کاردرمانی در کودکان به آنها کمک می کند تا بتوانند در زمینه های مختلف زندگی به موفقیت دست پیدا کنند. در واقع کاردرمانی برای کودکان به آنها کمک می کند تا بتوانند مهارت های اساسی خود برای انجام فعالیت های روزانه مانند مسواک زدن، نوشتن نام خود، بازی با دوستان و … را بهبود دهند. یک کاردرمانگر از منظر کلی به کودک می نگرد و تلاش می کند تا تاخیرها و محدودیت های را شناسایی کرده و منشاء آنها را بیابد. این مسئله به خصوص در زمینه هایی مانند مهارت های حرکتی ظریف، مهارت های شناختی، ذهنی، رشد اجتماعی و روال های مراقبت از خود از اهمیت بیشتری برخوردار است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره کاردرمانی کودکان صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

کاردرمانی کودکان چیست؟

کاردرمانی کودکان به استقلال آنها کمک می کند و در عین حال باعث رشد مهارت های مربوط به حرکات ظریف، مهارت های حرکتی، ذهنی، حسی و مهارت های حرکتی دیداری آنها می شود. کودکان برای عملکرد بهتر در زندگی و اجتماعی شدن به داشتن این مهارت ها شدیدا نیاز دارند و به همین علت نیز روال کاردرمانی می تواند برای آنها مفید و کاربردی باشد. از آنجایی که بخش های مختلف بدن با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند کاردرمانی کودکان و گفتاردرمانی در بسیاری از زمینه های مختلف همپوشانی دارند. به طور کلی می توان گفت که فیزیوتراپی برای درمان پایین تنه، کاردرمانی برای درمان بالاتنه و گفتاردرمانی نیز برای درمان فک، لب ها، گلو و زبان تمرکز دارد. پزشک متخصص کاردرمانی برای کودکان معمولا از نوزادی تا دوران نوجوانی را پوشش می دهند و علاوه بر این می توانند راهنمایی های کامل و جذابی را نیز به خانواده ها ارائه دهند.

به طور کلی هرچه تسلط کودک بر مهارت های حرکتی خود کمتر باشد در بزرگسالی با مشکلات بیشتری مواجه می شود، به همین علت بهتر است تا خانواده ها از خدمات کاردرمانی کودکان استفاده کنند تا این مهارت ها را در کودکان رشد دهند.

 

روال کاردرمانی کودکان

در اغلب مواقع رایج ترین روشی که برای کاردرمانی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد بازی است. یک کاردرمانگر برای ارائه خدمات به کودکان و حتی در برخی از مواقع نوجوانان سعی می کند تا بازی های مختلف را طراحی کرده و به این ترتیب باعث ایجاد انگیزه در کودکان شود. این تکنیک به کاهش استرس کودکان کمک می کند و باعث می شود تا در طول این فرایند تجربه زیادی را به دست بیاورند. از جمله رایج ترین این بازی ها می توان به پازل، انواع اسباب بازی ها، تمرینات بدنی و بازی های مبتنی بر موسیقی اشاره کرد. با استفاده از انواع بازی ها کودک نه تنها می تواند مهارت های حرکتی خود را تقویت کند بلکه این مسئله به میزان زیادی روی اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان نیز تاثیرگذار است.

خدمات کاردرمانی برای کدام دسته از کودکان می تواند مفید باشد؟

کودکان ممکن است بدون داشتن هیچ گونه بیماری یا مشکل خاصی نیز به خدمات کاردرمانی نیاز داشته باشند. کودکانی که دارای شرایط پزشکی زیر هستند معمولا بیشتر از سایر کودکان به خدمات کاردرمانی کودکان نیاز دارند و اگر از این خدمات استفاده نکنند ممکن است بسیاری از مهارت های لازم برای ادامه زندگی را به طور کامل به دست نیاورند:

– کودکانی که نقص مادرزادی دارند یا این که در زمان تولد آسیب دیده اند.

– کودکانی که مبتلا به انواع اختلالات پردازش حسی هستند.

– کودکانی که مبتلا به اختلالات نقص توجه و بیش فعالی هستند.

– کودکانی که آسیب های تروماتیک (مغز یا نخاع) دیده اند.

– کودکانی که در یادگیری مشکل دارند.

– کودکان مبتلا به انواع اختلالات طیف اوتیسم یا اختلالات رشدی فراگیر

– کودکانی که مشکلات رفتاری دارند.

– کودکانی که تاخیر رشدی دارند.

– کودکانی که دچار spina bifida هستند.

– کودکان مبتلا به فلج مغزی یا سایر بیماری های مزمن

تنوع خدمات کاردرمانی برای کودکان

– بهبود مهارت های حرکتی ظریف به طوری که کودکان بتوانند اسباب بازی ها را گرفته و رها کنند و مهارت های مربوط به دستخط را نیز بهبود دهند.

– بهبود هماهنگی دست و چشم برای بهبود مهارت های بازی کردن در مدرسه و اجتماع

– یادگیری انجام فعالیت های اساسی مانند حمام کردن، دستشویی رفتن، لباس پوشیدن، مسواک زدن و …

– حفظ رفتار مثبت در تمامی محیط ها و داشتن برخورد مناسب با افراد

– ارزیابی نیاز به تجهیزات تخصصی مانند ویلچر، آتل، تجهیزات مخصوص به حمام کردن، وسایل پانسمان و …

– بهبود توجه و مهارت های اجتماعی برای توسعه ارتباط بین فردی در کودکان

نشانه های نیاز به خدمات کاردرمانی در کودکان

کودکان ممکن است به دلایل مختلف نیازمند خدمات کاردرمانی کودکان باشند. اگر شما هم نشانه های زیر را در کودکان خود مشاهده کردید بهتر است که در اسرع وقت از خدمات کاردرمانی کودکان استفاده کنید:

– تاخیر در مهارت های ظریف حرکتی نسبت به همسالان

– داشتن مشکلاتی در مهارت های حرکتی-بصری و هماهنگی چشم و عضلات

– مشکل در ردیابی یک شیء در حال حرکت

– تاخیرهای شناختی از جمله مهارت حل مسئله، حافظه و توجه

– وجود مشکلات یکپارچگی حسی

– تاخیر در شروع بازی با دیگران و مهارت های مربوط به تعامل اجتماعی

– داشتن مشکل در مهارت های اولیه مورد نیاز برای زندگی مانند مسواک زدن، لباس پوشیدن و …

چرا کاردرمانی کودکان؟

کودکان دوست ندارند که در طول روند درمان تنها بنشینند و درمانگر با آنها صحبت کند یا این که آنها با درمانگر صحبت کنند. روال کاردرمانی کودکان همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم مبتنی بر حرکت و بازی است و کودکان با شرکت در فعالیت های انگیزشی مانند انواع بازی ها، ساخت انواع کاردستی ها و … می توانند مهارت های خود را توسعه دهند. در واقع یک کاردرمانگر کودکان به آنها کمک می کند تا بتوانند مهارت های فیزیکی، شناختی و حسی خود را به میزان زیادی بهبود داده و وظایف خود را به شکل مستقل تری دنبال کنند. به خاطر داشته باشید که گزینه های درمانی مختلفی برای کودکان با مشکلات مشابه وجود دارد ولی بدون شک کاردرمانی در کودکان یکی از بهترین روش ها برای بهبود مهارت های آنها است چرا که کودکان این روش را با علاقه دنبال می کنند.

مزایای کاردرمانی کودکان برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با آن درگیر هستند مشکلات مربوط به پردازش حسی است. کاردرمانی در کودکان علاوه بر این که به کودکان کمک می کند تا عملکرد بهتری را در خانه و مدرسه  داشته باشند بلکه به آنها در درک و پردازش حسی بهتر نیز کمک می کند. روانشناسان تخمین زده اند که حدود ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با مشکلات پردازش حسی نیز درگیر هستند و به همین علت نیز کاردرمانی کودکان برای آنها لازم و ضروری است. یک کاردرمانگر کودک علاوه بر رسیدگی به مسائل پردازش حسی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم به والدین آنها نیز آموزش هایی را ارائه می دهد تا بتوانند رفتار بهتری را با کودکان خود داشته باشند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این آموزش ها برای مربیان مدرسه و مهدکودک نیز می تواند بسیار مفید باشد.

سایر فواید مهم کاردرمانی برای کودکان

آزمایشات نشان داده است که کودکانی که تا کلاس سوم موفق نمی شوند مهارت های خواندن را تقویت کنند ۴ برابر بیشتر از کودکانی که موفق به انجام این کار می شوند در آینده ترک تحصیل می کنند. کاردرمانی کودکان می تواند به کودکان کمک کند تا مهارت خواندن و نوشتن خود را بهبود داده و تقویت کنند. تقویت مهارت های سوادآموزی در کاردرمانی کودکان معمولا با استفاده از روش های سرگرم کننده است که کودکان نیز از آن استقبال می کنند. کاردرمانی برای کودکان می تواند تاثیر بسیار زیادی روی شناسایی علائم اولیه اختلالات روانی مختلف در کودکان داشته باشد. بسیاری از کودکان ممکن است با مشکلات چاقی درگیر باشند که در آینده نیز می تواند برای آنها مشکل ساز شود. کاردرمانگر کودکان می تواند به آنها کمک کند تا به شکل بهتری با این مشکلات مواجه شده و اقدام به درمان چاقی کنند. دقت داشته باشید که چاقی در دوران کودکی می تواند به مشکلات و بیماری های جسمی در بزرگسالی منجر شود که از جمله این بیماری ها می توان به انواع دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و … اشاره کرد.

 

 

صحبت پایانی

کاردرمانی در کودکان می تواند مزایای بسیار زیادی را برای کودکان مبتلا به اختلالات مختلف از جمله اختلالات طیف اوتیسم داشته باشد. روال کاردرمانی در کودکان براساس بازی و فعالیت های سرگرم کننده و هیجان انگیز است که باعث افزایش انگیزه آنها برای مراجعه به کاردرمانگر می باشد. خدمات کاردرمانی برای کودکان را می توان برای بهبود انواع مهارت های حرکتی، حسی و شناختی استفاده کرد. کودکانی که در انجام فعالیت های روزمره خود با مشکل مواجه می شوند، نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط بگیرند یا این که مشکلات حرکتی، حسی و شناختی خاصی دارند می توانند از مزایای بی نظیر این خدمات نهایت بهره را ببرند. با مراجعه به بخش های دیگر سایت ما و استفاده از خدمات ما می توانید اطلاعات بسیار زیادی را درباره خدمات کاردرمانی برای کودکان در سنین مختلف به دست بیاورید. 

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی حسی

کاردرمانی ذهنی

کاردرمانی جسمی

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در آسپرگر

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی درکی حرکتی

کاردرمانی در تاخیر حرکتی

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

کاردرمانی در مهارتهای دست

کاردرمانی در مشکلات راه رفتن

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

مرکز تخصصی کاردرمانی تهران

کاردرمانی حسی حرکتی برای اوتیسم

تاثیر کاردرمانی داخل آب برای کودکان با نیاز های ویژه

 

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام
    پسرم در این مرکز تحت درمان کاردرمانی جسمی و ذهنی هستش. از روند کارشون خیلی راضی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + پانزده =

× پشتیبانی 24 ساعته