کاردرمانی در بیماری اس ام ای می‌تواند به افراد مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) کمک کند تا استقلال خود را در فعالیت‌های روزانه در خانه، محل کار و مدرسه افزایش دهند. متخصص کاردرمانی نقش اساسی در کمک به افراد مبتلا به بیماری اس ام ای دارد که بتوانند راه بروند، لباس بپوشند، بنویسند، از کامپیوتر استفاده کنند و رانندگی کنند. در این مقاله به بررسی تاثیر کاردرمانی در بیماری اس ام ای می پردازیم.

کاردرمانی در بیماری اس ام ای

آتروفی عضلانی نخاعی (اس ام ای) چیست؟

آتروفی عضلانی نخاعی (اس ام ای) یک بیماری عصبی عضلانی ژنتیکی (ارثی) است که باعث ضعیف شدن و تحلیل رفتن عضلات می شود. افراد مبتلا به SMA نوع خاصی از سلول های عصبی را در نخاع از دست می دهند (به نام نورون های حرکتی) که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کنند. بدون این نورون‌های حرکتی، ماهیچه‌ها سیگنال‌های عصبی را که باعث حرکت عضلات می‌شود، دریافت نمی‌کنند. کلمه آتروفی یک اصطلاح پزشکی است که به معنای کوچکتر است. با اس ام ای برخی از عضلات به دلیل عدم استفاده کوچکتر و ضعیف تر می شوند.

عوارض آتروفی عضلانی نخاعی چیست؟

با گذشت زمان، افراد مبتلا به اس ام ای ضعف عضلانی پیشرونده و از دست دادن کنترل عضلانی را تجربه می کنند. عوارض بالقوه بیماری اس ام ای عبارتند از:

-شکستگی استخوان، دررفتگی مفصل ران و اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)

-سوءتغذیه و کم‌آبی بدن به دلیل مشکلات خوردن و بلعیدن که ممکن است نیاز به لوله تغذیه داشته باشد.

-پنومونی و عفونت های تنفسی

-ریه های ضعیف و مشکلات تنفسی که ممکن است نیاز به حمایت تنفسی (تهویه) داشته باشد.

لازم به ذکر است که از بهترین درمان های توانبخشی برای جلوگیری از عوارض بیماری اس ام ای می توان به کاردرمانی و گفتاردرمانی اشاره کرد.

نقش کاردرمانی در اس ام ای

نقش کاردرمانی در اس ام ای

برای کمک به محدودیت های فیزیکی، کاردرمانگران معمولاً وسایل کمکی را برای بهبود یا حفظ تحرک بیمار توصیه می کنند که از آن جمله می توان به بریس ها و ویلچیر اشاره کرد. متخصصین کاردرمانی در بیماری اس ام ای اغلب با مدارس همکاری می کنند تا تغییراتی را در محیط مدرسه و کلاس برای کودکان مبتلا به اس ام ای ایجاد کنند از جمله برای اجتناب از خستگی ناشی از فعالیت‌های اندام فوقانی می توان به صفحه کلید اشاره کرد. متخصصین کاردرمانی در اس ام ای همچنین به افراد مبتلا به بیماری می آموزند که چگونه از عوارض بیماری جلوگیری کرده، انرژی را حفظ کنند و از استفاده بیش از حد از عضلات اجتناب کنند. کاردرمانگران اعضای کلیدی یک تیم مراقبت بهداشتی چند رشته‌ای SMA هستند که شامل کاردرمانگران جسمی، تنفسی، گفتاردرمانی و همچنین متخصصان تغذیه، جراحان و پزشکان مغز و اعصاب یا متخصصان اطفال می‌شود.

کاردرمانی در اس ام ای شامل چه مواردی است؟

در ویزیت اولیه دکتر کاردرمان ممکن است چندین آزمایش برای ارزیابی توانایی‌ها و نیازهای فرد انجام دهد سپس مداخلات یا درمان‌هایی را توصیه کند که می‌تواند به حداکثر کردن فعالیت و مشارکت کمک کند. درمان های کاردرمانی برای بزرگسالان و کودکان با بیماری اس ام ای ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-تقویت عضلات ضعیف: با توجه به تاثیر بیماری اس ام ای بر روی عضلات و کاهش قدرت تحرک در این بیماران، درمان کاردرمانی می تواند به حفظ و تقویت قدرت عضلات کمک کند.

-حفظ پوسچر صحیح: با توجه به ضعف عضلانی و کاهش تحرک بیماران اس ام ای در معرض کوتاهی گروهی عضلات، دفورمیتی و کانترکچر هستند که متخصصین کاردرمانی با کشش و وضعیت دهی صحیح از این امر جلوگیری می کنند.

-دستگاه های کمکی: کاردرمانی به افراد مبتلا به اس ام ای کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه از فناوری های کمک حرکتی مانند ویلچر یا اسکوتر استفاده کنند. دستگاه‌های دستی یا برقی ممکن است از ۱۸ ماه تا دو سال استفاده شوند. متخصص کاردرمانی ممکن است به منظور بهبود تعادل و وضعیت بدن افراد مبتلا به اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) وضعیت ویلچر، مهاربندها و اصلاحات نشستن را توصیه کند. کاردرمانگران همچنین می‌توانند به ادغام تجهیزات تنفسی در یک دستگاه قدرت حرکت کمک کنند.

-بریس های پا، فریم ایستاده، عصا و واکر: دکتر کاردرمانی ممکن است با استفاده از مجموعه ای از وسایل حرکتی از جمله تخته ایستاده، واکر و بریس (ارتز) با افراد کار کنند. برای افرادی که می توانند وزن را تحمل کنند و تنه را کنترل می کنند، ممکن است یک فریم ایستاده تجویز شود. برخی از پایه‌ها را می‌توان طوری تنظیم کرد که کودکان را در سطح چشم همسالان خود قرار دهند که مزایای روانی اجتماعی دارد.

-اصلاح خانه: متخصصین کاردرمانی همچنین می‌توانند در مورد اصلاحات خانه مانند نصب آسانسور مکانیکی، تغییر اندازه درب حمام برای دسترسی به صندلی چرخدار یا برداشتن وان حمام برای ایجاد یک سکوی هموار برای دسترسی به صندلی دوش سیار، توصیه کنند.

-سازگاری در مدرسه: پزشک کاردرمانی با مدارس همکاری می کنند تا سازگاری های کودکان مبتلا به بیماری اس ام‌ ای را هماهنگ کنند مانند دسترسی به آسانسور، صندلی ترجیحی کلاس درس و دسترسی به صندلی چرخدار می باشد.

-مراقبت از خود: درمانگران می‌توانند در مورد زندگی با محدودیت‌های فیزیکی، تعیین اولویت‌ها و ایجاد یک برنامه عمل برای صرفه‌جویی در انرژی و ساده‌سازی کار دستورالعمل‌هایی ارائه دهند. اجتناب از استفاده بیش از حد از عضلات استراتژی دیگری است که معمولاً مشترک است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که فشار بیش از حد یا فشار مکانیکی بیش از حد ممکن است زوال سلول‌های عضلانی را تسریع کند.

بهترین مرکز کاردرمانی در اس ام ای

هدف کاردرمانی کمک به افراد برای یافتن راه هایی برای زندگی عادی تا حد امکان است. که شامل دسترسی به فعالیت های خانگی و اجتماعی، استقلال در مراقبت از خود، استفاده از تجهیزات سازگار و بهبود یا حفظ عملکرد حرکتی است. مطالعات نشان می‌دهند که برخی از درمان‌ کاردرمانی در بیماری اس ام ای مانند کشش عضلات کوتاه، وضعیت دهی صحیح و همچنین تمرینات کاردرمانی داخل آب به بهبود شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی عضلانی  کمک می کند.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در ام اس

گفتاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در تاخیر حرکتی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

کاردرمانی در دیستروفی عضلانی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک کودک ۱۸ ماهه

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

علائم هشدار دهنده تاخیر کودکان

نوزادان نارس چه مشکلاتی دارند؟

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده + 18 =

× پشتیبانی 24 ساعته