لکنت زبان یکی از اختلالاتی است که بسیاری از کودکان و بزرگسالان درگیر آن هستند. این اختلال دارای روش های درمانی خاصی مانند گفتاردرمانی است که ما در این مطلب سعی کردیم برخی از آنها را به شما معرفی کنیم. با این حال شما حتما باید برای درمان آن به یک دکتر متخصص مراجعه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن این اختلال را کنترل کنید. برای مراجعه به بهترین مرکز گفتاردرمانی لکنت زبان کودکان با دو شعبه (کلینیک گفتاردرمانی پایا و کلینیک گفتاردرمانی غرب تهران) در تهران با شماره های درج شده روی سایت تماس حاصل فرمایید. 

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان نوعی اختلال است که می تواند بر روان بودن یا جریان گفتار شخص تاثیر بگذارد. این اختلال در دوران کودکی شروع می شود و می تواند در طول زندگی شخص نیز ادامه پیدا کند. این مشکل در واقع با انواع خاصی از اختلالات در تولید صدای گفتاری که به طور منظم رخ می دهند مشخص می شود. اکثر مردم در گفتار خود مشکلاتی را تجربه می کنند ولی با این حال این موارد معمولا به صورت مختصر رخ می دهند و به طور کلی مشکلی در گفتار فرد ایجاد نمی کنند.

ویژگی های رایج لکنت زبان چیست؟

افرادی که با لکنت زبان درگیر هستند ممکن است برخی از مشکلات زیر را تجربه کرده و این ویژگی ها را داشته باشند:

-ممکن است اصوات موجود در بخشی از کلمه یا کل آن را تکرار کنند. به عنوان مثال: چه… چه… چه کاری… ری…. ری… انجام… می… می… دهی

-طولانی کردن صحبت یا کشیدن صداهای گفتاری (مانند چههههههههه کاری انجام می دهی؟)

-مسدود کردن دهان یا تلاش برای بیرون آوردن کلمات از دهان. این مسئله زمانی رخ می دهد که دهان در موقعیتی قرار می گیرد که گاهی قبل از گفتن صدا، یک صدای خاص را بیان می کند. پس از کمی تلاش فرد ممکن است کلمه را به صورت کامل بیان کند.

-صداهایی مانند “اوم” ممکن است ممکن است گاهی اوقات به صورت تکراری بیان شود (به عنوان مثال اوم اوم اوم) یا ممکن است کشیده شود (اوووووومم). علاوه بر این باید بدانید که این صداها گاهی اوقات توسط افرادی که به لکنت زبان دچار هستند برای به تاخیر انداختن شروع کلمه ای که گوینده انتظار دارد در بیان آن گیر کند نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

-مکث طولانی مدت در صحبت کردن از دیگر ویژگی های این افراد به شمار می آید.

-این افراد به سادگی ناامید می شوند چرا که صحبت کردن برای آنها نیاز به تلاش زیادی دارد.

-این افراد معمولا علائم فیزیکی ثانویه مانند پلک زدن، تکان دادن پا یا حرکات مختلف صورت در زمان تلاش برای بیرون آوردن یک کلمه از دهان را نیز تجربه می کنند.

مشکلات رایجی که ممکن است برای کودکان مبتلا به این اختلال به وجود بیاید.

-در بیشتر کودکان لکنت زبان در فعالیت هایی که در خانه، مدرسه یا در زمان بازی کردن با دوستان انجام می دهند رخ می دهد. برای برخی از کودکان این اختلال فقط در موقعیت های خاصی مانند صحبت کردن با تلفن یا صحبت کردن در جمع رخ می دهد.

-لکنت زبان می تواند به صورت خفیف یا بسیار شدید باشد. تاثیر این اختلال بر کودک کاملا به خود فرد بستگی دارد به طوری که یک لکنت کوچک می تواند باعث به وجود آمدن ناامیدی یا اضطراب شدید در کودکان شود. این در حالی است که لکنت های  بسیار شدیدتری که در کودکان دیگر رخ می دهد ممکن است تاثیری روی زندگی آنها نداشته باشد.

-کودکانی که مبتلا به این اختلال هستند ممکن است از شرایطی که باعث بدتر شدن لکنت آنها می شود اجتناب کنند یا با انتخاب کلماتی که احتمال لکنت گرفتن آنها را کمتر می کند این مشکل خود را پنهان کنند.

-علاوه بر این ممکن است کودکان کلمات و جملات خود را دوباره مرتب کنند تا از لکنت زبان آنها جلوگیری شود. گاهی اوقات وانمود می کنند که فراموش کرده اند چه چیزی باید بگویند یا این که سکوت می کنند.

-این اختلال میتواند به میزان زیادی روی اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان نیز تاثیرگذار باشد و در زمان صحبت کردن مشکلات بیشتری را برای آنها به وجود بیاورد. همین عامل نیز باعث می شود تا مهارت های ارتباط اجتماعی آنها یا نحوه برخورد او با دیگران تحت تاثیر قرار گیرد.

-معمولا گزارش می شود که این کودکان در دوران مدرسه احساس خجالت بسیار زیادی را تجربه می کنند و این مسئله به خصوص زمانی که مجبور هستند تا در برابر همکلاسیان خود صحبت کنند یا این که از روی یک متن بخوانند بیشتر خود را نشان می دهد.

راهکارهای مدیریتی برای حمایت از کودکان مبتلا به لکنت زبان

-به کودک زمان دهید تا آنچه را که می خواهد بگوید بیان کند.

-اطمینان حاصل کنید که کودکان درک می کنند فضای کافی را در اختیار دارند تا بتوانند آنچه که می خواهند را بیان کنند.

-سعی کنید فعالیت های پس زمینه که سر و صدای زیادی را در خانه ایجاد می کنند تا جای ممکن کاهش دهید (به عنوان مثال سعی کنید تلویزیون و موسیقی را در زمان مکالمه با این کودکان خاموش کنید)

-سعی کنید در زمان صحبت کردن با این کودکان حرف های خود را کمی کندتر بیان کنید.

-از اظهارنظر درباره لکنت زبان یا جلب توجه به آن اکیدا خودداری کنید.

-از گفتن عبارت هایی مانند صبر کن، سرعت را کم کن یا قبل از این که حرف بزنی فکر کن به کودک خود خودداری کنید. 

-زمانی که کودکان با شما صحبت می کنند سعی کنید هم سطح با او قرار بگیرید تا به او نشان دهید که به صحبت های او علاقه دارید و به آن اهمیت می دهید.

-زمانی که حرفی را روان بیان می کند او را تشویق کنید.

رویکردها و فعالیت های گفتاردرمانی برای درمان لکنت زبان

ارائه یک برنامه جامع و کامل برای کودکان ۷ تا ۸ سال. این برنامه یک برنامه مبتنی بر والدین است که روی تقویت و سیستم پاداش دادن تمرکز می کند و از والدین می خواهد تا هر روز وقت خود را صرف صحبت کردن با کودک خود کنند.

ارزیابی و گفتار زبان: بررسی عمیق و تعیین نقاط قوت و ضعف کودک در همه زمینه های ارتباطی، از جمله مهارت های بازی و تعامل، توجه و گوش دادن، درک کلمات و زبان، استفاده درست از کلمات و زبان، ارتباط اجتماعی، تلفظ و صحبت کردن.

برای کودکانی که سن و سال بیشتری دارند نیز موارد زیر می تواند مفید واقع شود:

-تکنیک های تنفس، تولید صداهای کندتر و با اضطراب کمتر

-کنترل و نظارت بر گفتار

-تولید گفتار روان در سطوح مختلف زبان و در شرایط متفاوت

درک لکنت زبان: کمک به کودک و خانواده برای درک آنچه که اتفاق می افتد و بررسی چگونگی تاثیر لکنت از نظر احساسی روی کودکان

کاهش اضطراب: همکاری با کودک برای کاهش اضطراب و استرس که ممکن است با لکنت زبان در ارتباط باشد

-ارتباط با کارکنان مدرسه برای اجرای استراتژی ها و ایده های مختلف در محیط مدرسه

ارزیابی گفتار و زبان: بررسی عمیق و تعیین نقاط ضعف و قوت کودک در همه زمینه های ارتباطی از جمله مهارت های بازی و تعامل با دیگران، توجه و گوش دادن، درک کلمات و زبان، استفاده درست از کلمات و زبان، ارتباط اجتماعی، تلفظ و صحبت کردن.

نکاتی برای معلمان و خانواده ها درباره کودک دارای لکنت زبان

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال استفاده از این خدمات در بهترین کلینیک تشخیص لکنت زبان و درمان گفتاردرمانی آن هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مراکز ما در این زمینه استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

چرا باید به دنبال درمان لکنت زبان در کودکان باشیم؟

تشخیص لکنت زبان به تنهایی کافی نیست و شما باید با مراجعه به بهترین مرکز درمان و تشخیص لکنت زبان و به دنبال راهکارهای درمانی برای حل این مشکل باشید. برای این کار نیز می توانید از خدماتی که ما در سایت خود به شما ارائه داده ایم استفاده کنید.

با مراجعه به کلینیک درمانی ما شما متوجه می شوید که آیا کودک شما نیاز به مداخلات درمانی دارد یا خیر؟ در گام بعدی مهمترین دغدغه ها و چالش هایی که والدین، مربیان و معلمان کودک با آنها مواجه می شوند به طور کامل برای شما توضیح داده می شود و مناطق خاصی که برای کودکان مشکل ساز است نیز به طور کامل شرح داده می شود. در ادامه شما می توانید ظرفیت های کودکان را نیز شناسایی کنید و بهترین عملکرد را در برخورد با آنها داشته باشید.

اگر این اختلال در کودکان را بدون درمان رها کنیم چه مشکلاتی برای کودک به وجود می آید؟  

-مشکلاتی در یادگیری صحبت کردن، درک و وضوح گفتار

-عزت نفس و اعتماد به نفس به خصوص زمانی که می فهمند مهارت هایشان با همسالان خود سازگاری ندارد.

-زمانی که دیگران از مشکلات کودک آگاه می شوند شروع به قلدری می کنند.

-کودکان مبتلا به لکنت زبان انزوای اجتماعی را به میزان زیادی تجربه می کنند چرا که نمی توانند در محیط های گروهی و پرجمعیت حضور داشته باشند و همین عامل نیز روی ایجاد دوستی و حفظ آن تاثیر می گذارد.

-اضطراب و استرس شدید در شرایط مختلف از رسیدن به حد نهایی پتانسیل های تحصیلی این کودکان جلوگیری می کند.

-ارتباطات اجتماعی، مانند تماس چشمی، رعایت کردن فاصله مناسب هنگام صحبت کردن با افراد و چرخش نوبت در یک مکالمه برای کودکان مبتلا به این اختلال سخت است.

-به علت دایره واژگان محدودی که دارند در رساندن پیام خود به دیگران با مشکل مواجه می شوند.

برای درمان بهتر این مشکلات در کودکان و بزرگسالان احتمالا شما هم به دنبال بهترین دکتر لکنت زبان کودکان و بزرگسالان می باشید که به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مراکز ما در این زمینه استفاده کنید و از مزایایی که به شما ارائه می دهیم نهایت بهره را ببرید.

تشخیص لکنت زبان برای کودکان در واقع به چه معناست؟

شما با مراجعه به کلینیک ما می توانید از خدمات بهترین متخصص لکنت زبان کمک بگیرید تا بتوانید این اختلال را با دقت بالایی شناسایی کنید. در تشخیص این اختلال براساس رفتارها و موارد دیگر برچسب هایی که به کودکان ارائه می شود که این برچسب ها کمک می کنند تا داروها و روش های درمانی به صورت همزمان روی کودکان اعمال نشوند، بهترین رویکردهای درمانی شامل پزشکی، کار درمانی، گفتار درمانی و روانشناسی برای درمان کودکان مبتلا به این اختلال انتخاب شود و اقداماتی که می توان برای کمک به کودک انجام داد نیز مشخص می شود.

تشخیص درست چه کمکی به کودکان و والدین آنها می کند؟

تشخیص درست به شما کمک می کند تا بتوانید به اطلاعات درست و دقیق درباره مشکل کودک خود دست پیدا کنید. می توانید ویژگی ها و چالش های بارزی که در رفتار با کودکان مبتلا به لکنت زبان را بیشتر بشناسید و همین طور برخی از رفتارهای خاص کودک را به شکل دیگری تفسیر خواهید کرد. علاوه بر این شما اطلاعاتی مبنی بر آنچه که به کودک کمک می کند به دست خواهید آورد و می توانید نقاط قوت و ضعف کودک را شناسایی کنید. در گام آخر نیز شما می توانید مشخص کنید که کجا و چگونه می توانید به این کودکان کمک کنید.

دکتر خوب برای تشخیص لکنت زبان

امروزه بسیاری از والدین که فرزندان دچار لکنت زبان شده است به دنبال یک دکتر خوب برای درمان و تشخیص لکنت زبان هستند. اگر شما هم جز این دسته از والدین هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات سایت ما نیز در این زمینه استفاده کنید. با استفاده از این خدمات شما می توانید به راحتی و با کمترین هزینه ممکن اختلال لکنت را در کودکان و همین طور بزرگسالان شناسایی کرده و راهکارهای درمانی فوق العاده ای را برای درمان این مشکل دریافت کنید.

 

مقاله های مرتبط

درمان لکنت زبان

لکنت زبان در کودکان

بهترین مرکز درمان لکنت زبان

دکتر متخصص لکنت زبان کودکان

نکاتی برای معلمان و خانواده ها درباره کودک دارای لکنت زبان

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام دختر من ۱۰ ساله و لکنت زبان داشت خداروشکر در یک دوره زمانی شش ماهه و با کمک گفتاردرمانی در مرکز کاملا لکنت زبانش برطرف شد و در حال حاضر هم توسط گفتاردرمان های مرکز ترخیص شده و تحت نظر هستش.
    سپاس از شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × چهار =

× پشتیبانی 24 ساعته