اکثر کودکانی که هیدروسفالی دارند پس از جراحی بهبودی موفقیت آمیزی پیدا می کنند و زندگی سالمی دارند. بسیاری از کودکان مبتلا به هیدروسفالی کودکان دارای هوش و رشد فیزیکی طبیعی هستند اما برخی از آنها ممکن است در رشد مهارت هایی مانند گفتار و زبان، هماهنگی چشم و دست یا یادگیری راه رفتن کندتر باشند. برخی ممکن است با پیشرفت در مدرسه مشکلات یادگیری را تجربه کنند. جهت آشنایی با خدمات گفتاردرمانی در هیدروسفالی کودکان در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گفتاردرمانی در هیدروسفالی

درک چیست؟

کلمه “درک” در موقعیت های مختلف می تواند معانی مختلفی داشته باشد. در این مطلب “درک” به این معنی است:

-توانایی درک کلمات و زبان

-توانایی درک چیزهایی که در دنیای اطراف ما اتفاق می افتد (چیزهایی که حس می کنیم و تجربه می کنیم).

کودکان ممکن است بدنبال هیدروسفالی مشکلاتی را در زمینه گفتار و زبان تجربه کنند بنابراین درمان گفتار درمانی در هیدروسفالی کودکان می توانند به بهبود مهارت های گفتاری و ارتباطی این کودکان کمک کند.

مرکز گفتاردرمانی هیدروسفالی

پردازش زبان در مغز

کلمات مجموعه ای از صداها یا نمادها هستند که مغز باید آنها را درک کند. تصور می شود که یادگیری معنای صداها قبل از تولد ما شروع می شود. کودکان مهارت های زبانی را در طول پنج سال اول زندگی خود یاد می گیرند، هرچند که به همین جا ختم نمی شود. هر گونه مشکل در حواس شنوایی نحوه یادگیری زبان را در کودک تغییر خواهد داد. همچنین دو ناحیه در مغز وجود دارد که در پردازش زبان بسیار نقش دارند. آسیب به این نواحی یا نحوه اتصال آنها به نواحی دیگر در مغز بعلا هیدروسفالی ممکن است بر درک و استفاده از زبان تأثیر بگذارد. بنابراین ضرورت درمان گفتاردرمانی در هیدروسفالی بیشتر احساس می شود.

بهترین گفتاردرمانی در هیدروسفالی

یادگیری زبان در کودکان

هرگونه مشکل عمومی یادگیری ممکن است بر میزان خوب و سرعت یادگیری درک و استفاده از زبان توسط کودک تأثیر بگذارد. یادگیری زبان شامل ایجاد پیوندهایی بین صداها و آنچه که آنها به آن مربوط می شوند: ایده ها یا مفاهیمی که صداها نشان می دهند. این برای تک تک کلمات (مانند ماشین یا سگ) و مجموعه ای از کلمات یا جملات اتفاق می افتد. (مثلا ماشین با سرعت در حال رانندگی بود. گربه روی حصار پرید.)

یادگیری نحوه خواندن و نوشتن کلمات و جملات معمولاً از زمانی شروع می شود که کودکان مدرسه ابتدایی را شروع می کنند (اگرچه طبیعتاً بین افراد تفاوت هایی وجود خواهد داشت). یادگیری اتصال نمادها به صداها بر اساس چیزهایی است که کودک قبلاً در مورد نحوه پیوند صداها و مفاهیم یا ایده ها آموخته است.

کلینیک گفتاردرمانی هیدروسفالی

چگونه درک زبان می تواند تحت تاثیر هیدروسفالی قرار گیرد؟

به عنوان مثال یک کودک یا فرد جوان مبتلا به هیدروسفالی ممکن است مشکلات حسی در شنوایی و بینایی داشته باشد یا ممکن است مشکلات یادگیری داشته باشند. این مسائل می تواند در یادگیری و استفاده از زبان تاثیر بگذارد. بسیاری از فرآیندهای مغزی مختلف در درک زبان دخیل هستند. برخی از فرآیندهای کلیدی که ممکن است بر درک فرد از زبان گفتاری یا نوشتاری تأثیر بگذارد عبارتند از:

-مغز با چه سرعتی اطلاعات را پردازش می کند. صداهایی که شنیده می شوند یا نمادهایی که دیده می شوند.

-توانایی در ذهن نگه داشتن یک ایده هنگام صحبت کردن.

-توانایی تمرکز در حین پیشرفت یک جمله یا مکالمه

یک کودک یا فرد جوان مبتلا به هیدروسفالی ممکن است با هر یک از موارد فوق مشکل داشته باشد. این مسائل پیگیری مکالمه را دشوار می کند. اگر کسی نتواند آنچه را که گفته شد به خاطر بسپارد یا متمرکز بمانند، ممکن است نتوانند جمله یا مکالمه را بفهمند. مشکلات در درک زبان می تواند کار کردن در مورد اینکه در یک موقعیت چه کاری انجام دهید را دشوار کند. این می تواند به خصوص زمانی که همه چیز به سرعت اتفاق می افتد یا اتفاقات زیادی در یک زمان در حال وقوع است دشوار باشد.این عوامل روی گفتار کودکان با تشخیص هیدروسفالی تاثیر گذار است. بنابراین همین حالا با مراکز گفتاردرمانی هیدروسفالی تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی در کودکان هیدروسفال

درک رفتار و موقعیت ها

مانند درک زبان، درک موقعیت‌ها و رفتار دیگران به این معنی است که ما باید بتوانیم ایده‌ای در مورد آنچه موقعیت یا رفتار نشان می‌دهد ایجاد کنیم. این بدان معنی است که ما باید از آنچه قبلاً در مورد آن می دانیم استفاده کنیم:

-موقعیت یا موقعیت هایی مانند آن

-شخص یا رفتاری که از خود نشان می دهد (مثلاً وقتی کسی فریاد می زند به چه معناست یا اینکه نوع خاصی از حالت چهره ممکن است نشان دهنده بی حوصلگی باشد)

بسیاری از فرآیندهای مغز باید با هم کار کنند تا به درک کمک کنند. مشکلات مربوط به هر یک از فرآیندها می تواند درک یک موقعیت یا رفتار شخصی را برای کودک یا جوان دشوار کند.

اگر «عملکردهای اجرایی» که فرآیندهای مغز را هماهنگ می‌کنند تحت تأثیر هیدروسفالی قرار گرفته باشند، ممکن است دچار مشکل شوند. بنابراین درمان گفتاردرمانی در هیدروسفالی به بهبود مشکلات گفتاری کودکان هیدروسفال کمک می کند.

گفتاردرمانی خوب در هیدروسفالی

فرآیندهای کلیدی درگیر در درک کودکان هیدروسفال

فرآیندهای کلیدی درگیر در درک گفتار، زبان نوشتاری یا موقعیت‌ها و رفتار دیگران عبارتند از:

-توجه: توانایی تمرکز و متمرکز ماندن در طول زمان

-حافظه کاری: توانایی در ذهن داشتن چیزها در حین جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد موقعیت

-حافظه: توانایی یافتن و استفاده از اطلاعات شناخته شده مرتبط با موقعیت

-حل مسئله: توانایی تفکر و تصمیم گیری در مورد آنچه اتفاق می افتد و نحوه عمل بر اساس آنچه شناخته شده است.

-عملکرد اجرایی: توانایی درگیر کردن فرآیندهای مناسب در زمان مناسب به طوری که بتوانیم به درستی و در زمان مناسب فکر و عمل کنیم.

-سرعت پردازش: سرعتی که در آن سیگنال ها در اطراف مغز حرکت می کنند تا مناطق و عملکردهای مورد نیاز را درگیر کنند.

کلینیک گفتاردرمانی در هبدروسفالی کودکان به بهبود این موارد کمک می کند.

مشکل گفتار در هیدروسفالی

نمودار فرآیندهای کلیدی درگیر در درک کودکان هیدروسفال

درمان توانبخشی هیدروسفالی

فشار بیش از حد بر روی مغز ناشی از هیدروسفالی می تواند به طور دائمی بر مغز نوزادان یا کودکان تأثیر بگذارد که ممکن است بر رشد گفتاری، فیزیکی و شناختی آنها تأثیر بگذارد. پزشک کودک شما ممکن است درمان کاردرمانی جسمی، ذهنی یا گفتار درمانی هیدروسفالی را برای رفع سایر مشکلات مرتبط با هیدروسفالی توصیه کند.

کاردرمانی در هیدروسفالی می‌تواند به کودک کمک کند تا به نقاط عطف فیزیکی مانند نشستن، ایستادن، خزیدن یا راه رفتن برسد و همچنین هماهنگی، تعادل و مهارت‌های حرکتی کودک را بهبود بخشد.

اگر هیدروسفالی باعث تاخیر در رشد یا مشکلات ارتباطی شده باشد، متخصصین مرکز گفتاردرمانی هیدروسفالی برای تشخیص اختلالات ارتباطی و ارزیابی تأثیر آنها بر عملکرد روزمره، عملکرد در مدرسه و تعاملات اجتماعی کودک آموزش دیده‌اند. برای درمانگران کلینیک گفتاردرمانی هیدروسفالی مهم است که نوع اختلال و میزان شدت آن را تعیین کند تا به برنامه ریزی برای نیازهای توانبخشی کودک شما کمک کند و به تیم توانبخشی در درک بهترین نحوه برقراری ارتباط با کودک کمک کند. برنامه درمانی متناسب با نیازهای ارتباطی هر کودک طراحی شده است. آموزش خانواده در مورد تغییرات ارتباطی مرتبط با شرایط ناشی از هیدروسفالی نیز بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های ما است.

مشکلات احتمالی در گفتار کودکان هیدروسفال

مشکلات احتمالی در گفتار کودکان هیدروسفال

مشکلات درک مطلب ممکن است به مشکلاتی در موارد زیر کمک کند:

-گوش دادن

-پاسخ به درخواست ها یا دستورالعمل ها

-کار کردن در مورد اینکه چه کاری و چه زمانی انجام شود.

-فعالیت‌های کلاس یا زمین بازی زمانی که ممکن است چیزهای زیادی در جریان باشد و همه چیز به سرعت تغییر کند.

-موقعیت های اجتماعی به طور کلی به ویژه زمانی که اتفاقات زیادی وجود دارد.

-رفتار نامناسب مانند: زیاد صحبت کردن، سخنرانی بی ربط، ظاهر “رئیس”، “تحت فشار”، غیرهمکار بودن، بیش از حد آشنایی برای بحث دقیق تر به بیان خود مراجعه کنید.

اما هر فردی از نظر روشی که افکار و اعمال آنها تحت تأثیر هیدروسفالی و شرایط مرتبط با آن قرار می گیرد، کمی متفاوت خواهد بود. در حالی که هدف این سایت ارائه چیزی است که مناسب همه باشد، مهم است که در مورد الگوی نقاط قوت و مشکلات هر فرد فکر کنید. برای یافتن راه حل هایی که مطابق با نیازهای منحصر به فرد کودک شما باشد، احتمالاً به صبر، عزم و آزمون و خطا نیاز است. برای یافتن نکاتی در مورد نحوه برخورد با مسائل و مشکلات مختلف گفتاری و زبانی کودکان هیدروسفالی می توانید از متخصصین کلینیک گفتاردرمانی هیدروسفالی مشاوره بگیرید.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در هیدروسفالی

هیدروسفالی مادرزادی چیست؟

مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + هجده =

× پشتیبانی 24 ساعته