مغز بسیار پیچیده است و آسیب مغزی روی هر فرد متفاوت است. برنامه توانبخشی آسیب مغزی در مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی تهران، بهترین خدمات را برای درمان توانبخشی بیمارانی که آسیب مغزی تروماتیک (TBI) یا آسیب مغزی غیر تروماتیک را تجربه کرده اند، ارائه می دهد. لازم به ذکر است که مراکز ما دارای سابقه ۱۵ ساله در کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی بیماران با ضربه مغزی بوده و از بهترین متخصصین ضربه مغزی در تهران بهره می گیرد. برنامه‌های توانبخشی بهترین مرکز درمان ضربه مغزی شرایط خاصی مانند اختلالات حرکتی، تعادلی، شناختی را در گروه‌های سنی خاص مانند کودکان، بزرگسالان و سالمندان درمان می‌کند. تجهیزات و امکانات مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی به متخصصان ما این امکان را می دهد که درمان توانبخشی بیماران مبتلا به آسیب های مغزی پیچیده را زودتر آغاز کنند و به عوارض ثانویه ناشی از آسیب رسیدگی کنند.

مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی

آسیب مغزی چیست؟

آسیب های مغزی اغلب در نتیجه یک تصادف شدید اتومبیل، سقوط یا حوادث مرتبط با ورزش رخ می دهد. دو نوع آسیب مغزی وجود دارد: آسیب مغزی ضربه ای و غیر ضربه ای که به شرح ذیل می باشند:

-آسیب مغزی تروماتیک (TBI) به عنوان ضربه یا تکان به سر یا آسیب نافذ سر که عملکرد مغز را مختل می کند، تعریف می شود.

-آسیب مغزی بدون ضربه می تواند نتیجه یک بیماری، کمبود اکسیژن، اختلالات متابولیک، آنوریسم، ایست قلبی یا تجربه نزدیک به غرق شدن باشد. که شامل صدماتی به مغز می شود که توسط نیروی فیزیکی خارجی به سر ایجاد نمی شود.

بهترین مرکز درمان ضربه مغزی

علائم ضربه به سر چیست؟

سر شما بیش از هر قسمت دیگری از بدن شما رگ های خونی دارد، بنابراین خونریزی در سطح مغز یا داخل مغز شما یک نگرانی جدی در آسیب های سر است. با این حال همه آسیب های سر باعث خونریزی نمی شود.‌ مهم است که از علائم دیگری که باید مراقب آنها باشید آگاه باشید. بسیاری از علائم آسیب جدی مغزی بلافاصله ظاهر نمی شوند. همیشه باید تا چند روز پس از آسیب به سر علائم خود را تحت نظر داشته باشید.

علائم رایج یک آسیب جزئی سر عبارتند از:

-سردرد

-سبکی سر

-احساس چرخش

-سردرگمی خفیف

-حالت تهوع

-صدای زنگ موقت در گوش

علائم آسیب شدید سر شامل بسیاری از علائم آسیب های جزئی سر است. آنها همچنین می توانند شامل موارد زیر باشند:

-از دست دادن هوشیاری

-تشنج

-استفراغ

-مشکلات تعادل یا هماهنگی

-سرگیجه جدی

-ناتوانی در تمرکز چشم ها

-حرکات غیر طبیعی چشم

-از دست دادن کنترل عضلانی و سردرد مداوم یا بدتر

-از دست دادن حافظه

-تغییرات در خلق و خوی

-نشت مایع شفاف از گوش یا بینی

بهترین مرکز توانبخشی ضربه مغزی

آسیب سر چگونه تشخیص داده می شود؟

یکی از اولین روش هایی که دکتر متخصص آسیب سر شما را ارزیابی می کند، مقیاس کما گلاسکو (GCS) است. GCS یک تست ۱۵ امتیازی است که وضعیت ذهنی شما را ارزیابی می کند. نمره GCS بالا نشان دهنده آسیب با شدت کمتر است.

دکتر متخصص ضربه مغزی باید شرایط آسیب شما را بداند. اغلب اگر آسیب به سر داشته باشید، جزئیات تصادف را به خاطر نمی آورید. در صورت امکان، باید فردی را که شاهد حادثه بوده است همراه خود بیاورید. تعیین اینکه آیا هوشیاری خود را از دست داده اید یا خیر و اگر این کار را انجام داده اید، برای پزشک شما مهم است.

پزشک شما را نیز معاینه می‌کند تا نشانه‌های ضربه از جمله کبودی و تورم را بررسی کند. همچنین احتمالاً معاینه عصبی هم وجود دارد. در طول این معاینه، دکتر متخصص ضربه مغزی عملکرد عصبی شما را با ارزیابی کنترل و قدرت عضلانی، حرکات چشم و حس شما و موارد دیگر ارزیابی می‌کند.

تست های تصویربرداری معمولا برای تشخیص آسیب های سر استفاده می شود. سی‌تی‌اسکن به پزشک کمک می‌کند تا شکستگی‌ها، نشانه های خونریزی و لخته، تورم مغز و هرگونه آسیب ساختاری دیگر را بررسی کند. سی تی اسکن سریع و دقیق است، بنابراین آنها معمولا اولین نوع تصویربرداری هستند که انجام می دهید. همچنین ممکن است اسکن MRI دریافت کنید. این می تواند نمای دقیق تری از مغز ارائه دهد. اسکن MRI معمولاً فقط زمانی توصیه می شود که در شرایط پایدار باشید.

مرکز توانبخشی ضربه مغزی

آسیب سر چگونه درمان می شود؟

درمان آسیب سر در بهترین مرکز توانبخشی ضربه مغزی به نوع و شدت آسیب بستگی دارد. در جراحات جزئی سر، اغلب هیچ علامتی به جز درد در محل آسیب دیده نمی شود. در این موارد ممکن است به شما گفته شود که برای درد استامینوفن مصرف کنید.

شما نباید داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) یا آسپرین (Bayer) مصرف کنید. اینها می توانند هر خونریزی را بدتر کنند. اگر بریدگی باز دارید، پزشک ممکن است از بخیه یا منگنه برای بستن آن استفاده کند. سپس آن را با بانداژ می پوشانند. حتی اگر آسیب شما جزئی به نظر می رسد، همچنان باید مراقب وضعیت خود باشید تا مطمئن شوید که بدتر نمی شود. این درست نیست که بعد از زخمی شدن سر خود نباید بخوابید. اما باید هر دو ساعت یا بیشتر از خواب بیدار شوید تا علائم جدید را بررسی کنید. در صورت بروز علائم جدید یا بدتر شدن، باید به دکتر متخصص مراجعه کنید. در صورت آسیب جدی به سر، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشید. درمانی که در بیمارستان دریافت می کنید به تشخیص شما بستگی دارد. درمان آسیب های شدید سر می تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. دارو درمانی: اگر آسیب مغزی شدیدی داشته اید، ممکن است به شما داروی ضد تشنج داده شود. شما در معرض خطر تشنج در هفته بعد از آسیب هستید.

اگر آسیب شما باعث ایجاد فشار در مغز شده باشد، ممکن است به شما دیورتیک داده شود. دیورتیک ها باعث می شوند که مایعات بیشتری دفع کنید. این می تواند به کاهش مقداری فشار کمک کند.

اگر آسیب شما بسیار جدی باشد، ممکن است دارویی به شما داده شود تا شما را در کمای القایی قرار دهد. اگر رگ های خونی شما آسیب دیده باشد، ممکن است این یک درمان مناسب باشد. وقتی در کما هستید، مغز شما به اندازه معمول به اکسیژن و مواد مغذی نیاز ندارد.

۲. عمل جراحی: ممکن است برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مغز نیاز به انجام عمل جراحی اورژانسی باشد. در موارد زیر نیاز به جراحی وجود دارد:

-حذف هماتوم

-شکستگی جمجمه خود را درمان کنید.

-مقداری از فشار را در جمجمه خود آزاد کنید.

۳. توانبخشی: اگر آسیب مغزی جدی داشته اید به احتمال زیاد برای بازیابی عملکرد کامل مغز به توانبخشی نیاز خواهید داشت. نوع توانبخشی شما به عملکردی که در نتیجه آسیب از دست داده اید بستگی دارد. افرادی که دچار آسیب مغزی شده اند اغلب برای بازیابی تحرک و گفتار به کمک متخصصین کاردرمانی ضربه مغزی و گفتاردرمانی ضربه مغزی نیاز دارند.

بهترین کاردرمانی در ضربه مغزی

متخصصان برجسته توانبخشی آسیب مغزی مراکز ما

کارشناسان توانبخشی و بازیابی مغز ما رهبران بسیار آموزش دیده و با تجربه ای در زمینه توانبخشی ضربه مغزی هستند. آنها مراقبت های متمرکز بر بیمار را ارائه می دهند که ریشه در درمان ها، فناوری ها و تحقیقات پیشرو دارد. پزشکان ما به درمان نیازهای فوری بیماران پرداخته و برای ایجاد یک مسیر شخصی برای بهبودی طولانی مدت برای همه بیماران با هدف کمک به آنها برای بازگشت به آنچه که از آن لذت می برند، تلاش می کنند.

بهترین گفتاردرمانی در ضربه مغزی

چرا برنامه توانبخشی آسیب مغزی مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی را انتخاب کنیم؟

مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی از بهترین مراکز درمان توانبخشی در تهران می باشد که با تمرکز تخصصی بر توانبخشی (کاردرمانی و گفتاردرمانی) و تحقیقات آسیب مغزی و نخاعی، ما نسبت به اکثر مراکز توانبخشی در ایران، تخصص و تجربه بیشتری در زمینه آسیب های مغزی داریم.

تمرکز و تخصص به ما کمک می کند تا مراقبت های بهتری را ارائه دهیم که حاصل آن نتایج بهتر و نرخ بازگشت به خانه بالاتر از میانگین ملی است. مراقبت ما نه تنها مؤثر است، بلکه آسایش و شفقت را نیز در هم می آمیزد که منجر به رضایت بالای بیمار می شود. لازم به ذکر است که مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی برنامه‌های متنوعی را ارائه می‌کند که بر اساس نیازهای فردی برای بهترین بهبود ممکن تنظیم شده‌اند.

درمان ضربه مغزی

در بلندمدت چه چیزی باید انتظار داشت؟

چشم انداز به شدت آسیب شما بستگی دارد. اکثر افرادی که آسیب های جزئی به سر داشته اند هیچ عواقب پایداری را تجربه نمی کنند. افرادی که آسیب های جدی به سر داشته اند ممکن است با تغییرات دائمی در شخصیت، توانایی های فیزیکی و توانایی تفکر خود مواجه شوند. صدمات شدید سر در دوران کودکی می تواند به ویژه نگران کننده باشد. به طور کلی تصور می شود که مغزهای در حال رشد مستعد آسیب هستند. تحقیقات مداومی برای مطالعه این موضوع وجود دارد. تیم مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی با شما کار خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که شما تا حد ممکن بهبودی کامل خواهید داشت.

مرکز خوب برای درمان ضربه مغزی

در مورد شرایط آسیب مغزی، درمان و مراقبت آن بیشتر بیاموزید.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حال شروع مسیر بهبودی از آسیب مغزی هستید، ممکن است سوالات زیادی برای شما پیش بیاید. ما می خواهیم اطلاعات و آموزش هایی را که برای آمادگی مناسب برای آینده نیاز دارید در اختیار شما قرار دهیم. به همین دلیل است که ما منابع توانبخشی مغز زیر را گردآوری کرده ایم. درباره آسیب مغزی و توانبخشی TBI بیشتر بدانید.

کاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل