وقتی به سکته مغزی فکر می کنید، آیا آن را یک رویداد پزشکی اورژانسی یا یک بیماری مزمن می دانید؟ حقیقت این است که سکته مغزی هر دو شرایط را دارد. در ایالات متحده ۷۹۵۰۰۰ نفر در سال دچار سکته مغزی می شوند و یک نفر در هر ۴۰ دقیقه سکته می کند. سکته مغزی همچنین علت اصلی ناتوانی طولانی مدت در ایالات متحده است و براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، از هر چهار سکته مغزی، یک سکته در افرادی اتفاق می‌افتد که سکته قبلی داشته‌اند. لحظه ای که اولین علائم سکته مغزی ظاهر می شود، زمان تماس با اورژانس است. این رویداد شروع شده است و همچنین نیاز به تشخیص، درمان و مدیریت اثرات بالقوه پایدار وجود دارد و امیدواریم از وقوع سکته مغزی دیگر جلوگیری شود و اینجاست که بهترین متخصص سکته مغزی تهران که اغلب پزشکان متخصص مغز و اعصاب نامیده می شوند وارد عمل می شوند.

بهترین دکتر متخصص سکته مغزی

دکتر متخصص سکته مغزی چه کسی است؟

متخصص مغز و اعصاب عروقی در تشخیص، درمان و مدیریت بیماری‌های عروق مغزی، که شرایطی هستند که بر رگ‌های خونی در مغز و نخاع تأثیر می‌گذارند، تخصص دارد. سکته مغزی شایع ترین بیماری عروق مغزی است از این رو به آن “پزشک سکته مغزی” می گویند.

چه چیزی یک “دکتر سکته مغزی” را از سایر متخصصان مغز و اعصاب متمایز می کند؟

همه متخصصان مغز و اعصاب در تشخیص، درمان و مدیریت شرایط مغز و سیستم عصبی مرکزی تخصص دارند. درمان و مراقبت سکته مغزی بخشی از آموزش متخصص مغز و اعصاب است. اما چندین تخصص فرعی از نورولوژی وجود دارد که یک متخصص مغز و اعصاب می‌تواند برای کسب تجربه و آموزش بیشتر دنبال کند و عصب‌شناسی عروقی یکی از این تخصص‌ها است. پس از گذراندن دوره لیسانس، دانشکده پزشکی و یک دوره رزیدنتی سه ساله، متخصصان مغز و اعصاب عروقی به تکمیل فلوشیپ ادامه داده اند تا آموزش های عمیق خود را در زمینه نورولوژی عروقی دریافت کنند.

متخصص مغز و اعصاب عروقی برای بیماران سکته مغزی چه می کند؟

به عنوان بهترین متخصص سکته مغزی، متخصصان مغز و اعصاب عروقی می توانند مراقبت های اورژانسی و مداوم را برای بیماران سکته مغزی ارائه دهند. پیگیری های بهترین دکتر متخصص سکته مغزی شامل:

۱. تفسیر سریع و دقیق تست های تشخیصی مانند:

-سی تی اسکن که به شناسایی تشخیص سکته مغزی و نوع سکته مغزی (ایسکمیک یا هموراژیک) کمک می کند تا درمان صحیح و اقدامات بعدی انجام شود.

-آنژیوگرافی مغزی که اشعه ایکس است که می تواند نشان دهد که چگونه خون در شریان ها جریان دارد.

۲. پس از تایید سکته مغزی مراحل بعدی درمان توسط دکتر متخصص سکته مغزی توصیه می شود.

۳. داروهای داخل وریدی مانند فعال کننده پلاسمینوژن بافت لخته شکن را تجویز کنید که برای درمان سکته های مغزی ایسکمیک و کمک به جبران آسیب استفاده می شود.

۴. مراقبت را با سایر متخصصان و اعضای تیم سکته مغزی هماهنگ کنید تا ابتدا بیمار را تثبیت کند و برنامه‌ای برای شروع روند بهبودی سکته داشته باشد.

اما بهترین متخصص تشخیص سکته مغزی می توانند در طول مدت اقامت در بیمارستان و بعد از آن مراقبت ارائه دهند و به بیماران خود در مدیریت هر گونه اثرات ماندگار کمک کنند و امیدواریم عوامل خطر سکته را معکوس کنند. متخصصان مغز و اعصاب عروقی می توانند:

۱. ارزیابی سلامت فعلی مغز و سیستم عصبی بیمار و عوامل خطر با کمک:

-تست های تصویربرداری تشخیصی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و سونوگرافی کاروتید ترانس کرانیال

-تست‌های غربالگری تخصصی برای مواردی مانند ناهنجاری‌های ژنتیکی عروق مغز، ضربان قلب نامنظم، افسردگی، تغییرات شناختی و آپنه خواب

-معاینه فیزیکی

۲. علائم یا شرایط مغز و سیستم عصبی را کنترل کنید و در صورت لزوم داروها یا درمان های اضافی را توصیه کنید.

۳. بیماران را با درمان‌های جدید مرتبط یا آزمایش‌های بالینی مرتبط کنید.

۴. با پزشکان مراقبت های اولیه بیمار، درمانگران توانبخشی (کاردرمانی و گفتاردرمانی) و سایر متخصصان کار کنید تا مطمئن شوید که مراقبت یکپارچه و جامع است.

آیا متخصص مغز و اعصاب شرایطی غیر از سکته را درمان می کند؟

بله در حالی که برخی از متخصصان مغز و اعصاب ممکن است بر مراقبت از بیماران سکته مغزی تمرکز کنند، آموزش و تخصص آنها در کل بیماری های عروق مغزی است. این بدان معناست که آنها همچنین می توانند شرایطی مانند موارد زیر را تشخیص، درمان و مدیریت کنند:

-ناهنجاری های عروق خونی

-آنوریسم های مغزی

-آسیب های مغزی یا نخاعی

-التهاب عروق خونی (که واسکولیت مغزی نیز نامیده می شود)

-باریک شدن شریان هایی که خون را به مغز می رسانند از جمله تنگی شریان کاروتید یا تنگی ورتبروبازیلار

چه زمانی باید به دکتر متخصص سکته مغزی مراجعه کرد؟

اگر شما یا کسی که دوستش دارید سکته کرده است، ایجاد رابطه با بهترین دکتر سکته مغزی تهران گام مهمی در روند تشخیص، درمان و بهبودی است. داشتن سکته مغزی یک عامل خطر اصلی برای ابتلا به سکته مغزی است و یک متخصص مغز و اعصاب عروقی می تواند با شما همکاری کند تا این خطر را کاهش دهد.

 

مقاله های مرتبط

سکته مغزی چیست؟

کاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی در سکته مغزی

مرکز تخصصی درمان سکته مغزی

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • مادر من ۸۳ ساله ودیابت دارد حدود بیست روز پیش سکته مغزی کرد اولش که ما تحویل ای سی یو دادییم فقط یکطرف بدنش بی حس بود و خوب حرف نمی زد ولی بعد از سه چهار روز که رفتم ملاقاتش هر چی تکانش دادم وصداش کردم دیگه بلند نشد پرستارش گفت دیشب نا ارلمی میکرد بهش ارام بخش دادییم بخوره که بخوابه بعدش من اخر شبش دوباره تلفن زدم گفتن هنوز خوابه ورفته توکما حدود ده روز فقط تو کما بود حالا هم که سه چهارروزه از کما اومده بیرون فقط الکی چشماشو بازمیکنه وسرشو تمات میده وگاهی انگشتاشو ولی معلومه الکیه و هوشیاریش دست خودش نیست جواب مارو نمیده حرف نمیزنه میگن سطح هوشیاریش بین ۸ تا ۹ هست میخواستم بدانم ایا اصلا همچین چیزی امکان داره مریض را ما فقط با یکطرف فلج بودن بدن تحویل ای سی یو بیمارستان دادییم بعدش بره توکما اونجا ؟بعدش وقتی ازشون پرسیدم قرص ارام بخش چی بودع میگن دوز اون زیاد نبوده پس مال اون نیست که یکدفعه رفته اونجا توکما میخواستم بدانم به نظر شما راست میگن؟بعدش در اخر حالا که مادرم اینطوری شده و فقط چشماشو بازوبسته میکنه ولی هیچی درک واحساس و حافظه نداره چه کار باید بکنیم؟

  • سلام و درود
    با آرزوی سلامتی برای مادر شما بزرگوار
    ابتدا باید سطح هوشیاری مادر بالا آمده و علائم حیاتی ایشان تثبیت شود که از طریق مراقبت های پزشکی و پرستاری انجام می شود و در مرحله بعد در صورت تجویز پزشک اقدمات توانبخشی هر چه سریعتر برای بهبود مهارت های شناختی، هوشیاری و تسهیل راه رفتن انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 3 =

× پشتیبانی 24 ساعته