غلبه طرفی یعنی یکی از دو نیمکره های مغز بر دیگری مسلط می شود و کنترل مهارت ها را در دست می گیرد. ما در این مقاله به همه چیزهایی که باید در این مورد بدانید برای شما خواهیم پرداخت. غلبه طرفی به تسلط یک طرف بدن بر طرف دیگر اشاره دارد. در حقیقت این اتفاق می افتد زیرا یکی از نیمکره های مغز برتری بر دیگری را اعلام می کند. این مفهوم به توانایی مغز در کنترل هر دو طرف بدن اشاره دارد. غلبه طرفی در کودکان در حدود ۴ یا ۵ سالگی اتفاق می افتد.

برای رشد کامل عصبی ، کودکان باید در تمام مناطق عملکردی تسلط نیمکره ای داشته باشند. به عبارت دیگر ، این بدان معناست که اگر کودک از همان دست به طور مداوم استفاده کند ، باید با چشم ، گوش و پاهای خود هماهنگ باشد. هر نیمکره مغز وظایف و عملکردهای مختلفی را کنترل می کند. کودکان مهارت های دستی را از طریق بازی و سایر فعالیت ها پرورش می دهند. علاوه بر این ، آنها کشف می کنند که چه کاری را می توانند با دست خود انجام دهند.

بنابراین بچه ها شروع به نشان دادن غلبه طرفی دست خود در کارهای عملکردی می کنند. دلیل این امر این است که یک طرف مغز آنها تسلط دارد. بنابراین این اجازه را می دهد تا کودکان ترجیح دهند از یک دست بیشتر از دیگری استفاده کنند. با این حال هر گونه مشکل غلبه طرفی می تواند باعث مشکلات یادگیری در برخی مناطق شود. این مشکلات می تواند بر خواندن ، گوش دادن ، تحرک ، زبان و توانایی دستی به ویژه نوشتن تأثیر بگذارد.

 

چگونه غلبه طرفی در کودکان شکل می گیرد؟

غلبه طرفی در سنین مدرسه تعیین شده است. بین ۲ تا ۵ سالگی ، بچه ها از دست خود برای بازی و انجام کارهای دیگر استفاده می کنند. بنابراین هنگامی که آنها به سن مدرسه رسیدند ، باید غلبه طرفی شکل گرفته باشد. واقعیت این است که نیمکره های چپ و راست مغز کنترل حرکت در طرف های مخالف بدن را انجام می دهد. با این حال این نیمه ها در کنترل انواع مختلف رفتارها برابر نیستند.این منجر به غلبه طرفی یکدست نسبت به دیگری برای انجام وظایف خاصی می شود.

این تسلط یک نیمکره برای برخی از رفتارهای خاص ، غلبه طرفی مغزی نامیده می شود. دلایل روشنی برای تکامل این ویژگی وجود دارد. اولاً داشتن یک نیمکره که کنترل یک فرآیند را به دست می آورد ، احتمال رقابت هر دو نیمکره را برای کنترل یک پاسخ کاهش می دهد. همچنین ، فرایندهای مختلفی مانند گفتار در هر دو طرف مغز به طور یکسان عمل می کند.

با شروع مهارت های حرکتی ، کودکان می توانند از دست چپ و راست به طور مساوی برای اقدامات ساده استفاده کنند. به عنوان مثال ، آنها برای دستیابی به اشیاء همان کار را می کنند. این بدان دلیل است که هر دو دست به راحتی می توانند کار را انجام دهند. با این حال برای اکثر بچه ها ، کارهای پیچیده تر به توانایی پردازش تخصصی نیاز دارند. نیمکره چپ مسئول این موارد است.

 

چگونه می توانیم به کودکان در توسعه غلبه طرفی کمک کنیم؟

فعالیتهایی که در ایجاد یک دست ترجیحی نقش دارند فعالیت هایی هستند که مسیر بلوغ مغز در هر دو طرف مغز را تحریک و کمک می کنند. توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این فعالیت ها باید بیشتر روی کل بدن متمرکز شوند. آنها فقط نباید روی دست کودکان متمرکز شوند.

حرکاتی که شامل غلت زدن ، چرخیدن ، افتادن ، نوسانات و رقصیدن می شود تعادل را در بخش هایی از مغز را تحریک می کند. اینها نقش مهمی در درک مغز از موقعیت بدن در فضا دارند. آنها همچنین در حرکات لازم برای پوسچر ، پاسخ به محرک ها و واکنش کمک می کنند.

به همین ترتیب کودکان برای رشد سالم مغز ، مهارت و چالاکی به تعادل خوب و هماهنگی مناسب نیاز دارند. با این حال مراقب باشید که از این نوع فعالیتها زیاده روی نکنید. همه کودکان دارای مهارت های خاص خود هستند. بنابراین باید به توانایی ها و واکنش های آنها احترام بگذارید.

 

غلبه طرفی در کودکان: چپ دستی یا راست دستی؟

مطابق روانشناسی بیولوژیکی ، غلبه طرفی پیشرفت عملکرد تخصصی در هر نیمکره مغز یا هر سمت بدن است که هرکدام آنرا کنترل می کنند. بارزترین نمونه غلبه طرفی این است که بچه ها چگونه از دست خود در فعالیت ها استفاده می کنند. تمایل به استفاده از یک دست یا دست دیگر برای انجام فعالیتهای مختلف است.

طبیعی است که افراد را به عنوان راست دست ، چپ دست یا دو طرف ذکر کنید. افراد در دامنه فعالیتهایی که با دست خاصی آنرا انجام می دهند بسیار متفاوت هستند. علاوه بر این ، آنها در توانایی های خود برای هر دست متفاوت هستند. به احتمال زیاد ، هیچ کس فقط از دست راست یا چپ خود استفاده نمی کند.

سرانجام غلبه طرفی در کودکان راه جدیدی برای درک بهتر رابطه بین سازماندهی ، عملکرد و رفتار مغز را فراهم می کند. عجله نکنید که فرزند شما به این مراحل برسد. هر مرحله تجربیات لازم برای رسیدن به مرحله بعدی را به بچه ها می دهد.

۲۰ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • خیلی عالی
    یک سوال داشتم کودکی که چشم و گوش غالبش راست هست اما دست وپا میکس هست و غالب نیست چطور بفهمیم که باید دست راستش را غالب کنیم یا چپ

  • سلام و درود فراوان
    برای بررسی اندام غالب مثلا دست؛ باید ببینید بیشتر تمایل به استفاده از کدام دست دارد و اینکه مهارت های درشت و ریز کدام دست بهتر می باشد به احتمال زیاد مغز آن دست را ترجیح می دهد.

  • سلام
    چجوری باید ارزیابی کنیم که کودکمون دچاری برتری طرفی شده؟

  • سلام و درود
    در صورت تثبیت غلبه طرفی مثلا کودک در انجام کارهای یکطرفه مهارتی مانند گرفتن مداد، قاشق و برداشتن اجسام از دست غالب خود استفاده می کند. در صورت عدم تثبیت کودک از هر دو دست استفاده می کند.

  • با سلام اگر کودک من یکی در میون راست و چپ باشه، چه مشکلی ایجاد می کنه؟

  • سلام و درود فراوان
    یعنی هنوز غلبه طرفی در کودک شکل نگرفته است و در رشد مهارتهای یکطرفه مثل مداد گرفتن، استفاده از قاشق و چنگال و… تاثیر می گذارد. البته سن کودک نیز مهم هست چون غلبه طرفی از حدود هجده ماهگی شروع می شود و در سه سالگی کامل می شود و در بعضی از کودکان زودتر شکل می گیرد.

  • برتری طرفی چه موقع می تواند باعث اختلال در یادگیری شود؟

  • سلام و درود
    تاخیر در برتری طرفی می تواند نشاندهنده تاخیر در تکامل کودک و شکل گیری با تاخیر مهارت های کودک باشد. بنابراین اگر در سن خود شکل نگیرد باید به آن توجه ویژه ای داشت. که معمولا در سن هجده ماهگی شروع و در حدود سه سالگی تثبیت می شود.

  • سلام
    دانش آموز اول دبستان که چشم و گوش و پای راست غلبه دارند و چپ دست هست ، مشکلش رو چطور حل کنیم ؟ راست دست بشه یا چشم و گوش و پا ، راست بشن؟

  • سلام و درود
    در برخی از کودکان غلبه طرفی به صورت z شکل می گیرد و مشکلی ندارد.
    بنابراین نگران نباشید.
    ولی اگر این مسئله مشکلی برای او ایجاد کرده است جهت بررسی به متخصص مربوطه مراجعه فرمایید.

  • فرزندم بیشتر کارهاشو با دست چپ انجام میده و با دو دست میتواند بنویسد اما با دست راست بهتر مینویسد آیا دست غالبش راست هست و موردی پیش میاد اگه کارهایش را با دست چپ انجام بدهد اما با دست راست بنویسد

  • سلام و درود
    اگر این امر اختلالی در عملکرد و یادگیری کودک ایجاد نکند مشکلی نیست.

  • سلام
    اوقات بکام
    پسر ۸ ساله ای دارم که برخی کارها را با دست چپ و برخی را با دست راس انجام میدهد. مشکل اینجاست که کلمات را برعکس مینویسد. چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

  • سلام و درود
    بنظر هنوز تثبیت غلبه طرفی شکل نگرفته و ممکنه دچار خامی حرکتی باشد ضمن اینکه دچار اختلال یادگیری هم هست و تاکید درمان بر تقویت مهارت های درشت حرکتی، ادراک بینایی و توجه می باشد.

  • سلام. وقت به خیر. پسر ۶ ساله ای دارم که امسال کلاس اولی هست. دست و گوش و چشم غالبش راست ولی پای غالبش چپ هست. آیا این مورد ممکنه در آموزش باعث مشکل بشه؟

  • سلام و عرض ادب
    اگر از نظر مهارت های اجرایی ریز و درشت مشکلی نداشته باشند و خامی حرکتی نداشته باشیم، بعید است که در آموزش مشکل پیدا کنن.
    ولی برای اینکه خیالتون راحت بشه می تونید برای ارزیابی تخصصی مراجعه کنید.

  • سلام وقت بخیر پسرم کلاس اوله معلمش میگه دست و پا و گوشش راست هست ولی چشمش چپ میخاستم ببینم این قضیه باعث چه مشکلی میشه؟
    آخه خیلیا رو دیدم این مدلی هستن مثلا همسرم راست دسته ولی برای فوتبال از پای چپش استفاده میکنه و مشکلیم نداره

  • سلام و درود
    ممکن است غلبه طرفی کودک بصورت z باشد و جای نگرانی نیست.

  • سلام وقت بخیر پسر من شش سالشه اکثر مواقع از دست راستش و به ندرت از چپ استفاده میکنه و چپ پا هستش ایا اختلالی دارد؟برایش در یادگیری مشکلی ایجاد نمیکند؟

  • سلام و درود
    احتمال داره که ایشون چپ دست بوده باشن و اصرار شما برای استفاده از دست راست منجر به راست دست شدن شده ولی با این وجود باید ببینیم در حال حاضر از نظر یادگیری مشکلی دارد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 + 19 =

× پشتیبانی 24 ساعته