آیا به دنبال بهترین متخصص برای بررسی این موضوع که باید چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنید هستید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا در انتخاب بهترین متخصص و فوق تخصص درمان ارتباطی کودکان اوتیسم اطلاعات خوبی داشته باشید. لازم به ذکر است که مرکز تخصصی درمان اوتیسم با دو شعبه و بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه درمان مشکلات ارتباطی اوتیسم در تهران پیشتاز می باشد.

ارتباط با کودکان اوتیسم

تعامل با کودکان اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یک اختلال رشدی است. که بر نحوه تعامل و ارتباط کودکان با دیگران تأثیر می گذارد. این اختلال را اختلال طیف می نامند زیرا کودکان می توانند در هر نقطه ای از طیف اوتیسم باشند. کودکان مبتلا به ASD در سنین پایین علائم را نشان می دهند. علائم در دوران کودکی و بزرگسالی ادامه می یابد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نمی دانند چرا برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم می شوند. ممکن است ترکیبی از ژن‌هایی باشد که با آن‌ها متولد شده‌اند و چیزی در محیط اطرافشان که این ژن‌ها را تحریک می‌کند.

کودکان مبتلا به ASD در برقراری ارتباط با افراد دیگر مشکل دارند. آنها در برقراری تماس چشمی مشکل دارند. آنها اغلب به درون خود فرو می روند. ممکن است به نظر برسد که علاقه ای به ارتباط با اعضای خانواده ندارند.

اما برخی از کودکان مبتلا به ASD ممکن است دوست داشته باشند که با اعضای خانواده، دوستان و حتی غریبه ها درباره موضوعی که به آن وسواس دارند صحبت کنند. مشکل این است که آنها ممکن است بیش از حد طولانی در مورد آن صحبت کنند یا ممکن است فقط در مورد یک موضوع صحبت کنند. این می تواند افراد دیگر را دور کند.

اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ یک کودک مبتلا به ASD هستید، اگر احساس کنید که نمی توانید با آنها ارتباط برقرار کنید، می تواند دلخراش باشد. اما یادگیری بیشتر در مورد این اختلالات و آنچه به دیگران کمک کرده است می تواند به شما و رابطه شما کمک کند.

مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

شکستن موانع ارتباطی کودکان اوتیسم

 بسیاری از کودکان اوتیستیک می توانند ارتباط و تعامل را یاد بگیرند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و کارشناسان بهداشت روانی چیزهای زیادی در مورد چگونگی نفوذ به این کودکان آموخته اند. در اینجا مواردی وجود دارد که در مورد کودکان مبتلا به ASD می دانیم:

-آنها ممکن است نتوانند ارتباطات غیرکلامی شما را درک کنند. آنها ممکن است به لبخند یا اخم شما واکنش نشان ندهند.

-آنها چیزها را به معنای واقعی کلمه می گیرند. شما باید مراقب باشید که دقیقاً منظور خود را بگویید. اگر با گفتن «پا روی آن» به کودک عجله می‌کنید، اگر از او بپرسد که روی چه چیزی پا بگذارد، تعجب نکنید.

-آنها ممکن است تنها قادر به مدیریت یک فکر یا ایده در یک زمان باشند. مکالمات را متمرکز و ساده نگه دارید.

-آنها ممکن است بخواهند در یک زمان خاص فقط در مورد چیزی که واقعاً به آن علاقه دارند صحبت کنند و ممکن است بخواهند بارها و بارها در مورد آن صحبت کنند.

-آنها ممکن است چیزها را متفاوت تر از شما ببینند. حتی ممکن است متوجه صداها، مزه ها، لمس ها، بوها و مناظر معمولی نشوند و این ممکن است از نظر جسمی برای کودک دردناک باشد.

درمان مشکلات ارتباطی اوتیسم

نکات ارتباطی و تعاملی برای کودکان اوتیسم

یک دکتر خوب برای تشخیص و درمان اوتیسم اول به نکات زیر توجه دارد. هیچ قانون سخت و سریعی در مورد نحوه برقراری ارتباط با کودک مبتلا به ASD وجود ندارد. اما بسیاری از اعضای خانواده با این نکات موفق بوده اند:

-صبور باش. اغلب پردازش اطلاعات برای یک کودک مبتلا به ASD بیشتر طول می کشد. ممکن است لازم باشد مکالمه خود را به سرعت آنها کاهش دهید. مکث های طولانی می تواند مفید باشد.

-به کودک بیاموزید چگونه خشم خود را بدون پرخاشگری ابراز کند. کودکان مبتلا به ASD باید بدانند که مجبور نیستند خشم و ناامیدی خود را درون خود نگه دارند.

-پایدار اما مقاوم باشید. اگر کودک آنطور که می خواهید به شما پاسخ نمی دهد، اجازه ندهید احساسات شما جریحه دار شود. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است هم در نشان دادن و هم در کنترل احساسات خود مشکل داشته باشند. آنها می توانند در پاسخ های خود صریح باشند. این را شخصی نگیرید.

-همیشه مثبت بمانید کودکان مبتلا به ASD بهترین پاسخ را به تقویت مثبت نشان می دهند. حتماً درباره رفتار خوب صحبت کنید یا به آنها پاداش دهید. برای رفتار خوب با تعریف و تمجید سخاوتمند باشید.

-رفتار آزاردهنده جلب توجه را نادیده بگیرید. یک کودک مبتلا به ASD ممکن است گاهی اوقات بد عمل کند تا شما را وادار به تمرکز روی او کند. نادیده گرفتن این رفتار اغلب بهترین راه برای جلوگیری از آن است. همچنین اغلب در مورد رفتار خوب کودک صحبت کنید و به او پاداش دهید.

بهترین دکتر مشکلات ارتباطی اوتیسم

فعالیت بدنی به همراه تعامل با کودکان اوتیسم

-از طریق فعالیت بدنی تعامل داشته باشید. کودکان مبتلا به ASD معمولا دامنه توجه کوتاهی دارند. این به ویژه در مورد برقراری ارتباط صادق است. دویدن و بازی کردن در بیرون ممکن است راه بهتری برای به اشتراک گذاشتن زمان با هم باشد. همچنین به آنها اجازه می دهد تا آرام شوند و احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

-مهربان و محترم باشید. کودکان مبتلا به ASD اغلب مانند سایر کودکان نیاز به در آغوش گرفتن دارند. گاهی اوقات آنها خیلی بیشتر از سایر کودکان به این نیاز دارند. اما برخی از کودکان اصلاً دوست ندارند که آنها را لمس کنند، حتی تماس خفیف می تواند آنها را آزار دهد. به فضای شخصی آنها احترام بگذارید. هرگز محبت جسمانی را به کودک ناخواسته تحمیل نکنید.

عشق و علاقه در کودکان اوتیسم

به کودک اوتیسمی عشق بورزید و محبت و علاقه خود را نشان دهید. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است در نشان دادن احساسات خود دچار مشکل شوند. اما آنها هنوز باید بدانند که شما آنها را دوست دارید. برای ابراز علاقه، مراقبت و حمایت خود از راه خود خارج شوید.

یاد گرفتن از کودکان اوتیسم 

از کودکان اوتیسم یاد بگیرید. نیازها و توانایی های خاص فرزندتان ممکن است راهی برای نگاه کردن به دنیایی که هرگز در نظر نگرفته اید به شما نشان دهد. هر چقدر هم که در بعضی روزها سخت باشد، استراحت کردن، خندیدن و لذت بردن از هدیه منحصر به فردی که فرزندتان است، می تواند برای شما و خانواده تان جوایز زیادی به همراه داشته باشد.

درمان اختلال ارتباطی کودکان

ایمان داشتن به کودکان اوتیسم

کودک مبتلا به اوتیسم قبل از هر چیز یک کودک است. آنها فردی در حال رشد با توانایی ناشناخته هستند. به کاری که کودک می تواند انجام دهد ایمان داشته باشید. کودک را با تشخیص تعریف نکنید. 

مراقبت از کودک اوتیستیک

مراقب کودکان اوتیسم خود باشید. اشکالی ندارد که استراحت کنید. به گروه های حمایتی والدین بپیوندید. یا از خانواده و دوستان فهیم بخواهید که از فرزندتان مراقبت کنند تا بتوانید استراحت کنید. روانشناسان و مشاوران مدرسه نیز می توانند منبعی را ارائه دهند.

مرکز درمان مشکلات ارتباطی اوتیسم

حداکثر استفاده از تلاش های کودکان اوتیستیک برای برقراری ارتباط

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید ارتباط با فرزندتان را تشویق کنید:

  • از جملات کوتاه استفاده کنید به عنوان مثال کلاهت رو بذار سرت.
  • از زبان ساده تر استفاده کنید برای مثال خمیر را داخل دهان نذار.
  • لحن صدای خود را اغراق کنید برای مثال اوه، آن آب بسیار داغ است.
  • وقتی نوبت فرزندتان در مکالمه می‌شود، فرزندتان را تشویق کنید و از او بخواهید که این شکاف را پر کند برای مثال، به آن سگ نگاه کنید. سگ چه رنگی است؟
  • سؤالاتی بپرسید که نیاز به پاسخ از فرزندتان دارند برای مثال، «آیا سوسیس می‌خواهید؟» اگر می‌دانید که پاسخ فرزندتان مثبت است.
  • می‌توانید با الگوبرداری از این مورد برای فرزندتان، به او بیاموزید که در پاسخ سرش را تکان دهد.
  • به کودک خود زمان کافی برای درک و پاسخ به سوالات بدهید.
  • برقراری ارتباط با فرزندتان در مورد موضوعات یا چیزهایی که به آنها علاقه دارد را تمرین کنید.

کار روی ارتباط اوتیسم

کار بر روی ارتباطات کودکان اوتیسم 

بهتر است با آموزش مهارت‌هایی که فقط یک قدم از جایی که فرزندتان در حال حاضر است، روی مهارت‌های ارتباطی کودکان اوتیسم به تدریج کار کنید. می توانید با تماشای دقیق فرزندتان و توجه به تلاش های فرزندتان برای برقراری ارتباط شروع کنید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید فرزندتان در حال حاضر از چه سطحی از ارتباط استفاده می‌کند و چه مرحله‌ای برای آموزش بهتر است.

به عنوان مثال، اگر کودک شما در آشپزخانه گریه می کند تا غذا بخواهد، ممکن است یادگیری گفتن “گرسنه ام” یا “غذا می خواهم” برای کودک شما بسیار سخت باشد. در عوض، گام بعدی می تواند این باشد که به کودک خود آموزش دهید که به غذا اشاره کند یا به آن دست دراز کند. شما می توانید این کار را با الگوبرداری انجام دهید. یعنی با اشاره به غذا به کودک خود نشان دهید که چه کاری انجام دهد. همچنین می توانید با هدایت دست کودک خود به سمت غذا کمک فیزیکی کنید.

یا اگر کودک شما با کشیدن دست شما به سمت چیزهایی که می خواهد ارتباط برقرار می کند، قدم بعدی می تواند استفاده از کلمات یا کارت های تصویری باشد. شما می توانید این را مدل کنید برای مثال، با گفتن “تدی” یا استفاده از یک کارت تصویری “تدی” زمانی که کودک دست شما را به سمت عروسک خود می کشد.

وقتی روی مهارت‌های ارتباطی فرزندتان کار می‌کنید، می‌توانید به اقلام اطراف خانه‌تان با کلماتی مانند «کیف»، «قطار»، «توپ»، «برس» و غیره برچسب بزنید. قبل از اینکه بهترین دکتر درمان ارتباط کودکان اوتیسم را بشناسید بهتر است اطلاعات کافی را داشته باشید چرا که بدون داشتن اطلاعات کافی از مشکلات ارتباطی، درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم امکان پذیر نیست.

 

مقاله های مرتبط با اوتیسم

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 5 =

× پشتیبانی 24 ساعته