درمان ای بی ای مخفف تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی است. نوعی از درمان است که بر اصول روانشناسی رفتاری استوار است و یکی از رایج ترین روش های درمانی است که برای درمان کودکان اوتیسم استفاده می شود. این درمان مورد تایید بهترین دکتر متخصص ای بی ای در تهران و ایران می باشد. لازم به ذکر است که مرکز تخصصی درمان ای بی ای جایی است که افراد مبتلا به اوتیسم می توانند برای دریافت خدمات درمانی ای بی ای به آن مراجعه کرده و از خدمات آن بیشترین بهره را ببرند.

بهترین دکتر متخصص ای بی ای

برنامه های درمانی دکتر متخصص ای بی ای

از آنجایی که هیچ دو کودک اوتیسمی مشابه نیستند. آنها مشکلات ذهنی، درکی، شناختی، رفتاری و گفتاری متفاوتی خواهند داشت و در مراحل مختلف رشد عقب خواهند بود. بنابراین بهترین دکتر متخصص ای بی ای، برنامه های درمانی را براساس شرایط کودک تنظیم می کند. در طراحی یک برنامه درمانی، بهترین دکتر متخصص ای بی ای باید یک ارزیابی عمیق از نیازهای فرزند شما انجام دهد. تجزیه و تحلیل دقیقی از مهارت های فعلی فرزند شما توسط ارزیابی تهیه می شود. سپس دکتر متخصص برنامه درمانی متناسب با فرزند شما و مهارت های فعلی او را طراحی می کند. علاوه بر این مرکز درمان ای بی ای باید نظر والدین را در ارزیابی اولیه و مجدد بخواهد.

والدین با ارائه اطلاعات در مورد رفتارهای کودک اوتیسم و مهارت هایی که فاقد آن هستند، ارزش ارزیابی را افزایش می دهند. این همچنین فرصتی برای والدین است تا اهدافی را که برای فرزندشان در نظر گرفته اند، به اشتراک بگذارند. اهداف می توانند از مهارت های اساسی زندگی مانند آموزش نخ و مهره تا مهارت های پیچیده تر مانند ارتباطات کلامی متغیر باشند. هر مرکز درمان ای بی ای باید مایل به طراحی یک برنامه درمانی منحصر به فرد برای رفع نیازهای کودک اوتیسم و خانواده شما باشد.

ابزارهای ارزیابی رسمی ای بی ای

ابزارهای ارزیابی رسم مانند VB-MAPP و AFLS باید برای ارزیابی مجموعه مهارت‌های یک فرد مبتلا به اوتیسم استفاده شود. آنها باید بخشی از پایه و ساختار هر برنامه آموزشی ای بی ای باشند.

VB-MAPP یک ابزار ارزیابی است که برای تعیین مهارت های اجتماعی و یادگیری اولیه یک فرد استفاده می شود. VB-MAPP مخفف عبارت Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program می باشد. مراکز با کیفیت ای بی ای از VB-MAPP یا چیزی مشابه برای ارزیابی مهارت های کودک اوتیسم و سپس طراحی اهداف آموزشی استفاده می کنند.

AFLS یکی دیگر از ابزارهای ارزیابی است که می تواند توسط بهترین دکتر متخصص ای بی ای برای ارزیابی نیازهای فرزند شما استفاده شود. AFLS مخفف عبارت Assessment of Functional Living Skills است. AFLS مهارت‌های کاربردی‌ و عملکردی مانند توالت کردن، لباس پوشیدن، ارتباطات اولیه و خودمدیریتی را ارزیابی می‌کند.

حتی ابزارهای بیشتری وجود دارد که مراکز ای بی ای می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند مانند ABLLS و Essentials for Living. این ابزارها نه تنها به بهترین دکتر متخصص ای بی اب اجازه می دهند تا ارزیابی اولیه کودک را انجام دهند، بلکه برای نظارت مستمر و اندازه گیری پیشرفت کودک شما نیز طراحی شده اند. بهترین دکتر متخصص ای بی ای در تیم درمانی از این ابزارها برای ارزیابی مجدد اثربخشی برنامه درمانی استفاده می کند.

درمان ای بی ای بر اساس داده ها

داده ها مایه حیات هر برنامه ای بی ای با کیفیت است و به تصمیم گیری در مورد برنامه درمانی کودک اوتیسم کمک می کند. به عنوان مثال هنگامی که فرزند شما برای اولین بار به یک مرکز می آید، ممکن است ۶۰ دقیقه از هر روز را صرف بیقراری و جیغ زدن کند. یک مرکز ای بی ای مناسب باید مدت زمانی را که فرزند شما درگیر این رفتارها است را بررسی کند. با گذشت زمان انتظار می رود این رفتار کاهش یابد و کودک در آموزش آرامش بهتری پیدا کند. در نهایت بهترین دکتر متخصص ای بی ای می خواهد ببینند که ۶۰ دقیقه عصبانیت روزانه به ۳۰ یا ۱۵ دقیقه تبدیل می شود. این روند کاهشی در بیقراری ها و گریه ها می تواند نشان دهنده کارآمد بودن برنامه باشد.

مهارت های اجتماعی، آموزش محیط طبیعی و میز کار در ای بی ای

برنامه درمانی ای بی ای که توسط بهترین دکتر متخصص ای بی ای ارائه می شود باید بر اساس ۳ جزء مختلف ای بی ای به شرح ذیل باشد:

۱. مهارت‌های اجتماعی: کودک باید مهارت‌های اجتماعی را از طریق برقراری ارتباط با درمانگر، کار بر روی بهبود تماس چشمی و معاشرت با سایر کودکان در مرکز بیاموزد. برای اطمینان از اینکه فرزندتان آموزش مهارت های اجتماعی مناسبی را دریافت می کند، می خواهید بدانید که او گروه های همسال مناسبی در همان سن خواهد داشت. یک کودک ۱۰ ساله در تعامل با کودکان ۵ ساله به اندازه ای که با کودکان هم سن و سال خود ارتباط برقرار می کند، مهارت های اجتماعی زیادی کسب نخواهد کرد.

۲. آموزش محیط طبیعی: آموزش محیط طبیعی شامل استفاده از اصول درمان ABA در محیط‌های طبیعی یا «دنیای واقعی» است. اگر فرزند شما فقط در یک میز در اتاق درمانی آموزش می‌گرفت، آنوقت برای انتقال آموزه‌های خود در موقعیت‌های دیگر مشکل‌ خواهد داشت. با ادغام درمان در “محیط های طبیعی” مانند آشپزخانه، حمام یا حتی اتاق بازی، کودک شما برای استفاده از مهارت های جدید خود در سایر نقاط جهان و در خانه شما مجهزتر می شود.

۳. جدول کار: میز کار بازوی آموزشی اولیه برنامه درمانی است. کار روی میز محیطی را فراهم می کند که برای کاهش حواس پرتی طراحی شده است. محیط آموزشی بدون محرک برهم زننده توجه، تجربیات یادگیری متمرکزی را برای کودک شما ایجاد می‌کند. از طریق کار روی میز، آنها بیشتر به نوع محیطی که در یک کلاس معمولی و همچنین در یک کار میز تجربه خواهند کرد، عادت خواهند کرد.

درمان ای بی ای بصورت یک به یک

برنامه درمانی فشرده ای بی ای به این معنی است که نسبت کمتری بین درمانگران و کودکان وجود خواهد داشت. علاوه بر این، یک برنامه درمانی فشرده ای بی ای باید تا آنجا که می تواند برای نسبت ۱:۱ بین درمانگران و کودکان تلاش کند. نسبت ۱:۱ تأثیر مثبتی در آموزش درمان دارد. با نسبت ۱:۱، درمانگر می‌تواند از تمام رفتارها، مبارزات، پیروزی‌ها و مهارت‌های کودک شما آگاهی کامل داشته باشد. علاوه بر این نسبت ۱:۱ نیز مزایایی فراتر از بخش یادگیری برنامه درمانی دارد و بر عملکرد کلی مرکز تأثیر می گذارد. حتی زمان‌های کمی که درمانگرها باید چندین کودک را مدیریت کنند، می‌تواند منجر به عدم توجه به رفتارها شود و ایمنی به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار گیرد.

با مرکز تخصصی درمان ای بی ای در تهران تماس بگیرید تا در مورد یافتن یک مرکز ای بی ای با کیفیت برای فرزندتان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

علت چرخیدن کودک به دور خودش

تازه ترین رویکردهای درمانی اوتیسم

مداخله زودهنگام برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 + یازده =

× پشتیبانی 24 ساعته