اگر زایمانی زودتر از هفته ۳۷ بارداری شروع شود زایمان زودرس گفته می شود. نوزادان نارس، به ویژه آنهایی که خیلی زودتر از ۳۷ هفته به دنیا می آیند، اغلب مشکلات پزشکی پیچیده ای دارند. به طور معمول عوارض نارس بودن متفاوت است. اما هرچه نوزاد شما زودتر به دنیا بیاید، خطر عوارض برای آن، بیشتر است. به دنیا آمدن نوزاد پیش از موعد ممکن است علت های خاصی داشته باشد که در ادامه به بررسی بیشتر آنها می پردازیم. برخی از نوزادان نارس ممکن است دچار مشکلاتی از جمله اوتیسم، بیش فعالی، تاخیر تکاملی و… شوند که همه این مشکلات با گفتار درمانی، کاردرمانی و… قابل بهبود یافتن هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مشکلات نوزادان نارس ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

 

به چه نوزادانی، نوزادان نارس می گویند؟

نوزادان باید در هفته های بعد از ۳۷ هفته بارداری به دنیا آیند تا مراحل بارداری به صورت کامل طی شود و اگر نوزادی زودتر از ۳۷ هفته پا به دنیا بگذارد، به آن نوزاد نارس می گویند. بسته به اینکه نوزاد چقدر زود به دنیا می آید، ممکن است:

  • نارس دیررس: متولد شده بین ۳۴ تا ۳۶ هفته کامل بارداری
  • نسبتاً نارس: متولد بین هفته های ۳۲ تا ۳۴ بارداری
  • بسیار نارس: متولد شده در کمتر از ۳۲ هفته بارداری
  • بسیار نارس: متولد شده در هفته ۲۵ بارداری یا قبل از آن

بیشتر زایمان های نارس در اواخر مرحله نارس رخ می دهد نوزادان نارس ممکن است دچار مشکلاتی شوند که این مشکلات در آینده آنها تاثیر گذار باشد. برخی از علائمی که نوزادان نارس دارند را در ادامه بررسی می کنیم.

علائم نوزادان نارس چیست؟

کودک شما ممکن است علائم بسیار خفیف زایمان زودرس داشته باشد یا ممکن است عوارض آشکارتری داشته باشد. برخی از این مشکلات پس از گذشت مدت کوتاهی درمان می شوند و نیاز به درمان های طولانی مدت نیست اما برخی دیگر از مشکلات مانند اوتیسم، بیش فعالی، مشکلات تنفسی، بلع و.. در مدت زمان کوتاهی درمان نمی شوند و ممکن است تا بزرگسالی همراه کودک باشند. پس از مشخص شدن این مشکلات بهتر است کودک را برای درمان به مراکز کاردرمانی برد و معالجه را آغاز کرد.

 

علائم نوزادان نارس عبارتند از:

  • اندازه کوچک، با سر نامتناسب بزرگ
  • به دلیل کمبود ذخایر چربی، ظاهری تیزتر، ویژگی‌های گرد کمتر نسبت به ویژگی‌های یک نوزاد کامل
  • موهای ظریف (lanugo) که بیشتر بدن را می پوشاند.
  • دمای پایین بدن، به خصوص بلافاصله پس از تولد در اتاق زایمان، به دلیل کمبود چربی ذخیره شده در بدن
  • تنفس سخت یا ناراحتی تنفسی
  • فقدان رفلکس برای مکیدن و بلع، منجر به مشکلات تغذیه می شود.

 

 

مراقبت ویژه نوزاد های نارس

اگر نوزاد نارس به دنیا بیاورید، احتمالاً کودک شما نیاز به بستری طولانی تری در یک بخش ویژه مهد کودک در بیمارستان خواهد داشت. بسته به میزان مراقبتی که کودک شما نیاز دارد، ممکن است در مهد کودک مراقبت های متوسط ​​یا بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری شود. پزشکان و یک تیم تخصصی با آموزش مراقبت از نوزادان نارس برای کمک به مراقبت از نوزاد شما در دسترس خواهند بود. در صورتی که برای مراقبت از فرزند خود به اطلاعاتی نیاز دارید بهتر است از بخش مراقبت سوال های خود را بپرسید و از پرسیدن سوال دریغ نکنید. ممکن است کودک شما برای تغذیه و تطبیق بلافاصله پس از زایمان به کمک بیشتری نیاز داشته باشد. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی مورد نیاز است و برنامه مراقبت از کودک شما چگونه خواهد بود.

به چه دلیل زایمان زودرس رخ می دهد؟

اغلب علت خاص زایمان زودرس مشخص نیست. با این حال عوامل خطرزای شناخته شده ای برای زایمان زودرس وجود دارد، از جمله:

  • داشتن زایمان زودرس قبلی
  • بارداری با دوقلو، سه قلو یا چند قلوهای دیگر
  • فاصله کمتر از شش ماه بین بارداری ها
  • باردار شدن از طریق لقاح آزمایشگاهی
  • مشکلات مربوط به رحم، دهانه رحم یا جفت
  • کشیدن سیگار یا استفاده از مواد مخدر
  • برخی از عفونت ها، به ویژه مایع آمنیوتیک و دستگاه تناسلی تحتانی
  • برخی از بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت کم وزنی یا اضافه وزن قبل از بارداری
  • رویدادهای استرس زای زندگی، مانند مرگ یکی از عزیزان یا خشونت خانگی
  • سقط های متعدد یا سقط جنین
  • آسیب فیزیکی یا ضربه

به دلایل ناشناخته، زنان سیاهپوست بیشتر از زنان دیگر نژادها زایمان زودرس را تجربه می کنند. اما زایمان زودرس ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. در واقع بسیاری از زنانی که زایمان زودرس دارند هیچ عامل خطر شناخته شده ای ندارند.

چه عوارضی ممکن است نوزادان نارس را تهدید کند؟

در حالی که همه نوزادان نارس عوارضی را تجربه نمی کنند، اما زود به دنیا آمدن می تواند باعث مشکلات سلامتی کوتاه مدت و بلندمدت شود. به طور کلی هر چه نوزاد زودتر به دنیا بیاید، خطر عوارض بیشتر است. وزن هنگام تولد نیز نقش مهمی دارد. برخی از مشکلات ممکن است در بدو تولد ظاهر شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا دیرتر ایجاد شوند.

عوارض کوتاه مدت نوزادهای نارس

در هفته های اول، عوارض زایمان زودرس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکلات تنفسی: نوزاد نارس ممکن است به دلیل نارسایی سیستم تنفسی دچار مشکل تنفسی شود. اگر ریه‌های نوزاد فاقد سورفکتانت باشد (ماده‌ای که به ریه‌ها اجازه می‌دهد منبسط شوند)  ممکن است به سندرم دیسترس تنفسی مبتلا شود زیرا ریه‌ها نمی‌توانند به طور طبیعی منبسط و منقبض شوند. نوزادان نارس ممکن است دچار یک اختلال ریوی به نام دیسپلازی برونش ریوی شوند. علاوه بر این، برخی از نوزادان نارس ممکن است وقفه های طولانی در تنفس خود را تجربه کنند که به عنوان آپنه شناخته می شود.
  • مشکلات قلبی: شایع ترین مشکلات قلبی که نوزادان نارس تجربه می کنند عبارتند از مجرای شریانی باز (PDA) و فشار خون پایین (هیپوتانسیون). مجرای شریانی باز یک سوراخ دائمی بین آئورت و شریان ریوی است. در حالی که این نقص قلبی اغلب به خودی خود بسته می شود، درمان نشدن می تواند منجر به سوفل قلبی، نارسایی قلبی و همچنین سایر عوارض شود. فشار خون پایین ممکن است نیاز به تنظیم مایعات داخل وریدی، داروها و گاهی اوقات انتقال خون داشته باشد.
  • مشکلات مغزی: هر چه نوزاد زودتر به دنیا بیاید، خطر خونریزی مغزی که به آن خونریزی داخل بطنی معروف است، بیشتر می شود. اکثر خونریزی ها خفیف هستند و با تاثیر کوتاه مدت کمی برطرف می شوند. اما برخی از نوزادان ممکن است خونریزی مغزی بزرگتری داشته باشند که باعث آسیب دائمی مغز می شود.
  • مشکلات گوارشی: نوزادان نارس بیشتر احتمال دارد که سیستم گوارشی نابالغ داشته باشند و در نتیجه عوارضی مانند انتروکولیت نکروزان (NEC) ایجاد می کنند. این وضعیت بالقوه جدی، که در آن سلول های دیواره روده آسیب دیده اند، می تواند در نوزادان نارس پس از شروع تغذیه رخ دهد. نوزادان نارس که فقط شیر مادر دریافت می کنند، در معرض خطر بسیار کمتری برای ابتلا به NEC هستند.

عوارض طولانی مدت نوزاد های نارس

در دراز مدت، زایمان زودرس ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

  • فلج مغزی: فلج مغزی اختلالی در حرکت، مشکلات عضلانی یا وضعیت بدنی است که می تواند به دلیل عفونت، جریان خون ناکافی یا آسیب به مغز در حال رشد نوزاد در اوایل بارداری یا زمانی که کودک هنوز جوان و نابالغ است ایجاد شود.
  • اختلال در یادگیری: کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می آیند، بیشتر از سایر افراد در معرض اختلال یادگیری هستند و در مدرسه ممکن است دچار مشکل شوند که این موضوع در روحیه آنها نیز تاثیر می گذارد.
  •  مشکلات بینایی: نوزادان نارس ممکن است به رتینوپاتی نارس مبتلا شوند، بیماری زمانی رخ می دهد که عروق خونی در لایه حساس به نور شبکیه، ورم کرده و بیش از حد رشد کنند. گاهی اوقات عروق غیر طبیعی شبکیه به تدریج شبکیه را زخمی می کنند و آن را از موقعیت خارج می کنند. هنگامی که شبکیه از پشت چشم جدا می شود، به آن جداشدگی شبکیه می گویند، وضعیتی که اگر تشخیص داده نشود، بینایی را مختل کرده و باعث نابینایی می شود.

درمان مشکلات نوزاد های نارس توسط بهترین متخصص ها

عوارض و مشکلات بلند مدت نوزادان نارس با درمان هایی مانند گفتار درمانی، کاردرمانی، بازی درمانی و.. قابل بهبود یافتن و درمان هستند؛ از این رو اگر متوجه شدید که فرزند شما دچار عوارض زایمان زودرس شده است برای درمان آن را نزد بهترین متخصص ها در کلینیک های کاردرمانی ببرید. یکی از بهترین کلینیک های کاردرمانی به همراه کادری مجرب، کلینیک دکتر حسینی سیانکی است.

 

مقاله های مرتبط:

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک کودک ۱۸ ماهه

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

علائم هشدار دهنده تاخیر کودکان

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 − یک =

× پشتیبانی 24 ساعته