دکتر متخصص گفتاردرمانی در بیماری اس ام ای می‌تواند به افراد مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) کمک کند تا بر مشکلات گفتار و بلع که به دلیل ضعف در زبان، گلو و عضلات تنفسی ایجاد می‌شوند، غلبه کنند. آنها ممکن است راهبردهایی را برای بلع ایمن‌تر، حفظ نفس در حین صحبت کردن یا استفاده از تکنیک‌های زبان تطبیقی ​​در صورت دشوار شدن ارتباط آموزش دهند. متخصصین گفتاردرمانی در اس ام ای اعضای کلیدی یک تیم چند رشته ای توانبخشی از جمله کاردرمانی و فیزیوتراپی هستند که افراد مبتلا به بیماری اس ام ای را درمان می کنند. مهم است که بلافاصله پس از تشخیص با بهترین دکتر گفتاردرمانی ملاقات کنید تا از تاخیر در رشد مهارت های زبانی جلوگیری کنید یا یک خط پایه برای نظارت بر عملکرد فرد مبتلا به اس ام ای در طول زمان تعیین کنید.

گفتاردرمانی در بیماری اس ام ای

بیماری اس ام ای چیست؟

آتروفی عضلات نخاعی (SMA) یک بیماری ژنتیکی جدی است که با از دست دادن نورون‌های حرکتی یا سلول‌های عصبی که حرکت ماهیچه‌های ارادی را کنترل می‌کنند، مشخص می‌شود. بدون این سلول‌های عصبی، ماهیچه‌ها با گذشت زمان ضعیف شده و آتروفی می‌شوند. فعالیت های اساسی ضروری برای زندگی روزمره، از نشستن و راه رفتن گرفته تا تنفس و صحبت کردن، اغلب در افراد مبتلا به این بیماری تحت تأثیر قرار می گیرند.

گفتار درمانی در اس ام ای چیست؟

گفتار درمانی در اس ام ای چیست؟

گفتار درمانگران با بیماران SMA که در صحبت کردن، جویدن و بلع مشکل دارند کار می‌کنند. درمانگران مرکز برنامه‌ای از تمرینات را برای تقویت عضلات فک و گلو طراحی می‌کنند و همچنین کمک‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که ممکن است کارهای روزمره را آسان‌تر کند. برای بیمارانی که در خوردن و بلع مشکل دارند، گفتاردرمانگران به آنها کمک می کنند تا ماهیچه های درگیر در این کارها را تقویت کنند و همچنین غذاهایی را توصیه می کنند که ممکن است مدیریت آنها برای بیماران آسان تر باشد. برای کسانی که در برقراری ارتباط مشکل دارند، یک گفتاردرمانگر می‌تواند به انتخاب ابزارها یا راهبردهای ارتباط غیرکلامی مناسب کمک کند که ممکن است به آنها اجازه دهد افکار و نیازهای خود را به طور مؤثرتری در میان بگذارند.

چه زمانی بیمار اس ام ای به گفتار درمانی نیاز دارد؟

چه زمانی بیمار اس ام ای به گفتار درمانی نیاز دارد؟

همه بیماران SMA در صحبت کردن و بلع مشکل ندارند اما ممکن است با پیشرفت بیماری مشکلاتی ایجاد شود. اگر گفتار، زبان یا بلع تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بیماران باید پس از تشخیص در اسرع وقت با یک گفتاردرمانگر ملاقات کنند. برای کودکان خردسال مبتلا به اس ام ای، گفتار درمانی می تواند به جلوگیری از تأخیر در رشد مهارت های زبانی آنها کمک کند. گفتار درمانی اس ام ای متناسب با نیازها و توانایی های فرد است. در بسیاری از انواع اس ام ای، طیف متنوعی از علائم وجود دارد. برخی از بیماران ممکن است از زمان تشخیص به بعد به گفتار درمانی نیاز داشته باشند در حالی که برخی دیگر ممکن است هرگز به چنین کمکی نیاز نداشته باشند.

گفتاردرمانی در اس ام ای شامل چه مواردی است؟

گفتاردرمانی در اس ام ای شامل چه مواردی است؟

در طول مشاوره اولیه، دکتر گفتاردرمانی در مرکز ممکن است آزمایشاتی را برای ارزیابی بلع و صحبت کردن انجام دهد. یک آزمایش رایج که شامل گرفتن عکس با اشعه ایکس در زمانی است که فرد یک کوکی می‌خورد. این تصویر به گفتاردرمانگران کمک می‌کند مشکلات را تشخیص داده و برنامه درمانی مناسب را تجویز کنند. درمان های گفتار درمانی در بیماری اس ام ای شامل موارد زیر می باشد:

۱. استراتژی های زبان: کاهش سرعت گفتار با تلفظ هجاها یا مکث بین کلمات و عبارات راهبردی است که متخصص گفتاردرمانی ممکن است برای بهبود ارتباط در افرادی با عضلات ضعیف گفتاری استفاده کند. تابلوهای الفبا که شامل لمس حرف اول کلمه گفته شده است همچنین ممکن است برای سرعت دادن به گفتار استفاده شوند.

۲. صداسازی: هنگامی که بیان کلمات دشوار است، درمانگران ممکن است از فرد بخواهند صداهایی را بیان کند مانند استفاده از هر دو طرف زبان برای ایجاد صدای “س”. فعال کردن ماهیچه‌های قفسه سینه وقتی نفس کافی برای صحبت کردن وجود ندارد که می‌تواند شامل تمرینات دمیدن باشد ممکن است پشتیبانی تنفسی برای کمک به صداگذاری فراهم کند.

۳. دستگاه های ارتباطی تقویتی و جایگزین (AAC): اینها دستگاه‌های ارتباطی هستند که گفتار و نوشتار را بهبود می‌بخشند، پشتیبانی می‌کنند یا جایگزین می‌شوند. آنها می توانند از مجموعه ای از تصاویر گرفته تا سیستم های گفتاری الکترونیکی را شامل شوند. این دسنگاه ها همچنین شامل استراتژی هایی است که خانواده ها می توانند با هم برای ارتباط بهتر استفاده کنند. متخصصین گفتاردرمانی می توانند نیاز به این دستگاه ها را ارزیابی کنند و در صورت لزوم به ادغام آن در تجهیزات حرکتی کمک کنند.

این دستگا ها و ابزارهای دیگر می توانند به افراد دارای ونتیلاتور یا تراکئوستومی کمک کنند تا نیازهای خود را بیان کنند. تنظیمات تهویه ممکن است تنظیم شود تا جریان راه هوایی فوقانی مورد نیاز برای گفتار را فراهم کند و در عین حال فشار کافی برای تنفس حفظ شود. همچنین ممکن است از شیرهای سخنگو، مانند شیر Passy-Muir استفاده شود. دریچه مانع از جریان یافتن هوا از طریق لوله تراکئوستومی می شود در حالی که فرد سعی می کند صحبت کند.

نتیجه گفتاردرمانی در اس ام ای

نتیجه گفتاردرمانی در اس ام ای

هدف از گفتار و زبان درمانی در اس ام ای تسهیل ارتباط برای افرادی است که در صحبت کردن مشکل دارند یا اصلا نمی توانند صحبت کنند با استفاده از طیف وسیعی از تمرینات و وسایلی که عضلات گفتار را تقویت می کنند و متناسب با نیازهای فردی هستند.

تاثیر گفتاردرمانی در اس ام ای

تاثیر گفتاردرمانی در بیماری اس ام ای

بررسی‌های متون نشان داده‌اند که استفاده از دستگاه‌های AAC برای ارتباط امکان‌پذیر، مفید و ایمن است. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹  از خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به SMA نوع ۱، پاسخ‌دهندگان گزارش کردند که AAC کیفیت زندگی و بهبود ارتباطات را افزایش می‌دهد. یک مرور سیستماتیک از ۱۷۷۲ مقاله در مورد اثربخشی مداخلات گفتاردرمانی در بزرگسالان مبتلا به بیماری‌های عصبی عضلانی شواهدی را مورد بحث قرار داد که نشان می‌دهد استفاده از موقعیت صحیح سر کارایی بلع را بهبود می‌بخشد اما تحقیقات بیشتری لازم است.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در میوپاتی

کاردرمانی در ام اس

گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در تاخیر حرکتی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

کاردرمانی در دیستروفی عضلانی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک کودک ۱۸ ماهه

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

علائم هشدار دهنده تاخیر کودکان

نوزادان نارس چه مشکلاتی دارند؟

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 5 =

× پشتیبانی 24 ساعته