مرکز تخصصی تشخیص و درمان ای ال اس ایران

 

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) یک بیماری عصبی دژنراتیو است که باعث از دست رفتن تدریجی اعصاب حرکتی می شود که مسئولیت کنترل حرکت را بر عهده دارد. ALS (ای ال اس) نوعی بیماری نورون حرکتی است که با از بین رفتن اعصاب در مغز و نخاع منجر به ضعف عضلات و آتروفی عضلانی می شود و این تأثیر عمیقی بر وظایف عملکردی دارد.

 

تشخیص ALS

تشخیص ALS گاهی اوقات دشوار است زیرا سایر بیماریهای عصبی مانند مولتیپل اسکلروز علائم مشابهی دارند. اگر پزشک شما مشکوک باشد که مبتلا به ای ال اس هستید شما را به یک متخصص یا فوق تخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد که آزمایشاتی مانند الکترومیوگرافی (EMG) و سرعت هدایت عصبی (NCV) را انجام می دهد که فعالیت الکتریکی در عضلات را تشخیص می دهد. تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) و تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) نیز به تأیید یک تشخیص کمک می کنند.

 

علل ALS چیست؟

مشخص نیست که چه چیزی باعث ALS می شود. عوامل محیطی و ژنتیکی و واکنشهای خود ایمنی (هنگامی که سیستم ایمنی به سلولهای عادی حمله می کند) به عنوان علل احتمالی ALS پیشنهاد شده است.

 

علائم ALS چیست؟

ALS یک بیماری پیشرونده است و بر اعصاب حرکتی در مغز و نخاع تأثیر می گذارد. علائم ALS در افراد مختلف متفاوت است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسپاسم ناگهانی عضله
  • سفتی
  • ضعف عضلانی
  • عضلات سفت و سخت (اسپاستی سیته)
  • گفتار نامفهوم
  • مشکل در جویدن یا بلعیدن (دیسفاژی)
  • مشکل در ایجاد کلمات (دیزآرتریا)
  • برخی از بیماران ممکن است در عملکردهای شناختی مانند افسردگی و تصمیم گیری و حافظه دچار تغییراتی شوند.

 

کاردرمانی برای ALS

کاردرمانی برای ALS به بهبود توانایی شما در کارهای روزمره عملکردی مانند پیاده روی ، لباس پوشیدن و رانندگی کمک می کند تا بتوانید استقلال خود را تا حد ممکن حفظ کنید. کاردرمانی بسیار مهم است و باید در اسرع وقت شروع شود ، به خصوص در هنگام شعله ور شدن علائم اهمیت زیادی دارد. در مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی پایا و مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی غرب تهران کاردرمان های تخصصی ما می دانند که تشخیص ALS بسیار احساسی است. درمان کاردرمانی به علائم فعلی شما بستگی دارد اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تمریناتی برای حفظ قدرت عضلات تا حد امکان.
  • تمرین کارهای کاربردی مانند ایستادن ، پیاده روی و بالا رفتن از پله ها. با پیشرفت بیماری ، کاردرمان شما ممکن است روشهای جدید دستیابی به این وظایف عملکردی را به شما یاد دهد و در صورت لزوم پشتیبانی و تجهیزات بیشتری را ارائه دهد.
  • فعالیت هایی برای بهبود مهارت های حرکتی ریز مانند نوشتن ، غذا خوردن و لباس پوشیدن انجام می شود.
  • کشش و وضعیت صحیح برای جلوگیری از کوتاه شدن بافت نرم انجام می شود.
  • آموزش تعادل برای کاهش خطر سقوط صورت می گیرد.
  • مشاوره در مورد نقل و انتقال از صندلی ، تختخواب ، توالت صورت می گیرد.
  • آموزش و مشاوره خانواده و یا سرپرستان در مورد موقعیت یابی ، انتقال و کمکهای حرکتی انجام می شود.

یک ارزیابی اولیه به علائم فعلی شما و نحوه انجام وظایف روزمره شما می پردازد ، بنابراین یک برنامه توانبخشی ساختاری متناسب با نیاز شما می تواند توسعه یابد. سپس اهداف درمانی برای کمک به شما در رسیدن به حداکثر پتانسیل خود و حفظ استقلال با فعالیتهایی که از آنها لذت می برید ، تدوین می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو وقت ملاقات با مرکز تخصصی توانبخشی ای ال اس، بعنوان بهترین مرکز توانبخشی ای ال اس در تهران با شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس حاصل فرمایید.

آدرس کلینیک توانبخشی پایا: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک توانبخشی پایا مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد کلینیک توانبخشی غرب تهران مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

جهت بهره مندی از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل از طریق پیوند ذیل با ما همراه باشد:

کاردرمانی در منزل برای ای ال اس و گفتاردرمانی در منزل برای ای ال اس

 

مقالات مرتبط:

دیزآرتری چیست؟

آپراکسی چیست؟

دیس پراکسی چیست؟

میوپاتی چیست؟

آتاکسی چیست؟

دیستونی چیست؟

آسیب دیدگی سر چیست؟

سکته مغزی چیست؟

بیماری پارکینسون چیست؟

آنسفالیت چیست؟

تومور مغزی چیست؟

بیماری نورون حرکتی چیست؟

بیماری کندی چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام همسر بنده مبتلا به بیماری ALS هستش و متاسفانه این بیماری پیشرونده هستش و باعث تحلیل و آتروفی عضلات میشه به همه افرادی که به نحوی با بیماری ای ال اس مواجه هستند توصیه میکنم هر چه سریعتر برای جلوگیری از آتروفی بیشتر عضلات درمان کاردرمانی را شروع کنند.

  • سلام ممنون از زحماتتون
    مرکز خیلی خوبی دارید و دلسوزانه کار میکنید از زحماتی که بابت پدرم کشیدید ازتون تشکر میکنم‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 14 =

× پشتیبانی 24 ساعته