بیماری نورون حرکتی (MND) نامی است که به گروهی از اختلالات داده می شود که سلولهای عصبی در مغز و نخاع را تحت تأثیر قرار می دهد و منجر به ضعف عضلات ، آتروفی و از بین رفتن عملکرد عضلات می شود. همچنین بر عضلات تأثیر می گذارد که باعث می شود صحبت کردن ، نفس کشیدن و بلع دچار مشکل شوند. بیماری نورون حرکتی یک بیماری عصبی پیشرفته نادر است که معمولاً افراد بین ۵۰ تا ۷۰ سال را درگیر می کند. با گذشت زمان علائم MND بدتر می شود.

درمان کاردرمانی با حفظ قدرت و طول عضلات و افزایش سطح انرژی و حس رفاه باعث استقلال عملکردی خواهد شد. کاردرمانی توانایی فرد را در انجام کارهای روزمره و همچنین کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد.

 

انواع بیماری نورون حرکتی

سه نوع اصلی از MND وجود دارد:

۱. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شایع ترین نوع MND است و باعث ضعف و سفتی عضلات می شود. (Amyotrophic lateral sclerosis)

۲. فلج بولبار پیشرونده (PBP)  بیست درصد موارد MND را تشکیل می دهد و در صحبت و بلع مشکل ایجاد می کند. (Progressive bulbar palsy)

۳. آتروفی عضلانی پیشرونده (PMA)  ده درصد موارد را تشکیل می دهد و باعث ضعف عضلات ، آتروفی و اسپاسم ناگهانی عضله می شود.  (Progressive muscular atrophy)

MND در افراد به روشهای مختلفی تأثیر می گذارند و در سرعت پیشرفت هر نوع  MND تفاوت وجود دارد.

 

تشخیص بیماری نورون حرکتی

تشخیص MND می تواند دشوار باشد زیرا سایر بیماری های عصبی مانند مولتیپل اسکلروز ، تومورها ، عصب به دام افتاده یا بیماری پارکینسون دارای علائم مشابهی هستند. اگر پزشک شما مشکوک به MND باشد ، برای آزمایشاتی از جمله آزمایش خون و ادرار ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) ، الکترومیوگرافی (EMG) یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می شود. این تست ها فعالیت عضلات و مغز شما را اندازه گیری می کنند و تشخیص MND را تأیید می کنند.

 

چه چیزی باعث بیماری نورون حرکتی می شود؟

بیماری نورون حرکتی (MND) در اثر صدمات پیشرونده سلولهای عصبی حرکتی در مغز و نخاع ایجاد می شود. نورون های حرکتی پیام هایی را از مغز به عضلات شما می فرستند که به شما امکان حرکت می دهد. آنها همچنین به تنظیم بسیاری از مراحل اتوماتیک بدن مانند تنفس و بلع کمک می کنند.

هنوز مشخص نیست که چگونه نورونهای حرکتی در MND آسیب می بینند. پیشنهاد شده است که عوامل ژنتیکی و محیطی در توسعه MND نقش دارند. تقریباً ۱۰٪ از افراد مبتلا به MND با این بیماری بستگان نزدیکی دارند. جهش ژنتیکی که افراد از والدین خود به ارث می برند ، ممکن است در این بیماری نقش داشته باشد.

تعدادی از عوامل محیطی از جمله سیگار کشیدن ، رژیم غذایی پرچرب و مواد شیمیایی پیشنهاد شده است ، با این وجود تحقیقات بیشتری لازم است.

 

اثرات و علائم بیماری نورون حرکتی چیست؟

علائم MND به نوع MND شما بستگی دارد. علائم اصلی MND ضعف عضلانی است که با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود. اولین علائم معمولاً در دست و بازو یا پا و ران بروز می کند. اگرچه عملکردهای بدنی کاهش می یابد ، عملکرد شناختی دست نخورده باقی مانده و حافظه ، بینایی و بویایی شما بدون تغییر باقی می ماند. سایر مشکلات اولیه ممکن است برخی از موارد زیر را شامل شود:

۱. سرنگون شدن یا افتادن

۲. کشیدن یک پا

۳. مشکل در گرفتن اشیاء

۴. مفاصل سفت

۵. خستگی به ویژه با فعالیت های روزانه

۶. درد و ناراحتی

۷. از بین رفتن عضلات یا آتروفی عضلات

۸. اسپاستی سیته یا سفتی در بازوها و پاها.

۹. مشکل در گفتار ، جویدن و بلعیدن.

۱۰. مشکلات تنفسی

با پیشرفت MND ، فرد مبتلا به MND ممکن است تقریباً کاملاً بی تحرک شود و نیاز به استفاده از ویلچیر برای انجام کارهای روزمره دارد. سرعت پیشرفت بیماری در افراد بسیار متفاوت است.

علاوه بر این ، مبتلایان به MND ممکن است وضعیت ثابتی را برای هفته ها یا حتی ماه ها تجربه کنند که علائم یکسان باقی مانده و هیچ زوالی ایجاد نمی شود.

درمان کاردرمانی بسیار مهم است و باید در اسرع وقت شروع شود. کاردرمانی به بهبود تعادل ، وضعیت و تحرک کمک خواهد کرد. همچنین باعث می شود حرکات عملکردی تر شود و تأثیر علائم جسمی بر زندگی شما را کاهش دهد.

 

کاردرمانی برای بیماری نورون حرکتی

وقتیکه گفته می شود که شما بیماری عصبی حرکتی (MND) دارید می تواند یک تجربه عاطفی باشد و این اخبار می تواند دشوار باشد. کاردرمان یک مداخله اولیه را پیشنهاد می کند که بسیار مهم است زیرا این امر به شما این امکان را می دهد تا رابطه ای مؤثر با بیمار برقرار شود که با پیشرفت وضعیت او بسیار ارزشمند می شود. کاردرمان های ما در کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران و کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد با به حداکثر رساندن پتانسیل بیمار و افزایش اعتماد به نفس ، استقلال عملکردی را ارتقا می بخشند.

 کاردرمانگران ما تأیید می کنند که MND بر همه افراد بصورت متفاوت تأثیر می گذارد بنابراین درمان متناسب با نیاز شما انجام می شود. ارزیابی اولیه چگونگی تأثیر MND بر شما را بررسی می کند و اهداف با محوریت شما و افراد نزدیک به شما توسعه خواهد یافت. درمان کاردرمانی در زمینه های زیر متمرکز خواهد شد:

۱. به حداقل رساندن ناهنجاری های تون عضله

۲. حفظ قدرت عضلات تا حد امکان

۳. جلوگیری از مشکلات ثانویه مانند کانترکچر بافت نرم و عفونت

۴. ایجاد آگاهی در مورد پوسچر

۵. تسهیل استفاده از الگوهای حرکتی کارآمد کارآمد از جمله کیفیت راه رفتن

۶. به عضلات و مفاصل سفت کمک می کند

۷. افزایش دامنه حرکت

۸. افزایش انعطاف پذیری

۹. بهبود تعادل و پوسچر

۱۰. افزایش راحتی هنگام نشستن ، ایستادن یا خوابیدن

۱۱. خطر سقوط را کاهش می دهد

۱۲. آموزش و مشاوره در مورد MND

۱۳. افزایش سطح انرژی

۱۴. بهبود حس تندرستی

۱۵. کمک به حفظ استقلال

ارزیابی نیازهای فردی شما بطور منظم انجام خواهد شد زیرا علائم جسمی شما با گذشت زمان تغییر می کند. درمان کاردرمانی برای بیماری نورون حرکتی شامل موارد زیر است:

۱. تمریناتی برای حفظ قدرت و طول عضلات و چگونگی گنجاندن این موارد در فعالیتهای روزمره.

۲. روشهایی را آموزش دهید که به آسان تر کردن حرکات خودکار و توانایی های عملکردی کمک می کند. به عنوان مثال ، راه رفتن ، نشستن و ایستادن برخی از کارهایی است که ممکن است با پیشرفت MND دشوار شود ، اما با یادگیری روشهای جدید انجام کارها می توان آنها را بهبود بخشید.

۳. آموزش تعادل برای کمک به بهبود اعتماد به نفس و کاهش خطر سقوط.

۴. آموزش و مشاوره خانواده و سرپرستان در مورد وضعیت دهی ، انتقال و کمکهای حرکتی

۵. ورزش ملایم و ماساژ به کاهش اضطراب شما کمک می کند.

۶. درمان هیدروتراپی همچنین به آرامش و کشش عضلات سفت کمک کرده و به تحرک کمک می کند.

با پیشرفت MND ، فرد در انجام کارهای روزانه به کمک نیاز دارد. درمان کاردرمانی و کمکهای صحیح و تجهیزات به افراد مبتلا به MND کمک می کند تا استقلال و کیفیت زندگی را حفظ کنند. کاردرمانگران تخصصی ما در مرکز توانبخشی پایا و مرکز توانبخشی غرب تهران بعنوان بهترین مرکز درمان و توانبخشی بیماری نورون حرکتی در تهران به شناسایی منابع ، کمکها ، تجهیزات و پشتیبانی مناسب کمک خواهد کرد. برای رزرو وقت ملاقات با شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس بگیرید یا مشاوره تلفنی رایگان بخواهید.

(Motor neurone disease (MND یا بیماری نورون حرکتی

 

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

جهت بهره مندی از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل از طریق پیوند ذیل با ما همراه باشد:

کاردرمانی در منزل  و گفتاردرمانی در منزل

 

مقالات مرتبط:

دیزآرتری چیست؟

آپراکسی چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

میوپاتی چیست؟

آتاکسی چیست؟

دیستونی چیست؟

آسیب دیدگی سر چیست؟

سکته مغزی چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

آنسفالیت چیست؟

تومور مغزی چیست؟

بیماری کندی چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟

۱۳ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام لطفا اگه درمانی برای بیماری mnd مد نظر دارین.لطف بکنید بفرمایید

  • سلام و درود فراوان
    درمان این بیماری به دو بخش تقسیم می شود:
    ۱. دارو درمانی
    ۲. توانبخشی کاردرمانی برای جلوگیری از ضعف در عضلات، حفظ دامنه حرکتی، جلوگیری از دفورمیتی و آتروفی.
    گفتاردرمانی در صورت مشکلات بلع.
    البته این بیماری درمان قطعی ندارد و موارد ذکر شده درمانهای کنسرواتیو (نگهدارنده) هستند.

  • سلام طبق نظر پزشک من بیماری mndدارم ولی اون دکترم از شهرستان رفت الان بدنم خیلی هسته پاهام خیلی درد داره ستام خسته میشه نمیتونم حتی باگوشی کار بکنم ،کلا خسته شدم از خودم تکلیفم مشخص نیست نندونم چکار بکنم ،همین مساله باعث شده من مهره ای کمرم باگردنم از کار بیفته ،انزیم کبدم بالا ،ریه ام خراب کلا ،شاید مرگ برام راحت ترین باشه تا زندگی کردن ،،

  • سلام و عرض ادب
    این بیماری متاسفانه پیشرونده می باشد و منجر به آتروفی عضلات براساس نوع بیماری نورون حرکتی می شود و بهترین درمان برای شما کاردرمانی جسمی و جلوگیری از ضعف عضلات و بهبود دامنه حرکتی می باشد.

  • یونس جویانی
    10 ژوئن 2021 10:01 ب.ظ

    سلام من پدرم این مریضی mndرو کرفته دو سه روزه فهمیدیم چی کار کنیم

  • مهرداد رحيميان
    11 ژوئن 2021 9:02 ب.ظ

    ممنونم از راهنمایتان من متاسفانه یکی دوستان صمیمی من دچار این بیماری نادر شده ایشون از قهرمانان اسبق ورزش پاورلیفتینگ دنیا میباشد .

  • سلام
    چند ماهی هست که تو گرفتن اجسام یکم ضعف دارم مثلا یک لیوان دستم هست و یک هو از دستم رها میشه و این موضوع هر روز بیشتر میشه
    یک ماه پیش هم یکی از انگشتام حرکت نمیکرد و بعد با دسته دیگم حرکتش دادم و بعد چند دقیقه خوب شد
    یک هفته پیش هم چندین بار مچ دستم رو نمیتونستم اصلا حرکت بدم و انگشتام جمع شده بودن و اصلا حسشون نمیکردم با اون دستم حرکتش دادم و بعد چند دقیق بهتر شد
    این میتونه ربطی به این بیماری داشته باشه ؟

  • ehsan hoseini
    7 می 2023 11:00 ق.ظ

    سلام و درود با آرزوی سلامتی برای شما
    بله متاسفانه این بیماری تحلیل عضلانی و مشکل حسی به همراه دارد که بهتر است روی تقویت عضله های خود کار کنید.

  • من اصلا به پزشک مراجعه نکردم در این باره و هیچ بیماری هم تا جایی که خودم میدونم ندارم
    با وجود این علاعم باید به پزشک مراجعه کنم دیگه درسته ؟

  • باید آزمایش بدم یا از روی همین علاعم میشه ۱۰۰ درصد تشخیص داد ؟

  • ehsan hoseini
    8 می 2023 6:53 ب.ظ

    حتما به پزشک مغز و اعصاب مراجعه بفرمایید.

  • فاطمه زهرا
    17 جولای 2023 9:27 ب.ظ

    سلام دخترم ۱۴ساله ش هست لرزش دست و کمی در یادگیری کند هستن وقتی به مغز و اعصاب مراجعه کردم باتوجه به ام ار آی فرزندم و ازدواج فامیلی تشخیص بیماری mndدادن و گفتن ژنتیکی
    میخواستم بدونم اصلا میشه با این علائم بیماری ام ان دی واینکه دلیلش واقعا ژنتیکیه

  • سلام و درود از نظر تشخیصی نیاز به علائم بیشتری هستش آیا در سابقه خانوادگی این مشکل را دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 1 =

× پشتیبانی 24 ساعته