پیش از آن که بخواهیم درباره آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم صحبت کنیم باید بدانید که اوتیسم بسته به شدت آن می تواند به میزان زیادی روی روند یادگیری کودکان اوتیسم تاثیرگذار باشد و باعث کند شدن روند یادگیری آنها شود. اگرچه این مسئله را نمی توان یک اختلال یادگیری به شمار آورد ولی تحقیقات نشان داده است که کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم چالش های زیادی را در فرایند یادگیری تجربه می کنند که یکی از مهمترین آنها نوشتن مطلب است. به همین علت است که آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم از اهمیت زیادی برخوردار است و امروزه در بسیاری از کلینیک های کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم کودکان روی آن تمرکز شده است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره بهترین مرکز آموزش برای این کار در اختیار شما قرار دهیم.

 

آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم 

آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

یادگیری نوشتن برای کودکانی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند می تواند یک پروسه بسیار چالش برانگیز باشد چرا که نیازمند برنامه ریزی دقیق حرکتی، توجه، هماهنگی عصب و عضله، قدرت عضلانی، قدرت سازماندهی، مهارت های زبانی، مهارت های حسی و … می باشد. به همین علت است که معلمان و مربیان باید از جدیدترین متدهای روز دنیا برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم بهره مند شوند. شما با مراجعه به سایت بهترین مرکز گفتاردرمانی می توانید مشاوره های تخصصی را در این زمینه دریافت کنید به میزان زیادی می تواند روی آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم تاثیرگذار باشد و این روند را بهینه سازی کند. روش هایی که در ادامه برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم بررسی خواهیم کرد شامل روش هایی برای بهبود دستخط آنها و همینطور ترکیب بندی درست جملات و کلمات می باشد.

مهمترین چالش های کودکان اوتیسم برای نوشتن و آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

در زمان آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم معمولا مربیان و معلمان شاهد چالش های مختلفی در این کودکان هستند که در این بخش سعی کرده ایم تا برخی از مهم ترین این چالش ها را به شما معرفی کنیم:

-چالش های حسی: ممکن است کودکان اوتیسم نتوانند مداد را به درستی به دست بگیرند و در انجام این کار مشکل داشته باشند.

-ممکن است کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم دستخط کج و کوله ای داشته باشند.

-به جای تمرکز روی هدف نوشتن بیشتر روی آنچه که در حال نوشتن آن هستند تمرکز می کنند.

-در آوردن افکار خود روی کاغذ معمولا مشکلات بسیار بزرگی را تجربه می کنند.

-برای نوشتن یک ترکیب طولانی معمولا نمی توانند برنامه ریزی کنند و در برنامه ریزی برای انجام این کار با مشکل مواجه می شوند.

آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است چرا که این کودکان در برنامه ریزی حرکتی، توجه و مسائل این چنینی که در بخش قبلی درباره آنها صحبت کردیم مشکل دارند و نمی توانند این کار را به شکل درست انجام دهند. به همین علت است که نیازمند خدمات کاردرمانی خوب می باشند.

بهترین مرکز آموزش نوشتن به اوتیسم

آموزش مهارت های اساسی نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم

در گام اول برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم شما باید سعی کنید مهارت های اساسی و اولیه را برای نوشتن به آنها آموزش دهید که این مهارت ها شامل موارد زیر هستند:

-روش صحیح به دست گرفتن مداد: این کار را می توان از ۴ سالگی انجام داد. اگر کودک مشکلات حسی دارد از او بخواهید تا مدادهای سنگین تر را به دست بگیرد تا کنترل او روی عضلاتی افزایش پیدا کند.

-انجام تمرینات فشرده با استفاده از خمیر بازی یا توپ های مخصوص استرس برای تقویت قدرت انگشتان و عضلات

-ترکیب پروژه های هنری با استفاده از ابزارهایی مانند مداد رنگی و گچ برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف

-کشیدن خطوط عمود برای تقویت عضلات مچ دست آنها

-اضافه کردن نشانه های حسی برای کمک به دانش آموزان برای این که در یک خط به صورت صاف مطالب را بنویسند.

آموزش کودک اوتیسم

مشکل در نوشتن ایده های خود

ممکن است برخی از کودکان اوتیسم در نوشتن ایده های خود مشکل داشته باشند. در واقع این کودکان نمی توانند ایده های خود را به درستی روی کاغذ بیاورند و همین عامل نیز باعث به وجود آمدن مشکلاتی در آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم می شود. یکی از بهترین راهکارهایی که برای حل کردن این مشکل وجود دارد این است که می توانید عکس های مختلف را به آنها نشان دهید و از آنها سوالاتی درباره عکس ها بپرسید و مطالب نوشته شده درباره آنها را به عنوان نمونه به کودکان اوتیسم ارائه دهید. از این کودکان بخواهید درباره ایده های خود صحبت کنند و کلمات کلیدی و تصاویر مربوط به آنها را ذخیره کنید. در ادامه با نشان دادن این کلمات کلیدی و تصاویر به آنها کمک کنید تا بتوانند ایده های خود را سازماندهی کنند.

برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم لغات را به آنها آموزش دهید.

به کودکان اوتیسم کمک کنید تا واژگانی که هر روز از آنها استفاده می کنند را به خاطر بسپارند یا بنویسند. سعی کنید روش های مختلفی که برای بیان یک کلمه وجود دارد را به آنها آموزش دهید و از این کودکان بخواهید تا از این روش ها در نوشتن جملاتی به شکل های مختلف استفاده کنند. این کار به کودکان اوتیسم کمک می کند تا یاد بگیرند چگونه افکار خود را به شکل های مختلف بنویسند.

نمونه های عینی را به این کودکان نشان دهید.

یکی دیگر از راهکارهای بسیار خوبی که برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم وجود دارد این است که نمونه های ساده و روان از جملاتی که توسط یک فرد متخصص در این زمینه نوشته شده اند را به آنها نشان دهید. این کار باعث می شود تا کودکان به شکل بهتری جملات و نحوه استفاده از آنها را درک کنند و به شکل بهتری بتوانند جمله سازی انجام دهند. شما می توانید این محتوا را روی کاغذ بنویسید و تصاویری را نیز روی هر یک از آنها قرار دهید تا باعث یادگیری هرچه بهتر کودکان اوتیسم شود. دلیل این موضوع این است که بیشتر روند یادگیری کودکان اوتیسم به صورت بصری است و آنها به این شکل مطالب را به شکل بهتری می آموزند. علاوه بر این شما باید اطمینان حاصل کنید که این کودکان را با توضیحات شفاهی طولانی که درباره نوشتن جملات به آنها می دهید خسته نکنید چرا که این کار یک روند اشتباه در آموزش نوشتن به کودکان مبتلا به اوتیسم است.

آموزش نوشتن به اوتیسم

از کودکان اوتیسم برای نوشتن پیش نویس حمایت کنید.

کودکان اوتیسم معمولا در سازماندهی کردن ایده های خود و نوشتن آنها مشکل دارند. به همین علت است که تهیه پیش نویس از ایده ها می تواند برای آنها بسیار چالش برانگیز باشد. شما برای این که بتوانید به آنها کمک کنید و به خوبی از آنها حمایت کنید می توانید در شروع جملات به راهنمایی هایی را به آنها ارائه دهید یا این که اگر نمی توانند جملات خود را به خوبی به پایان برسانند برای انجام این کار راهنمای آنها شوید. در طول فرایند تهیه پیش نویس می توانید از این کودکان بخواهید که اهداف مختلفی را برای خود مشخص کنند. به عنوان مثال مشخص کنند که چقدر می خواهند روی نوشتن ایده ای که در ذهن دارند زمان بگذارند. علاوه بر این شما می توانید راهنمایی هایی را از طریق انواع برچسب ها نیز به آنها ارائه دهید که می تواند به میزان زیادی کمک کننده باشد. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می توانید از خدمات مرکز تخصصی درمان اوتیسم بهره مند شوید.

استراتژی های تکمیلی برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

علاوه بر مواردی که در بخش قبلی بیان کردیم استراتژی های تکمیلی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم بسیار کمک کنند. از جمله مهمترین این استراتژی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-از ابزارهای برنامه ریزی بصری مانند سازمان دهنده های گرافیکی و موارد این چنینی برای آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم استفاده کنید.

-برای آموزش دست خط بهتر می توانید از گیره های مخصوص استفاده کنید که مسائل و چالش های حسی را برای آنها به حداقل می رساند.

-به این کودکان اجازه دهید تا از تکنولوژی های کمکی مانند واژه پردازها، ابزارهای بازخورد شنیداری و نرم افزارهای پیش بینی کلمات استفاده کنند تا کم کم این مهارت در آنها تقویت شود.

-سعی کنید فرایند نوشتن برای آنها را از مراحل کوچک و ساده آغاز کنید.

-سعی کنید تکنیک های نوشتاری مناسب را برای آنها تبدیل به یک مدل کنید.

-آموزش واژگان را در برنامه درسی خواندن و نوشتن آنها قرار دهید.

 

 

صحبت پایانی

آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم از اهمیت زیادی برخوردار است و بهتر است که این کار با مشاوره یک شخص متخصص در این حوزه انجام شود. ما در این مطلب سعی کردیم نکات بسیار مهمی را در خصوص این موضوع به شما ارائه دهیم که استفاده از این روش ها می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. اگر شما هم به دنبال خدمات آموزشی خوب برای کودک خود هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مراکز ما نهایت بهره را ببرید. 

 

مقاله های مرتبط با اوتیسم:

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بیست − 20 =

× پشتیبانی 24 ساعته