انواع تست های هوش

این بخش شامل انواع تست های ارزیابی هوش ، ادراک بینایی ، شنیداری و توجه می باشد که با مشخص کردن سطح کودک ، توانایی و ناتوانایی های آزمودنی در تعیین اهداف درمانی کمک شایانی می کند مثل :

تست های هوش

  1. آزمون هوش وکسلر
  2. آزمون هوش بینه

تست های بینایی

  1. آزمون مهارت های ادراکی بینایی TVPS
  2. آزمون یکپارچگی دیداری حرکتی TVMI
  3. فراستیگ

تست های توجه

  1. آزمون استروپ STROOP
  2. آزمون عملکرد پیوسته CPT
  3. آزمون بررسی یکپارچه عملکر دیداری شنیداری IVA
  4. آزمون ثبت توجه ART
انواع تست های هوش

در این مقاله می خواهیم پیرامون معرفی تست هوش وکسلر و بینه اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. با توجه به آن که امروزه خودشناسی، امر بسیار مهم برای رسیدن و دستیابی به موفقیت می باشد، افراد زیادی وجود دارند که می‌ خواهند در انواع تست هوش شرکت نمایند تا بتوانند خود را بهتر از گذشته بشناسند. تست هوش وکسلر و بینه یکی از انواع راه ها است که می تواند به شما در رسیدن به شناخت بهتر نسبت به خودتان و یا دیگران بسیار کمک نماید. پس پیشنهاد می کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا نسبت به این دو تست هوش اطلاعات کاملی را به دست آورید.

تاریخچه تست هوش وکسلر و بینه

تست هوش وکسلر و بینه تاریخچه ای بسیار طولانی دارد و علاقه مندان به تست هوش وکسلر و بینه می دانند که این تست هوش به هزاران سال گذشته بر می‌ گردد. اما باید بدانید که آلفرد بینه نام یک روانشناس بود که برای شناخت هوش دانش آموزان نیاز به یک تست داشت و سعی نمود که روش‌ های بسیار محدود و سختی که در دست دارد را استفاده نماید تا بتواند به هدف خود دست پیدا کند.

هم اکنون برای مقایسه هوش تمامی دانش آموزان می توانیم از روش هایی که این روانشناس ابداع نموده نیز استفاده نماییم. با در نظر گرفتن اینکه این روانشناس در هزاران سال پیش فعالیت می نمود، باز هم می توانیم از روش‌ های ابداعی او برای به کار گرفتن از یک مقیاس قابل اطمینان به اهداف مورد نظر مان دست پیدا کنیم.

در اوایل دهه ۱۹۰۰ بود که دولت فرانسه درخواستی از آلفرد بینه نمود. دولت فرانسه طی این درخواست قصد داشت تمامی دانش آموزانی که سطح هوشی متفاوتی دارند و از هوش کمی برخوردار هستند را تشخیص دهد تا بتواند آنها را در مدرسه جداگانه ای مستقر نماید و به آنها امکانات بیشتری بدهد تا از این طریق در حق آنها اجحاف نشود. بنابراین آلفرد بینه باید طی یک راه بسیار مناسبی اسامی را پیدا می‌ کرد تا بتواند از طریق آن دانش آموزان با هوش متفاوت را پیدا کند و آنها را به دولت فرانسه معرفی نماید.

بینه و همکارانش تمام تلاش خود را کردند که سوالاتی را طراحی کنند که بتوانند به طور مستقیم و غیر مستقیم مهارت‌ ها و حافظه و هوش دانش آموزان را به چالش بکشند. او و سایمون، یکی از همکارانش در آخر موفق شدند تا دانش آموزانی که هوش متفاوتی دارند را غربال نمایند و آنها را به دولت فرانسه معرفی نمایند و اسامی آنهایی را که می توانند به سوالات بسیار سریع پاسخ دهند و یا آنهایی را که برخلاف انتظار نمی توانند آن طور که باید به سوالات پاسخ دهند را جدا بسازند. او با توجه به میانگین نمرات و تعداد سوالات پاسخ داده شده، توانایی کودکان را به نسبت گروه سنی آنها مشخص نمود.

تست هوشانجام تست هوش وکسلر و بینه متناسب با سن کودکان چگونه است؟

باید زمانی که قصد داریم از کودکان بسیار کم سن و سال، تست هوش وکسلر و بینه را بگیریم، از همراهان کودکان بخواهیم که در گرفتن تست به ما کمک کنند و یک همراه در هنگام ارزیابی با آنها همراه باشد. اگر کودکی در سن بالاتری قرار داشت، می‌ توان از او این تست را جداگانه دریافت نمایید و زمان دریافت تست هوش وکسلر و بینه را متناسب با پتانسیل و تحمل او تغییر بدهید.

تست هوش وکسلر و بینه، اولین تست هوش

اولین تستی که امروزه به عنوان تست هوش از آن یاد می‌ کنیم، تست بینه و سایمون نام دارد. مبنایی که برای تمامی تست های هوش امروزی به کار می‌ رود، برگرفته از این تست هوش می باشد که یک ابزار بسیار مناسب برای اندازه‌ گیری دائمی و ذاتی می باشد. تاکیدی که بینه داشت این بود که مفهومی که سوالات تست هوش به ما می دهد بسیار فراتر از یک عدد است که در انتها آن را محاسبه می‌ کنیم و باید از تمام سوالاتی که در تست هوش به کار رفته به نتایج درست و قابل اعتمادی دست پیدا کنیم و تنها عددی که در آخر به دست می‌ آید را کافی ندانیم.

تست بینه در ایالت متحده آمریکا

زمانی که تست بینه و سایمون به ایالات متحده آمریکا وارد شد، توانست توجه بسیاری از روانشناسان را به خود جلب نماید. به طوری که روانشناسانی که در دانشگاه استنفورد فعالیت می کردند، این آزمون را به عنوان یک آزمون جامع برای شرکت‌ کنندگان آمریکایی، استاندارد دانستند و از سال ۱۹۱۶ شروع به استفاده از آن نمودند. در این آزمون یک عدد واحد را به عنوان ضریب هوشی شناختند که در انتهای آزمون به عنوان نمره نشان داده می شود. این آزمون متناسب با سن ذهنی آزمون دهندگان مشخص می‌ شود و در آخر در صد ضرب می شود و ضریب هوشی افراد را مشخص می نماید.

آیا می توان به تست بینه اطمینان نمود؟

با توجه به قدمت و تاریخچه بسیار طولانی تست هوش وکسلر و بینه می توان گفت که به راحتی می‌ توان به این تست اعتماد نمود. این تست بسیار جامع است و چه برای کودکان و چه برای بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال اگر کودکی از نظر جسمی ۱۱ سال داشت و سن ذهنی او نیز ۱۱ سال محاسبه شد، او دارای هوش متوسط می باشد، البته برای کودکان این عدد می تواند کمی عدد پایینی باشد.

چگونه سن ذهنی را با کمک تست هوش وکسلر و بینه محاسبه کنیم ؟

برای محاسبه سن ذهنی کودکان یا حتی بزرگسالان باید از مناسب بودن نوع آزمون انتخاب شده برای تعیین سن ذهنی کودک و یا بزرگسالان اطمینان حاصل نمایید و با جمع نمراتی که هر سوال به ما می‌ دهد سن واقعی و سن ذهنی افراد را با یکدیگر مقایسه نماییم.

آیا استنفورد-بینت قابل اطمینان است ؟

تست هوش استنفورد و بینه تا کنون ۴ بار تغییر پیدا کرده و به روز شده است. با این که گذشت زمان می تواند بر روی نتایج این آزمون ها تفاوت و تاثیر زیادی بگذارد، اما کارشناسان عقیده دارند که تست های هوش همان نتایج سابق را با خود به همراه دارند و اگر ساختار فرهنگی در دو کشور یکسان باشد می‌ توان از نتایج این آزمون به طور مساوی در این دو کشور استفاده نمود. اما اگر از تست هوش وکسلر و بینه استفاده می نماییم، باید به اختلاف جنسیت و ساختار فرهنگی و مفهوم زبان هر کشور توجه ویژه ای نماییم تا به نتیجه بسیار دقیق تری دست پیدا کنیم.

تست هوش وکسلر

وکسلر، روانشناس آمریکایی می باشد که بعد از مدتی تست استنفورد و بینه را تغییر داد و یک ابزار اندازه گیری و یک مقیاس جدید را ایجاد نمود. او نیز دقیقا معتقد بود که هوش ابعاد مختلفی دارد و توانایی‌ های ذهنی تنها با یک تست، اندازه گیری نمی شود و نیاز است که تمام سوالاتی را که در تست هوش از آزمون دهندگان سوال می‌ شود را تحلیل نمود تا به یک جواب بسیار مناسب دست پیدا کرد.

این دانشمند آزمون های مختلفی را به طور جداگانه برای تشخیص هوش کودکان استفاده نمود. مقیاس هوش این دانشمند برای کودکان، WISC و مقیاس هوش دانش آموزان ابتدایی WPPSI ، دو مقیاس متفاوت می باشند. البته بعد از گذشت زمان نسخه بزرگسالان تست این روانشناسی نیز ارائه شد و هم اکنون به عنوان تست WAIS-IV، شناخته شده است.

تست WAIS-IV شامل ۱۰ تست زیر مجموعه می باشد که درکنار ۵ تست تکمیلی کاربرد دارد. این آزمون در چهار زمینه اصلی درک کلامی و استدلال ادراکی و حافظه فعال و سرعت پردازش، نمراتی را به آزمون دهنده ارائه می نماید. این آزمون جدا از نمره کلی، دو نمره دیگر را نیز به آزمون دهنده ارائه می کند که مقدار ضریب هوشی فرد را تعیین می کند و در این مورد بسیار کاربرد بیشتری پیدا کرده است.

نمره های تست WAIS-IV می تواند برای شناخت تمامی اختلالات یادگیری بسیار مفید واقع شود و نمرات پایین در این آزمون می تواند زنگ خطری برای افراد به شمار آید و نشان دهنده آن باشد که فرد از نظر یادگیری دچار اختلالاتی می باشد. روش امتیاز دهی که در این آزمون وجود دارد یک روش بسیار استاندارد شناخته شده است و در آزمون استنفورد و بینه نیز مورد استفاده و کاربرد قرار گرفته است. شما می توانید با هر رنج سنی که در آن قرار دارید، در این آزمون شرکت نمایید و سطح هوش و ادراک خود را مورد ارزیابی قرار دهید و خود را به چالش بکشانید.

تست هوش وکسلر و بینه

تست این روانشناس مشهور گنجایش افراد را برای فهم و درک نسبت به محیطشان اندازه می‌ گیرد و مانند دو مقیاس نامبرده عمل می کند. هر سه مقیاس نامبرده، علاوه بر آنکه بهره هوشی خود را مشخص می کند به تعیین بهره هوشی عملی و بهره هوشی کلامی نیز اهمیت می‌ دهند. تست این روانشناس مشهور دربرگیرنده تمام آزمون های مورد نیاز برای ارزیابی و شناخت توانایی های مختلف می باشد و در ترکیب تمام آزمون ها توانایی هوشی و گنجایش هوشی را نیز مورد بررسی قرار می‌ دهد.

باید گفت که در تست هوش وکسلر و بینه، همانند مقیاس های روان شناس معروف، وکسلر قوانین و مبنا مشابهی به کار رفته است. این تست از دو قسمت تشکیل شده است که قسمت اول به سوالاتی مربوط می‌ شود که با استفاده از زبان به درک زبان و یا نحوه صحبت کردن و یا نحوه نوشتن و خواندن افراد دقت می شود و با مجموعه ای از سوالات هوش کلامی افراد مورد سنجش قرار می گیرد. در قسمت دوم نیز به هوش ادراکی افراد توجه می شود.

تفسیر تست بینه

تفسیر تست هوش وکسلر و بینه بسیار جامع می باشد و این طور نیست که فقط بتوان از آن به صورت تک بعدی استفاده نمود و با تست هوش وکسلر و بینه، می توان نتایج بدست آمده را به طور دقیق و واقعی مورد ارزیابی قرار داد.

اختلالات متوسط: ۵۴-۴۰

اختلالات خفیف: ۶۹-۵۵

در مرز اختلال ذهنی: ۷۹-۷۰

هوش کمتر از نمره میانگین: ۸۹-۸۰

هوش میانگین: ۱۰۹-۹۰

هوش بالاتر از نمره میانگین: ۱۱۹-۱۱۰

هوش بسیار بالا: ۱۲۹-۱۲۰

با استعداد: ۱۴۴-۱۳۰

بسیار با استعداد: ۱۶۰- ۱۴۵

تست فراستیگ و تی وی پی اس و شباهت آن با تست هوش وکسلر و بینه

تست فراستیگ همانند تست هوش وکسلر و بینه، از جمله تست هایی است که به ادراک افراد می‌ پردازد. روانشناس بسیار مشهور، فراستیگ، معتقد بود که ادراک از جمله اعمال روانشناختی می باشد که بدون آن هیچ گونه اعمال بدن با هدف مشخصی رخ نمی‌ دهد و حتی بدون ان، اعمال ساده بدن مانند تنفس و دفع متوقف می شود و فرد دیگر قادر به ادامه زندگی اش نمی باشد و از طریق ادراک است که ارگان های بدن می توانند وظایف خود را به درستی و با هدف درست به انجام برسانند. این روانشناس معتقد بود که رشد ادراک در بین سنین ۳ تا ۷ سال رخ می‌ دهد و اگر با تاخیر همراه بشود، آسیب های جبران ناپذیری را بر روی ذهن افراد خواهد گذاشت.

تست شنیداری و توجه و تمرکز و تفاوت ان با تست وکسلر و بینه

تستی که میزان بیش فعالی و نقص توجه و تمرکز را مورد ارزیابی قرار می‌ دهد، تست شنیداری و توجه و تمرکز IVA می باشد. این تست برخلاف تست هوش وکسلر و بینه، یک آزمون ۱۳ دقیقه ای است که تنها به کنترل واکنش و میزان توجه افراد می‌ پردازد و میزان این دو فاکتور را مورد ارزیابی قرار می‌ دهد. این آزمون یک نوع ترکیبی می باشد که برای مشکلاتی مانند خود کنترلی یا اختلالات اضطراب و خواب مورد استفاده قرار می‌ گیرد و امروزه نیز کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته است.

این آزمون برای کودکان بالای ۶ سال و همچنین بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌ گیرد که حدوداً زمان اجرای آن ۲۰ دقیقه می باشد و در ۲۰ دقیقه انواع سوالاتی پرسیده می‌ شود که میزان بیش‌ فعالی افراد مشخص شود. همچنین به دقت میزان بینایی و شنوایی افراد اندازه‌ گیری می‌ شود.

امیدواریم که پیرامون موضوع تست هوش وکسلر و بینه اطلاعات مورد نظرتان را دریافت نموده باشید.

× پشتیبانی 24 ساعته