سندروم داون از نظر جسمی و ذهنی روی افراد تأثیر می گذارد اما تاثیر آن برای هر فرد بسیار متفاوت است و هنوز درمورد تأثیرات آن چیزی نمی توان گفت، برای برخی افراد اثرات آن خفیف است. آنها ممکن است شغل داشته باشند، روابط عاشقانه داشته باشند و بیشتر به تنهایی زندگی می کنند. دیگران ممکن است طیف وسیعی از مسائل بهداشتی را داشته باشند و در مراقبت از خود به کمک نیاز دارند. مهم نیست که چه علامتی در فرد مبتلا به سندروم داون وجود دارد اما درمان اولیه مهم است. با مراقبت صحیح برای توسعه مهارت های جسمی، ذهنی و درمان مسائل پزشکی کودکان مبتلا به سندروم داون شانس بسیار بهتری برای رسیدن به توانایی های کامل خود و زندگی معنادار دارند، در ادامه مطلب به بررسی علائم سندروم داون می پردازیم.

علائم سندروم داون چیست؟

علائم جسمی سندروم داون

افراد مبتلا به سندروم داون اغلب دارای خصوصیات جسمی خاصی هستند. برای ویژگی های صورت، آنها ممکن است موارد ذیل را داشته باشند:

۱. چشمهایی بادام شکل دارند. (ممکن است به شکلی باشد که برای گروه قومی آنها معمولی نباشد)

۲. صورتهای صاف، به خصوص بینی

۳. گوش های کوچک، که ممکن است کمی در قسمت بالای آن جمع شود.

۴. لکه های سفید ریز در قسمت رنگی چشمشان

۵. زبانی که از دهان خارج می شود.

۶. آنها ممکن است دست و پا ی کوچکی داشته باشند:

-چینی که از کف دست می گذرد.

-انگشتان کوتاه

-انگشت کوچک کوتاهی که به سمت انگشتان خمیده اند.

-آنها همچنین ممکن است موارد ذیل را داشته باشند:

-تون عضلانی پایین

-شلی لیگامانی که مفاصل آنها را بسیار انعطاف پذیر می کند.

-قد کوتاه، هم در کودکان و هم در بزرگسالان

-گردن کوتاه

-سر کوچک

در بدو تولد نوزادان مبتلا به سندروم داون اغلب به اندازه سایر نوزادان هستند اما در ادامه، رشد آهسته تری دارند. از آنجا که آنها اغلب از تون عضلانی پایین تری برخوردار هستند، ممکن است شل بنظر برسند و در بالا نگه داشتن سر خود مشکل داشته باشد، اما این امر معمولاً با گذشت زمان بهتر می شود. پایین بودن تون عضلانی همچنین می تواند به معنای این باشد که نوزادان داون مکیدن و تغذیه سختی دارند که می تواند بر وزن آنها تأثیر بگذارد.

علائم سندروم داون چیست؟

علائم ذهنی سندروم داون

سندروم داون همچنین بر توانایی فرد در تفکر، استدلال، درک و اجتماعی بودن تأثیر می گذارد. اثرات آن از خفیف تا متوسط ​​است. کودکان مبتلا به سندروم داون معمولاً در زمان طولانی تری به اهداف مهم مانند چهاردست و پا رفتن، راه رفتن و صحبت کردن دست می یابند. هرچه سن آنها بیشتر می شود، ممکن است برای لباس پوشیدن و استفاده از توالت به تنهایی زمان بیشتری نیاز داشته باشند و در مدرسه ممکن است در مواردی مانند یادگیری خواندن و نوشتن نیاز به کمک بیشتری داشته باشند. برخی نیز از نظر رفتاری با مشکلاتی روبرو هستند. ممکن است به خوبی توجه نکنند یا در مورد برخی موارد وسواس داشته باشند. به این دلیل است که کنترل تکانه های آنها، ارتباط با دیگران و مدیریت احساساتشان برای آنها دشوارتر است. در بزرگسالان مبتلایان به سندروم داون ممکن است یاد بگیرند که به تنهایی درمورد بسیاری از موارد تصمیم بگیرند اما به احتمال زیاد در مسائل پیچیده تری مانند کنترل تولد یا مدیریت پول نیاز به کمک دارند. برخی ممکن است به دانشگاه بروند در حالی که برخی دیگر به مراقبت روزانه بیشتری نیاز دارند.

شرایط سلامتی در سندروم داون

افراد مبتلا به سندرم داون به احتمال زیاد دارای مشکلات سلامتی خاصی هستند از جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

-از دست دادن شنوایی. بسیاری از افراد با شنیدن در یک یا هر دو گوش مشکل دارند که بعضی اوقات مربوط به مایعات است.

-مشکلات قلبی. در حدود نیمی از نوزادان مبتلا به سندروم داون در شکل قلب یا نحوه عملکرد آن مشکل دارند.

-آپنه خواب انسدادی. این یک وضعیت قابل درمان است که در هنگام تنفس ، بارها تنفس متوقف و مجدداً شروع می شود.

-مشکلات بینایی. حدود نیمی از افراد مبتلا به سندروم داون مشکلاتی در زمینه بینایی دارند.

آنها همچنین احتمال دارد که دچار مشکلاتی از قبیل موارد ذیل باشند:

-مشکلات خون. کم خونی بدلیل فقر آهن شایع نیست ، اما احتمال ابتلا به لوسمی ، نوعی سرطان خون نیز بیشتر است.

-زوال عقل. بیماری است که در آن حافظه و مهارت های ذهنی خود را از دست می دهید. علائم و نشانه ها اغلب در حدود ۵۰ سالگی شروع می شوند.

-عفونت. افراد مبتلا به سندرم داون به دلیل سیستم ایمنی ضعیف احتمال بیشتری وجود دارد که عفونت بگیرند.

آنها همچنین به احتمال زیاد دچار اضافه وزن هستند و مشکلات تیروئید، انسداد روده و مشکلات پوستی دارند.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان سندروم داون با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه سندروم داون ، کادری مجرب در زمینه سندروم داون و مجهز به مداخله های موثر در درمان سندروم داون بعنوان بهترین مرکز درمان سندروم داون در تهران آماده ارائه خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی کادرمانی و گفتاردرمانی سندروم داون با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

سندروم داون چیست؟

درمان سندروم داون چیست؟