آسیب شناسان حرفه ای گفتاردرمانی، پیشرفت و درمان اختلالات را ارزیابی می کنند و به مشکلات گفتاری، زبان و بلع در فلج مغزی کمک می کنند. گفتاردرمانی موفقیت آمیز باعث بهبود ارتباط و کنترل عضلات، اصلاح مشکلات جویدن، خوردن و همچنین آبریزش دهان در بیماران فلج مغزی می شود. گفتار به توانایی ایجاد صداها اشاره دارد در حالی که زبان به درک و برقراری ارتباط  مربوط می شود. گفتاردرمانگرها به بیماران فلج مغزی در هر دو زمینه کمک می کنند و بیمار را برای رفع مشکلات گفتاری و زبانی راهنمایی می کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی گفتاردرمانی در فلج مغزی و مرکز خوب برای درمان این مشکل بپردازیم.

 

گفتاردرمانی در فلج مغزی 

چگونه گفتاردرمانی به کودکان مبتلا به فلج مغزی کمک می کند؟

توسعه گفتار و زبان کودکان به طور معمول از الگوی مشخصی پیروی می کند. کسانی که فلج مغزی دارند ممکن است به صورت پیش بینی نشده پیشرفت نکنند و خواستار مداخله گفتاردرمانی برای فلج مغزی هستند. مشکلات گفتاری عبارتند از:

اختلالات تلفظ در فلج مغزی

بیماران فلج مغزی ممکن است کنترل ضعیف حرکات دهانی و ضعف عضلات در سر ، گردن ، صورت و گلو را تجربه کنند. این شرایط در توانایی کودک برای ایجاد صداها، تشکیل هجاها و گفتن کلمات اختلال ایجاد می کند. مشکلات بیان شده می تواند درک از گفتار کودک را برای دیگران دشوار یا غیرممکن کند.

اختلالات ناروایی در فلج مغزی

وقفه هایی مانند لکنت زبان، ناروایی گفتار، مانع از برقراری ارتباط و سرخوردگی افراد مبتلا به اختلالات ناروایی است.

اختلالات تولید در فلج مغزی

مشکلات تشدید و سایر اختلالات تولید هنگامی که بیماران فلج مغزی دارای اوج یا گام صدای نامنظم ، کنترل صدا و کیفیت صدای پایین هستند رخ میدهد. این وضعیت تعامل کودکان را دشوار می کند و همچنین هنگام صحبت کودک ممکن است باعث درد یا ناراحتی شود.

اختلالات دیزآرتریا در فلج مغزی

بیماران فلج مغزی گاهی اوقات دچار اختلال در حرکت عضلات می شوند که برای تولید گفتار مورد استفاده قرار می گیرند. این مناطق شامل زبان، لب و تارهای صوتی است. برخی از علائم دیزآرتریا عبارتند از: 

-جا انداختن کلمات یا زیر لب سخن گفتن که درک آن دشوار است.

تاخیر گفتاری  و زبانی

-حرکت محدود صورت

-اوج صدای غیر طبیعی یا صحبت های ریتمیک

-کیفیت گفتاری  ناله وار، بی حال  که درک چیزهایی که می گوید کمی برای شنونده سخت است.

-سرعت گفتاری پایین

-سرعت گفتاری بالا با کیفیت من من (مثل این است که با  دهان بسته حرف می زند)

-حرکات زبان، لب ها و فک محدود است.

-هنگام حرف زدن آهنگ و ریتم گفتار غیر طبیعی است

-تغییرات در کیفیت صدا (صدای خشن یا نفس آلود و یا تو دماغی ..)

اختلالات دیسفاژی در فلج مغزی

بیمار فلج مغزی ممکن است در بلع یا هضم غذا از دهان به معده دچار مشکل باشد. علائم بیماری دیسفاژی شامل موارد زیر است:

-در بلع یا هضم غذا مشکل دارد.

-آبریزش دهان

-استفراغ

-سوزش مکرر سر دل

-سرفه و رفلکس gag

اختلالات آفازی در فلج مغزی

 مراجعه به آسیب به بخشی از مغز که بر زبان و گفتار تأثیر می گذارد. آفازیا باعث ایجاد مشکل در صحبت کردن، نوشتن، بیان و گوش دادن می شود. علائم اختلالات آفازیا عبارتند از:

-صحبت کردن مشکل دارد.

-مشکل درک در ارتباطات

-در خواندن یا نوشتن مشکل دارد.

-استفاده از کلمات دیگر برای کلمه مورد نظر

 

علاوه بر مشکلات تولید صداها، هجاها و عبارات، بیماران فلج مغزی ممکن است با مشکلات زبانی روبرو شوند که درمان گفتاردرمانی در فلج مغزی می تواند به درمان این مشکلات کمک کند از جمله:

-اختلال درکی در فلج مغزی

پردازش و درک زبان برای برخی از بیماران فلج مغزی چالش هایی را ایجاد می کند. گفتاردرمانی، مهارتهای شناختی و تفسیری را که برای درک معنا از زبان و ارتباطات لازم است تقویت می کند.

-اختلالات بیانی در فلج مغزی

مشکل در کنار هم قرار دادن کلمات برای انتقال ایده ها ممکن است توانایی برخی بیماران در برقراری ارتباط موثر را مختل کند. اختلالات بیانی همچنین ممکن است منجر به محدود کردن واژگان و استفاده نادرست از زبان در محیط های اجتماعی شود.

-اختلالات شناختی-ارتباطی در فلج مغزی

مشکلات زبانی که در کودکان مبتلا به CP وجود دارد ممکن است شامل مهارت های ارتباطی شامل، درک، حافظه، سازماندهی ، حل مسئله و سایر کارکردهای شناختی باشد.

فواید استفاده از گفتاردرمانی در فلج مغزی

فواید استفاده از گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی مزایای گسترده ای برای بیماران فلج مغزی دارد. نه تنها  تعامل اجتماعی را بهبود می بخشد، بلکه گفتار درمانی در فلج مغزی نیز می تواند برای تقویت و بهبود کنترل عضلات صورت و دهان مورد استفاده قرار گیرد.

سوء هاضمه و مشکلات تغذیه ای دهان و دندان در بیماران به روش های مختلفی تأثیر می گذارد. این بیماری می تواند شامل مشکلاتی در جویدن، بلع، لثه، سرفه و نوشیدن باشد. حفظ وزن و تغذیه سالم بدن ممکن است برای کودکانی که مبتلا به فلج مغزی هستند ، چالش هایی را ایجاد کند.

تغذیه و بلع درمانی ، که توسط آسیب شناسان گفتار و زبان انجام می شود ، تضمین می کند که چالش های جسمی در مصرف غذایی کودک اختلال ایجاد نمی کند. مکالمه پل ارتباطی اساسی بیماران و مراقبان است. متأسفانه فلج مغزی بعضی اوقات توانایی کودک را برای پردازش، درک و پاسخ به سوالات معمولی را قطع می کند. گفتاردرمانی در فلج مغزی به بیماران کمک می کند تا نیازهای خود را با وضوح بیشتری بیان کنند و فشارهایی را که والدین، ​​معلمان و اعضای خانواده تجربه می کنند را کاهش دهند.

گفتاردرمانی در فلج مغزی از توسعه در این مناطق پشتیبانی می کند.

-تولید صداها، کلمات و هجا

-گام صدا

-تنظیم میزان صدا

-گوش دادن و ادراک

-بیان و تلفظ

-واژگان

-درک و درک

-کیفیت صدا

-جویدن و بلعیدن

با افزایش مهارت های ارتباطی، بیماران فلج مغزی اعتماد به نفس کسب می کنند و در فعالیتهای گسترده تری مشارکت می کنند. درمان مؤثر گفتاردرمانی از رشد شناختی و عاطفی پشتیبانی می کند. گفتار درمانی در فلج مغزی ممکن است منجر به پیشرفت در این زمینه ها شود:

-اعتماد به نفس و عزت نفس

-تمایل به تعامل اجتماعی دارد.

-یادگیری و برقراری ارتباط در مدرسه

-بیان افکار و عقاید

-استقلال

-حل مسئله

-کیفیت کلی زندگی

تمرین های گفتاردرمانی برای فلج مغزی

تمرین های گفتاردرمانی برای فلج مغزی

گفتاردرمانی از روشهای مختلفی برای رفع مشکلات بلع ، افزایش عملکرد حرکات دهانی ، تقویت درک و تسهیل ارتباطات استفاده می کند. تکنیک ها با توجه به نیازهای منحصر به فرد هر بیمار توصیه می شود. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

تمرینات بلع

بلع و تغذیه درمانی در فلج مغزی به منظور تقویت کنترل حرکتی دهان و دندان طراحی شده است. گفتاردرمانگرها از تکنیک های مختلفی برای کمک به بلع استفاده می کنند از جمله ماساژ صورت و تمرینات لب، زبان و فک. گفتاردرمانی در فلج مغزی عضلات صورت و فک را که برای خوردن، نوشیدن و بلع استفاده می شود، تقویت می کند و توانایی های ادراکی را افزایش می دهد.

 

تمرینات فک، لب و زبان

ضعف عضلانی و هماهنگی ضعیف حرکات دهانی در ایجاد ارتباط و تغذیه دخالت دارد ، مسائل اجتماعی و تغذیه ای را برای بیماران فلج مغزی ایجاد می کند. تمرینات متناسب باعث تقویت عضلات لب، فک و زبان می شود. همچنین برای ایجاد قدرت و آموزش عضلات صورت ممکن است خوردن غذاهای بدون چربی نیز توصیه شود.

 

درمان تلفظ

تلفظ  بخش بزرگی از گفتاردرمانی در فلج مغزی است. از طریق تمرینات تکراری، آسیب شناسان گفتار نشان می دهند که چگونه دهان و زبان با هم کار می کنند، صداها، هجاها و کلمات را تولید می کنند. آینه اغلب برای کمک به کودک در یادگیری کنترل حرکات صورت استفاده می شوند و بصورت بصری پیشرفت را نشان می دهند.

 

تمرینات دمیدن و تنفس

دمیدن داخل سوت ها به تقویت عضلات دهان کمک می کند تا شکل  لازم برای تولید صداهای خاص را ایجاد کنند. فعالیت های دمنده همچنین باعث تقویت عضلات شکمی شده و به بیماران مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا تنفس خود را کنترل کنند.

 

ارتباط زبان و کلمه

 گفتاردرمانگرها از تصاویر ، کتابها و اشیاء برای تحریک رشد زبان استفاده می کنند. برای مثال ، هنگام بازی و صحبت با کودک ، درمانگران از الگوی صحیح زبان و ارتباط استفاده می کنند و بدین شکل کودک مهارت واژگان و دستور زبان ها را یاد می گیرد.

 

تمرینات بلع

بلع و تغذیه درمانی به منظور تقویت کنترل حرکات دهان و دندان طراحی شده است. گفتاردرمانگرها از تکنیک های مختلفی برای کمک به بلع استفاده می کنند ، از جمله ماساژ صورت و تمرینات لب، زبان و فک. گفتاردرمانی عضلات صورت و فک را که برای خوردن ، نوشیدن و بلع استفاده می شود ، تقویت می کند و توانایی های ادراکی را افزایش می دهد.

 

استفاده از Flash Cards

این بازی سرگرم کننده و تعاملی می تواند به کودکان و درمانگران کمک کند تا روی صداهایی که ممکن است با آنها مشکل داشته باشند متمرکز شوند. تهیه بازی های سرگرم کننده به نگه داشتن توجه بیماران و ایجاد انگیزه هنگام یادگیری کمک می کند.

 

تمرینات آینه ای

استفاده از آینه در تمرینات گفتاردرمانی به کودکان فلج مغزی جهت درک حرکات دهانی برای تولید صداهای متفاوت کمک می کند. یعنی کودک از طریق تقلید حرکات دهانی لازم جهت تولید صداها را آموزش می بیند.

بهترین کلینیک گفتاردرمانی در فلج مغزی

به استحضار می رساند مرکز تخصصی گفتاردرمانی فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه گفتاردرمانی در فلج مغزی کودکان و بزرگسالان، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی گفتاردرمانی فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

درمان فلج مغزی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در کودکان فلج مغزی

نیازهای غذایی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

مرکز تخصصی درمان فلج مغزی

بهترین دکتر متخصص فلج مغزی کودکان

فلج مغزی: محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام و درود فراوان ممنون از مطالب عالیتون

  • سلام فرزند من مبتلا به سی پی همی پلژی بود از خدمات گفتاردرمانی این مرکز استفاده کردم و خیلی راضی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × چهار =

× پشتیبانی 24 ساعته