بی توجهی کودک به اسمش یکی از رایج ترین مشکلاتی است که والدین در برخورد با کودکان با آن مواجه می شوند و به دنبال دلایل آن هستند. دلایل و عوامل مختلفی وجود دارند که می توانند به میزان زیادی روی بی توجهی کودک به اسمش تاثیرگذار باشند و آشنایی با این عوامل می تواند به والدین کمک کند تا استراتژی های مناسبی را برای برطرف کردن این مشکل اتخاذ کنند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با چنین مشکلی مواجه شده اید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید. ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و کاملی درباره علت بی توجهی کودک به اسمش در اختیار شما قرار دهیم و شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم.

علت بی توجهی کودک به اسمش

بی توجهی کودک به اسمش، یک عامل استرس والدین

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است والدین در طول دوران نوزادی و کودکی با آن مواجه شوند این است که کودک به صدا زدن نامش توسط دیگران و به خصوص توسط والدین واکنشی نشان نمی دهد. در چنین شرایطی معمولا والدین به صورت ناگهانی حجم زیادی از استرس را تجربه می کنند. در خصوص این موضوع ممکن است سوالات زیادی برای والدین به وجود بیاید که معمولا پاسخ دادن به تمام این سوالات به صورت یکجا مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می آورد. به طور کلی شما برای آشنایی بیشتر با این موضوع باید دقیقا بدانید که کودکان از چه سنی به صدا زدن نامشان توسط دیگران توجه می کنند، چرا این کار را انجام می دهند و اگر کودکی به صدا زدن نامش بی توجهی می کند چه دلایلی ممکن است پشت این موضوع وجود داشته باشد. در ادامه سعی می کنیم تا اطلاعات کاملی را درباره پاسخ این سه سوال در اختیار شما قرار دهیم.

عدم واکنش کودک به نامش

علت و سن واکنش نشان دادن به صدا زدن نام کودک

پیش از آن که بخواهیم درباره علت بی توجهی کودک به اسمش صحبت کنیم، باید بدانید که چرا یک کودک به صدا زدن نامش واکنش نشان می دهد. زمانی که چنین اتفاقی می افتد در واقع کودک به شناخت خوبی از خود رسیده است. واکنش نشان دادن به اسم نشان دهنده این است که کودک می تواند خودش را به خوبی بشناسد و بداند که اگر کسی او را صدا می زند در واقع تلاش می کند تا با او ارتباط برقرار کند. به همین علت است که بیشتر کودکان زمانی که نامشان را صدا می زنید واکنش نشان می دهند. یک نکته بسیار مهم که باید در خصوص این موضوع بدانید این است که کودک در سنین بین ۶ تا ۱۲ ماهگی باید کاملا به صدا زدن نامش واکنش نشان دهد. تا قبل از این نیازی نیست که نگرانی خاصی درباره واکنش نشان ندادن کودک داشته باشید ولی پس از ۱۲ ماهگی شما باید به دنبال دلایل بی توجهی کودک به اسمش باشید و سعی کنید بر اساس دلایل و عللی که برای این مشکل وجود دارد استراتژی هایی را اتخاذ کنید.

بررسی عدم واکنش کودک به اسمش

اصلی ترین علت بی توجهی کودک به اسمش

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث توجه کودک به اسمش می شود این است که کودک به درک و شناخت درستی از خود رسیده است و می داند که صدا زدن نام می تواند یک راه ارتباط با والدین یا سایر افراد باشد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید زمانی که کودک به نام خود واکنش نشان می دهد معمولا اطرافیان او بسیار هیجان زده می شوند و همین عامل نیز باعث می شود تا کودک احساس خوبی داشته باشد. حال زمانی که کودک به صدا زدن نام خود بی توجهی می کند ممکن است این مسئله نشان دهنده این باشد که کودک هنوز به درک درستی از خود نرسیده است. وجود مشکلات ادراکی و درک درست از خود و محیط اطراف را می توان از جمله مهم ترین دلایل این مسئله ذکر کرد.

درمان بی توجهی کودک به اسمش

وجود اختلالات مختلف از جمله علل بی توجهی کودک به اسمش

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا کودک درک درستی از خود نداشته باشد وجود برخی از اختلالات در کودک یا اعضای خانواده کودک است. کودکانی که معمولا دارای خواهر یا برادری هستند که با اختلال اوتیسم درگیر است معمولا به طور گسترده ای با این مشکل مواجه می شوند و به صدا زدن نام خود توسط دیگران بی توجهی می کنند. محققان تحقیقات گسترده ای را در این خصوص انجام داده اند که طبق این تحقیقات عملکرد این کودکان را با سایر کودکانی که با برادر یا خواهر مبتلا به اوتیسم در یک محیط نبوده اند بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که این موضوع می تواند یکی از مهم ترین علل بی توجهی کودک به اسمش باشد. نکته جالب درباره این پژوهش ها این است که در آن تلاش شده است تا کودکان با صدایی رسا و به صورت واضح صدا زده شوند تا دقت آزمایش بالاتر برود.

دکتر تشخیص اوتیسم کودکان

مشکلات مربوط به بی توجهی کودک به اسمش

از جمله مهم ترین مواردی که دانشمندان در تحقیقات خود درباره این موضوع به آن رسیده اند این است که معمولا کودکانی که تا سن ۱۲ ماهگی به صدا زدن نام خود بی توجهی می کنند معمولا پس از دو سالگی مشکلاتی را در زمینه رشد از خود نشان می دهند. نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که بی توجهی کودک به اسمش حتما به منزله ابتلا به اختلالات جدی مانند اوتیسم نیست بلکه اختلالات خفیف دیگری نیز وجود دارند که ممکن است کودک با آنها درگیر باشد یا این که درگیر مشکلات مربوط به رشد باشد. بنابراین اگر کودک شما تا سن ۱۲ ماهگی به صدا زدن نام خود بی توجهی کرد به شما پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت به یک متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا بتوانید از بسیاری از مشکلات مربوط به رشد کودک در سنین بالاتر جلوگیری کنید و با اتخاذ استراتژی های مناسب این مشکلات را کنترل کنید.

بهترین دکتر تشخیص اوتیسم

علت های تخصصی تر برای بی توجهی کودک به اسم خود

گاهی اوقات ممکن است دلایل دیگری پشت بی توجهی کودک به اسمش باشد و شما نتوانید به همین سادگی تشخیص دهید که چرا کودک به اسم خود واکنش نشان نمی دهد. در چنین شرایطی بهتر است که به یک متخصص مراجعه کنید تا به صورت دقیق بررسی کنید که چرا کودک در سنین محدوده ۱۲ ماهگی به صدا زدن اسمش پاسخ نمی دهد. در بسیاری از مواقع ممکن است با استراتژی های بسیار ساده بتوانید این مشکل را برطرف کنید و مشکل جدی در این زمینه وجود نداشته باشد. در برخی از مواقع نیز ممکن است کودک با اختلالات مربوط به رشد درگیر باشد که همین مسئله روی عدم جواب دادن به صدا زدن نامش تاثیر می گذارد. در هر صورت شما با مراجعه به یک متخصص اطمینان حاصل می کنید که با استفاده از روش های علمی این مشکل را تشخیص دهید و اقدام به برطرف کردن آن کنید.

چگونه این مشکل را درمان کنیم؟

اولین و شاید مهم ترین راهکاری که برای درمان بی توجهی کودک به اسمش وجود دارد این است که والدین او در زمان صحبت کردن با کودک به صورت مرتب و با آرامش نام او را صدا بزنند. این کار باعث می شود تا نام کودک در ذهن او ثبت شود و احتمال پاسخگویی به نامش در ادامه بیشتر شود. علاوه بر این با این کار کودک متوجه می شود که صدا زدن نامش یک راه ارتباطی با او است و به همین علت نیز در دفعات بعدی احتمالا به صدا زدن نامش پاسخ خواهد داد. اگر کودک شما واکنشی به نامش نشان نمی دهد سعی کنید با استفاده از القابی مانند عسلم، عشقم و … او را صدا نزنید. این کار تاثیر منفی خواهد داشت و معمولا مشکلات موجود در این زمینه را بیشتر می کند. زمانی که کودک به نامش پاسخ می دهد سعی کنید با بوسیدن، بغل کردن یا روش های مشابه او را تشویق کنید.

نکاتی مهم درباره علت و درمان بی توجهی کودک به نام خود

گاهی اوقات ممکن است بی توجهی کودک به اسمش به علت حواس پرتی او باشد. در چنین شرایطی شما می توانید از روش هایی استفاده کنید که تمرکز او را به خود جلب کنید. به عنوان مثال می توانید نام او را در یک شعر به کار ببرید و به این ترتیب در زمان شعر خواندن نام او را صدا بزنید. استفاده از قافیه و شعرهای ریتمیک می تواند به میزان زیادی در برطرف کردن این مشکل تاثیرگذار باشد. علاوه بر این دقت داشته باشید که اگر کودک را بی هدف صدا بزنید احتمالا در دفعات بعدی پاسخی به صدا زدن نامش از خود نشان نمی دهد. بنابراین حتما از انجام این کار خودداری کنید.

 

 

صحبت پایانی

علل مختلفی برای بی توجهی کودک به اسمش وجود دارد که این علل بهتر است توسط یک متخصص در این زمینه بررسی شوند. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال بهترین متخصص در این زمینه می باشید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات کلینیک ما بهره مند شوید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − سه =

× پشتیبانی 24 ساعته