آسیب دیدگی سر یا آسیب تروماتیک مغزی (TBI) هنگامی رخ می دهد که یک نیروی خارجی به مغز آسیب وارد کند مانند ضربه به سر که ممکن است منجر به اختلالات جسمی و شناختی شود. آسیب تروماتیک مغز معمولاً به عنوان صدمه به سر یا ضربه مغزی نامیده می شود که آسیب های مغزی را در پی دارد که باعث ایجاد مشکلات در ارتباط، شناخت و حرکت مانند هماهنگی و تعادل ضعیف می شود. آسیب دیدگی سر با محدود کردن جریان خون و تأمین اکسیژن یا فشار آوردن به مغز باعث آسیب به مغز می شود. هر دو عامل منجر به مرگ سلولهای مغزی می شوند. هرگونه آسیب دیدگی در سر متفاوت است و هر فرد با صدمه به سر با فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اثرات آسیب دیدگی سر به شدت و محل آسیب دیدگی مغز بستگی دارد. اثرات طولانی مدت آسیب دیدگی سر نیز به سن فرد درگیر بستگی دارد. کاردرمانی ضربه مغزی و گفتاردرمانی ضربه مغزی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران می تواند به دنبال آسیب دیدگی مغزی به افراد در بهبود وضعیت حسی، جسمی، حرکتی و شناختی کمک کند.

تشخیص آسیب دیدگی سر

تصویربرداری از مغز مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) برای ارزیابی میزان آسیب به مغز به دنبال آسیب دیدگی سر استفاده می شود و تشخیص توسط فوق تخصص مغز و اعصاب پس از بررسی موارد آزمایشگاهی و شرایط کلینیکی بیمار صورت می گیرد.

آسیب دیدگی سر چیست؟

چه چیزی باعث  آسیب دیدگی سر می شود؟

شایع ترین علت آسیب دیدگی سر، حوادث رانندگی است. سایر دلایل ضربه مغزی، صدمات ناشی از ورزش، تصادفات، سقوط یا حمله در خانه یا محل کار است. که بعلت آسیب و ضربه وارده به سر، مغز فرد دچار آسیب شده که همان ضربه مغزی یا آسیب مغزی نامیده می شود.

علائم آسیب سر

اثرات طولانی مدت آسیب دیدگی سر چیست؟

پیامدهای طولانی مدت آسیب مغزی می تواند بر همه جنبه های زندگی روزمره از جمله حرکت، ادراک، شناخت، ارتباط و شخصیت تأثیر بگذارد.

اثرات غیر جسمی آسیب مغزی شامل موارد زیر است:

  • شناخت (تفکر ، حافظه و استدلال)
  • پردازش حسی (بینایی ، شنوایی ، لمس ، طعم و بو)
  • ارتباطات (بیان و درک)
  • رفتار (افسردگی ، اضطراب ، تغییر شخصیت ، پرخاشگری و نامناسب بودن رفتار اجتماعی)

اثرات جسمی آسیب مغزی شامل موارد زیر است:

  • کاهش تحرک
  • تون عضلانی بالا یا پایین
  • الگوهای حرکتی غیر طبیعی
  • کاهش قدرت عضلات
  • کاهش هماهنگی در بدن ، بازوها و پاها
  • از دست دادن تعادل

درمان کاردرمانی در ضربه مغزی و فیزیوتراپی در ضربه مغزی در بهبود علائم حسی ، جسمی ، درکی و شناختی به دنبال آسیب دیدگی سر متمرکز خواهد شد. درمان باعث افزایش تحرک و کنترل عضلات شما خواهد شد و هدف این است که کارهای روزمره بسیار ساده تر شود. متخصصین کاردرمانی ضربه مغزی و گفتاردرمانی ضربه مغزی با تجربه ما در حیطه ضربه مغزی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران با ارتقاء استقلال و کاهش تأثیر این مشکلات بر زندگی شما ، کیفیت زندگی شما را افزایش می دهند.

متخصص کاردرمانی ضربه مغزی

کاردرمانی در ضربه مغزی

در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران می فهمید که آسیب دیدگی در سر و بدنبال آن ضربه مغزی می تواند تغییرات چشمگیری در زندگی شما ایجاد کند. افرادی که از ناحیه سر آسیب دیده اند ، از کاردرمانگران و فیزیوتراپ های متخصص در حیطه نورولوژی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران بهره مند می شوند.

برای بهبود بیشتر، مهم است که درمان کاردرمانی و فیزیوتراپی را در اسرع وقت شروع کنیم زیرا مغز قابل انعطاف است و می توان پیشرفت های چشمگیری حاصل کرد. پیشرفت های بلند مدت نیز می تواند طی چندین سال انجام شود و ممکن است برای رسیدن به پتانسیل های شما زمان ببرد. کاردرمانی و فیزیوتراپی در ضربه مغزی باید وقتی بیمارستان را ترک کردید ، در اسرع وقت شروع شود. در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران معمولاً مشاهده می کنید افرادی که قبلاً از کاردرمانی و فیزیوتراپی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران مرخص شده اند و پیشرفت های چشمگیری داشته اند. کاردرمان های ما با فیزیوتراپیست های کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران همکاری نزدیکی خواهند داشت.

متخصصین کاردرمانی ضربه مغزی در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران در طول درمان به شما توصیه ها و حمایت هایی را ارائه می دهند و پتانسیل شما را تا حد امکان افزایش می دهند تا پیشرفت های طولانی مدت حاصل شود. درمان کاردرمانی و فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند:

  • حرکت طبیعی در بازوها ، پاها و تنه را تقویت می کند.
  • طول عضلات را افزایش داده و سفتی عضلات و مفاصل را برطرف می کند.
  • قدرت عضلات را افزایش می دهد..
  • دامنه حرکت را افزایش می دهد.
  • تعادل و وضعیت را بهبود می بخشد.
  • توانایی های عملکردی مانند انتقال و جابجایی را بهبود می بخشد.
  • افزایش توانایی جابجایی مانند غلت زدن ، حرکت در رختخواب ، نشستن و یا ایستادن
  • تحمل ورزش را افزایش می دهد.
  • از خطر سقوط جلوگیری می کند.
  • به شما توصیه می کند از وسایل کمکی برای راه رفتن ، اسپلینت ها ، تجهیزات و وسایل حمایتی در منزل استفاده کنید تا زندگی شما راحت تر شود.
  • توسعه استقلال ، احساس تندرستی و اعتماد به نفس
  • بهبود کیفیت زندگی

درمان کاردرمانی در ضربه مغزی و فیزیوتراپی در ضربه مغزی در کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران با هدف بازگرداندن شما به زندگی عادی انجام می شود. کاردرمان های تخصصی ما با شما ، شریک زندگی شما ، خانواده یا مراقبان همکاری نزدیکی خواهند داشت و شما را از طریق یک برنامه پیشرونده تمرینات عملکردی هدایت می کنند.

کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران همچنین قادر به ارائه جلسات آموزش عملی برنامه درمانی برای سرپرستان و خانواده ها است. این آموزش ها شامل آموزش خانواده و مراقبین با تکنیک های پوزیشن دهی صحیح  ، چگونگی نحوه جابجایی بیمار ضربه مغزی می باشد. همچنین می توان استفاده درمانی از بالابرها و قلاب های مخصوص را آموزش داد. در صورت لزوم ارزیابی پوسچر ، وضعیت خوابیدن ، نشستن در صندلی چرخدار توسط کاردرمانگران و فیزیوتراپست های متخصص ما در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران قابل انجام است.

هر شخص و هر ضربه مغزی شرایط متفاوتی دارد. بنابراین مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران انواع مختلفی از درمانهای کاردرمانی و فیزیوتراپی را برای مبتلایان به ضربه مغزی ارائه می کنند که بر نیازهای شما تکیه دارد. این موارد شامل:

  • تمرینات تقویت خاص برای افزایش قدرت عضلات
  • تکنیک های کششی برای کمک به طویل تر کردن عضلات سفت و کاهش سفتی و بهبود تحرک شما
  • تمریناتی برای ایجاد استقامت و کاهش خستگی
  • آموزش روشهای جدید دستیابی به عملکرد:

○ استفاده از دست غیر غالب

○ استفاده از اشیاء برای کمک به کارهای روزمره

○ تفکیک کارهای پیچیده

  • تمرین تکراری برای بکار انداختن عضلات و بهبود عملکرد
  • تصحیح و تنوع پوزیشن برای بهبود تعادل و هماهنگی. درمان بر تعادل نشستن و ایستادن و نحوه راه رفتن تمرکز خواهد.
  • تمریناتی برای بهبود وضعیت و راحتی در هنگام دراز کشیدن ، نشستن و ایستادن
  • آموزش نقل و انتقالات (ورود و خارج شدن از ویلچیر ، تختخواب ، ماشین ، دوش یا حمام و توالت)
  • آب درمانی در ضربه مغزی یا هیدروتراپی در ضربه مغزی برای انجام فعالیتهایی که ممکن است در زمین تمرین امکان پذیر نباشد. لازم به ذکر است که کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران مجهز به آب درمانی با امکانات زیادی می باشد.

کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران دارای کاردرمانگران و فیزیوتراپیست های باتجربه در حیطه نورولوژی می باشد. که قادر به ارائه درمانی هستند که شما را قادر می سازد تا به حداکثر پتانسیل خود برسید. در طول ارزیابی اولیه شما ، اهداف درمانی کوتاه مدت و بلند مدت شما را مورد بحث قرار خواهیم داد. سپس این اهداف در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران اجرا خواهند شد. لازم به ذکر است که مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی در تهران با دو شعبه در غرب و شرق تهران، بیش از ۱۵ سال سابقه بعنوان یکی از بهترین مراکز درمانی در حیطه مغز و اعصاب آماده ارائه خدمات می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

شماره تماس کلینیک توانبخشی پایا: ۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

شماره تماس کلینیک توانبخشی غرب تهران: ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

جهت بهره مندی از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل از طریق پیوند ذیل با ما همراه باشد:

کاردرمانی در منزل برای ضربه مغزی و گفتاردرمانی در منزل برای ضربه مغزی

ک

مقاله های مرتبط

دیزآرتری چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

میوپاتی چیست؟

آتاکسی چیست؟

دیستونی چیست؟

هیدروسفالی چیست؟

میکروسفالی چیست؟

سکته مغزی چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

آنسفالیت چیست؟

تومور مغزی چیست؟

بیماری نورون حرکتی چیست؟

بیماری کندی چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟

۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام من بعلت تصادف دچار با ماشین دچار ضربه مغزی شدم و متاسفانه بینایی یکی از چشمامو از دست دادم و در مراکز زیادی تحت درمان کاردرمانی و فیزیوتراپی قرار گرفتم که به من کمک کرد راه بیفتم ولی زمانیکه با دکتر حسینی عزیز آشنا شدم متوجه شدم که چقدر کاردرمانی میتونه به من کمک کنه و خیلی راضی هستم.ایشون در کار خودشون واقعا بی همتا هستند و براشون آرزوی سلامتی دارم.

  • سلام بنده بعلت سقوط از ارتفاع دچار ضربه مغزی شدم و سمت راست بدنم دچار فلج شده بود و حدود یکساله در این مرکز مشغول کاردرمانی جسمی و فیزیوتراپی هستم و خدارو شکر خیلی شرایطم بهتر شده و الان بطور مستقل راه میرم و همچنان تصمیم دارم کاردرمانی را ادامه بدم.
    با تشکر از زحماتتون

  • سلام بنده ۳۳ سال دارم بدنبال سقوط از ارتفاع دچار ضربه مغزی شدم و حس بویایی را از دست دادم و دچار فلج در سمت چپ بدنم شدم و به کمک خدمات توانبخشی کار درمانی در این کلینیک خیلی از حرکاتم برگشته و امیدوارم با کمک این دوستان به شرایط عادی برگردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − چهار =

× پشتیبانی 24 ساعته