روش درمانی پکس در اوتیسم 

سیستم ارتباطی تبادل تصویر (روش درمانی پکس برای اوتیسم) یک سیستم ارتباطی تقویت کننده جایگزین برای سایر روش های ارتباطی غیرکلامی می باشد. این سیستم شامل تبادل فیزیکی تصاویر برای برقراری ارتباط با شخص دیگر به منظور درخواست یا اظهار نظر می باشد. سیستم ارتباطی تبادل تصویر در اصل برای کودکان پیش دبستانی مبتلا به برخی از اختلالات مانند اوتیسم و سایر اختلالات مربوط به رشد ایجاد شده است. از آنجایی که این کودکان زبان مناسبی برای ارتباط برقرار کردن با دیگران پیدا نکرده اند می توان از این روش ارتباطی برای آنها استفاده کرد. با گذشت زمان این سیستم برای سایر افراد نیز مورد استفاده قرار گرفت و توانایی های متنوع آن نیز اثبات شد. روش پکس یکی از بهترین روش های درمانی در مراکز ما جهت درمان مشکلات ارتباطی کودکان مانند اوتیسم می باشد.

سیستم ارتباطی تبادل تصویر (پکس) برای کودکانی که هنوز سخن گفتن را آغاز نکرده اند نیز می تواند مفید باشد. در واقع این سیستم راهی دیگر برای ارتباط برقرار کردن با این کودکان به شمار می آید. علاوه بر این می توان از آن برای آموزش دادن کودک برای شروع ارتباط با سایر افراد نیز استفاده کرد. کودک در این سیستم ابتدا می آموزد که موارد بسیار مطلوب را درخواست کند و سپس این مورد را گسترش دهد تا بتواند به چیزی که می خواهد دست پیدا کند. کودکان در این سیستم می توانند درخواست خود را از طریق کارت های مخصوص ارائه دهند. سیستم ارتباطی تبادل تصویر در ۶ مرحله به کودکان آموزش داده می شود. برخی از کودکان خیلی سریع تر به هر مرحله مسلط می شوند و این در حالی است که برخی دیگر از کودکان ممکن است هرگز به مرحله ۶ وارد نشوند ولی با این حال مهم است که کودکان حتما این سیستم را آغاز کنند.

 

چرا این سیستم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟

سیستم ارتباطی تبادل تصویر (پکس) کودکان را قادر می سازد تا به طور موثر با سایر افراد ارتباط برقرار کنند. این مسئله به ویژه برای کودکانی که در مهارت های ارتباط غیرکلامی با مشکل مواجه هستند می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این کودکانی که دارای گفتار مبهمی هستند یا در سخن گفتن با مشکل مواجه می شوند نیز می تواند بسیار مفید باشد. نکته مهم در خصوص این سیستم این است که به کودکان برای ارتباط برقرار کردن در محیط خانه و هم در محیط مدرسه یا پیش دبستانی کمک می کند. این سیستم برای افراد مختلف در سنین متفاوت و با مشکلات ارتباط، شناختی و جسمی مختلف مفید و موثر بوده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید برخی از کودکان با این روش موفق شده اند که مهارت های کلامی خود را نیز ارتقا دهند.

 

چه عناصری برای تقویت این سیستم در کودکان لازم و ضروری است؟

تعامل بین فردی: اولین عنصر مورد نیاز این است که کودک بخواهد با دیگران در ارتباط باشد.

بینایی چشم: کودک باید دارای دید مناسبی باشد.

-داشتن تحرک و حرکت کنترل شده در قسمت های مختلف بدن از جمله بازوها و دست ها

انگیزه: داشتن انگیزه کافی برای درخواست کردن

-برنامه ریزی مناسب: کودک باید بتواند برنامه ریزی درستی برای انجام فعالیت های چند مرحله ای برای دستیابی به یک نتیجه خاص داشته باشد و به این برنامه ریزی عمل کند.

عملکرد اجرایی: داشتن نظم کافی و مهارت تفکر کردن

درک زبان

توانایی حل مسئله: شناسایی یک چالش شامل این مورد که چالش چیست و از چه راهکارهایی می توان برای غلبه بر آن استفاده کرد و علاوه بر این عملکرد بعدی برای غلبه بر این چالش چیست.

بهترین مرکز درمانی پکس

چگونه متوجه شویم فرزندان در یادگیری این سیستم دچار مشکل هستند؟

اگر کودکی در یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر (پکس) با مشکل مواجه شده باشد احتمالا یک یا چند مورد از نشانه های زیر را از خود نشان خواهد داد:

-ممکن است کودک انگیزه ای برای درخواست کردن نداشته باشد.

-در برابر داشتن تحرک و تکان دادن عضلات مقاومت می کند.

-زمانی که نمی تواند پیام خود را به دیگران برساند به سرعت ناامید می شود.

-برای این که توجه خود به یک مسئله را حفظ کند با مشکل مواجه می شود و تلاش زیادی می کند.

-نمی تواند اشیاء فیزیکی را با تصاویر انطباق دهد.

 

سایر مشکلاتی که در اثر نقص در یادگیری سیستم های ارتباطی تبادل تصویر در کودکان به وجود می آید؟

اگر کودک شما در یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر (پکس) با مشکل مواجه می شود احتمالا مشکلات دیگری نیز برای او به وجود خواهند آمد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مشکل در درک زبان

-مشکل در استفاده از زبان گفتاری یا سایر روش های جایگزین ارتباطی برای برقراری ارتباط و بیان خواسته ها، نیازها

و افکار

-عدم وضوح در بیان اصوات گفتاری و زبان گفتاری

-تقلید کردن

حافظه فعال: مشکل در توانایی حفظ و دستکاری اطلاعات مربوط به درک زبان، استدلال و یادگیری اطلاعات جدید. علاوه بر این در به روزرسانی این اطلاعات نیز معمولا کودکان با مشکل مواجه می شوند.

-مشکل در برنامه ریزی برای انجام چند فعالیت متوالی برای رسیدن به یک نتیجه خاص

مشکل در مهارت های اجتماعی: مهارت های مربوط به تعامل با دیگران (چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی)، سازش با دیگران، توانایی تشخیص و پیروی از هنجارهای اجتماعی

-مشکل در اخلاق و رفتار

 

روش درمانی پکس برای اوتیسم

برای بهبود یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر در کودکان چه اقداماتی می توان انجام داد؟

برای این که بتوانید توانایی کودکان در یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر (پکس) را بهبود دهید می توانید از برخی از اقدامات زیر استفاده کنید:

انگیزه: مواردی که برای کودکان شما بسیار جالب و تحریک کننده است را کشف کنید وآنها را تشویق کنید که درخواست خود را بیان کنند.

انزجار: مواردی که کودک شما واقعا از آنها بدشان می آید را کشف کنید، بنابراین در زمان یادگیری نحوه تفکیک بین وسایل و اشیاء مختلف آنها چیزی را در پیش رو دارند که واقعا آن را نمی خواهند و به این ترتیب می توانند تنها چیزهایی که می خواهند را درخواست کنند.

کاهش حساسیت به لمس: شما می توانید مقاومت کودک به لمس را با مراجعه به یک متخصص کاردرمانی تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. متخصصان کاردرمانی می توانند به پردازش حسی در کودکان کمک زیادی کنند.

استفاده از تصاویر: از تصاویر اشیاء به جای نقاشی کردن آنها استفاده کنید. تشخیص تصاویر برای درخواست کردن آنها برای کودکان راحت تر است.

استفاده از اشیاء واقعی: شما می توانید از اشیاء کوچک به جای تصاویر استفاده کنید تا کودک شما ارتباط بهتری با آنها برقرار کند و آنها را از شما درخواست کند.

 

فعالیت های مفید برای بهبود یادگیری این سیستم

برای این که یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر را در کودکان بهبود دهید می توانید از راهکارهایی که در ادامه معرفی می کنیم استفاده کنید. این راهکارها جز بهترین راهکارها برای بهبود مهارت یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر به شمار می آیند:

دور از دسترس قرار دادن اشیاء: یک شئ مورد نظر را در ارتفاع بالایی قرار دهید به طوری که در دید کودک باشد تا کودک مجبور شود از شما درخواست کند.

خرابکاری: تنها یک بخش از یک فعالیت را انجام دهید تا کودک مجبور شود از شما درخواست کند تا ادامه کار را نیز برای او انجام دهید. به عنوان مثال حمام را آماده کنید ولی اسباب بازی های مخصوص حمام او را فراموش کنید تا کودک از شما درخواست کند که اسباب بازی ها را در اختیار او قرار دهید.

فعالیت کوتاه مدت: به فرزند خود اجازه دهید تا برای یک مدت زمان کوتاه یک فعالیت را انجام دهد و سپس او را منع کنید تا از شما درخواست کند که اجازه دهید ادامه فعالیت را انجام دهد. به عنوان مثال یک ویدیو و آهنگ را برای او پخش کنید و در وسط آهنگ آن را قطع کنید تا کودک از شما درخواست کند.

-در زمان بازی کردن به شکلی با اسباب بازی ها بازی کنید که کودک مجبور شود از شما درخواست کند تا با یک اسباب بازی خاص نیز بازی کنید.

میان وعده: در زمان میان وعده کودک خود را تشویق کنید تا در مورد آنچه دوست دارد با شما صحبت کند و از شما درخواست کند تا خوراکی های مورد علاقه او را به او بدهید.

-در زمان کتاب خواندن برای او درباره تصاویر موجود در کتاب نظر دهید و از او نیز بخواهید تا نظرش را درباره آنها بیان کند.

-چند شئ مختلف را داخل یک کیسه قرار دهید و هر بار یکی از آنها را بیرون بیاورید و به کودک اجازه دهید تا هر آنچه که می خواهد درباره آن شئ بیان کند.

چرا باید به دنبال درمان برای بهبود یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر در کودکان باشیم؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می شود تا والدین حتما به دنبال درمان مناسب از طریق متخصص گفتاردرمانی برای بهبود یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر در کودکان باشند. در این خصوص باید دقت داشته باشید که سیستم ارتباطی تبادل تصویر یک فرایند آموختنی است و برای این که فرد به آن مسلط شود باید به طور کامل آموزش ببیند. یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر می تواند به کاهش سطح ناامیدی کودکانی که نمی توانند خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند کمک کند.

یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر به کودکان کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه تعاملات خود با دیگران را آغاز کنند و علت و معلول یک ارتباط را به خوبی درک کنند. این سیستم به کودکان کمک می کند تا به شکل بهتری از جملات و کلمات استفاده کنند و جلمه سازی بهتری داشته باشند.

 

در صورتی که درمان مشکلات مربوط به یادگیری این سیستم را نادیده بگیریم چه مشکلات دیگری به وجود می آید؟

زمانی که کودکان با مشکلاتی در یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویری مواجه می شوند معمولا مشکلات دیگری نیز گریبانگیر آنها می شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-معمولا مشکلات رفتاری و ناامیدی این کودکان افزایش پیدا می کند چرا که آنها قادر به بیان خواسته ها و نیازهای خود نیستند.

-انزوای اجتماعی در این کودکان بیشتر می شود چرا که قادر به ارتباط گیری با همسالان خود نیستند که این مسئله ممکن است به صورت ناخواسته فشار زیادی را به آنها وارد کند و آنها به روش های نامعقول برای جلب توجه دیگران دست بزنند.

 

چه نوع درمانی می تواند در حل مشکل یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر مفید باشد؟

اگر کودک شما در یادگیری سیستم ارتباطی تبادل تصویر با مشکل مواجه شده است بهترین کار این است که با متخصصین گفتاردرمان مراکز ما در این زمینه مشورت کنید. روش های پزشکی و روانشناسی مختلفی برای کودکان وجود دارد که می تواند به آنها کمک کند تا به شکل بهتری این سیستم را بیاموزند.

خدمات مجموعه ما برای یادگیری این سیستم

مجموعه ما یکی از بهترین مجموعه هایی است که در زمینه روش درمانی پکس برای کودکان اوتیسم و کودکانی که با سایر اختلالات درگیر هستند فعالیت دارد. شما در این مجموعه می توانید از خدمات مختلف بهره مند شوید و به راحتی مشکلات و اختلالات کودکان خود را درمان کنید. یکی از بهترین خدماتی که ما در مجموعه خود به شما ارائه می دهیم آموزش سیستم ارتباطی تبادل تصویر (پکس) است که به کودکان کمک می کند تا شرایط بهتری برای یادگیری این سیستم تجربه کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که نگران مشکلات کودک خود در یادگیری این سیستم می باشید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از سایر بخش های سایت ما دیدن کرده و بیشتر با خدمات ما در این زمینه آشنا شوید. لازم به ذکر است که مراکز ما با دو شعبه (کلینیک توانبخشی پایا و کلینیک توانبخشی غرب تهران) در تهران با بیش از ۱۵ سال سابقه، کادری مجرب و دلسوز و آشنا به انواع اختلالات و بیماری ها آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

 

مقاله های مرتبط:

مرکز کاردرمانی اوتیسم

مرکز گفتاردرمانی اوتیسم

مرکز ماساژ درمانی اوتیسم

مرکز درمان ای بی ای اوتیسم

روش گفتاردرمانی پی آر تی

کلینیک آب درمانی اوتیسم

بهترین مرکز درمان اوتیسم کودکان

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

بهترین راه درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 3 =

× پشتیبانی 24 ساعته