مجموعه ما بهترین مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی است که شما می توانید از خدمات آن با کمترین هزینه ممکن و در اسرع وقت استفاده کرده و اقدام به درمان اختلال تاخیر حرکتی در کودکان خود کنید. با استفاده از این خدمات شما می توانید از تجارب  و تخصص متخصصان با دانش و با تجربه کمک بگیرید تا بهترین راهکارها و رویکردها را برای کاردرمانی فرزندان خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که این مرکز با دو شعبه (کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران) در ایران و بیش از ۱۵ سال سابقه مشغول به فعالیت می باشد.

 

اختلال تاخیر حرکتی چیست؟

اختلال تاخیر تکاملی یا حرکتی عبارتی است که زمانی که یک کودک خردسال در رسیدن به مراحل مهم زندگی کندتر از سایر کودکان عمل می کند. این تاخیر ممکن است در نحوه حرکت، ارتباط، فکر کردن، یادگیری یا رفتار کودک با دیگران رخ دهد.

 

ویژگی های رایج اختلال تاخیر حرکتی در کودکان چیست؟

معمولا کودکانی که به اختلال تاخیر حرکتی یا تاخیر تکاملی مبتلا هستند ویژگی های مختلفی را داشته و مشکلات مختلفی را تجربه می کنند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مشکلات در حرف زدن به صورت کنترل شده (به عنوان مثال در تولید صداها و کلمات به ترتیب با مشکل مواجه می شوند)

-مشکل در کنترل تنفس و صداگذاری

-کند شدن روند رشد زبان و در نتیجه تاخیر در زبان و صحبت کردن (تاخیر گفتاری و زبانی)

-مشکلاتی در ترکیب حرکات فیزیکی در یک ترتیب کنترل شده و همین طور یادگیری الگوهای حرکتی اساسی یا به خاطر سپردن حرکت بعدی در یک دنباله از حرکات

-کودکانی که دچار اختلال تاخیر حرکتی می شوند معمولا مشکلاتی در قرار دادن مداد به روی کاغذ دارند و نمی توانند سریع بنویسند.

-این کودکان معمولا تعادل ضعیفی دارند و گاهی اوقات ممکن است حتی به علت عدم داشتن تعادل روی زمین بیفتند.

-این کودکان مشکلاتی در زمینه آگاهی فضایی دارند. به عنوان مثال ممکن است در قرار دادن اشیاء مختلف در فضاهای مناسب با مشکل مواجه شوند. بنابراین نمی توانند تکه های یک پازل را در جای مناسب خود قرار دهند.

-این کودکان در بلند کردن و نگه داشتن اشیاء ساده با مشکل مواجه هستند چرا که در عضلات خود ضعف دارند.

– مشکل در آگاهی از بدن یکی دیگر از مشکلات کودکان مبتلا به اختلال حرکتی یا اختلال تکاملی است. به عنوان مثال این کودکان اعمال نیروی بیش از حد مورد نظر، تعیین فاصله بین خود و سایر اشیاء و … با مشکل مواجه می شوند.

شب ادراری نیز یکی دیگر از مشکلات رایج این کودکان به شمار می آید.

 

مشکلات متداولی که این کودکان تجربه می کنند.

-عدم هماهنگی چشم و دست که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در مهارت های اولیه مانند پرتاب کردن و گرفتن اشیاء می شود.

-وابستگی شدید به مشاهده نحوه انجام کارها برای یادگیری حرکات مختلف دارند و در اغلب مواقع آموزش کلامی نمی تواند برای آنها کافی باشد.

-حرکات بدنی ناهماهنگ، داشتن حالات ناخوشایند و سبک های دویدن خاص از دیگر مشکلات کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی است.

-این کودکان با مشکلاتی در مهارت های کنترل کامل بدن شامل حرکات درشت نیز درگیر هستند. به عنوان مثال برای این کودکان ممکن است ایستادن روی یک پا، یا دست زدن و به دست گرفتن راکت سخت باشد.

-این کودکان برای یادگیری مهارت های بدنی جدید نیازمند زمان بیشتری نسبت به سایر کودکان هستند.

-در صورت متوقف شدن تمرین ممکن است مهارتی که آموخته اند را فراموش کنند. به عنوان مثال در کلاس های شنا که با تعطیل شدن مدرسه متوقف می شوند این کودکان پیش از شروع دوباره کلاس نیاز دارند تا مهارت های قبل از تعطیلات را دوباره تمرین کنند.

-این کودکان نمی توانند پیش بینی کنند که چه اتفاقی برای آنها خواهد افتاد. به عنوان مثال در زمان انجام ورزش های توپی نمی توانند متوجه شوند که توپ به چه سمتی حرکت خواهد کرد.

-عدم پاسخ سریع به محیط اطراف از دیگر مشکلات آنها است. به عنوان مثال ممکن است زمانی که توپ به سمت آنها شوت می شود بی حرکت باقی بمانند.

-دارای سطح پایین تری از مهارت های ورزشی نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود هستند.

-این کودکان در کنترل عضلات نیز مشکلات زیادی دارند و همین عامل نیز باعث می شود تا به صورت نامرتب بنویسند.

-از دیگر مشکلات مهم این کودکان نیز می توان به مشکل در درک قراردادهای مربوط به تعاملات اجتماعی اشاره کرد.

 

استراتژی های مدیریتی برای کمک به کودکانی که دچار اختلال تاخیر حرکتی شده اند.

-کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی را به ادامه دادن کار و وظایف خود تشویق کنید و سعی کنید انرژی کافی به آنها بدهید.

-یک برنامه شخصی به همراه والدین و مراقب‌های این کودکان طراحی کنید که دارای اهداف گفتاری کوچکی باشند و به گفتار کودکان کمک کنند.

-یکی از بهترین اقداماتی که برای کمک به این کودکان می توانید انجام دهید این است که ارتباط درستی بین تیم روانشناسی و تیم مراقبان از کودکان ایجاد کنید تا اطلاعات کاملی در اختیار معلمان و مراقبان کودکان در خصوص این اختلال قرار گیرد و برنامه های آموزشی، ایده های مختلف برای فعالیت ها و پیشنهادات مختلف توسط تیم های روانشناسی به آنها ارائه شود. این ایده ها و فعالیت ها می توانند به بهبود مهارت های گفتاری کودکان و دسترسی به برنامه های درسی کمک کند.

-زمان اضافی را برای انجام وظایف توسط این کودکان در نظر بگیرید.

-نقاط قوت کودکان را به خوبی شناسایی کرده و سعی کنید آنها را هرچه بیشتر تقویت کنید.

-فرصت های موفقیت مختلف را برای این دسته از کودکان شناسایی کنید.

-از علامت های تصویری و تصاویر مختلف برای تسهیل و حمایت از قدرت درک کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی استفاده کنید.

-شما می توانید از وسایل و ابزارهای تصویری مانند تصاویر، حرکات، زبان بدن و حالت صورت برای درک و یادآوری مسائل آموزشی به کودکان مبتلا به این اختلال استفاده کنید.

-هنگام بازی با این کودکان سعی کنید تا جای ممکن از زبان و بیان ساده استفاده کنید.

 

رویکردها و فعالیت های کاردرمانی برای حمایت از این کودکان و والدین آنها

کار درمانی یکی از بهترین رویکردها برای درمان اختلال تاخیر حرکتی به شمار می آید. اگر شما هم به دنبال یک مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی برای درمان کودک خود هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مجموعه ما در این زمینه استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید. از جمله مزایای مهمی که رویکرد کاردرمانی برای کودکان مبتلا به این اختلال دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارت های پایه ای: توسعه مهارت های پایه ای برای حمایت از حرکات اصلی بدن و مهارت های حرکتی که شامل حرکات جزئی بدن نیز می شود.

اعتماد به نفس: ایجاد اعتماد به نفس برای این که کودک بتواند با میل و رغبت در فعالیت های مختلف شرکت کند.

-آموزش مراقبین کودکان نسبت به انتظاراتی که باید از کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی هستند داشته باشند.

پیچیدگی فعالیت های مختلف: ابتدا به کودکان آموزش داده می شود تا به یک مهارت تسلط پیدا کنند و سپس به تدریج پیچیدگی های فعالیت افزایش پیدا می کند تا کودکان به راحتی با آن ارتباط بگیرند.

انجام وظایف به شکل درست: ارائه فعالیت ها در سطح کودکان مبتلا به این اختلال که معمولا انجام این فعالیت ها سخت نیست برای ایجاد اعتماد به نفس و تشویق کردن آنها برای مشارکت در فعالیت های مختلف.

-ساده سازی وظایف و تقسیم آنها به اجزای بسیار کوچک

-استفاده از زبان ساده و مختصر برای ارتباط با این کودکان

-ارائه دستورالعمل های مختصر که در آن کودک ملزم به یادآوری لیستی طولانی از کارها و فعالیت های مختلف نیست.

استفاده از نشانه های غیرکلامی: استفاده از مدل ها یا دستورالعمل های فیزیکی و بصری (در صورت امکان) به جای استفاده صرف از دستورالعمل های کلامی

تکه تکه کردن اطلاعات: یادگیری نحوه انجام کارها به صورت مرحله ای و داشتن تسلط بر روی هر یک از مراحل مختلف

توسعه توجه: فعالیت های کامل برای حمایت از سطح توجه این کودکان (توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن)

 

بهترین مرکز درمان تاخیر حرکتی کودکان

امروزه بسیاری از والدین برای درمان اختلال تاخیر حرکتی به دنبال بهترین مرکز درمان تاخیر حرکتی هستند. یکی از بهترین مراکزی که در این زمینه وجود دارد مجموعه ما است که خدمات متنوعی را در این حوزه به شما ارائه می دهدو مجهز به بخش های درمانی گسترده و بروزی می باشد. در بخش قبلی درباره مزایای کاردرمانی برای درمان این اختلال صحبت کردیم. مجموعه ما به عنوان بهترین مرکز کاردرمانی تاخیر حرکتی و یا تکاملی نیز شناخته می شود که خدمات کاملی را در این زمینه به شما ارائه می دهد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم حتما از این خدمات استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

 

رویکردها و فعالیت های اصلی گفتار درمانی برای درمان اختلال تاخیر حرکتی

ارزیابی گفتار و زبان: بررسی عمیق و تعیین نقاط قوت و ضعف کودک در زمینه های ارتباطی از جمله بازی و تعامل، توجه و گوش دادن، درک کلمات و زبان، استفاده از کلمات و زبان، ارتباطات اجتماعی، تلفظ و صحبت کردن و همچنین مهارت های مربوط به سواد آموزی در صورت لزوم.

استراتژی های ارتباطی: همکاری با والدین برای تدوین اهداف و استراتژی هایی که به توسعه زمینه های ارتباطی که کودک با آنها مشکل دارد کمک می کند.

فعالیت های روزانه: ارائه راهبردها و توصیه هایی به خانواده ها که می توانند در فعالیت ها و روال های روزانه مورد استفاده قرار گیرند تا به توسعه مهارت های ارتباطی کمک کنند.

اهداف گام به گام: تعیین اهداف گام به گام کوچک که قابل دستیابی هستند و پیشرفت کودک را در زمینه های مهارتی مختلف نشان می دهند.

 

سایر فعالیت های گفتار درمانی برای درمان این اختلال

استراتژی های بصری: شامل اطلاعات بصری اضافی از طریق استفاده از سیستم های تصویری رسمی تر که شامل تصاویر، نمادهای مختلف برای درک بهتر و استفاده از زبان در صورت لزوم هستند.

تشویق کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی: ارائه راهکارهای مختلف برای تشویق کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی و تاخیر تکاملی برای کمک به ایجاد و افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در آنها

-ارتباط با کارکنان آموزشی برای آموختن مهارت های ارتباطی با این کودکان و ارائه اطلاعات و ایده های مختلف برای ارتباط گیری بهتر و موثرتر با کودکان مبتلا به این اختلال

ساده سازی زبان: استفاده از زبان ساده که مناسب با سطح درک کودک می باشد.

 

چرا باید در صورت مشاهده نشانه های اختلال تاخیر حرکتی در کودک به دنبال درمان آن باشیم؟

تشخیص اختلال تاخیر حرکتی به تنهایی کافی نیست و شما باید به دنبال راهکارهای درمانی برای درمان این اختلال باشید. برای این کار بهتر است از خدمات بهترین مرکز درمان تاخیر حرکتی در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید در مدت زمان کوتاه تر و به شکل بهینه تری اقدام به درمان این اختلال کنید. شما با مراجعه به مجموعه ما می توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

-در صورت نیاز از مداخلات پزشکی برای فرزند خود استفاده کنید.

-با مهم ترین چالش های عملکردی در مواجه شدن با فرزند خود آشنا شوید.

-مناطق خاصی که برای کودک شما مشکل ساز است را شناسایی کنید که این مناطق در کودکان متفاوت است.

-ظرفیت های محیطی کودک خود را به شکل بهتری بشناسید.

توجه: جهت آگاهی از علائم هشدار دهنده تاخیر تکاملی کودکان از طریق پیوند ما را دنبال کنید.

 

مشکلاتی که در صورت عدم درمان برای کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی به وجود می آید.

-کودکانی که مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی یا اختلال تکاملی هستند معمولا در پیروی از دستورالعمل های داخل خانه یا مدرسه با مشکل مواجه می شوند.

-از آنجایی که دایره واژگان کودک بسیار محدود است معمولا این کودکان در رساندن پیام خود به دیگران به صورت واضح با مشکل مواجه می شوند.

-یادگیری صحبت کردن، درک و وضوح گفتار برای آنها سخت است.

-مدیریت یک روز کامل در مدرسه برای آنها سخت است چرا که قدرت و استقامت بسیار پاییینی دارند.

-مشارکت در فعالیت های ورشی برای این کودکان بسیار سخت است و به همین علت نیز خطرات مربوط به چاقی و اضافه وزن در این کودکان بیشتر می شود. علاوه بر این امکان مبتلا شدن به برخی از بیماری های خاص مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی نیز در کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی افزایش پیدا می کند.

 

سایر مشکلاتی که در صورت عدم درمان برای این کودکان به وجود می آید.

-این کودکان زمانی که متوجه می شوند مهارت هایشان با همسالان خود همخوانی ندارد دچار کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس می شوند.

-این کودکان در مهارت های دقیق مانند نوشتن، طراحی و نقاشی کردن و همین طور برش دادن کاغذ با مشکل مواجه می شوند چرا که نمی توانند به شکل درستی از بازوها و دست های خود استفاده کنند.

-مشکل در تکمیل فعالیت های مراقبت از خود مانند بستن بند کفش، بالا یا پایین کشیدن زیپ، لباس پوشیدن، دستشویی رفتن و …

-مشکلاتی در خود تنظیمی و رفتار چرا که این کودکان قادر به تنظیم خود برای حل و فصل مشکلات و انجام وظایف برای مدت زمان طولانی نیستند.

-کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی معمولا در برنامه های درسی خود با مشکل مواجه می شوند چرا که قادر به تکمیل برنامه های درسی خود نیستند.

-ارتباطات اجتماعی مانند تماس چشمی، رعایت کردن فاصله مناسب در زمان صحبت کردن با دیگران، چرخش در یک مکالمه و … برای این کودکان سخت و دشوار است.

انزوای اجتماعی: این کودکان قادر به برقرار کردن ارتباط موثر با دیگران نیستند و حضور در محیط های شلوغ ممکن است برای آنها بسیار سخت باشد. همین عامل نیز باعث انزوای اجتماعی آنها شود.

-این کودکان در ایجاد و حفظ دوستی معمولا با مشکل مواجه می شوند.

عملکرد تحصیلی: توسعه مهارت های سوادآموزی مانند خواندن، نوشتن و کنار آمدن با محیط های مدرسه برای آنها بسیار سخت است.

این مشکلات می توانند در آینده تاثیر منفی بسیار بیشتری را روی زندگی فرزندان شما داشته باشند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم همین حالا با مراجه به بخش خدمات مشاوره سایت ما اقدام به درمان این مشکل در کودکان خود کنید.

 

تشخیص اختلال تاخیر حرکتی به چه معناست؟

در روند تشخیص برچسب هایی که به کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی داده می شود که آنها را دسته بندی کرده و در برخی از موارد آنها را محدود می کنند. این محدود کردن باعث می شود تا مشکلات همزمان برای کودکان مبتلا به اختلال تاخیر حرکتی به وجود نیاید و داروها نیز به صورت همزمان به آنها ارائه نشود. علاوه بر این تشخیص درست باعث می شود تا بهترین راهکار و رویکرد درمانی برای درمان این کودکان انتخاب شده و انتظاراتی که از مداخلات پزشکی وجود دارد نیز به طور دقیق مشخص می شوند.

 

تشخیص درست به کودکان و والدین چه کمک هایی می کند؟

تشخیص درست و به موقع اختلال تاخیر حرکتی یا تاخیر تکاملی به شما کمک می کند تا به اطلاعات مربوط به این اختلال دسترسی داشته باشید، ویژگی ها و چالش های مهمی که در ارتباط با کودکان با آنها مواجه می شوید را بیشتر بشناسید و متوجه شوید که برخی از رفتارهای کودکان ممکن است تفسیر خاصی داشته باشند. اطلاعاتی درباره آنچه که به کودکان مبتلا به این اختلال کمک می کند به دست خواهید آورد و متوجه می شوید که مشکل کودک شما چیست و چه اقداماتی باید برای کمک به او انجام دهید.

 

 

صحبت پایانی

اختلال تاخیر رشد حرکتی یکی از اختلالاتی است که برخی از کودکان دچار آن می شوند. در این مطلب سعی کردیم هرآنچه که باید درباره این اختلال می دانستید را به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد. 

 

مقاله های مرتبط

دیس پرآکسی چیست؟

آپراکسی چیست؟

نقاط عطف رشد کودک کودک ۱۸ ماهه

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

افسردگی در کودکان: علائم و انواع متداول افسردگی در کودکان

علائم هشدار دهنده افسردگی در کودکان

تاثیر مشکلات گفتاری در نارساخوانی

درمان دارویی شب ادراری

۹ نکته برای شب ادراری در کودکان

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

درمان فلج مغزی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

فلج مغزی: محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.

۴ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام پسر بنده تاخیر حرکتی داشت خداروشکر با زحمت کاردرمان های خوب مرکز دکتر حسینی عزیز راه افتاد و از زحماتشون تشکر می کنم.

  • سلام دختر من دچار تاخیر تکاملی بود و در ۱۸ ماهگی در مرکز با کمک کاردرمانی جسمی و حرکتی بعد از دوماه راه افتاد. البته الان از نظر ذهنی و گفتاری هم نسبت به سنش عقبتره که تحت درمان کاردرمانی ذهنی و گفتاردرمانی قرارداره.
    از همه والدین عزیز خواهش میکنم که تاخیرها را جدی بگیرن.

  • سلام پسرم تاخیر حرکتی ژنتیکی داشت و مادربزرگش میگفت که پدرش همین به همین صورت بوده ولی من چون خیلی نگران بودم تحمل نکردم و با کمک راهنماییهای دکتر حسینی کاردرمانی را شروع کردیم و خیلی زود آرین جان راه افتاد.

  • سلام از والدین عزیز خواهش میکنم اگر فرزندشون تاخیر داره سریع پیگیری کنن و به حرف اطرافیان که میگن نگران نباش خودش راه میفته و از این قبیل حرفها توجه نکنید و سن طلائی فرزندتون را از دست ندید.
    من از این مرکز بخصوص دکتر حسینی عزیز خیلی راضی هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه + هفده =

× پشتیبانی 24 ساعته