محققان دانشکده پزشکی بیلور ، اخیراً در مورد نقش رژیم غذایی مادر و باکتری های روده بر صفات اجتماعی موش ها تحقیق کردند. یافته های آنها بدون شک باعث ایجاد تحقیقاتی در مورد احتمال مداخلات پروبیوتیکی در تعدادی از اختلالات عصبی می شود.

تعداد باکتریهای موجود در روده از سلولهای بدن ما بیشتر است. این واقعیت به تنهایی آنها را به یک هدف شایسته برای تحقیق تبدیل می کند. حدود ۱ کیلوگرم باکتری در هر انسان بزرگسال تخمین زده می شود. عمدتا به دلیل نقش آنها در گوارش شناخته می شوند ، دامنه تأثیر باکتری های روده تنها به آرامی درک می شود.

میکروبهای روده ترکیبات عصبی ایجاد می کنند و امروزه این آگاهی بدست آمده است که باکتری های روده به طور قابل توجهی عملکرد شناختی و الگوهای رفتاری را تغییر می دهند. روده و مغز نیز نقش مهمی در رشد و بلوغ اولیه سیستم ایمنی و غدد درون ریز دارند.

آخرین مطالعه برای بررسی تأثیر باکتری های روده بر رفتار عصب شناختی ، در ژورنال سلولی منتشر شده است.

 

باکتری های روده و اوتیسم

تیم دانشکده بیلور نشان داد که با اضافه کردن یک گونه و خاص باکتری به روده موشهایی که رفتارهای اجتماعی مربوط به اوتیسم را نشان می دهند ، می توانند برخی از نقص ها را کاهش کنند.

تحقیقات گذشته برای اصلاح رفتار اوتیسم بر تأثیر تغییر در تحریک الکتریکی مغز متمرکز شده است. همانطور که مائورو کاستا-متیولی ، نویسنده ارشد تحقیق فعلی می گوید ، “در اینجا ما شاید ، یک رویکرد جدید داریم.”

این تحقیق از مطالعات در انسان حاصل شده است که نشان می دهد چاقی مادر در دوران بارداری به نظر می رسد که یک عامل خطر برای فرزندان برای بروز مشکلات تکامل عصبی ، از جمله اختلالات طیف اوتیسم (ASD) باشد. علاوه بر این ، درصد بالایی از افراد مبتلا به اختلال ASD مشکلات گوارشی را گزارش می کنند.

اولاً محققان ۶۰ موش ماده را تحت رژیم غذایی خاصی قرار دادند که معادل خوردن فست فود چند بار در روز بود. توله موش های حاصل شده ۳ هفته قبل از شیر گرفتن در رژیم غذایی عادی با مادران خود بودند. بعد از ۱ ماه ، رفتارهای مانند ASD در موش مشاهده شد. به عنوان مثال ، آنها زمان کمتری را با موش های دیگر سپری کردند و تعامل را شروع نکردند.

 

میکروبیوم را اصلاح کنید ، رفتار را اصلاح کنید.

در مرحله بعد ، محققان میکروبیوم موش ها را از مادران پرچرب مورد بررسی قرار داده و آن را با باکتری های روده فرزندان مادرانی که از رژیم غذایی طبیعی تغذیه شده اند ، مقایسه کردند. آنها دریافتند که دو گروه موش جمعیت فلور روده مجزایی دارند. فلور روده یا جانورگان روده (Gut flora) موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان و دیگر حیوانات یافت می‌شوند.

“داده های ترتیب یابی به حدی سازگار بودند که با نگاه کردن به میکروبیوم موش می توان پیش بینی کرد که آیا رفتار آن مختل خواهد شد.”مائورو کاستا-متیولی

مرحله بعدی برای تعیین اینکه آیا این تغییرات در باکتری های روده عامل اصلی تغییرات در رفتارهای اجتماعی بوده است یا خیر. از آنجا که موش ها مدفوع یکدیگر را می خورند ، محققان حیوانات را در کنار هم قرار دادند تا میکروبیوم در بین آنها پخش شود.

هنگامی که توله موش های ۳ هفته ای با رفتارهایی مانند اختلال ASD با موش های عادی جفت شدند ، طی ۴ هفته میکروبیوم به حالت طبیعی بازگردید و بسیاری از الگوهای رفتاری نیز به حالت عادی بازگشتند. هنگامی که تیم این پیوند محکم بین رفتار و باکتری های روده را برقرار کرد ، تصمیم  گرفت تا گونه های مسئول را مشخص کنند. باکتری هایی که بیشترین تاثیر را داشتند لاکتوباسیلوس reuteri بود. مشخص شد که این گونه ها در موش های متولد شده از مادرانی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شوند ، نه برابر کاهش می یابد.

ما نوعی از L. reuteri را که در ابتدا از شیر مادر انسان جدا شده بود کشت داده و آن را در آب فرزندان دارای  رژیم با چربی بالا قرار دادیم. ” شلی بوفینگتون ، نویسنده اول می گوید: ” ما دریافتیم که درمان با این  باکتری تنها می تواند رفتار اجتماعی آنها را نجات دهد. “

 

فلور روده ، هورمون ها و مدارهای عصبی

تاکنون با وجود بهبود تعدادی از رفتارهای شبه اوتیستیک با میکروبیم ، هنوز رفتارهایی به حالت عادی برنگشته اند مانند اضطراب. به عنوان یک نکته جالب توجه ، تیم همچنین دریافت که L. reuteri باعث افزایش اکسی توسین ، هورمونی می شود که نقش مهمی در رفتار و پیوند اجتماعی بازی می کند. اکسی توسین همچنین با اختلال اوتیسم در انسان ها ارتباط دارد.

تیم بعدی در مورد نقش مدار پاداش در موشهای آسیب دیده اجتماعی تحقیق کرد. “ما متوجه شدیم که در پاسخ به تعامل اجتماعی ، فقدان قدرت سیناپسی در ناحیه پاداش کلیدی مغز وجود دارد که می تواند در موش های گروه کنترل طبیعی مشاهده شود. وقتی باکتری ها را دوباره در توله موش ها با مادران دارای رژیم غذایی پرچرب در دوران بارداری قرار می دهیم ، ما همچنین می توانیم تغییرات عملکرد سیناپسی در مدار پاداش را بازیابی کنیم. ” مائورو کاستا-متیولی

البته نتایج بسیار جالب هستند و مهمتر از همه آنها امکان استفاده از داروهایی با حداقل تهاجم و درمان های طبیعی برای اختلالات با شرایط عصبی می باشد. قبل از اینکه این واقعیت در موضوعات انسانی به واقعیت تبدیل شود ، هنوز یک کوه فوق العاده بلند وجود دارد ، اما احتمالات بسیار هیجان انگیز هستند.

تحقیقات در مورد نقش فیزیولوژیکی متنوع باکتری های روده یک موضوع نسبتاً جدید در مطالعات است و تاکنون این میکروبیوم به طرز شگفت آوری تأثیر گذاشته است. نوشته شده توسط تیم نیومن در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۶

به استحضار می رساند بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلال اوتیسم در طیف های مختلف، کادری مجرب در زمینه اختلال اوتیسم و مجهز به مداخله های موثر در درمان اوتیسم آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان اوتیسم با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق کلینیک توانبخشی اوتیسم: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کاردرمانی پاسداران و گفتاردرمانی پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، شهید عراقی ، مینی سیتی ، شهید محلاتی ، شهید بهشتی ، شهید مطهری ، پایدار فرد ، اسلامی ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، لویزان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک توانبخشی اوتیسم: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری ، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کاردرمانی جنت آباد و گفتاردرمانی جنت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا ، دهکده المپیک ، دریاچه چیتگر ، تهرانسر ، اسلامشهر ، یافت آباد ، شهریار و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی اوتیسم:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

دلایل اوتیسم چیست؟

آمار و ارقام اوتیسم

درمان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

تاثیر ماساژ درمانی در اوتیسم

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

12 + هفت =

× پشتیبانی 24 ساعته