اتاق سنسوری روم

این بخش مجهز به وسایل الکترونیکی بوده که هر کدام هدف مشخصی را دنبال می کنند و برای بالا بردن توجه و تمرکز ، افزایش سرعت عمل ، ایجاد انگیزش ، بهبود هوشیاری و واکنش مناسب نسبت به محرک های محیطی ایجاد شده است.

اتاق سنسوری روم

سنسوری روم

سنسوری روم چیست؟

اتاق چند حسی سنسوری روم یا snoezelen فضای آرامش بخشی است که به کاهش اضطراب و آرامش کمک می کند و می تواند کاربر را فعال و خوشحال کند، واکنش ها را تحریک کرده و ارتباط را تشویق کند. اتاق سنسوری روم فضایی آرامش بخش با محیطی دلپذیر، صداهای آرامش بخش، رایحه های فریبنده، تجربیات لمسی و حرکات آرام را ارائه می دهد. اهداف درمانی سنسوری روم در مرکز ما با دو شعبه (کلینیک توانبخشی پایا) و (کلینیک توانبخشی غرب تهران) در تهران، بیش از ۱۵ سال تجربه در زمینه درمان انواع اختلالات پردازش حسی به شرح ذیل می باشند؛

۱. آرامش: با استفاده از نورهای ملایم، صداهای آرامش بخش، رایحه ها و بافت های آرامش بخش، می توان از بهترین محصولات و محیط های چند حسی اسنوزلن برای تسکین و کاهش تحریک استفاده کرد.

۲. تکامل: تجهیزات و محیط های چند حسی سنسوری روم می توانند به عنوان ابزاری برای یادگیری و تکامل و برای درک علت و معلول و ایجاد یک محیط یادگیری مورد استفاده قرار گیرند.

۳. برانگیختن: از تجهیزات و محیط های چند حسی سنسوری روم می توان برای تحریک کاربران از طریق محرک های بصری هیجان انگیز، موسیقی و اصوات، رایحه های آرامش بخش و بافت هایی که قابل کاوش هستند، استفاده کرد.

۴. درمان: تجهیزات و محیط های چند حسی سنسوری روم به طور فزاینده ای به عنوان یک فضای روان درمانی مورد استفاده قرار می گیرند زیرا آنها به ایجاد یک مکان امن کمک می کنند و باعث مشارکت درمانی بین مراجعین و درمانگر می شود. اتاق چند حسی سنسوری روم باعث مراقبت از خود، انعطاف پذیری و بهبود می شود.

اتاق سنسوری روم برای تمام سنین و توانایی ها است.”

اتاق سنسوری روم برای کودکان

از لحظه بیدار شدن، ما به طور مداوم طیف وسیعی از اطلاعات حسی را از دنیای اطراف خود تجربه می کنیم: شنوایی، بینایی، لمسی، بویایی، چشایی، دهلیزی و حس عمقی و همچنین اطلاعات حسی مربوط به امعاء و احشاء. در طول رشد تکاملی ما یاد می گیریم که چگونه به این محرک های مختلف پاسخ دهیم. هرچه بیشتر در معرض محرک قرار بگیریم، مسیرهای عصبی مغز ما بیشتر برقرار می شود و پاسخ های ما کارآمدتر می شوند.

علاوه بر تشویق به توسعه پردازش حسی، تشویق کودکان خردسال برای انجام فعالیت های مختلف می تواند به بهبود مهارت های حرکتی ریز و درشت کمک کند و به متخصصان و والدین اجازه می دهد تا سطح توانایی کودک را به روشی دیگر مشاهده و ارزیابی کنند. مشاهده می تواند بر نیازها یا حساسیت های خاص به نوع خاصی از محرک ها مانند نور یا صدا تأکید کند و پشتیبانی به موقع را فراهم کند.

بازیهای حسی نه تنها سرگرم کننده است، بلکه بخشی اساسی از رشد اولیه انسان است.”

اتاق سنسوری روم به عنوان انگیزه ای برای یادگیری

اتاق چند حسی سنسوری روم فضایی را فراهم می کند که می توان انواع مداخلات را برای رفع نیازها، چه برای نیازهای درمانی، آموزشی یا نیازهای متمرکز بر استفاده از دستگاه های حسی و تحریک کودک به راحتی و به سرعت انجام داد. محیط ها و محصولات چند حسی به بهبود انگیزه، ایجاد نگرش و اعتماد مثبت، ایجاد کنترل و انتخاب، دستیابی به احساس رضایت و ایجاد جو فارغ از شکست کمک می کنند.

اتاق سنسوری روم برای سلامت روان

اوضاع در اطراف ما مثبت یا منفی تغییر می کند و ما همیشه مسئول آنها نیستیم و کنترل آنچه اتفاق می افتد خارج از اختیار ما می باشد. این موارد می توانند تأثیر زیادی در نحوه زندگی و احساس ما داشته باشند. تجربه یک بیماری جدی، ضربه ناگهانی یا طولانی مدت، از دست دادن عزیزان، کاهش توانایی های عملکردی، از دست دادن نقش های زندگی، اشتغال یا خانه داری، همه با هم می توانند الگوهای فکری و احساسات را تحت تأثیر قرار دهند. با کنار آمدن با شرایط جدید، رفتار ما می تواند تغییر کند. محیط های چند حسی را می توان شخصی سازی کرد تا مکانی امن برای آرامش کامل مراجعین و پذیرش بیشتر مداخلات درمانی ایجاد کند. اتاق سنسوری روم هم به مشتری و هم به درمانگر این امکان را می دهند تا محیطی ایجاد کنند که احساس خطر نکنند و احساس آرامش و امنیت کنند.

اتاق سنسوری روم برای آسیب های مغزی

آسیب مغزی اکتسابی و سایر شرایط عصبی می تواند برای یک فرد و خانواده، دوستان و عزیزانش ویرانگر باشد، خصوصاً اگر نتیجه یک اتفاق ناگهانی باشد. اتاق های چند حسی می توانند در مسیر توانبخشی جسمی و شناختی پشتیبانی لازم را فراهم ‌کنند. برای این گروه از مراجعین اتاق چند حسی سنسوری روم به ویژه در مواقعی که توسط متخصصانی که بر نیازهای شناختی خاص مانند حل مسئله، تصمیم گیری، هماهنگی چشم و دست، تمرکز، حافظه، توجه، تشخیص اشیاء و کلمات یابی تمرکز دارند، استفاده می شود. هدف درمانی بهبود سطح عملکرد است.

اتاق سنسوری روم برای بزرگسالان

اصطلاح دمانس یا زوال عقل اختلالات پیشرونده ای را نشان می دهد که بر مغز تأثیر می گذارد مانند بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی و زوال عقل اجسام لوئی. این شرایط بر تفکر، خلق و خو، رفتار، توانایی های فرد تأثیر می گذارد که در فعالیت های روزمره و اوقات فراغت منعکس می شود. اگر آنها فعالیت های مناسبی نداشته باشند و کاری برای انجام نداشته باشند، افراد مبتلا به زوال عقل می توانند احساس انزوا، ناامیدی، بی حوصلگی و نارضایتی کنند. فعالیتهای حسی سطح تحریک مشخصی را ایجاد می کنند که به دلیل سادگی، آگاهی و توجه را افزایش می دهد. تحریک شنوایی در محیط حسی برای بهبود خلق و خو، آرامش و بهبود توانایی های شناختی بسیار موثر است. که شامل طیف گسترده ای از صداها، از صداهای طبیعی (آواز پرندگان، صدای آبشار و دریا) گرفته تا صداهای تولید شده مانند موسیقی است.

اتاق سنسوری روم در مراکز

مراکز ما از بهترین و پیشرفته ترین مراکز درمانی در تهران می باشد و در بخش سنسوری روم مجهز به امکانات ذیل می باشد؛

پگ بورد نورانی (LuminousPegboard): دارای میله هایی است با مغطمی به سه شکل مربع، مثلث ودایره در دوقطر مختلف وچهار اندازه ی متفاوت .

نوع یک: دارای قابلیت ساخت انواع نورهای رنگی با سه رنگ اصلی وتغییر کمیت هریک میباشد.

نوع دو: هرسطردارای رنگ نورمنفرد با کمیت قابل تنظیم است.

اهداف: بهبود حرکات ظریف، شناخت رنگها وترکیب آنها، شناخت ابعاد کمی واشکال هندسی و….

دارای یک صفحه گردان با نورهای پس زمینه قرمز وسبزوآبی وقطعاتی شفاف با اشکال هندسی مربع، مثلث، دایره با دو قطر الگویی که کاردرمانگر ازوی میخواهد قطعات را روی صفحه گردان در محل نقاط نورانی قراردهد. صفحه دارای چهار سرعت گردش به صورت راستگرد وچپگرد میباشد.

اهداف: تمرینات بینایی، افزایش تمرکزبینایی، توانایی رد یابی دیداری ، هماهنگی چشم ودست، دسته بندی رنگها واشکال هندسی.

سوییچ صوتی :(Sound Switch) دارای یک گوی نورانی ومیکروفون می باشد. با صحبت کردن کودک در مقابل میکروفون نور گوی تغییر کرده وموتور ویبره را نیز میتواند روشن کند. قابل تنظیم در سه حالت :

در صورت صحبت رنگ نور دائما تغییرمیکند. درصورت عدم صحبت پروژکتور خاموش میشود.

اهداف: تشویق جهت صحبت بهبود فعالیت های گروهی تحریک حس لامسه

تمرین شنیداری کودک در مقابل میکروفون صحبت میکند وپس ازمدت تعیین شده گفتارکودک تکرار میشود .

  • دارای قابلیت هم جوابی با موزیک دلخواه
  • دریافت فیدبک بینایی ( توسط پروژکتور با رنگ نور دلخواه )
  • دارای قابلیت تنظیم پروژکتور در حالت چشمک زن (فلاشر) باموزیک وبدون موزیک و…

اهداف : بهبود پردازش حسی شنیداری ، بهبود ادراک شنیداری ، بهبود حافظه وتوجه کودک، تقویت آواسازی وتسهیل در گفتار، یکپارچگس دیداری شنیداری

ویبراتور دهان (Mouth Vibrator): داری ویبراتور داخلی کنترل پذیرو مناسب جهت تحریک حسهای داخل داهانی است.

اهداف : تقویت عضلات بلع وجویدن وکنترل آبریزش دهان، تقویت عضلات وبهبود دامنه وسرعت حرکت زبان توسط آگاهی از وضعیت زبان.

قظعه ای که با زبان درتماس است برای هر فرد تعویض پذیر است.

برج های گردان (Rotatory Buildings): دارای یک صفحه گردان با نورهای پس زمینه قرمز، سبز و آبی و قطعات شفاف با اشکال هندسی مربع، مثلث و دایره با دو قطر مختلف است، که کودک باید طبق الگویی که کاردرمانگر از وی می خواهد قطعات را روی صفحه گردان در محل نقاط نورانی قرار دهد. صفحه دارای چهار سرعت گردش بصورت راستگرد و چپگرد می باشد.

اهداف: تمرینات بینایی، افزایش تمرکز بینایی، توانایی ردیابی دیداری، هماهنگی چشم و دست، دسته بندب رنگها و اشکال هندسی و …

رقص نور تعاملی (Interactive Light Dance): روی سقف ودر اطراف اتاق تاریک نورهای رنگی ایجاد میکند. رنگ نور ازطریق یک پنل کمتری از راه دور ( ازطریق ترکیب سه رنگ اصلی نور توسط فشردن کلیدهای پنل ) تعیین میشود.

سرعت وجهت حرکت نور نیز ازطریق پنل ریموت قابل کنترل است.

هدف: قابل استفاده دراتاق تاریک جهت ایجاد عمل وعکس العمل ودریابی دیداری وجلب توجه وتمرکز.

بابل تیوب (Bubble Tube & Bubble Wall): درآن ازمحفظه آبی وحباب ساز، نورپردازی متغییر رنگی استفاد میشود. رنگ نور ومیزان حباب، بوسیله یک کنترلرقابل تنظیم است.

بابل وال: دید گسترده تری نسبت به بابل تیوب ایجاد میکند، دارای یک کنترلرکه حجم حباب وهمچنین رنگ وشدت نور توسط آن تنظیم میشود.

هدف: بهبود وضعیت توجه، تعقیب چشمی حبابها، ارزیابی وضعیت بینایی ، افزایش مهارتهای ارتباطی، ایجاد آرامش ونیز تعویض رنگ وحباب دربابل تیوب بابل وال موجب امتداد ونگهداری توجه میشود.

پروژکتور تعاملی فیبر نوری (Interactive Fiber Optic Projector): دارای رشته هایی ازفیبرکه توسط پروژکتوری نورانی میشوند. بسیارشگفت انگیزوخیره کننده در اتاق تاریک است ودر مدلهای گوناگونی مانند لوستر، پرده و…میتواند طراحی شود. داری

کیبورد ریموت با کلیدهای رنگی ست که میتوان رنگ نور راتوسط آن تغییر داد. رشته های فیبر نوری بی خطر بوده گرما والکتریسیته ندارد. بنابراین برای کودکان ابزار ومحیط بازی جذابی را میتواند فراهم کند.

اهداف: افزایش توجه وتمرکز ویادگیری شناختی، آرامش وکاهش اضطراب، ایجاد فضای تعاملی وایجاد عمل وعکس العمل در اتاق چند حسی

تونل نامتناهی (Infinlty Tunnel): درابعاد مختلف ودارای افکتهای متنوع روشن شدن وقابلیت تنظیم رنگ وسرعت تغییرنوردر افکت ها، دارای کنترلر ریموت

اهداف: بهبود توجه وتمرکز ودرک عمق، رد یابی بینایی ایجاد عمل وعکس العمل در محیط

تونل نورانی (Luminous Tunnel): تونل با طول انتخابی یک الی سه مترودهانه شصت سانتیمتر دارای ریسه های نوری کنترل شونده جهت تشویق حرکت وهدایت در مسیر

اهداف: یکپارچگی حس عمقی وبینایی ولامسه ، بهبود تعقیب بینایی، بهبودی طرح ریزی حرکتی، تقویت مرحله رشدی چهاردست وپا رفتن

تیلت برد مکاترونیکی ((Mechatronic Tilt Board: صفحه ای گردان به قطریک متر با سرعت قابل کنترل وبه صورت راستگرد وچپگرد با شیب جانبی قابل تنظیم است که کودک جهت تمرینات تعادلی، روی آن قرارمیگیرد.

اهداف : درمان عدم نامنی ثقلی وسرگیجه وضعیتی، بهبود واکنشهای تعادلی ، بهبود وهماهنگ سازی چشم

طیف نما (Spectroscope): این دستگاه داری یک پنل کنترلی است که کاردرمان میتواند برای شدت هریک ازرنگهای اصلی نور مقداری صفرتا ۲۵۵ را تنظیم کرده ورنگ وشدت نور مورد نظر را برای اتاق ایجاد کند.

اهداف: کاردرمانگر برای بالا بردن آستانه تحریک وایجاد عادت به نور با شدت بالا، درهر جلسه کاردرمانی میزان تلفیق نورها وشدت مورد نظر را بالاتر میبرد تا به تدریج این عادت ایجاد گردد.

سایه ساز (Umbra Maker): دارای یک پروژکتور با نور متمرکز که سایه تعدادی کارت که شامل شکلها وحروف الفبا و… را روی یک صفحه میتواند ایجاد کند. همچنین کودک وکاردرمان میتوانند توسط این سیستم سایه خود را در حالات گوناگون روی دیوار ایجاد کنند.

اهداف : موثر جهت یادگیری اشکال وحروف و… بسیار مهیج وقابلیت ایجاد سرگرمیهای مفید.

اسکولر(Acceleration Deceleration Scoole): درای یک برد متحرک بصورت خطی ست که قابلیت کنترل سرعت ومسافت حرکت را داراست که بیمار روی آن نشسته با ایستاده قرار میگیرد.

اهداف : تحریکات خطی وستیبولار وحرکات Deceleratinont ، Acceleration تحریکات و…

ترکینگ بینایی (Visual Tracking): دارای شانزده میله عمودی شفاف که با فاصله از هم روی یک استند قرارگرفته اند وبا یک کنترلر ولومی روشن شدن هریک قابل کنترل است .

اهداف : بهبو وهماهنگ سازی حرکت چشم، ارتقاء درک حس عمقی ، هماهنگی چشم ودست و..

بلک لایت و بلک لایت برد (Black Light Set): پروژکتور بلک لایت : منبع نوری دارای نور آ بی وبنبفش که در طیف نورهای مریی بوده وبی ضرراست، اشتباه مختلف فلوروسنت دراین نور نمود متفاوت وبسیارجذابی دارند.

هدف : بسیار مفید جهت افزایش توجه تمرکز

بلک لایت برد : دارای عرض حدودی ۲۵ وطول ۲۵ سانتیمتر که با نور بلک لایت صفحه آن روشن میشود وآنچه توسط ماژیک مخصوص روی آن نوشته شده است بسیارجذاب جلوه میکند. لازم به ذکر است طیف این نور، اشتراکی با نوربوری نداشته وامن است.

قالیچه حسی (Sensory Rug): این قالیچه دارای طول دو متر وعرض یک متر است که دارای دوازده حس مختلف جهت تحریکات حس لامسه میباشد. بیماردر حالات مختلف درازکش ونشسته و….میتواند ازاین قالیچه استفاده کند. این قطعات قابلیت نصب با هرترکیبی را روی زمینه قالیچه دارند .

بالانس بیم (Balance Beam): داری طول ۲۰۰ سانتیمتر وعرض ۱۷ وارتفاع ۱۶ سانتیمتر، دارای هشت رنگ در هشت حس مختلف و دارای دو مد کاری :

  • با راه رفتن روی باریکه رنگ نور مطابق رنگ قسمتی که با روی آنست میشود .
  • رنگ نور به صورت تصادفی تغییرمیکند وکودک باید روی رنگ مطابق بایستد ودر صورت درستی بوق تشویقی پخش میشود.

اهداف: بهبود مهارتهای تعادلی ، بهبود حرکات درشت وهماهنگی چشم و پا ودست ، تحریک گیرنده های حسی پوستی کف پا

سنسوری پنل ( Sensory Panel): صفحه ای دیواری دارای اشکال مختلف دردو اندازه ی کوچک وبزرگ با حسهای مختلف ، دارای یک منبع نوری وسیستم صوتی ودارای دو مد کاری:

  • رنگ نور به صورت تصادفی تغییر میکند وکودک باید در بین اشکال رنگی ، رنگ مطابق راتحریک کند در صورت درستی ، سیستم صوتی ونوری فرد را تشویق میکنند
  • با تحریک هر شکل روی بنل رنگ نور مطابق آن میشود وموسیقی وبا صوت مربوطه پخش میشود .

دستگاه دارای یک کیبورد است وکاردرمان هریک از رنگها وموسیقی های مربوطه جهت تمرینات بالا راطی مراحل یادگیری میتوانند کنترل کند.

اهداف : بهبود حرکات درست شناخت رنگ ها ، هماهنگی دست وچشم ، دید فضایی ، تحریک گیرنده های حسی وپوست و…

مکعب تعاملی ( Interactive Qube): دارای مکعبی است که کودک حرکت میدهد وهروجهی از مکعب که بالا باشد نور پروژکتورمطابق رنگ آن تغییر میکند.

اهداف: افزایش توجه وتمرکز، ایجاد عمل وعکس العمل ، مشوق فعالیت فیزیکی کودک ، رد یابی بینایی ، شناخت رنگها و….

× پشتیبانی 24 ساعته