آموزش الفبا به کودکان اوتیسم می تواند چالش ها و مشکلاتی را برای والدین و مربیان این کودکان به همراه داشته باشد. آموختن الفبا یکی از مهارت های اولیه ای است که هر کودکی باید به دست بیاورد تا بتواند در مسیر ادامه تحصیل خود بدون مشکل جلو برود. کودکانی که به اختلال اوتیسم مبتلا هستند معمولا در آموختن آن با مشکلات و چالش های زیادی مواجه می شوند و این کار ممکن است برای آن ها بسیار سخت باشد. با این حال شما باید بدانید که با رعایت کردن برخی از تکنیک های ساده و در عین حال کاربردی می توانید اقدام به آموزش الفبا به کودکان اوتیسم کنید و نتیجه بسیار خوبی را از این کار دریافت کنید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره آموزش الفبا به کودکان اوتیسم صحبت کنیم و راهکارهای بسیار مناسبی را برای انجام این کار به شما معرفی کنیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم دستورالعمل های ساده بدهید.

یکی از مهم ترین نکاتی که در آموزش الفبا به کودکان اوتیسم باید رعایت کنید این است که سعی کنید دستورالعمل های ساده را به آن ها ارائه دهید. کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم معمولا نمی توانند به سوالات پیچیده به صورت هوشمندانه پاسخ دهند. بنابراین زمانی که از آن ها می خواهید تا کاری را مانند حفظ کردن اعداد انجام دهند باید به خاطر داشته باشید که اولا آن ها را به صورت مودبانه خطاب کنید و ثانیا سعی کنید دستور العمل های ساده و کوتاهی را برای انجام این کار به آن ها بدهید تا دقیقا متوجه شوند که چه کاری را باید انجام دهند. سعی کنید نسبت به این کودکان به هیچ وجه ناامید نشوید و با حوصله کامل با آن ها برخورد کنید. از زبانی استفاده کنید که برای آن ها ساده و قابل فهم باشد. در زمان آموزش الفبا به کودکان اوتیسم سعی کنید حروف مختلف را  روی میز قرار دهید و از آن ها بخواهید تا آن ها را دسته بندی کنند.

نکاتی مهم برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم در حالت هشدار حسی بمانید.

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم نیازمند این است که شما صبر و حوصله بسیار زیادی داشته باشید و از او حمایت کنید تا بتوانید ارتباط مناسبی را با او برقرار کنید. اگر قبلا با چنین کودکانی سروکار داشته اید ممکن است نکات و ترفندهایی که برای ارتباط بهتر با آن ها وجود دارد را بدانید اما از آنجایی که هر کودک مبتلا به اوتیسم با کودک دیگر متفاوت است و رفتارهای متفاوتی نیز دارد این امر ضروری است که بدانید آموزش الفبا به آن ها می تواند به شیوه های مختلفی صورت بگیرد و حتما نیازی نیست که شما از یک دستور العمل مشخص برای تمام این کودکان استفاده کنید. در واقع هر چه بیشتر با این کودکان آشنا شوید به شکل بهتری می توانید با آن ها ارتباط حسی برقرار کرده و اقدام به آموزش الفبا به آن ها کنید.

تدریس الفبا به کودکان اوتیسم

از تکنیک های بازی برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم استفاده کنید.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که کودکان مبتلا به اوتیسم دارا هستند و شما در آموزش الفبا به کودکان اوتیسم باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشید این است که این کودکان معمولا در بیان مواردی که باعث اذیت شدن آن ها می شود با مشکل مواجه هستند. به همین علت شما باید سعی کنید به آن ها آسان بگیرید و به شکلی با آن ها رفتار کنید که احساس استرس آن ها در برابر شما از بین برود. برای انجام این کار شما می توانید از بازی های مخصوص یادگیری الفبا استفاده کنید که می توانند جذابیت های یادگیری الفبا را برای این کودکان به میزان زیادی افزایش دهند و باعث شوند تا شما بتوانید به شکل بهتری با این کودکان ارتباط برقرار کنید.

معلم الفبا برای کودکان اوتیسم

زمان و توجه بیشتری را به کودک اوتیسم اختصاص دهید.

اختصاص دادن توجه و زمان بیشتر به کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم می تواند تاثیر بسیار زیادی روی روند یادگیری آن ها داشته باشد. یک نکته بسیار مهم که در آموزش الفبا به کودکان اوتیسم باید به آن دقت داشته باشید این است که این کودکان معمولا دیرآموز هستند و در نتیجه شما برای آموزش به آن ها نیازمند صرف زمان بیشتری خواهید بود. سعی کنید فعالیت های کوچکی را با آن ها انجام دهید تا بتوانند به این شکل اعداد و حروف الفبا را به خوبی بیاموزند. به عنوان مثال استفاده از گچ، تخته های رنگی، حروف فیزیکی، بلوک های مخصوص الفبا و … می تواند از جمله راهکارهای مفیدی باشد که باعث شود تا این کودکان به شکل بهتری حروف الفبا را بیاموزند.

بهترین مرکز آموزش الفبا به اوتیسم

از آهنگ ها و موسیقی های مخصوص الفبا برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم استفاده کنید.

آموزش صوتی تفاوت های بسیار زیادی با آموزش معمولی دارد. همه کودکان مبتلا به اوتیسم نمی توانند از این تکنیک استفاده کرده و موفق شوند. با این حال شما می توانید در زمان آموزش الفبا به کودکان اوتیسم از این تکنیک بسیار کاربردی استفاده کنید تا الفبا و اعداد را به خوبی به آن ها آموزش دهید. استفاده از موسیقی ها و آوازهای مربوط به حروف الفبا باعث می شود تا یک الگوی تکراری در ذهن این کودکان به وجود بیاید که به آن ها کمک می کند تا به شکل بهتری حروف مختلف را به خاطر بسپارند. علاوه بر این سعی کنید در زمان پخش موسیقی از الگوهای تصویری نیز برای آموزش استفاده کنید تا از دو طریق مختلف حروف الفبا را به صورت همزمان به آن ها آموزش دهید. تکنیک کاربردی دیگری که وجود دارد این است که از این کودکان بخواهید در زمان آواز خواندن به هر یک از حروفی که شما آن ها را با تصویر نمایش می دهید، اشاره کنند.

بهترین معلم آموزش الفبا به اوتیسم

در دوستیابی به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک کنید.

یکی از بهترین تکنیک هایی که برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم وجود دارد این است که آن ها را تشویق کنید تا درباره درسی که داده اید با سایر دانش آموزان صحبت کرده و نظر خود را به آن ها بیان کنند. این کار به آن ها کمک می کند تا بتوانند راحت تر دوست پیدا کنند و در نتیجه روند یادگیری حروف الفبا به میزان زیادی سریع تر خواهد شد. علاوه بر این شما می توانید از سایر کودکان و دانش آموزان نیز بخواهید که با این کودکان ارتباط برقرار کرده و با آن ها درباره درس هر جلسه صحبت کنند. پیدا کردن دوست به کودکان اوتیسم کمک می کند تا حتی خارج از فضای کلاس حروف الفبایی که آموخته اند را مرور کنند و علاوه بر این تعاملات اجتماعی آن ها به میزان زیادی بهبود پیدا خواهد کرد.

آموزش الفبا و اوتیسم

برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم سعی کنید انتخاب های کمی را به آن ها ارائه دهید.

زمانی که از آن ها امتحان می گیرید یا سوالاتی را از می پرسید سعی کنید گزینه های کمتری را برای انتخاب کردن به آن ها بدهید. معمولا زمانی که تعداد گزینه ها افزایش پیدا می کند این کودکان سردرگم شده و حتی دانسته های خود را نیز فراموش می کنند. برای هر سوال حداکثر سعی کنید سه انتخاب را به او ارائه دهید تا راحت تر بتواند از میان گزینه ها، گزینه درست را انتخاب کند. این تکنیک یکی از مهم ترین تکنیک هایی است که برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم باید به آن دقت داشته باشید و سعی کنید حتما آن را رعایت کنید. فراموش نکنید که موفقیت در آزمون می تواند اعتماد به نفس این کودکان را به میزان زیادی افزایش دهد و به همین علت شما باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشید.

بهترین متخصص اوتیسم در تهران

با حوصله آموزش خود را به کودک اوتیسم تکرار کنید.

گاهی اوقات ممکن است زمانی که شما اقدام به آموزش الفبا به کودکان اوتیسم می کنید متوجه شوید که کاملا تهی به شما نگاه می کنند و هنوز چیزی که برای اولین بار تکرار کرده اید را متوجه نشده اند. رعایت کردن این نکته بسیار مهم است که در چنین شرایطی سعی کنید با صبر و حوصله برخورد کنید و اطمینان حاصل کنید که زمان کافی را برای یادگیری آن ها اختصاص می دهید. به عنوان مثال اگر در حال املاء گفتن به کودکان اوتیسم هستید و برای اولین بار متوجه نشده اند که شما دقیقا چه کلمه ای را تکرار کرده اید سعی کنید دو یا سه بار کلمات را تکرار کنید تا دقیقا متوجه شوند. حتی در برخی از مواقع بهتر است که آنقدر این کار را تکرار کنید تا بتوانید پاسخ مناسبی را از این کودکان دریافت کنید و مطمئن شوید که متوجه منظور شما شده اند.

مرکز آموزش الفبا به اوتیسم

برای آموزش الفبا به کودکان اوتیسم در نوشتن به آن ها کمک کنید.

پس از یادگیری خواندن حروف الفبا شما باید در نوشتن این حروف نیز به کودکان اوتیسم کمک کنید. این کار نیازمند چندین مرحله مختلف است و باید با صبر و حوصله کامل انجام شود تا کودکان مبتلا به این اختلال نکات نوشتاری را به خوبی بیاموزند. شما علاوه بر این که باید سعی کنید هماهنگی چشم و دست خود را بهبود دهند بلکه باید نحوه نوشتن را نیز آموزش دهید. تمرکز کردن روی یک نقطه برای نوشتن حروف و همینطور نحوه به دست آوردن دوباره تمرکز از دیگر نکاتی است که شما باید به این کودکان آموزش دهید. 

 

مقاله های مرتبط با اوتیسم

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − 8 =

× پشتیبانی 24 ساعته