اوتیسم طیف وسیعی از علائم و خصوصیات را نشان می دهد و نمی توان به روشی خطی به آنها نگاه کرد. اگرچه کودکان اوتیسم می توانند طیف وسیعی از مهارت ها و توانایی های مختلف را داشته باشند ، اما زمینه ای که اغلب چالش ها را نشان می دهد ، درک موقعیت های اجتماعی و تعامل اجتماعی است.

 

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای درک تعامل اجتماعی

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است توانایی های زیادی داشته باشند. برخی در ارتباط کلامی نقاط قوت دارند اما ممکن است در پردازش اطلاعات حسی دچار اختلال باشند. دیگران ممکن است غیرکلامی باشند ، اما در پردازش اطلاعات حسی دچار اختلال باشند. هر دو مبتلا به اوتیسم هستند ، اگرچه بسیار متفاوت هستند و هر دو دارای صفات و مهارت هایی با ارزش برای جامعه خود هستند.

یک چالش که هر دو آنها تجربه می کنند توانایی تعامل آنها در یک محیط اجتماعی است. برای کودکان غیر اوتیستیک ، درک مفاهیم مبهم اجتماعی غریزه است و یادگیری از بدو تولد از طریق تعامل با دیگران آغاز می شود ولی در کودکان مبتلا به اوتیسم باید مفاهیم زبان بدن و چهره را آموزش ببینند. لازم است مفاهیم در موقعیت هایی که آنها می توانند درک کنند و با آن ارتباط دارند به کار گرفته شوند ، با استفاده از «اصطلاحات مشخص» که می توانند تجسم کنند.

ذهن افراد اوتیستیک مقادیر مشخصی از انرژی را به پردازش اختصاص می دهد. از آنجا که تعامل اجتماعی برای کودکان اوتیستیک غریزه نیست ، تعامل اجتماعی حجم عظیمی از این انرژی را به خود اختصاص می دهد. بدون ابزار و حمایت برای درک خود و محیط اطرافشان تقریباً فوراً انرژی ذهن خود را تخلیه می کنند. این بدان معناست که تحمل آنها برای تغییر و تحریک بیرونی کاهش می یابد و تنها گزینه آنها محافظت از خود است.

برنامه های متمرکز بر آموزش و تقویت مهارت های اجتماعی در کودکان اوتیسم یک منبع ارزشمند است. خانواده ها اخیراً با استفاده از مجموعه برنامه های درسی قابل انعطاف ، بخشی از یک برنامه آماده سازی مقدماتی بوده اند. در زیر به تفصیل مفاهیم مورد استفاده در برنامه درسی و نحوه بهره مندی کودکان با اختلال اوتیسم یا هر فرد مبتلا به اوتیسم با تعامل اجتماعی آورده شده است:

 

۱.افکار و احساسات

مفهوم: هر کس افکار و احساسات خود را دارد ، “تئوری ذهن”.

مشکلات: کودکی که مبتلا به اوتیسم است ، حواس را به شدت احساس می کند و مشکلات خود را برای پردازش محیط خود افزایش می دهد. ذهن آنها فقط در یک زمان می تواند به یک جنبه پیچیده توجه کند که غالباً منجر به غرق شدن در حواس می شود. فقدان خودآگاهی و عدم کنترل خود برای کودکان اوتیسم ترسناک و فرسودکننده است.

شرایط خاص: افکار و احساسات می توانند با قسمتهای جسمی بدن در ارتباط باشند. افکار در ذهنشان ، در مرکز حواسشان اتفاق می افتد و احساساتی در قلب آنها احساس می شود که می تواند ضربان قلب و آدرنالین بدن کودک را تغییر دهد. این اصطلاحات خاص به کودکان اوتیسم آموزش می دهد که چون هر کس دارای قلب و سر می باشد ، هرکودکی دارای افکار و احساسات خاص خود است. اتصال مفاهیم به قسمتهای بدن به کودک این امکان را می دهد تا نظریه ذهن را در دنیای واقعی تجسم کند و درک آن را آسان تر کند.

ابزارهای ارتباطی: سعی کنید افکار و احساسات را با فعالیتهای روزمره مرتبط کنید.

به عنوان مثال، “من کاری احمقانه کردم ، شما به من می خندید ، شما به آنچه انجام دادم و احمقانه بود فکر می کنید.”

به عنوان مثال، “ما بازی مورد علاقه شما را بازی می کنیم ، شما سرگرم کننده هستید ، در مورد بازی فکر می کنید و احساس خوشبختی می کنید.”

از آنها بپرسید که چه افکاری باعث می شود آنها احساس خوشبختی ، هیجان ، عصبانیت یا ناراحتی کنند.

 

۲.ارتباط چشمی

مفهوم: تماس چشمی با افکار ارتباط برقرار می کند.

مشکلات: ذهن کودکان مبتلا به اوتیسم به طور مداوم همه چیز را در اطراف خود بررسی می کند. فقط برای احساس امنیت و تماس چشمی مقدار زیادی از اطلاعات تصویری اضافی را ایجاد می کند. آنها چهره ای متشکل از قسمتهای متحرک و در حال تغییر را نشان می دهند ، همه خیلی سریع تغییر می کنند ، به خصوص وقتی فرد در حال صحبت است. ذهن کودک غافلگیر می شود زیرا سعی می کنند اطلاعات را از همه اطراف و خصوصیات پیچیده بصورت همزمان رمزگشایی کنند و جایی برای تفکرات خود باقی نمی گذارد و هیچ راهی برای درک و کنترل احساسات آنها نیست.

شرایط خاص: ارتباط حرکات چشم با افکار به کودک اجازه می دهد تا اطلاعات تصویری را جدا کرده و روی درک جدید چشمان فرد تمرکز کند.

ابزار های ارتباطی: سعی کنید از “فکر کردن با چشمان خود” در خانه استفاده کنید. برای بازیابی یک مورد از آنها بخواهید فقط با دنبال کردن چشمانتان حدس بزنند که چه چیزی را می خواهید.

 

۳.زبان بدن

مفهوم: قرار دادن بدن شما در ارتباط با افکار و احساسات دیگران.

مشکلات: زبان بدن برای غیر اوتیستیک ها غریزه است. این امر بر نحوه تعامل آنها با کودکان اوتیسم ، که فضای شخصی را بسیار ارزیابی می کنند ، تأثیر می گذارد زیرا تعامل فیزیکی ، آنها را از پردازش محیطشان منحرف می کند و باعث می شود آنها احساس آسیب پذیری کنند. مگر اینکه صریحاً آموزش داده شوند ، آنها به زبان بدن ارزش نمی دهند. ممکن است آنها بخواهند بخشی از یک گروه باشند اما تنها بودن را ترجیح می دهند که این امر باعث در خود فرورفتگی کودکان اوتیستیک می شود.

شرایط خاص: “بدن خود را در گروه نگه دارید” اصول زبان بدن را آموزش می دهد. کودک می تواند به دیگران توجه کند که دیگران کجا هستند و آنچه را که فکر می کنند و چه احساسی دارند ، حدس می زند.

ابزارهای ارتباطی: سعی کنید از زبان بدن خود در خانه یا محیط مهد کودک استفاده کنید. فاصله خود را از دیگران با آنچه که به همه می گوید ، ارتباط دهید و آنها را وادار کنید تا با نزدیکتر یا دور شدن از دیگران به شما آنچه را می خواهند نشان دهند.

به عنوان مثال، “من می توانم ببینم که شما می خواهید در این گروه عضو شوید زیرا بدن شما به گروه ما نزدیک شده است.”

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کاردرمانی شریعتی و گفتاردرمانی شریعتی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کاردرمانی شهرک غرب و گفتاردرمانی شهرک غرب و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت + هجده =

× پشتیبانی 24 ساعته