کودکان از بدو تولد تا بزرگسالی مراحل مختلف رشد را پشت سر می گذارند، اگر چه این مراحل رشد معمولاً از یک جدول زمانی پیروی می کنند اما ممکن است کودک با مشکلاتی روبرو شود که می تواند نشانه ای از تاخیر در رشد او باشد. دکتر متخصص کاردرمانی فردی است که برای تشخیص تاخیر آموزش دیده است. بیایید به اهمیت واقعی تاخیر رشد و راه هایی که کاردرمانی در تاخیر حرکتی می تواند برای کمک به کودک برای دستیابی به پتانسیل کامل رشد خود انجام دهد، نگاهی بیندازیم.

کاردرمانی در تاخیر حرکتی

تاخیر رشد دقیقا چیست؟

تأخیر رشد در هر سنی و در پسران یا دختران ممکن است رخ دهد. علت آن نسبتاً ناشناخته است، با این حال بیشتر موارد تاخیر رشد همراه با یک بیماری ثانویه مانند سندرم داون یا تروما در دوران بارداری یا تولد خواهد بود. تأخیر رشدی از طریق صحبت با پزشک عمومی یا ارزیابی توسط متخصصان مختلف سلامت از جمله کاردرمانگران تشخیص داده می شود. تأخیر رشدی حدود ۱۳ درصد از کودکان در سن مدرسه را تحت تأثیر قرار می دهد.

تاخیرهای رشدی کودکان

تاخیرهای رشدی کودکان

رشد هر کودکی منحصر به فرد است و به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، شخصیت، علایق و همچنین آنچه در طول زندگی کوتاه خود تجربه کرده است، بستگی دارد. تأخیر رشدی زمانی رخ می دهد که کودک در انجام یک کار یا یک فعالیت مرتبط با حوزه رشدی مشکل داشته باشد. حوزه های اصلی رشد عبارتند از: زبان، فیزیکی، حرکات درشت، حرکات ظریف و مهارت های اجتماعی می باشد. یک کودک ممکن است در چندین مورد از این زمینه ها مشکل داشته باشد یا در یک زمینه خاص مشکلات زیادی داشته باشد.

به عنوان مثال کودکی که در برداشتن یک قیچی برای بریدن کاغذ مشکل دارد اما می تواند لباس خودش را بپوشد (زیپ، دکمه، توری را دستکاری کند) یا از کارد و چنگال استفاده کند، لزوماً تاخیر در رشد ندارد. از سوی دیگر اگر کودک در انجام تمامی این وظایف و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با مهارت‌های حرکتی ظریف خود مشکل دارد، توصیه می‌شود با یک متخصص کاردرمانی مشورت کنید که بتواند یک برنامه درمانی و مداخله واضح را تعیین و اجرا کند. از آنجایی که رشد کودک چندین حوزه را در بر می گیرد، متخصصان مختلفی مانند متخصص اطفال، روانشناس، گفتاردرمانگر و کاردرمانگر می توانند مداخله کنند. متخصص کاردرمان واجد شرایط است تا به بیمار کمک کند تا در محیط خود کاملا مستقل شود.

آیا فرزند شما با مشکلات زیر دست و پنجه نرم می کند؟

تأخیر رشدی را می توان از طریق مقایسه نحوه رشد کودک با میانگین های ملی رشد تشخیص داد. با این حال ممکن است به عنوان والدین در مورد رشد فرزندتان نگرانی هایی داشته باشید. در زیر لیستی از شاخص هایی وجود دارد که نشان دهنده تاخیر رشد در کودکان است؛

-مشکل در دویدن

-نمره P.E ضعیف

-مشکل در باز و بستن دکمه ها یا نوشتن

-از همکلاسی های خود عقب می افتد.

-مشکل در تمرکز برای دوره های طولانی

-تقلا برای انجام کارهای روزمره

-ورزش را سخت می‌ پندارد یا از ورزش کردن خوشش نمی‌آید.

یکی از این علائم به تنهایی نشان دهنده تاخیر رشد نیست با این حال توجه به اینکه کودک آنطور که باید عملکرد خوبی ندارد، می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا احتمالاً تاخیر رشد باشد و ارزش بررسی بیشتر را با صحبت با یکی از متخصصین کاردرمان ما دارد.

چگونه این مشکلات می توانند بر عملکرد تأثیر بگذارند؟

تأخیر رشدی می تواند تأثیر نامطلوبی بر توانایی کودک در عملکرد در خانه، مدرسه و اجتماع داشته باشد.  کاردرمان متخصص در حیطه تاخیر حرکتی می‌تواند چگونگی تأثیر تأخیر رشد بر این مناطق را تجزیه و تحلیل کند و برای کمک به بهبود توانایی فرزندتان در خانه، مدرسه و محیط‌های اجتماعی، درمانی را برای شما ارائه دهد.

تاثیر تاخیر رشد در خانه:

-دست و پا چلفتی

-برخورد به چیزها

-روال آهسته صبحگاهی

-تلاش برای انجام کارهای خودشان

تاثیر تاخیر رشد در مدرسه:

-عقب ماندن در درس

-چالش در P.E

-هماهنگی پایین

-دست خط ضعیف

تاثیر تاخیر رشد در اجتماعی یا رفتاری:

-مسخره شدن به خاطر توانایی ضعیف

-منزوی یا بدون دوستان زیاد

چگونه متخصص کاردرمانی می تواند به تاخیر رشد کمک کند؟

ابتدا کاردرمانگر باید وضعیت کودک را ارزیابی کند با پرسش از والدین و انجام تست هایی برای ارزیابی مهارت های حرکتی، ادراک حسی و توانایی های شناختی، کاردرمانگر می تواند درک کند که کودک با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. کاردرمانی در تاخیر حرکتی عمدتاً به بازی به عنوان یک تکنیک مداخله تکیه می کند. این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کودک را درگیر درمان خود کرده و به او کمک می‌کند نگرش مثبتی را در انجام وظایف اتخاذ کند. برای مثال کاردرمانگر ممکن است از اسباب‌بازی‌ها استفاده کند تا کودک را تحریک کند تا روی شکمش بچرخد. کاردرمانی در تاخیر حرکتی همچنین می تواند از لباس برای کمک به لباس پوشیدن کودک به تنهایی استفاده کند. او همچنین می تواند به بازی هایی که شامل دست زدن به قطعات با اشکال و اندازه های مختلف است تکیه کند تا به کودک کمک کند تا مهارت های حرکتی ظریف خود را بهبود بخشد. به لطف این مداخلات کاردرمانی در تاخیر حرکتی می تواند ابزارهای لازم را در اختیار کودک قرار دهد تا به او کمک کند تا به پتانسیل کامل خود برسد.

چه زمانی باید با کاردرمانگر مشورت کرد؟

برای به حداکثر رساندن شانس فرزندتان برای دستیابی به پتانسیل کامل خود، باید در اسرع وقت با یک متخصص کاردرمانی در تاخیر حرکتی مشورت کنید اگر متوجه شدید که کودک در انجام وظایف خاصی مشکل دارد. یک مداخله سریع خطر تاخیر رشد را کاهش می دهد که بعداً عواقب شدیدی دارد. از آنجایی که کودک زمانی که به مدرسه ابتدایی می رسد نیاز به استقلال بیشتری دارد، معمولاً در این سن مشکلات تشخیص داده می شود و از یک کاردرمانگر برای مداخله کمک گرفته می شود. با این حال به یاد داشته باشید که هیچ سن مشخصی برای مشورت با یک کاردرمانگر برای مقابله با اثرات تاخیر رشد وجود ندارد.

نقش کاردرمانی برای تاخیر رشد

نقش کاردرمانی برای تاخیر رشد

یک کاردرمانگر می تواند فرزند شما را در رابطه با تاخیر رشد ارزیابی و درمان کند. کاردرمانگر نحوه تکمیل فعالیت ها و توانایی او در انجام این کار را در مقایسه با آنچه که باید از یک کودک هم سن و سالش انتظار داشت، تجزیه و تحلیل خواهد کرد. فواید کاردرمانی در تاخیر رشد عبارتند از:

-افزایش مهارت های حرکتی درشت

-افزایش مهارت های حرکتی ظریف

-بهبود نمرات در مدرسه

-افزایش استقلال

-بهبود اعتماد به نفس

-قادر به رقابت با همکلاسی ها

کاردرمانگر با شما و فرزندتان همکاری می کند تا به اهدافی که می خواهند برسند. این شامل طراحی درمان برای رفع نیازهای شما می شود. هر یک از درمانگران ما، کودک شما را در مرکز درمان خود قرار می‌دهند و جلسات درمانی را طوری تنظیم می‌کنند که مطمئن شوند از پیشرفت‌ها و فعالیت‌هایی که همیشه انجام می‌دهند، خوشحال هستند.

بهترین مرکز کاردرمانی تاخیر حرکتی

بهترین مرکز کاردرمانی تاخیر حرکتی

تاخیر رشد اصطلاحی است که برای توصیف زمانی که کودک مطابق با میانگین سنی رشد نمی کند، استفاده می شود. تأخیر رشدی می تواند تأثیر نامطلوبی بر توانایی کودک در عملکرد در خانه، مدرسه و اجتماعی داشته باشد. یک کاردرمانگر می تواند فرزند شما را در رابطه با تاخیر رشد ارزیابی و درمان کند. درمانگر با شما و فرزندتان همکاری می کند تا به اهدافی که می خواهند برسند. اگر فرزند شما دارای تاخیر رشدی است یا نگران نحوه رشد او هستید، می توانید از بهترین دکتر متخصص تاخیر حرکتی کودکان کمک بگیرید.

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

دیسفاژی و مشکلات بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

بهترین دکتر تاخیر گفتاری کودکان

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 + هجده =

× پشتیبانی 24 ساعته