جستجوی حسی دهان یک رفتار طبیعی در اطفال و نوزادان است. آنها از مکیدن برای دستیابی به آرامش و تسکین خود کمک می گیرند. این عمل آرام کننده را می توان مهارت خود تنظیم کننده نیز نامید. این توضیح می دهد که چرا عروسک ها یا پستانک ها به این خوبی کار می کنند تا به آرام کردن کودک ناراحت کمک کنند. مکیدن همچنین یک رفلکس مهم بقا است که برای تغذیه ضروری است.

با بزرگتر شدن ، نوزادان از دهان خود برای کاوش در جهان استفاده می کنند. و بسیار طبیعی است که کودکان بین سنین ۱۸-۲۴ ماه همه چیز را در دهان خود بگذارند. این به پیشرفت حسی حرکتی آنها کمک می کند. به آنها کمک می کند تا درباره یک شیء بیشتر بدانند ، مثلاً چقدر بزرگ است ، چقدر سخت یا نرم است و شکل آن به چه صورت می باشد. دهان مانند یک جفت چشم دیگر عمل می کند و به مغز اطلاعات اضافی در مورد اشیاء موجود در جهان را به آنها می دهد. این رفتار معمولاً از هجده ماه کاهش می یابد اما می تواند تا دو سالگی ادامه یابد. در این مقاله ، بررسی خواهیم کرد که چرا بعضی از کودکان در این سن به دنبال تحریکات حسی دهان هستند. ما در نظر خواهیم گرفت که چرا آنها هنوز هم اشیاء غیر غذایی را در دهان خود می گذارند و ایده هایی در مورد نحوه کمک به اشتراک می گذاریم.

 

اگر کودک در جستجوی حسی دهان است ، چه چیزی ممکن است به نظر برسد؟

برای کودکانی که بیش از دو سال سن دارند ، ممکن است همچنان این رفتارها ادامه یابند. به یاد داشته باشید این رفتارها در کودکان زیر دو سال بسیار طبیعی است.

۱. اسباب بازی ها را داخل دهان خود می گذارند و آنها را جویده یا می مکند.

۲. یقه یا آستین لباس خود را جویده یا می مکند.

۳. مداد را در دهانشان می گذارند.

۴. تکه های کاغذ را می جوند.

۵. مکیدن انگشت شست و یا گازگرفتن ناخن ها‌

 

دلایل مشترکی که ممکن است کودک از سن دو سالگی هنوز چیزهایی را در دهان خود بگذارد شامل موارد زیر است:

ما فقط می خواهیم تأکید کنیم که برای کودکان زیر دو سال این موارد کاملاً طبیعی است. تکرار آن همچنین می تواند در هنگام رشد دندان های کودکان افزایش یابد ، که یک رفتار کاملاً عادی است. در اینجا به دلایلی بحث خواهیم کرد که کودکان بزرگتر ممکن است در طی این سن به دنبال جستجوی حسی دهان باشند.

 

۱. کودکی که تاخیر در رشد دارد.

همانطور که گفته شد ، کودکان از دهان خود برای کشف اشیاء و دنیای خود استفاده می کنند. کودکان بزرگتر با تاخیر در رشد ممکن است همچنان به استفاده از دهان خود برای درک اشیاء مانند کودک ۱۸ ماهه بپردازند ، زیرا این نشانگر سن رشد آنها است. بنابراین با وجود این که سن تولدشان بزرگتر است ولی مغز آنها هنوز در سطح سنی بسیار جوانتری اطلاعات را پردازش می کند. آنها هنوز در مرحله تکامل حسی حرکتی قرار دارند. به همین دلیل است که آنها هنوز هم چیزهایی را در دهان خود قرار می دهند ، زیرا این مرحله رشد طبیعی است. رفتار آنها اساساً سن رشد را نشان می دهد و نه سن واقعی آنها. این کودکان نسبت به همسالان خود که در حال رشد هستند ، به زمان بیشتری برای پیشرفت در این مرحله نیاز دارند.

 

۲. کودک از جستجوی حسی دهان برای خود تنظیمی یا آرامش خود استفاده می کند.

همانطور که در بالا گفتیم ، مکیدن در کودکان بسیار آرام بخش می باشد. این یک استراتژی است که نوزادان برای کمک به خود آرامش و خود تنظیمی استفاده می کنند. برخی از کودکان حتی وقتی بزرگتر هستند ، همچنان از این استراتژی استفاده می کنند. این می تواند نشانه ای مفید باشد که نشان می دهد کودک نوپا یا کودک خردسال شما ناراحت است یا خسته شده است. همچنین می تواند نشانگر این باشد که آنها استراتژی دیگری برای کمک به خود در آرامش ندارند.

 

۳. کودکی که در حال تجربه بار اضافی حسی است.

کودکانی که مشکل پردازش حسی دارند ، می توانند چیزهایی را در دهان خود بگذارند یا هنگام بار حسی بیش از حد اشیاء را بجوند. جویدن نیز در کودکانی که مبتلا به اختلال اوتیسم و ​​مشکلات حسی هستند ، دیده می شود. اضافه بار حسی زمانی اتفاق می افتد که کودک یا بزرگسال ، بیش از حد از محیط اطراف خود ورودی حسی را تجربه کرده اند و مغز آنها از میزان اطلاعاتی که باید برای پردازش داشته باشند غرق می شوند. بنابراین آنها از جستجوی حس دهانی به دنبال کمک به تنظیم خود استفاده می کنند. جویدن و مکیدن به تسکین نفس کمک می کند بنابراین این یک استراتژی است که کودکان و بزرگسالان از آنها برای آرام کردن خود در صورت تجربه بار اضافی حسی استفاده می کنند.

 

۴. در بعضی موارد کودک ممکن است در دندان خود مشکل داشته باشد.

در بعضی موارد کودک ممکن است با دندان خود مشکل داشته باشد. این ممکن است که دندانهای بزرگسالی آنها از بین بروند. با این حال ، این همچنین می تواند نشانه پوسیدگی یا عفونت باشد. در صورت وجود این شک ، کودک باید بوسیله دندانپزشک معاینه شود.

 

۵. همچنین ممکن است شرایط پزشکی به نام پیکا وجود داشته باشد.

کودکان مبتلا به پیکا همه چیز را (نه فقط غذا) در دهان خود قرار می دهند. این می تواند هر چیزی باشد از سیگار گرفته تا لگو ، خاک یا سکه را شامل شود. این کودکان کالاهای خوراکی و غیر خوراکی را تشخیص نمی دهند. تحقیقات نشان داده است که بین ۴ تا ۲۶ درصد از افراد دارای ناتوانی در یادگیری دارای پیکا هستند ، احتمال بروز موارد شبیه پیکا در ناتوانایی های یادگیری شدیدتر افزایش می یابد. انجمن ملی اوتیسم نشان می دهد که دلایل پیکا می تواند از نظر پزشکی ، رژیم غذایی ، حسی یا رفتاری باشد.

 

چه زمانی جستجوی حسی دهان “مشکل” است؟

بسیاری از کودکان بعد از دو سالگی به مکیدن انگشت شست خود و جویدن وسایل خود ادامه خواهند داد. این به آنها کمک می کند تا آرام شوند و خود را تسکین دهند. این می تواند یک استراتژی واقعاً مفید هنگام عملکرد باشد. با این حال جستجوی حسی دهان می تواند یک مشکل باشد اگر کودک هنگام جویدن یا مکیدن وسایل ، منطقه بندی می کند و به همین دلیل در کلاس توجه نمی کند. این ممکن است برای برخی از کودکان مشکل ایجاد کند زیرا آنها بثوراتی در اطراف دهان خود ایجاد می کنند که می تواند دردناک باشد و باعث ناراحتی شود. برخی از کودکان با جویدن و به دهان بردن بیش از حد لباس ها و اشیاء ، آنها را از بین می برند. هرچه کودک بزرگتر می شود نیز می تواند مشکل ساز باشد زیرا باعث می شود آنها از همسالان خود دور شوند و همچنین بر عزت نفس تأثیر بگذارد.

 

چطور می تونم کمک کنم؟

 

تأخیر رشد

در جایی که احساس می کنید جستجوی حسی دهانی به تأخیر در رشد مربوط می شود ، در این صورت مهم است که فعالیت های مناسب سن رشد را به فرزند خود ارائه دهید. این ممکن است بازی ها و فعالیت هایی باشد که به جای سن واقعی آنها برای کودکان کوچکتر طراحی شده است. ما اسباب بازی هایی را پیشنهاد می کنیم که برای کمتر از دو سال طراحی شده اند و به همین دلیل از نظر دهانی بی خطر هستند. شما می توانید با این کار کاملاً خلاق باشید. به دنبال اسباب بازی هایی با بافت های مختلف باشید. اگر کودک قادر به غذا خوردن با خیال راحت است ، می توانید از وسایل غذایی سخت تر مانند شوینده دندان ، هویج بلند ، ساقه بروکلی نیز استفاده کنید. درجه حرارتهای مختلف می توانند تنوع ایجاد کنند. کودک ممکن است اسباب بازی هایی را که ارتعاش دارد نیز دوست داشته باشد. کودک شما نیز به احتمال زیاد از فعالیت هایی با ورودی حسی زیادی مانند آب بازی ، آرد ذرت یا رنگ انگشت خوراکی ، اسباب بازی های عمومی با نور ، سر و صدا یا لرزش لذت می برد. فقط باید اطمینان حاصل کنید که هر کالایی که استفاده می کنید بی خطر است که در دهان آنها گذاشته شود و به طور تصادفی بلعیده نشود. علاوه بر این ، کودکانی که جستجوی حسی دهان دارند از بازی های حرکتی بدن استفاده می کنند. این شامل چرخش ها ، گودالهای شن و ماسه ، بازی کثیف ، مناطق نرم بازی ، شنا و غیره است. برای کودکان با صندلی های چرخدار ، ما قطعاً به دنبال چرخش صندلی چرخدار یا فضای بازیهای حسی در دسترس هستیم.

 

جستجوی حسی دهان به دنبال کمک به تنظیم خود و اضافه بار حسی است.

در اینجا به آنچه کودک شما در دهان خود می گذارد و زمان آن بستگی دارد. در مرحله اول تشخیص اینکه آیا الگویی برای رفتار جستجوی حسی دهان وجود دارد مفید است. آیا این اتفاق بیشتر در خانه یا مدرسه رخ می دهد؟صبح بیشتر است یا عصر بیشتر اتفاق می افتد؟ چه وقایع یا فعالیتهایی باعث ایجاد آن می شوند؟ وقتی کودک شما خسته است بیشتر اتفاق می افتد ؟وقتیکه کودک شما نگران است بیشتر اتفاق می افتد؟زمانیکه دچار اضافه بار حسی شده است بیشتر اتفاق می افتد؟زمانیکه بی حوصله است بیشتر اتفاق می افتد؟

اگر الگویی وجود داشته باشد ، ممکن است بتوانید علل برانگیختن فرزندتان را مشخص کنید. اگر ساعتی از روز است ، می توانید برخی از پیشنهادات زیر را امتحان کنید تا به فرزند خود کمک کنید در این زمان کمی آرامتر باشد. هنگامی که یک رویداد یا فعالیت خاص وجود دارد ، شما ممکن است بتوانید فعالیت را تغییر دهید تا مدیریت فرزندتان آسان تر شود. یا اگر فکر می کنید زود خسته می شوند ، می توانید فعالیت دیگری برای انجام آنها پیدا کنید.

اگر فکر می کنید بیشتر به اضافه بار حسی مرتبط است ، باید در نظر بگیرید که چگونه می توان این اضافه بار حسی را در طول روز کاهش داد. برخی از فعالیتهای دهانی زیر ممکن است به خود تنظیمی کمک کند. کار سنگین نیز می تواند یک استراتژی مفید باشد. ما در اینجا درباره کار سنگین بحث می کنیم. همچنین ممکن است فرزند شما از ارزیابی توسط یک متخصص کاردرمانی که در یکپارچگی حسی آموزش دیده بهره مند شود.

 

فعالیتهایی برای کمک به کودکانی که جستجوی حسی دهان دارند.

لطفا توجه داشته باشید که بسیاری از این فعالیت ها شامل مواد غذایی است. انتظار می رود که بزرگسالانی که از این پیشنهادات استفاده می کنند ، آلرژی یا نیاز رژیم غذایی کودک را در نظر بگیرند.

فعالیتهای دهانی عمومی برای کمک به کودکان با جستجوی حسی دهان شامل موارد زیر است:

۱. سازهای موسیقی مانند سازدهنی یا فلوت

۲. سوت ها

۳. انواع دمنده ها مثل سوت یا شیپور

۴. دمیدن حباب – می توانید در کودکانی که قادر به استفاده از نی های معمولی نیستند از نی های حباب استفاده کنید

۵. نوشیدن نوشیدنی از طریق نی

۶. بطری های آبی که برای بالا کشیدن آب نیاز به مکیدن قوی دارد

 

برای کودکانی که مکیدن را ترجیح می دهند می توانید امتحان کنید:

۱. مکیدن میوه های منجمد

۲. مکیدن مکعب های یخی

۳. شیرینی یا آب نبات بدون قند

۴. آب میوه منجمد خانگی (با استفاده از آب میوه)

اگر فرزند شما بافت های ترد را ترجیح می دهد ، می توانید موارد ذیل را امتحان کنید:

۱. تکه های یخ

۲. ذرت بو داده

۳. تکه های موز خشک شده

۴. چیپس یا چیپس گیاهی که آبشان گرفته شده است

۵. کرانچی

۶. چوب هویج خام یا سایر سبزیجات خام

 

برای کودکانی که ترجیح می دهند جویدن داشته باشند:

ما در مقاله های بعدی به جویدن خواهیم پرداخت! چرا فرزند من در حال جویدن لباس و چیزهای دیگر است؟ ما توصیه می کنیم که آن را بخوانید.

 

یاد آوردی

به یاد داشته باشید ، بیشتر جویندگان حسی دهان به دنبال راه هایی برای آرامش و تسکین خود هستند. این راهی برای خود تنظیمی است. بنابراین ، پس از تشخیص علائم و عوامل ایجاد کننده آن و یافتن راهبردهای جایگزین خودتنظیمی ایمن که برای آنها موثر است ، طولی نمی کشد که رفتار تغییر کند.

 

چرا فرزند من لباس و چیز های دیگر را می جود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − یک =

× پشتیبانی 24 ساعته