کاردرمانی در ضربه مغزی نقش اساسی در توانبخشی پس از آسیب های مغزی دارد. نه تنها به افراد یاد می‌دهد که چگونه تا حد امکان عملکرد داشته باشند، بلکه آنها را تشویق می‌کند که نسبت به تغییرات، ذهنی باز داشته باشند. این برای انطباق با زندگی پس از آسیب مغزی و اطمینان از انتقال آرام به فعالیت های روزمره بسیار مهم است. این مقاله به بررسی اهداف و مزایای کاردرمانی در ضربه مغزی خواهد پرداخت.

کاردرمانی در ضربه مغزی

اهداف کاردرمانی برای ضربه مغزی

هدف اولیه کاردرمانی برای توانبخشی آسیب مغزی کمک به افراد برای بازیابی مهارت های زندگی مستقل عملکردی است. آسیب مغزی می تواند بر انواع عملکردهای فیزیکی، شناختی و روانی مانند حافظه، تنظیم هیجانی، حرکت و پردازش حسی تأثیر بگذارد. یک کاردرمانگر توانایی های عملکردی شما را ارزیابی می کند و یک برنامه توانبخشی شخصی طراحی می کند تا به شما در بازیابی یا جبران این مهارت ها کمک کند.

در حالی که کاردرمانی جسمی عمدتاً بر آموزش به فرد تمرکز می کنند که چگونه قدرت بدنی خود را پس از آسیب بازسازی کند، کاردرمانی ذهنی رویکرد عملی و جامع تری دارند. آن‌ها به مهارت‌هایی که بیمار برای زندگی مستقل نیاز دارد نگاه می‌کنند و راه‌های خلاقانه‌ای برای کمک به فرد برای رسیدن به آن هدف ابداع می‌کنند. زمینه هایی که یک کاردرمانگر می تواند به بهبود افراد مبتلا به آسیب مغزی کمک کند عبارتند از:

-تسهیل حرکت و راه رفتن

-بهبود دامنه حرکتی

-کاهش سفتی عضلانی

-مراقبت از خود

-مدیریت خانه

-تفریح

-مهارتهای اجتماعی

-عملکرد شناختی

-مهارت های ورود مجدد به جامعه (خرید، بازگشت به محل کار یا مدرسه، رانندگی و غیره)

در بخش بعدی، روش‌های مختلفی را که کاردرمانی آسیب مغزی می‌توانند به ارتقای استقلال عملکردی بعد از TBI کمک کنند، مورد بحث قرار خواهیم داد.

اهداف کاردرمانی برای ضربه مغزی

مزایای کاردرمانی برای ضربه مغزی

هدف اصلی مداخلات کاردرمانی برای ضربه مغزی، بازیابی حرکت مستقل است. یکی از موثرترین راه‌ها برای انجام این کار، فعال کردن پدیده‌ای است که به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می‌شود. نوروپلاستیسیته توانایی سیستم عصبی مرکزی برای سازماندهی مجدد مدار خود بر اساس رفتارهایی است که ما به طور مکرر انجام می دهیم. بنابراین برای بازیابی کنترل حرکتی پس از آسیب مغزی، افراد باید تمرینات هدفمند را تکرار کنند.

تمرین مداوم حرکات ضعیف شده توسط آسیب تروماتیک مغزی (TBI) به تقویت تقاضا برای آن عملکردها کمک می کند و باعث افزایش انعطاف پذیری عصبی می شود. این توضیح می‌دهد که چرا یک کاردرمان از شما می‌خواهد تمرینات مشابه را چندین بار تکرار کنید. زیرا هرچه بیشتر تمرین کنید، نوروپلاستیسیته را بیشتر فعال می کنید. بسیاری از مداخلات کاردرمانی برای آسیب مغزی تروماتیک بر این اصل استوار است. با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید به چند تکنیک خاص که می توانند برای بهبود عملکرد ماهیچه های شما استفاده کنند، نگاهی بیاندازیم.

آموزش مجدد عصبی عضلانی به دنبال آموزش مجدد سیستم عصبی برای ایجاد حرکت طبیعی است. پس از آسیب مغزی، رابطه بین مغز و ماهیچه ها می تواند مختل شود. خوشبختانه، استفاده از روش‌های بازآموزی خاص که نوروپلاستیسیته را در مغز فعال می‌کند، این ارتباطات عصبی جدید را تقویت می‌کند. با انجام این کار، آموزش مجدد عصبی عضلانی می تواند عملکرد سیستم عصبی شما و نحوه تولید حرکت را بهبود بخشد. بیشتر آن شامل تمرین حرکات خاصی است، مانند حرکت دادن بازوها یا ایستادن. هرچه بیشتر تمرین کنید، این مسیرها را بیشتر تقویت می کنید، که ارتباط بین مغز و عضلات را تقویت می کند. پس برای انجام تمرینات زیاد آماده باشید.

مزایای کاردرمانی برای ضربه مغزی

تکنیک های کاردرمانی برای توانبخشی ضربه مغزی

بسته به شدت آسیب مغزی افراد و تأثیرات ثانویه‌ای که تجربه می‌کنند، یک کاردرمانگر تکنیک‌های توانبخشی مختلفی را توصیه می‌کند. به طور کلی اینها را می توان به استراتژی های ترمیمی و جبرانی تقسیم کرد. تکنیک‌های ترمیمی به شما کمک می‌کنند تا نحوه انجام یک فعالیت را به روشی که قبل از آسیب مغزی انجام می‌دادید، دوباره بیاموزید. این اغلب شامل کار بر روی بازیابی مهارت های از دست رفته یا تغییر یافته است. در مقابل تکنیک های جبرانی راهی جایگزین برای انجام یک کار ارائه می‌کنند که به دلیل آسیب مغزی هنوز امکان‌پذیر نیست. این ممکن است شامل یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای تطبیقی ​​و نصب تغییرات خانه باشد.

در صورت امکان کاردرمانگران ترجیح می‌دهند به بیماران تکنیک‌های ترمیمی را آموزش دهند، زیرا این تکنیک‌ها به تلاش فعال‌تری از جانب فرد و با اتکای کمتر به دستگاه نیاز دارند. با این حال سناریوهای زیادی وجود دارد که در آنها باید از تکنیک های جبرانی استفاده شود و هنوز هم می توانند فرد را به سمت استقلال پیش ببرند. با استفاده از تکنیک های ترمیمی و جبرانی، بازماندگان آسیب مغزی می توانند استقلال خود را بهینه کنند و کیفیت زندگی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

تکنیک های کاردرمانی برای توانبخشی ضربه مغزی

آیا کاردرمانی برای درمان ضربه مغزی موثر است؟

کاردرمانی شکل موثری از توانبخشی برای افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی تروماتیک است زیرا باعث افزایش نوروپلاستیسیته می‌شود. نوروپلاستیسیتی توانایی مغز برای ایجاد تغییرات انطباقی بر اساس رفتارهای ما است. در نتیجه مؤثرترین راه برای بهبود عملکردهای تحت تأثیر آسیب مغزی، تمرین مداوم آنهاست. این باعث تحریک مغز و سازماندهی مجدد مدار عصبی آن می شود. فعالیت‌های کاردرمانی برای ضربه مغزی مؤثر هستند، زیرا مختص کار هستند و بر تحریکات تکراری تمرکز دارند. هر عملکرد و حرکتی که انجام می دهید مجموعه ای منحصر به فرد از مسیرهای عصبی در مغز را فعال می کند. با تمرین مداوم وظایف دقیقی که برای بهبود نیاز دارید، مستقیماً تقاضا برای آن عملکردهای خاص را تقویت می کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید، مغز بیشتر این ارتباطات جدید را تطبیق داده و تقویت می کند.

بهترین مرکز کاردرمانی آسیب مغزی

بهترین کلینیک کاردرمانی ضربه مغزی

کاردرمانگران ما متخصص در شناسایی مهارت هایی هستند که بیمار برای یادگیری مجدد برای زندگی مستقل نیاز دارد. آنها متفکرانی خارج از چارچوب هستند که می توانند راه های خلاقانه ای برای کمک به بیماران در بازیابی توانایی ها و بهبود کیفیت زندگی خود ارائه دهند. بنابراین اگر می خواهید استقلال خود را پس از آسیب مغزی به حداکثر برسانید، حتماً از خدمات کاردرمانی در بهترین ما بهره ببرید.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در ام اس

کاردرمانی در میوپاتی

گفتاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در تاخیر حرکتی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

کاردرمانی در بیماری اس ام ای

کاردرمانی در دیستروفی دوشن

کاردرمانی در دیستروفی عضلانی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک کودک ۱۸ ماهه

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

علائم هشدار دهنده تاخیر کودکان

نوزادان نارس چه مشکلاتی دارند؟

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + 15 =

× پشتیبانی 24 ساعته