اصطلاح اختلال پردازش حسی (SPD) نوعی اختلال پردازش حسی است که در سالهای اخیر مطرح شده است. این یک موضوع پیچیده است و اطرافیان را به اشتباه می اندازد زیرا این کودکانی که اختلال پردازش حسی دارند می توانند خیلی متفاوت از یکدیگر باشند و اغلب روز به روز رفتارهای متناقض خود را به نمایش می گذارند. در این صفحه مطالب گسترده ای در ارتباط با انواع اختلالات یکپارچگی حسی (لامسه، شنوایی، بینایی، بویایی، چشایی، عمقی و دهلیزی) و درمان یکپارچگی حسی آمده است. 

 

پردازش حسی چیست؟

پردازش حسی به روشی گفته می شود که ما از طریق حواس خود اطلاعات را به دست می آوریم و آن اطلاعات را پردازش می کنیم و سپس یک پاسخ مناسب تولید می کنیم به عنوان مثال اگر روی یک میخ قدم بگذارید ، سیستم لمسی شما این پیام را ارسال می کند که بر روی شئ تیزی قدم گذاشته اید در آن ناحیه احساس درد می کنید بنابراین سریعاً پای خود را بلند کرده و محل آسیب را بازرسی می کنید. سایر پاسخ ها انعکاس کمتری دارند و ما با رفتارهای آموخته یا شرطی واکنش نشان می دهیم. با شنیدن پارس سگ، بسیاری از ما ممکن است قبل از ادامه کار خود، به طور خلاصه توجهمان را به صدا بسپاریم. با این حال فردی که با یکی از این حیوانات تجربه منفی داشته است ممکن است با صدا از جای خود بپرد. پاسخ حیرت انگیز او می تواند باعث شود که تا زمانی که فرد احساس اطمینان نکند که خطری او را تهدید نمی کند، مضطرب باشد. برای برخی از افراد که دارای اختلال پردازش حسی هستند، این وضعیت هوشیاری افزایش یافته است که آنها بیشتر روز خود را با آن زندگی می کنند.

اختلال پردازش حسی چیست؟

با اختلال پردازش حسی ، اطلاعات حسی به شکلی بی نظم پردازش می شوند. همه ما در نحوه درک جهان خود تفاوت هایی داریم. بویایی که باعث احساس تهوع می شود ممکن است یکی از موارد دیگری باشد که به دنبال آن است. یا غذای مورد علاقه شما ممکن است بافتی داشته باشد که شخص دیگری نتواند آنرا تحمل کند. این نوع تغییر طبیعی است. این تفاوت ها بعنوان اختلال پردازش حسی مطرح می شوند که به شدت زندگی روزمره فرد با مشکل در دریافت اطلاعات و ایجاد پاسخ مناسب تحت تاثیر قرار می گیرد. نتیجه آن ممکن است بیش فعالی، اضطراب، افسردگی یا کندی، دست و پا چلفتی، مشکل در روابط با همسالان و یا تلاش برای کار در مدرسه برای نامگذاری چند مورد باشد.

اختلالات پردازش حسی به سه دسته طبقه بندی شده اند:

۱. اختلال مدولاسیون حسی: در این گروه افراد حواس را با شدت های مختلفی تجربه می کنند و در تنظیم پاسخ ها مشکل دارند. ممکن است آنها نسبت به یک یا چند احساس مانند سر و صدا ، لمس یا حرکت حساس تر باشند و از طرفی ممکن است حتی در ثبت این ورودی نیز مشکل داشته باشند. در این گروه اغلب کودکانی را می بینیم که یا به دنبال ورودی اضافی هستند یا از ورودی اضافی اجتناب می کنند. رفتارهای این کودکان ممکن است گیج کننده باشد به عنوان مثال کسانی که نسبت به لمس یا سر و صدا حساسیت بیشتری دارند ممکن است از قرار گرفتن بیش از حد در نزدیکی دیگران و یا از سر و صدای ایجاد شده توسط دیگران ناراحت شوند. با این حال آنها کودکانی هستند که به نظر نمی رسد فضای شخصی را درک کنند یا از اینکه خودشان بسیار پر سر و صدا هستند، مورد سرزنش قرار می گیرند.

۲. اختلال حرکتی مبتنی بر حس: در این بچه ها پردازش نامنظم باعث کاهش تولید برونده حرکتی بهینه می شود. ممکن است مشکلاتی در ارتباط با تعادل، برنامه ریزی حرکتی، هماهنگی، کنترل وضعیت پوسچرال و یا استقامت مشاهده کنیم. اینها کودکانی دست و پا چلفتی و بی حال به نظر می رسند و یا در حفظ ارتباط با همسالان خود مشکل دارند.

۳. اختلال تشخیص حسی: کسانی که در این گروه هستند در درک زمان ورودیهای حسی با مشکل روبرو هستند. این قضیه باعث می شود که زمان درک آنچه که در حال مشاهده، شنیدن یا لمس آنها هستند ، بیشتر از حد متوسط باشد. او ممکن است کودکی باشد که در بسیاری از کارهای ریز و درشت حرکتی بی دست و پا به نظر می رسد یا غالباً از محیط اطراف خود بی اطلاع است.

اختلال پردازش حسی می تواند در روش های مختلفی دیده شود و کودکان اغلب در بیش از یک گروه قرار می گیرند. علاوه بر این باید در نظر بگیریم که کدامیک از سیستم های حسی تحت تأثیر قرار می گیرند. در بخش باقی مانده از سری درک پردازش حسی، ما روی هر سیستم به همراه پرچم های قرمز و استراتژی های مفید خواهیم پرداخت!

لازم به ذکر است که این مرکز با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، با بیش از ۱۵ سال سابقه در انواع اختلالات پردازش حسی، کادری مجرب و تجهیزات روز دنیا بعنوان بهترین مرکز درمان اختلال یکپارچگی حسی در تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. جهت دریافت مشاوره برای مشکلات حسی کودکتان و درمان آنها با ما تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

اوتیسم و بیش حسی

حس لامسه چیست؟

تدافع لمسی چیست؟

اختلال تشحیص حسی

حس عمقی چیست؟

سیستم دهلیزی چیست؟

اختلال حرکتی مبتنی بر حس

خود تنظیمی حسی چیست؟

اختلال پردازش دیداری

علائم اختلال پردازش دیداری

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟ 

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

اختلال مدولاسیون حسی چیست؟

درمان اختلال پردازش شنوایی

حساسیت شنیداری چیست؟

حس شنوایی و پردازش حس شنیداری

علائم مسائل حسی در کودکان

صندلی و کوسن های حسی

رژیم حسی درمانی در کودکان

رژیم حسی برای اوتیسم

تاثیر رژیم حسی در اوتیسم

درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم

اختلال پردازش حسی و ناتوانی یادگیری

یکپارچگی حسی: ۴ سطح یکپارچگی حسی که از “ترافیک حسی” در مغز جلوگیری می کند.

۲ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام و درود
    مطالب بسیار عالی، مفید و بی همتایی در سایتتون گذاشتید.
    من پسرم اختلال یکپارچگی حسی داره و مطالب سایتتون را کامل مطالعه کردم خیلی عالی بودن و میخوام جهت درمان مزاحمتتون بشم.

  • دختر من اختلال پردازش حسی خیلی شدیدی داشت بصورتیکه موهاشو نمیگذاشت شانه کنیم، نسبت به برخی صداها خیلی حساس بود و بعضی از لباسها اذیتش می کردن و خیلی کم تحمل و بیقرار بود از وقتیکه درمان را در مرکز شروع خیلی تغییر کرده و انگار یک دختر دیگه شده خداروشکر میکنم که این مرکز را سر راه ما قرار داد.
    سپاس از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − سه =

× پشتیبانی 24 ساعته