از آنجایی که کاردرمانی آسیب مغزی اغلب بر بهبود مهارت هایی که افراد به صورت روزانه استفاده می کنند تمرکز دارد، تاثیر و مزایای عملی زیادی برای بیماران آسیب مغزی ارائه می دهد. در زیر برخی از مهارت‌هایی که کاردرمانی در آسیب مغزی روی آنها تاکید دارد به اختصار آورده شده است:

تاثیر کاردرمانی در آسیب مغزی

 

۱. مهارت های مقابله ای: برخی از دشوارترین اثرات ثانویه آسیب مغزی برای غلبه بر مشکلات عاطفی و رفتاری است که اغلب با آنها همراه است. این مسائل کار را برای بازماندگان ضربه مغزی را سخت می کند تا ناامیدی و یاس را به شیوه ای سالم مدیریت کنند، که متأسفانه می تواند بر روابط آنها تأثیر منفی بگذارد و حتی آنها را از یافتن و حفظ شغل باز دارد. خبر خوب این است که کاردرمانی در آسیب مغزی به این مشکلات می پردازد و به بازماندگان آسیب مغزی روش های مقابله ای موثری را آموزش می دهد. در واقع برخی از کاردرمانگران به طور ویژه در مورد درمان شناختی-رفتاری یا استراتژی‌های مدیریت رفتار آموزش دیده‌اند و می‌توانند به فرد و اعضای خانواده‌اش کمک کنند تا یاد بگیرند که چگونه طغیان‌های عاطفی را قبل از تشدید آن‌ها مدیریت کنند. این آموزش برای قادر ساختن بیماران مبتلا به TBI برای ادغام مجدد با موفقیت به جامعه خود پس از آسیب بسیار مهم است.

 

۲. مهارت های زندگی مستقل: حوزه دیگری که کاردرمانگران به آن می پردازند مهارت های زندگی مستقل است. دو دسته اصلی از مهارت‌های زندگی مستقل وجود دارد که کاردرمانی ضربه مغزی بر روی آنها تمرکز خواهد کرد: فعالیت‌های اساسی زندگی روزانه (که معمولاً به آنها ADL گفته می‌شود) و فعالیت‌های ابزاری زندگی روزمره (IADL).

با توجه به چارچوب تمرین کاردرمانی، ADL های اساسی شامل فعالیت های اساسی است که در جهت مراقبت از بدن یا بهزیستی فرد است. که شامل:

-غذا خوردن

-نظافت و بهداشت

-حمام کردن

-توالت لباس پوشیدن

-تحرک عملکردی (رفتن از مکانی به مکان دیگر در حین انجام ADL)

-فعالیت جنسی

فعالیت‌های ابزاری زندگی روزمره (IADL) شامل فرآیندهای شناختی بالاتر آنها به فرد اجازه می دهند کاملا مستقل تر باشد. چند نمونه از IADLها عبارتند از:

-مدیریت مالی

-خانه داری

-آماده سازی غذا

-مدیریت داروی

 

۳. مهارت های حافظه: حافظه یکی دیگر از توانایی هایی است که ممکن است تحت تاثیر آسیب های مغزی قرار گیرد. بدون توانایی به خاطر سپردن اطلاعات مهم، مانند زمان مصرف دارو یا مدت زمان روشن ماندن اجاق گاز، زندگی ایمن برای فرد دشوار است. برای رفع این مشکل، کاردرمانگران ممکن است به بیماران مبتلا به آسیب های مغزی تمرینات مختلفی را آموزش دهند که حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد. هر چه فرد بیشتر حافظه خود را تمرین کند، مهارت های یادآوری او بهتر می شود. درمانگران همچنین ممکن است تکنیک های جبرانی مانند برنامه ریزی روزانه، چک لیست ها و سایر ترفندهایی را که به افراد کمک می کند به خاطر بسپارند را معرفی کنند. در حالی که این تکنیک ها به فرد کمک نمی کند حافظه خود را بازیابی کند، اما به او کمک می کند تا زمانی که بتواند مهارت های خود را بهبود بخشد، کارآمدتر عمل کند.

 

۴. مهارت های شناختی: علاوه بر حافظه، کاردرمانگران می توانند به بازماندگان آسیب مغزی کمک کنند تا چندین مهارت شناختی دیگر مانند توجه، ادراک بصری، حل مسئله و عملکردهای اجرایی را بهبود بخشند. این مهارت ها برای کمک به افراد برای زندگی مستقل بسیار مهم هستند، به همین دلیل است که بخش قابل توجهی از کاردرمانی آسیب مغزی به بهبود آنها اختصاص دارد. برای بهبود مهارت های شناختی پس از آسیب مغزی، یک کاردرمانگر ممکن است بیماران آسیب مغزی را به طور مداوم تمرینات توانبخشی شناختی را برای تحریک تغییرات انطباقی در مغز انجام دهد.

 

۵. مهارتهای اجتماعی: کاردرمانی ضربه مغزی همچنین می‌تواند شامل آموزش مهارت‌های اجتماعی مهمی به افراد مبتلا به آسیب مغزی باشد که ممکن است پس از آسیب از بین رفته یا تغییر یافته باشد مانند:

-نحوه شروع و پایان یک مکالمه

-چگونه به اخبار خوب یا بد واکنش نشان دهیم.

-بگذارید طرف مقابل جملاتش را تمام کند.

-ارتباط غیر کلامی

درمان یا در یک محیط گروهی یا یک به یک انجام می شود. به بیماران آموزش داده می شود که چگونه به موقعیت های اجتماعی خاص واکنش نشان دهند و به آنها این فرصت داده می شود تا تعاملات خود را در یک محیط امن تمرین کنند.

 

۶. توانبخشی حرفه ای: کاردرمانی آسیب مغزی می تواند به بازماندگان آسیب مغزی کمک کند تا برای بازگشت به محل کار یا مدرسه آماده شوند. به عنوان مثال، یک کاردرمانگر ممکن است به شما کمک کند تعیین کنید که آیا بازگشت به کار برای شما بی خطر است یا واقع بینانه یا چگونه می توانید خستگی را مدیریت کنید. نمونه هایی از تسهیلات معقول عبارتند از:

-اطمینان از اینکه محل کار برای ویلچر قابل دسترسی است.

-اجازه دادن به یک برنامه زمانی انعطاف‌پذیرتر

-ایجاد یک پارکینگ در دسترس

-تامین تجهیزات تطبیقی

-اجازه دادن زمان اضافی برای تکالیف یا امتحانات

اگر بازگشت به شغل پس از آسیب برای شما واقع بینانه نیست، کاردرمانگر شما می تواند پیشنهاداتی برای سایر فرصت های بالقوه ارائه دهد.

 

۷. توانبخشی رانندگی: از آنجایی که رانندگی بخش مهمی از زندگی بسیاری از افراد است، این حوزه ای است که کاردرمانگران اغلب به آن می پردازند. برخی از کاردرمانگران در توانبخشی رانندگی تخصص دارند و حتی ممکن است در کلینیکی کار کنند که به طور خاص برای کمک به افراد برای بازگشت به رانندگی طراحی شده است. توانبخشی رانندگی ممکن است شامل شبیه سازی رانندگی، توصیه سازگاری با ماشین، و تمرین مهارت های شناختی و فیزیکی مورد نیاز برای رانندگی باشد. برای افرادی که قادر به بازگشت به رانندگی نیستند یا حتی قبل از آسیب مغزی خود به طور منظم رانندگی نمی‌کنند، کاردرمانگران همچنین می‌توانند مهارت‌های مربوط به تحرک جامعه و ناوبری مانند نحوه استفاده از نقشه، ایمنی عابر پیاده و نحوه استفاده از ایستگاه اتوبوس یا قطار باشد.

 

۸ . دامنه حرکتی غیر فعال: دامنه حرکتی غیرفعال یکی دیگر از مداخلات کاردرمانی است که درمانگران اغلب از آن برای کمک به افراد مبتلا به آسیب های مغزی تروماتیک برای بازیابی حرکت استفاده می کنند. گاهی اوقات اتصالات عصبی بین مغز و عضلات پس از آسیب قطع می شود و حرکت عضلات آسیب دیده را تقریبا غیرممکن می کند. پزشکان این آسیب مغزی را فلج می نامند. برای درمان این بیماری، کاردرمانگران ممکن است حرکات غیرفعال را تجویز کند. حرکات غیرفعال به زمانی اشاره دارد که شخص دیگری (مانند کاردرمان یا مراقب آموزش دیده) اعضای بدن آسیب دیده شما را به جای شما حرکت می دهد. حتی اگر به طور فعال این حرکت را انجام نمی دهید، خود حرکت برای تحریک مغز کافی است. با تحریک مداوم مغز از طریق ورزش غیرفعال، افراد ممکن است بتوانند به تدریج در عضلات آسیب دیده خود حرکت کنند.

 

۹. ورزش خانگی: ورزش مداوم واقعا قلب توانبخشی آسیب مغزی است. این چیزی است که به شما امکان می دهد عملکرد خود را دوباره به دست آورید و بهبودی خوبی داشته باشید. به همین دلیل است که اکثر کاردرمانگران از بیماران خود می خواهند که حتی زمانی که در کلینیک نیستند به ورزش ادامه دهند. خوشبختانه ابزارهای فیزیوتراپی در خانه وجود دارد که می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

 

۱۰. تمرینات دهلیزی: پس از آسیب مغزی افراد ممکن است مشکلات تعادل را تجربه کنند. برای کمک به بازیابی تعادل، کاردرمان ممکن است از شما بخواهد در تمرینات دهلیزی شرکت کنید. در طول تمرین دهلیزی، کاردرمان شما مجموعه ای از تست های بینایی و تعادل را انجام می دهد تا مشخص کند که آیا مشکلات شما از گوش داخلی (بخشی از سیستم دهلیزی) نشات می گیرد یا خیر. بر اساس نتایج، آنها یک برنامه ورزشی سفارشی برای رسیدگی به مشکل خاص دهلیزی شما ایجاد خواهند کرد. تمرین دهلیزی ممکن است شامل یادگیری تکنیک های مختلف تعادل برای کمک به کاهش خطر سقوط و جلوگیری از آسیب بیشتر باشد.

 

۱۱. تمرین راه رفتن: برای بازیابی توانایی راه رفتن، کاردرمانی آسیب مغزی ممکن است شامل تمرین راه رفتن مخصوص کار باشد. اختصاصی بودن کار یک جنبه مهم درگیر شدن با نوروپلاستیسیته است. یعنی برای بهبود یک عمل باید مستقیماً آن را تمرین کنید. بنابراین، برای بهبود توانایی راه رفتن، درمانگران از شما می خواهند حرکات راه رفتن را تمرین کنید که به عنوان آموزش راه رفتن نیز شناخته می شود. تمرین راه رفتن ابتدا با راه رفتن کمکی شروع می شود، مانند راه رفتن روی تردمیل با مهار بدن. همانطور که قدرت شما بهبود می یابد، تا زمانی که بتوانید بدون حمایت راه بروید، از واکر یا عصا استفاده می کنید.

 

۱۲. آب درمانی: آب درمانی یک مداخله کاردرمانی برای آسیب مغزی است که در یک استخر آب گرم انجام می شود. در طول یک جلسه آب درمانی، درمانگر در حالی که بیمار در آب شناور است یا در آب ایستاده است به صورت تک به تک با بیمار کار می کند. شناوری آب به فرد اجازه می دهد تا با کاهش فشار روی مفاصل در کاردرمانی شرکت کند. این به فرد اجازه می دهد تا روی تکمیل ورزش خود تمرکز کند. علاوه بر این، ویسکوزیته آب مقاومت بیشتری در برابر حرکت ایجاد می کند که به افزایش قدرت و استقامت عضلانی کمک می کند.

نقش کاردرمانی برای آسیب مغزی

شرکت در مداخلات کاردرمانی می تواند به افراد کمک کند تا تحرک خود را پس از ضربه مغزی به دست آورند. با تمرکز بر تمرین های تکراری تمرینات هدفمند، افراد می توانند نوروپلاستیسیته را فعال کرده و مغز را تشویق به ایجاد تغییرات انطباقی کنند. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند تا ایده بهتری در مورد مداخلات مختلف کاردرمانی که ممکن است در فرآیند توانبخشی آسیب تروماتیک مغزی دخیل باشند را به دست آورید.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در ام اس

کاردرمانی در میوپاتی

گفتاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در تاخیر حرکتی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

کاردرمانی در بیماری اس ام ای

کاردرمانی در دیستروفی دوشن

کاردرمانی در دیستروفی عضلانی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 − 1 =

× پشتیبانی 24 ساعته