کاردرمانی در فلج مغزی و همینطور برای کودکان با مشکلات جسمی و ذهنی می تواند اثرگذاری بسیار خوبی داشته باشد و از جهات مختلف برای کودکان کم توان ذهنی مفید باشد. کودکانی که با این اختلال درگیر هستند معمولا مشکلات زیادی در حوزه های حرکتی دارند و برای برطرف کردن این مشکلات نیز معمولا یکی از بهترین راهکارها استفاده از خدمات کاردرمانی برای فلج مغزی است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره کاردرمانی در فلج مغزی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. علاوه بر این در انتهای مطلب اطلاعاتی درباره یک مرکز خوب کاردرمانی در فلج مغزی را نیز به شما ارائه می دهیم.

 

کاردرمانی در فلج مغزی 

چگونه کاردرمانی در فلج مغزی می تواند اثر گذار باشد؟

کاردرمانی در فلج مغزی به کودکان استثنایی کمک می کند تا مهارت های مورد نیاز برای داشتن یک زندگی مستقل و رضایت بخش را توسعه دهند یا این که این مهارت ها را بازیابی کنند. کاردرمانی در واقع به بهبود مهارت هایی می پردازد که ما برای زندگی روزانه خود به آنها نیاز داریم و داشتن این مهارت ها می تواند به ما کمک کند تا شرایط بهتری در زندگی خود داشته باشید. برای کودکان این مهارت ها می تواند شامل مهارت های بازی کردن و یادگیری نیز باشد. کاردرمانی در فلج مغزی به بهبود توانایی کودک برای بازی کردن، یادگیری و سایر مهارت های مورد نیاز برای زندگی روزانه تمرکز دارد که برای رشد و استقلال کودکانی که با این اختلال درگیر هستند لازم و ضروری است. علاوه بر این کودکانی که با این اختلال درگیر هستند برای هماهنگی عضلات و مفاصل خود نیز نیاز شدیدی به خدمات کاردرمانی دارند. کاردرمانی می تواند به بهبود توانایی های فیزیکی، شناختی، اجتماعی و همینطور مهارت های ظریف حرکتی در بدن این کودکان نیز کمک کند. این روش درمانی می تواند به رفع مشکلات در پردازش حسی اطلاعات نیز بسیار کمک کند.

مزایای کاردرمانی در فلج مغزی

مزایای کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در فلج مغزی می تواند مزایای زیر را برای کودکان به همراه داشته باشد:

-شانس آنها برای داشتن استقلال بیشتر در زندگی افزایش پیدا می کند.

-مهارت های آنها برای بازی کردن و یادگیری بهبود پیدا می کند.

-اعتماد به نفس و همینطور عزت نفس این کودکان نیز به میزان زیادی افزایش پیدا می کند.

-آنها می توانند به شکل بهتری یک روال کارآمد را ایجاد کنند.

-این خدمات می تواند به کودکانی که با اختلال فلج مغزی درگیر هستند احساس موفقیت بیشتری بدهد.

-کیفیت زندگی این کودکان به میزان زیادی بهبود پیدا می کند.

-مشاوره های مورد نیاز در اختیار والدین کودک قرار می گیرد تا بتوانند برخورد بهتری را با کودکان داشته باشند.

-کودکان و همینطور والدین آنها احساس امنیت و آرامش بیشتری خواهند داشت.

درمان انواع فلج مغزی با کاردرمانی

درمان انواع فلج مغزی با کاردرمانی

خدمات کاردرمانی در فلج مغزی می تواند تاثیرگذاری بسیار خوبی داشته باشد و روی انواع این اختلال از جمله موارد زیر بسیار مفید و کاربردی خواهد بود:

-Spastic: سفتی عضلات در اندام های فوقانی یا تحتانی، حرکات تند و ناگهانی که نشان دهنده فلج مغزی spastic هستند. از جمله مشکلاتی که کودکان با این نوع اختلال بیش فعالی تجربه می کنند می توان به مشکلاتی در پوشیدن لباس، حمام کردن، دستشویی رفتن و … اشاره کرد.

-Athetoid: کودکانی که با این نوع اختلال فلج مغزی درگیر هستند معمولا در تنظیم کردن تون عضلانی مشکلات زیادی را تجربه می کنند که باعث می شود تا کنترل حرکات بدن برای آنها سخت تر شود. این کودکان در کنترل آب دهان، به دست گرفتن اشیا مختلف، بلعیدن و در بعضی مواقع صحبت کردن مشکلات زیادی دارند.

-کاردرمانی در فلج مغزی نوع Ataxic نیز می تواند مفید باشد. این کودکان اغلب با انجام حرکات دقیق مشکل دارند و دچار لرزش دست می شوند. این مسئله باعث می شود تا مشکلاتی در خوردن، نوشتن و نقاشی کردن داشته باشند.

از خدمات کاردرمانی باید چه انتظاری داشته باشیم؟

دقیقا مانند خدمات فیزیوتراپی و گفتاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی خدمات کاردرمانی برای فلج مغزی نیز برای هر کودکی که با این اختلال درگیر است متفاوت خواهد بود. طرح درمان هر کودک در خدمات کاردرمانی به میزان زیادی به شدت این اختلال در کودک، توانایی های جسمی، فکری و اجتماعی او بستگی دارد. معمولا در اولین جلسه از خدمات کاردرمانی برای فلج مغزی کاردرمانگر یک ارزیابی کلی از کودک انجام می دهد تا این مسائل را به طور دقیق مشخص کند. این ارزیابی شامل آزمایش مهارت حرکت های ظریف، رشد ادراکی و … می شود. علاوه بر این کاردرمانگر در اولین جلسه با والدین کودک نیز مصاحبه می کند تا نقاط ضعف و قوت کودک در انجام وظایف روزانه را مشخص کند. دقت داشته باشید که اکثر کودکانی که با این اختلال درگیر هستند معمولا باید هر شش ماه الی یک سال یک بار مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند.

تمریناتی که در کاردرمانی برای فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاردرمانی برای فلج مغزی در واقع شامل استفاده از فعالیت های عملکردی برای بهبود تدریجی مهارت های عملکردی در کودکان است. تمریناتی که روی زمینه های مهارتی تمرکز دارند شامل موارد زیر هستند:

-کنترل حرکتی ظریف: با کار کردن روی ماهیچه های دست، جداسازی انگشتان، کار کردن با دست و کف دست و همینطور انگشتان و … مهارت های مربوط به دست را تقویت می کند.

-هماهنگی های دو طرفه: این حرکات به کودک می آموزند که هر دو طرف بدن خود را به صورت همزمان کنترل کند. از جمله این حرکات می توان به طبل زدن و همینطور جدا کردن اسباب بازی های مربوط به ساخت و ساز از یکدیگر اشاره کرد.

– قدرت های قسمت بالایی بدن: تمرکز بر تقویت عضلات بدن از جمله بالاتنه

-مهارت های حرکتی دیداری: هماهنگی دست و چشم از طریق فعالیت هایی مانند نقاشی کردن

-ادراک بصری: این مهارت ها توانایی درک و تفسیر آنچه که دیده می شود را بهبود می دهند.

بهترین مرکز کاردرمانی در فلج مغزی

ابزارها و تجهیزاتی که در کاردرمانی در فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرند؟

امروزه تجهیزات مختلفی در خدمات کاردرمانی در فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرند که در این بخش قصد داریم به معرفی این تجهیزات و ابزارها بپردازیم. از جمله ابزارهایی که امروزه در کاردرمانی برای کار با کودکان مورد استفاده قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-وسایل روزمره خانه

-انواع قیچی ها

-کتاب های مختلف

-لباس های ساده ای که دارای دکمه یا زیپ هستند.

-اسباب بازی هایی که به رشد مهارت های حرکتی کودک کمک می کنند.

-دستگاه های کمکی

-انواع اسپیلنت، ارتز و پروتز

-ابزارهایی که برای موقعیت یابی استفاده می کنند.

-نرم افزارهایی که در این زمینه استفاده می شوند.

-وسایل کمکی در حمام

بهترین کلینیک کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی بر اساس سن کودک

یک نکته کلیدی و بسیار مهم دیگر درباره کاردرمانی در فلج مغزی این است که این خدمات بر اساس سنی که کودک در آن قرار دارد متفاوت هستند. نکته مهم تر این است که خدمات کاردرمانی در هر سنی می توانند به این کودکان کمک کنند و محدودیت سنی در این زمینه وجود ندارد. کودکانی که به تازگی شروع به راه رفتن کرده اند از جمله گروه هایی هستند که می توان از خدمات کاردرمانی برای آنها استفاده کرد. این کودکان که با اختلال فلج مغزی درگیر هستند معمولا با استفاده از تکنیک های بازی و یادگیری تحت درمان قرار می گیرند. در کودکان خردسال معمولا از تکنیک هایی که روی بهبود رشد شناختی و جسمی تمرکز دارند استفاده می شود تا روند درمان برای آنها تکمیل شود.

بهترین مرکز توانبخشی فلج مغزی

چه زمانی خدمات کاردرمانی در فلج مغزی توصیه می شود؟

خدمات کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی معمولا بر اساس نیاز هر کودکی که با فلج مغزی درگیر است توصیه می شود و می توان آن را در هر زمانی پس از تشخیص این اختلال در کودکان تجویز کرد. نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که این توصیه حتما باید توسط متخصص این حوزه انجام شود و شما حتما باید تحت نظر بهترین خدمات کاردرمانی کودک را درمان کنید. استفاده از خدمات با کیفیت در حوزه کاردرمانی در فلج مغزی می تواند روند درمان را به میزان زیادی بهبود داده و باعث افزایش سرعت درمان در کودکان شود و مشکلات آنها را نیز به میزان زیادی کاهش دهد.

 

ارزیابی فلج مغزی توسط متخصص کاردرمانی 

کاردرمانی با ارزیابی عملکرد جسمی و ذهنی کودک فلج مغزی آغاز می شود، که هر دو به طور چشمگیری در توانایی یک کودک در انجام فعالیت های روزمره زندگی موثر می باشند. درمانگر توجه خاصی به موارد زیر خواهد داشت:

ارزیابی وضعیت جسمی فلج مغزی

-دامنه حرکتی اکتیو و پسیو

-انعطاف پذیری

-هماهنگی عضلات و دست و چشم

-رفلکس

-قدرت و ضعف

-مسائل توسعه

-دستکاری اشیاء

-جابجایی از یک وضعیت به وضعیتی دیگر

-سطح حرکتی کودک مثلا چهاردست و پا ، نشسته و یا ایستاده

-تنوسیته عضلانی

ارزیابی وضعیت بینایی فلج مغزی

-وضوح بینایی

-ادراک بینایی

-دنبال گیری بینایی

-حافظه بینایی

-ادراک فضایی

ارزیابی وضعیت حسی فلج مغزی

-توانایی شنوایی

-آگاهی و درک بدن

-پاسخ به محرک های لمسی

-توالی حافظه

حس عمقی

حس وستیبولار

-حس لمس سطحی و عمقی

ارزیابی وضعیت روانشناسی و اجتماعی فلج مغزی

-خلق و خو

-توانایی ارتباط با دیگران

-استدلال و حل مساله

-وضعیت ذهنی

-تمایل به تعیین اهداف

عوامل خارجی

-محیط خانه

-موانع بالقوه ای که می تواند دوره درمان را تغییر دهد

-نقش کودک در خانواده

-آرایش خانوادگی کودک

-وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده

-شیوه های فرهنگی

برخی از مسائل مربوط به کاردرمانی عبارتند از:

-جامعه ای که یک کودک زندگی می کند.

-اندازه خانواده

-تعهدات کار خانوادگی

-دسترسی به منابع اجتماعی و دولتی

هنگامی که ارزیابی به پایان رسید،کاردرمان برنامه درمان را اجرا خواهد کرد. در این زمان، درمانگر به کودکان می آموزد که چگونه وظایف را بصورت گام به گام انجام دهند، و یا با استفاده از تطابق سازیها آموزش می بینند که یک فعالیت را با موفقیت به انجام برسانند. علاوه بر این درمانگر از تمریناتی استفاده می کند که به کودک کمک می کند تا ماهیت فعالیت ها را درک کند و این امر حیاتی است زیرا یک کودک نه تنها باید قادر به انجام وظیفه باشد، بلکه باید از مزایای این کار مطلع باشد و تمایل به انجام آن داشته باشد.

بهترین کاردرمان فلج مغزی

برای رسیدن به این اهداف، کاردرمان طرح درمانی را اجرا می کند؟

-توانمندسازی شخصی

-انگیزه

-مهارت های مقابله ای

-درک وظایف

-قابلیت تصمیم گیری

-ادراک

-یادآوری و حافظه

-استراتژی های خود ارزیابی

-حل مشکل

-تفکر انتزاعی

-مهارت های برنامه ریزی

-درک علت و معلول

کاردرمان همچنین از طریق تمرینات کاردرمانی جسمی به کودک فلج مغزی جهت تسهیل مراحل رشدی حرکتی کمک می کند بعنوان مثال تسهیل وضعیت ایستادن و راه رفتن که البته با توجه به سطح حرکتی کودک برنامه ریزی می شود ، علاوه بر این مداخلاتی مانند بیوفیدبک و آرام سازی نیز ممکن است برای درمان اضطراب در یک کودک استفاده شود.در طول درمان کاردرمانی جسمی در فلج مغزی اگر نیاز به تجهیزات کمکی مثل اسپلینت ، بریس و تجهیزات تطابقی باشد درمانگر آنها را توصیه کرده و آموزش های لازم را جهت استفاده از آنها به خانواده و مراقبین کودک می دهد. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-کامپیوترها

-دستگاه ترکیب صدا

-میله هایی که کودک می تواند بگیرد

-لوازم خانگی اصلاح شده

-صندلی حمام

-دستگاه های پانسمان

-واکرها

-وسایل ارتوپدی مثل بریس

لازم به ذکر هست که حضور فعال خانواده و تکرار تمرین در منزل در پیشرفت کودکان فلج مغزی بسیار موثر است.

کاردرمانی جسمی خوب برای فلج مغزی کجا انجام می شود؟

درمان به فرد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با به حداکثر رسیدن پتانسیل فردی، بهترین زندگی ممکن را داشته باشد. موثرترین درمان در فلج مغزی شامل کاردرمانی جسمی می باشد. به استحضار می رساند مرکز تخصصی کاردرمانی فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان کاردرمانی فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

پدر و مادر نیز باید برای کمک به یک کودک در محیط خانه آماده باشند. کاردرمان والدین را در چگونگی تکمیل تمرینات در خانه آموزش خواهد داد.

چه کسی کاردرمانی را ارائه می دهد؟

خدمات کاردرمانی توسط متخصصین کاردرمانی آموزش دیده و دارای مجوز ارائه می شود، که اغلب توسط دستیار های کاردرمانی کمک می شوند. علاوه بر این متخصص کاردرمانگر باید هنگام طراحی یک برنامه درمان که عملکرد بهتر را برای یک کودک فراهم می کند، بتواند در مسائل خارجی مانند سطح حمایت از کودک در خانه و حتی وضعیت اقتصادی خانواده نقش مهمی ایفا کند. با توجه به انجمن کاردرمانی آمریکا، درمانگران معمولا در یکی از تخصصهای زیر فعالیت می کنند، از جمله:

-کودکان و نوجوانان

-سلامت روان

-توانبخشی و ناتوانی

-کار و صنعت

-سالخورده

-بهداشت و سلامتی

بهترین کلینیک کاردرمانی در فلج مغزی

اگر شما هم به دنبال کلینیک خوب کاردرمانی هستید حتما باید از خدماتی که ما در بهترین مرکزکاردرمانی در تهران و ایران خود به شما ارائه داده ایم استفاده کنید. خدماتی که در کلینیک ما به شما ارائه می شود توسط بهترین متخصصان این حوزه به شما ارائه می شوند و نیازی نیست که نگرانی خاصی در خصوص کیفیت این خدمات داشته باشید. نکته مهم دیگری که درباره مزایای استفاده از خدمات بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران و ایران وجود دارد این است که این خدمات با مناسب ترین هزینه ممکن به شما ارائه می شود و همین عامل نیز باعث صرفه جویی در هزینه های شما خواهد شد. شما می توانید با مراجعه به سایر بخش های سایت ما اطلاعات کاملی را درباره اختلال فلج مغزی و همینطور خدمات کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان فلج مغزی به دست بیاورید و با اطلاعات کامل اقدام به استفاده از خدماتی که به شما ارائه داده ایم کنید.

 

مقاله های مرتبط

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

درمان فلج مغزی چیست؟

گفتاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در کودکان فلج مغزی

نیازهای غذایی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

فلج مغزی: محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • یلدا عباسنژاد
    30 جولای 2019 7:01 ب.ظ

    سلام آقای دکتر عزیز انشالا هر چی از خدا میخواهید بهتون بده بازم مثل همیشه عالی بود

  • سلام و دورود فراوان ممنون از مطالب عالیتون و زحمات فراوانی که برای فرزندان ما می کشید خداروشکر فرزند ما با زحمات شما راه افتاد خدا به شما سلامتی بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو + 2 =

× پشتیبانی 24 ساعته