زیپ، بستن دکمه ها یا بند کفش ها برای این دسته از کودکان تبدیل به یک کار طاقت فرسا می شود.

-نگه داشتن چاقو و چنگال در دست و غذا خوردن با استفاده از آنها برای این کودکان بسیار سخت است.

-معمولا این کودکان به میزان زیادی ناامید می شوند و نمی توانند فعالیت های روزانه خود را انجام دهند.

صحبت پایانی

مشکلات مربوط به مهارت های دست ورزی در کودکان می تواند مشکلات دیگری را نیز به همراه داشته باشد. به همین علت است که باید به سرعت به دنبال راهکارهایی برای درمان آن باشید. جهت استفاده از خدمات دست ورزی در مراکز ما می توانید همین حالا از خدمات سایت ما استفاده کرده و با ما تماس بگیرید.

مقاله های مرتبط

مطالعات نشان می دهد که چپ دست بودن در ژن ها نیست.

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

× پشتیبانی 24 ساعته