علت اوتیسم هنوز شناخته شده نیست و یک دلیل خاص نمی‌توان برای آن مشخص کرد. با توجه به پیچیدگی اختلال اوتیسم و این حقیقت که علایم اوتیسم و شدت آن متفاوت است، دلایل احتمالی زیادی برای اوتیسم وجود دارد. هم ژنتیک و هم محیط ممکن است در بروز اوتیسم نقش داشته باشند و هر کدام به تنهایی یا به صورت ترکیبی می‌توانند علت اوتیسم باشند. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل اوتیسم در کودکان بپردازیم.

 

دلایل اوتیسم چیست؟

دلایل اوتیسم کودکان

اطلاعات زیر برای تشخیص یا درمان اوتیسم نیست و نباید جای مشاوره با یک دکتر متخصص اوتیسم واجد شرایط را بگیرد. یک سوال رایج پس از تشخیص اوتیسم این است که علت اوتیسم چیست. ما می دانیم که هیچ دلیلی برای اوتیسم وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهد که اوتیسم از ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و غیر ژنتیکی یا محیطی ایجاد می شود.

به نظر می رسد این تأثیرات خطر ابتلای کودک به اوتیسم را افزایش می دهد. با این حال مهم است که به خاطر داشته باشید که افزایش خطر با علت یکسان نیست. به عنوان مثال برخی تغییرات ژنی مرتبط با اوتیسم را می توان در افرادی که این اختلال را ندارند نیز یافت. به طور مشابه همه افرادی که در معرض عوامل خطر محیطی برای اوتیسم قرار می گیرند به این اختلال مبتلا نمی شوند.

تاثیر عوامل ژنتیکی بر اوتیسم

تاثیر عوامل ژنتیکی بر اوتیسم

به نظر می‌رسد چندین ژن متفاوت در اختلال طیف درخودماندگی یا اوتیسم دخیل هستند. اوتیسم در کودکان می‌تواند با یک اختلال ژنتیکی از قبیل سندرم رت یا سندرم ایکس شکننده در ارتباط باشد. تغییرات ژنتیکی ممکن است کودک را بیشتر مستعد اوتیسم کند یا عوامل خطرساز محیطی ایجاد کند. دیگر ژن‌ها هنوز ممکن است تحول مغز را تحت تأثیر قرار دهند یا روش‌هایی که سلول‌های مغز از طریق آن ارتباط برقرار می‌کنند را تحت تأثیر قرار دهند یا آن‌ها ممکن است شدت علایم اوتیسم را تعیین کنند. به نظر می‌رسد بعضی از مشکلات ژنتیکی به ارث برده می‌شود، در حالی که دیگر مشکلات ژنتیکی به‌طور خود به خودی رخ می‌دهند.

تغییرات در ژن های خاص خطر ابتلای کودک به اوتیسم را افزایش می دهد. اگر والدین حامل یک یا چند مورد از این تغییرات ژنی باشند، ممکن است به کودک منتقل شوند (حتی اگر والدین اوتیسم نداشته باشند) در مواقع دیگر این تغییرات ژنتیکی به طور خود به خود در جنین اولیه یا اسپرم و یا تخمک که برای ایجاد جنین ترکیب می شوند، ایجاد می شود. باز هم اکثر این تغییرات ژنی به خودی خود باعث اوتیسم نمی شوند. آنها خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می دهند.

تاثیر عوامل محیطی بر اوتیسم

تاثیر عوامل محیطی بر اوتیسم

پژوهشگران در حال حاضر در حال کشف این هستند که آیا عواملی از قبیل عفونت‌های ویروسی، مشکلات دوران بارداری یا آلاینده‌های هوایی در تحریک اختلال طیف در خود ماندگی یا اوتیسم نقش بازی می‌کنند یا خیر. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که برخی از تأثیرات محیطی ممکن است خطر اوتیسم را در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این اختلال هستند، افزایش دهد یا کاهش دهد. نکته مهم این است که افزایش یا کاهش خطر برای هر یک از این عوامل ناچیز به نظر می رسد:

۱. عوامل افزایش خطر ابتلا به اوتیسم

-سن زیاد والدین (هر یک از والدین)

-عوارض بارداری و زایمان (مانند نارسی شدید [ تولد قبل از ۲۶ هفته]، وزن کم هنگام تولد، حاملگی چند قلو [دو قلو، سه قلو، و غیره])

-بارداری هایی با فاصله کمتر از یک سال

 

۲. عوامل کاهش خطر ابتلا به اوتیسم

-ویتامین های دوران بارداری حاوی اسید فولیک، قبل و در زمان بارداری و در طول بارداری

 

۳. عوامل بی تاثیر روی ابتلا به اوتیسم 

واکسن ها. هر خانواده یک تجربه منحصر به فرد با تشخیص اوتیسم دارد و برای برخی از آنها با زمان واکسیناسیون فرزندشان مطابقت دارد. در عین حال، دانشمندان در دو دهه گذشته تحقیقات گسترده ای انجام داده اند تا مشخص کنند آیا ارتباطی بین واکسیناسیون دوران کودکی و اوتیسم وجود دارد یا خیر. نتایج این تحقیق واضح است: واکسن ها باعث اوتیسم نمی شوند. آکادمی اطفال آمریکا فهرست جامعی از این تحقیق را گردآوری کرده است.

تاثیر عوامل دیگر در بروز اوتیسم

تاثیر عوامل دیگر در بروز اوتیسم

علت بیماری اوتیسم به درستی شناخته نشده است اما عواملی مانند رشد مغزی، ژنتیک، سموم، سن والدین و شرایط دوران بارداری را با آن مرتبط می دانند که در ذیل به آنها خواهیم پرداخت:

 

۱. مصرف دارو های خاص در دوران بارداری

محققان می گویند نوزادانی که داخل رحم مادر در معرض برخی از داروهای خاص قرار دارند، از جمله والپروئیک اسید و تالیدومید، خطر ابتلا به اوتیسم در آن ها بسیار افزایش می یابد. 

 

۲. دیابت و فقر آهن در مادر

براساس نتایج تحقیقاتی انجام شده ثابت شده است که کمبود آهن می تواند خطر اوتیسمی شدن کودک را تا پنج برابر بالا ببرد. علاوه بر آن مادران کم خون ، مادران دیابتی هم احتمال دارد فرزندی اوتیسمی به دنیا بیاورند. براسس نظرات محققان فرزند مادرانی که از هفته ۲۶ بارداری به بعد به دیابت بارداری دچار می شوند، ۶۳ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری اوتیسم قرار می گیرد.

 

۳. اختلال در رشد مغز

تحقیقات نشان داد کودکان و نوجوانان مبتلا به اوتیسم در مغز خود سیناپس بیش از حد دارند. در حالیکه علت بیماری اوتیسم به درستی شناخته نشده است اما محققان بر این باورند که این اختلالات در ساختار مغز است که کارکرد درست آن را تحریک می کند.

 

۴. سموم و مواد شیمایی مانند آفت کش ها

محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که هنگام بارداری در معرض یا در نزدیکی سموم یا کودهای شیمیایی قرار دارند یا در مزارعی که از این سموم استفاده می کنند، کار یا زندگی می کنند به احتمال بیشتری فرزندانی اوتیسمی به دنیا می آورند. با توجه به نتایج پژوهش ها، احتمال اینکه کودک این مادران به اوتیسم مبتلا شود، دوسوم بیشتر از فرزند مادرانی است که در دوره بارداری در معرض این سموم قرار نداشته اند.

 

۵. سن والدین برای بچه دار شدن

در این مورد دانشمندان هنوز به نتیجه نهایی دست نیافته اند ولی این احتمال را می دهند که تولد کودک اوتیسمی مربوط به جهش های ژنتیکی باشد که با افزایش سن پدر و مادر از طریق اسپرم و تخمک آن ها این اتفاق روی می دهد.

بالا رفتن سن مادر از ۴۰ سال خطر اوتیسمی شدن کودکش را تا ۱۵ درصد افزایش می دهد اما محققان می گویند مادرانی که بیش از اندازه کم سن و سال هستند هم نمی توانند بچه های سالمی را به دنیا بیاورند. مطالعات نشان می دهد که پیر بودن پدر به اندازه بالا بودن سن مادر در سلامت فرزندان تاثیر ندارد اما بیماری اوتیسم از جمله اختلالاتی است که پیر بودن اسپرم های پدر می تواند خطر ابتلا به آن را بیشتر کند.اختلاف سنی والدین هم در سالم بودن یا اوتیسمی شدن کودک تاثیرگذار است. براساس نظر محققان والدینی که اختلاف سنی زیادی با یکدیگر دارند، بیشتر احتمال دارد که فرزندی اوتیسمی به دنیا بیاورند.

تفاوت در زیست شناسی مغز کودکان اوتیسم

چگونه این تأثیرات ژنتیکی و غیر ژنتیکی باعث ایجاد اوتیسم می شود؟ به نظر می رسد که بیشتر آنها بر جنبه های حیاتی رشد اولیه مغز تأثیر می گذارند. به نظر می رسد برخی بر نحوه ارتباط سلول های عصبی مغز یا نورون ها با یکدیگر تأثیر می گذارند. به نظر می رسد برخی دیگر بر نحوه ارتباط کل مناطق مغز با یکدیگر تأثیر می گذارند. تحقیقات به بررسی این تفاوت ها با چشم جهت توسعه درمان ها و حمایت هایی که می تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد، ادامه دارد.

 

مقاله های مرتبط

درمان اوتیسم

سندروم آسپرگر

آمار و ارقام اوتیسم

اوتیسم با عملکرد بالا

ارزیابی و غربالگری اوتیسم

علائم تشخیص اوتیسم

انواع اختلال طیف اوتیسم

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یازده + 6 =

× پشتیبانی 24 ساعته