علیرغم تحقیقات گسترده هنوز چگونگی و چرایی اختلال اوتیسم و ​​سایر اختلالات عصبی رشد شناخته نشده است. جستجو برای عوامل مؤثر در این شرایط روان شناختی ادامه دارد. یک مطالعه اخیر بر روی آلرژی مادران متمرکز شده است. تئوری های مرتبط با آلرژی و اختلالات روان شناختی با مطالعه جدیدی در موشها حمایت می شود.

در حال حاضر خطوط بین آلرژی و اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD) و اوتیسم ترسیم شده است. به همین ترتیب ، پیوندها بین التهاب و خطر اسکیزوفرنی ، ADHD و اوتیسم وجود دارد. با این حال اگرچه این ارتباطات مشاهده شده است ولی هنوز مکانیسم های سلولی آنها قابل درک نیستند. پاسخ التهابی و ایمنی چگونه بر شناخت و رفتار تأثیر می گذارد؟

تحقیقاتی که اخیراً در علوم اعصاب در سال  ۲۰۱۶ ارائه شده است. نشست سالانه انجمن علوم اعصاب در سن دیگو ، کالیفرنیا قطعه دیگری به این معمای ناخوشایند اضافه می کند. این تحقیق توسط کاترین لنز ، استادیار روانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد.

اوتیسم در مردان سه یا چهار برابر بیشتر از زنان است. لنز و همکارانش تصمیم گرفتند تا این تفاوت جنسیتی را در موشها را بررسی کنند.

برای این منظور تیم ابتدا موشهای ماده را نسبت به پروتئین سفیده تخم مرغ ( اوآلبومین یکی از پروتئین‌های+ اصلی سفیده تخم‌مرغ است. به‌طور تقریبی ۵۵ درصد از پروتئین‌های سفیده تخم‌مرغ از اوآلبومین تشکیل شده‌ است. ) قبل از باردار شدن ، حساس کرد. پانزده روز پس از بارداری ، موشها به همراه با حساسیت برای ایجاد پاسخ ایمنی معرفی شدند.

“ما واقعاً علاقه مندیم که عوامل ناشناخته ای در اختلالات روانشناختی و تفاوت های بین رشد مغز زن و مرد را در ارتباط با اختلال اوتیسم ، ADHD و سایر اختلالات تشخیص دهیم.”

کاترین لنز

 

پاسخ ایمنی تغییراتی را در توله موش به همراه دارد.

هنگامی که آنها دچار حساسیت شدند ، تیم آزمایشاتی را برای سنجش اینکه آیا پاسخ ایمنی مادر باعث ایجاد تغییرات قابل اندازه گیری در توله موش ها شد ، طراحی کردند. در مرحله اول سطح و انواع سلولهای ایمنی بدن در مغز در حال رشد موش اندازه گیری می شود. در مرحله دوم تفاوتهای رفتاری در توله موشها پس از تولد مانند توانایی یادگیری ، رفتارهای اضطراب مانند و میزان فعالیت کلی آنها اندازه گیری شد. سرانجام در پایان لنز و تیم وی چگالی سلول های دندریتیک ستون فقرات را در مغز توله موش ، نقاط اتصال سیناپسی بین سلولهای عصبی در قشر پیشانی مغز موش را بررسی کردند. سلول های دندریتیک ستون فقرات در ارتباطات سطح سلولی در مغز مهم هستند. بعضی از اختلالات شناختی ، ناهنجاری در سلول های دندریتیک ستون فقرات و میزان بلوغ آنها را نشان می دهد.

این تیم دریافت که موشهایی که مادران آنها در معرض آلرژن قرار داشتند ، سلولهای ایمنی خاصی در مغز به نام ماست سل افزایش یافته است. آنها همچنین کاهش نوع دیگری از سلولهای ایمنی بدن بنام میکروگلیا را نشان دادند. این اختلافات در هر دو جنس یکسان بود.

تغییر برجسته دیگری در رفتار آنها مشاهده شد. فرزندان مادران آلرژیک بیش فعال بودند و رفتاری مانند اضطراب را نشان دادند. لنز می گوید: “موش های جوان مشغول بازی اجتماعی هستند و نرها خشن و متزلزل تر هستند و معمولاً خیلی بیشتر از زنان بازی می کنند.” با این حال مردان در گروه آلرژی به طور قابل توجهی کمتر از همسالان خود بازی پرسرو صدا می کنند.

همانطور که لنز توضیح می دهد: “نرهای متولد شده توسط مادرانی که در معرض آلرژن قرار دارند بیشتر به زنان شباهت دارند. آنها از نظر اجتماعی بیشتر محفوظ بودند. آنها واقعاً بیش فعال بودند اما از نظر اجتماعی از کار افتاده بودند. این کمی شبیه ADHD است.”

 

انعطاف پذیری ذهنی توسط چالش ایمنی تغییر یافته است.

تفاوتهایی نیز هنگام مشاهده انعطاف پذیری ذهنی موش ها مشاهده شد. کسانی که از مادران آلرژیک متولد شده اند ، هنگام چالش بیشتر تلاش می کنند. این تیم موش ها را با مخفی کردن مشوق ها در گلدان های سفالی آزمایش کردند. برای یافتن این روش ، آنها مجبور بودند از قوانین پیروی کنند و هر بار محققان قوانین را اصلاح می کردند و انعطاف پذیری ذهنی توله را آزمایش می کردند. بعضی اوقات گلدان ها در کاغذ سمباده و بعضی اوقات در مخمل نما پوشانده می شد. برای کشف این جایزه ، موش ها باید سازگار باشند.

همه موشها در گروه آلرژن ، صرف نظر از جنسیت ، تلاش کردند تا با آزمایشات مختلف تطبیق یابند. با این حال مردان در گروه آلرژن بیشتر از زنان مبارزه می کنند. اختلافات دیگری نیز کشف شد ، داده ها از سلول های دندریتیک ستون فقرات مورد بررسی قرار گرفت. موشهای نر متولد شده از مادران در معرض آلرژن در تعداد کاهش داشتند ، در حالی که زنان از گروه آلرژن در تعداد افزایش داشتند.

“این شواهدی است که قرار گرفتن در معرض آلرژن قبل از تولد باعث تغییر در رشد و عملکرد مغز می شود و می تواند یک عامل در بروز اختلالات تکامل عصبی باشد. ” کاترین لنز

البته مطالعات بعدی برای به دست آوردن این یافته ها ضروری خواهد بود. با این حال آنها بر دانش فعلی می افزایند. ارتباط بین سیستم ایمنی و نقص شناختی محکم به نظر می رسد. چالش بعدی تبدیل این دانش به درمان و پیشگیری می باشد.

 

جهت آشنایی با خدمات بهترین مرکز درمان نقص توجه در تهران با ما همراه باشید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق  مرکز کاردرمانی در سیدخندان و مرکز گفتاردرمانی در سیدخندان مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، سید خندان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، مجیدیه شمالی ، مجیدیه جنوبی ، ریحانی ، شمس آباد و… می باشد.

 

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی پونک و مرکز گفتاردرمانی پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، بلوار پاکنژاد ، بلوار دادمان ، بلوار فرهنگ ، بلوار جوریکی ، ایران زمین ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی نقص توجه و بیش فعالی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی:

علائم اختلال ADHD

ADHD در مقابل ADD

ADHD و اختلالات خواب

زندگی اجتماعی کودکان ADHD

نقش والدین در کودکان ADHD

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای نقص توجه و بیش فعالی

چگونه ورزش به کودکان و نوجوانان با اختلال ADHD کمک می کند؟

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد.

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد.

× پشتیبانی 24 ساعته