جهان مکانی است که به طور فزاینده ای شلوغ است ، حتی برای کودکان بسیار خردسال و اغلب ممکن است غافلگیر کننده به نظر برسد. توانایی عقب نشینی از این شلوغی و ایجاد فضاهای آرام و تأمل برانگیز در زندگی ما برای سلامت روان ما مفید است. تحقیقات زیادی در زمینه پشتیبانی برنامه درسی ذهن آگاهی برای کودکان بزرگتر وجود دارد ، اما همچنین شواهدی در حال رشد برای حمایت از رویکردهای مناسب سن در مرحله پیش دبستانی وجود دارد.

 

ذهن آگاهی چیست و چرا مهم است؟

ذهن آگاهی در مورد تمرکز روی زمان حال و آگاه بودن از آنچه در داخل و خارج از آن اتفاق می افتد به روشی غیر داوری است. این در مورد توجه به احساسات فیزیکی ، واکنشهای عاطفی و همچنین ارتباط شما با افراد دیگر و محیط اطراف شما است.

تمرین مهارت های توجه و تمرکز می تواند برای کودکان پیش دبستانی از چند طریق بسیار مفید باشد:

این به افزایش دامنه توجه آنها کمک می کند.

این کمک می کند تا احساسات خود را درک و تنظیم کنند.

به مدیریت استرس و رفاه عمومی کمک می کند.

این کمک می کند تا از بدن و حواس خود آگاه شوند.

این امر به ایجاد ارتباط با دنیای طبیعی کمک می کند.

این کمک می کند تا آنها بتوانند مهارت همدلی و دلسوزی برای دیگران را توسعه دهند.

 

چگونه به ذهن آگاهی با کودکان پیش دبستانی بپردازیم؟

مهمترین چیزی که باید هنگام تمرین ذهن آگاهی با کودکان پیش دبستانی به خاطر بسپارید این است که باید به روشی متناسب با سن انجام شود. فعالیت های ذهن آگاهی زیادی وجود دارد ، اما این نکته را بخاطر بسپار که ممکن است نیاز باشد که اینها متناسب با کودکان بسیار خردسال اقتباس شوند (برای ارائه برخی از پیشنهادات مربوط به فعالیت های مناسب به بخش زیر مراجعه کنید).

در اینجا چند نکته در مورد پرداختن به فعالیت های ذهن آگاهی برای بچه ها در تنظیمات پیش دبستانی وجود دارد:

* در مورد آنچه می توان انتظار داشت واقع بین باشید. ایده این است که آنها را به آرامی با مفهوم آشنا کنیم و پایه ای برای رشد مهارتهای مربوطه بسازیم.

* مرتباً تمرین کنید و فعالیت ها را تکرار کنید ، اما زمان آن کوتاه باشد.

* با ایجاد فعالیتهای سرگرم کننده و تشویق ، ارتباط مثبتی با ذهن آگاهی ایجاد کنید. لازم نیست بیش از حد جدی باشید.

* قبل از انجام هر کاری واقعاً پرانرژی باشید ، به طوری که بچه ها تمایل بیشتری به استراحت و آرام بودن دارند و کمتر احتمال دارد که در این مورد مشاجره کنند.

* به فعالیتهایی بپردازید که از قبل می دانید کودکان از انجام آنها لذت می برند ، مثلاً بازی حسی

* دستورالعمل ها را ساده نگه دارید و درباره کاری که انجام می دهید بیش از حد نظریه ندهید. از کلمات و عباراتی استفاده کنید که کودکان به راحتی بتوانند آنها را بفهمند ، به عنوان مثال “چه چیزی را متوجه می شوید” و “چه احساسی دارید”.

* ذهن خود را با آنچه می توانید: مشاهده کنید ، بشنوید یا احساس کنید و همدلی با دیگران را الگوی خود قرار دهید.

 

فعالیت های ذهن آگاهی برای کودکان

در اینجا چند پیشنهاد در مورد فعالیتهای ذهن آگاهی مناسب برای کودکان پیش دبستانی ارائه شده است:

 

۱. توصیف احساسات:

با کودکان در یک دایره بنشینید و از آنها بخواهید احساسات مختلف را توصیف کنند. وقتی عصبانی هستند ، خوشحال هستند یا نگران هستند ، چه حسی دارد؟ شما می توانید به آنها پیشنهاد دهید تا احساسات خود را به عنوان رنگ یا نوع آب و هوا تجسم کنند.

 

۲. حلقه گوش دادن:

یک گروه کوچک از کودکان را در سفری کوتاه به یک پارک محلی و یا به طبیعت ببرید. در یک دایره بنشینید و از کودکان بخواهید صداهای مختلف را گوش دهند. به جای تماس تلفنی ، از آنها بخواهید وقتی می خواهند صدایی را که می توانند بشنوند ، دست خود را بالا ببرند.

 

۳. به ابرها نگاه کنید:

برای این فعالیت هوای خود را حفظ کنید ، زیرا در حالت ایده آل شما نیاز به پوشش جزئی ابری و وزش نسیم خوبی دارید. کودکان به حالت دراز کش بخوابند و به ابرها نگاه کنند (مواظب باشید که مستقیماً به خورشید نگاه نکنند). از آنها بخواهید که به دنبال اشکال باشند و متوجه شوند که ابرها در هنگام حرکت چگونه تغییر می کنند.

 

۴. بازی حباب های بادکنکی:

برخی از بادکنک ها را منفجر کنید و بازی لمسی روی زمین را انجام ندهید ، اما روی حرکات ملایم تمرکز کنید. وانمود کنید که بادکنک ها حباب هایی هستند که ممکن است بترکنند ، بنابراین فقط می توانید آنها را با ظرافت ضربه بزنید.

 

۵. کیسه بافت های متفاوت:

مجموعه ای از اشیاء با اشکال و بافت های مختلف را درون یک کیسه قرار دهید. به کودکان کمک کنید تا در نوبت خود یکی از اشیاء را در دست بگیرند ، یکی از اشیاء را احساس کنند و آن را برای دیگران توضیح دهند (بدون اینکه به آن نگاه کنند) تا حد امکان.

 

۶. آرامش یا تجسم هدایت شده :

به بچه ها کمک کنید تا روی زمین و روی تشک های راحت دراز بکشند. آنها را از طریق یک تمرین آرامش بخش (به عنوان مثال تمرکز روی تمام عضلات آنها) یا داستان تجسمی (به عنوان مثال تصور کنید که در یک ساحل دراز کشیده اند) هدایت کنید.

 

۷.یوگا:

برخی از تحقیقات را انجام دهید و یوگا را با کودکان امتحان کنید. حرکات جالب بسیاری برای کودکان پیش دبستانی وجود دارد. اگر به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارید که بتوانید این کار را انجام دهید ، همیشه می توانید یک مربی محلی را وارد کنید (ترجیحاً کسی که در کار با کودکان تجربه دارد).

 

۸.نفس کشیدن ذهن:

روش های مختلفی برای تمرین تنفس ذهن با کودکان خردسال وجود دارد. بهتر است با برخی از تکنیک ها ترکیب شود مثلا هنگام تنفس هنگامیکه با یکدست می شمارید ، دست دیگر را روی شکم کودک قرار دهید تا متوجه ورود و خروج هوا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 + پنج =

× پشتیبانی 24 ساعته