بسیاری از کودکان دارای معلولیت برای یافتن دوست در مدرسه یا در محله خود تلاش می کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم نیز از این امر مستثنی نیستند. هیچ چیز بیشتر از تماشای انزوای اجتماعی کودک مبتلا به اوتیسم قلب والدین را آزار نمی دهد. بنابراین والدین چگونه می توانند در دوست یابی به کودک اوتیسم کمک کنند؟ در اینجا فهرستی از ده پیشنهاد عملی برای کمک به فرزندتان در ایجاد حلقه دوستی وجود دارد. جهت آشنایی با راهکارهای دوستیابی در کودکان اوتیسم ما را در ادامه این مطلب همراهی بفرمایید.

راهکارهای دوستیابی در کودکان اوتیسم

توسعه مهارت های اجتماعی اوتیسم

با اطمینان از اینکه برنامه آموزشی فردی فرزندتان در مدرسه شامل آموزش مهارت‌های اجتماعی است، شروع کنید. با معلم آموزش ویژه فرزندتان از نزدیک همکاری کنید. می‌توانید داستان‌های اجتماعی ایجاد شده برای فرزندتان، دیالوگ‌های متن‌شده‌ای که روزانه تمرین می‌شوند یا هر تصویری که برای ایجاد مکالمات اجتماعی استفاده می‌شود را مرور کنید.

اگر می‌دانید فرزندتان چگونه در تشخیص حالات چهره، استفاده از صدای مناسب، تشخیص استفاده از طنز و طعنه، استفاده از تغییر حالت صدا، برخورد با اختلاف نظرها و احترام به فضای شخصی در هنگام برقراری ارتباط با دیگران پیشرفت می‌کند، بهتر می‌توانیداین مهارت ها را از مدرسه به خانه و جامعه خود منتقل کنید. هرچه کودک شما تمرین بیشتری در پرورش مهارت های اجتماعی در مدرسه و خانه داشته باشد در استفاده از آنها موفق تر و راحت تر خواهد شد.

توسعه مهارت های اجتماعی اوتیسم

تعمیم مهارت های اجتماعی اوتیسم

به دانش آموزان مبتلا به اوتیسم باید فرصت هایی در جامعه و خانه داده شود تا مهارت های اجتماعی را تمرین کنند. تمرین، تمرین و تمرین بیشتر به آنها اجازه می دهد تا در تلاش های بعدی اشتباه کنند و اشتباهات خود را اصلاح کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم می توانند مهارت های اجتماعی را با سفارش غذا برای خود در رستوران، معرفی خود یا اعضای خانواده به دیگران در رویدادهای اجتماعی، فروش لیموناد در غرفه آبلیمو، کمک به سالمندان در انجام کارهای خانه، درخواست کمک در فروشگاه و درک اینکه همه نمی خواهند علایق خاصی را به اشتراک بگذارند، تمرین کنند.

تعمیم مهارت های اجتماعی اوتیسم

علایق کودک اوتیسم را بشناسید.

به عنوان والدین کودک مبتلا به اوتیسم، احتمالاً فرزند خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسید. حتما کمی وقت بگذارید و با علایق فرزندتان آشنا شوید. این به شما دانش لازم را می دهد تا فرزندتان را در موقعیت های اجتماعی با سایر کودکانی قرار دهید که علاقه خاص او را دارند.

علایق کودک اوتیسم را بشناسید.

باشگاه ها و فعالیت ها برای اوتیسم

شناخت علایق فرزندتان اولین قدم است. در حالی که همه کودکان علاقه خاص فرزند شما را ندارند، برخی از آنها اینطور خواهند بود. فرزندتان را تشویق کنید تا مهارت های موسیقی، هنری یا ورزشی را توسعه دهد. این مسئولیت شما خواهد بود که با پیوستن به باشگاه‌ها یا فعالیت‌های مدرسه یا جامعه، راه‌هایی را برای ترکیب علایق او جستجو کنید. قرار گرفتن در چنین فعالیت هایی فرصتی عالی برای کودک مبتلا به اوتیسم شما خواهد بود تا با همسالان خود ارتباط برقرار کند. هرچه بچه ها زمان بیشتری را با بچه های دیگر بگذرانند، تعاملات اجتماعی بیشتری خواهند داشت و مهارت های اجتماعی بیشتری را تمرین می کنند و احتمالاً دوستی ایجاد می کنند.

باشگاه ها و فعالیت ها برای اوتیسم

برنامه ریزی یک رویداد اجتماعی

بسیاری از والدین از دعوت نشدن فرزندشان به یک رویداد اجتماعی توسط سایر کودکان در مدرسه یا محله وحشت دارند. همه ما داستان های یک کودک مبتلا به اوتیسم را شنیده ایم که کل کلاس را به جشن تولد خود دعوت کرده است و هیچ کس حاضر نشده است. پس چرا تا روز تولد واقعی منتظر بمانید تا یک مهمانی در خانه خود برگزار کنید؟ می توانید یک «مهمانی پیتزا» جمعه شب با بازی های ویدیویی در خانه خود، یک شب فیلمی کامل با ذرت بو داده یا سفر به باغ وحش محلی یا پیست اسکیت روی یخ برگزار کنید. برای اطمینان از موفقیت این رویداد می توانید از نزدیک با معلم فرزند خود همکاری کنید. به دانش‌آموزان مدرسه اجازه دهید در برنامه‌ریزی این رویداد کمک کنند شاید آنها بتوانند انتخاب کنند که چه فیلمی را می‌خواهند ببینند یا چه غذایی را دوست دارند بخورند.

اجازه دادن به انتخاب ها به آنها کمک می کند تا دلگرم شوند و احتمال حضور آنها در این رویداد بیشتر خواهد بود. به عنوان والدینی که دارای فرزند اوتیستیک هستند برای شما مهم است که یک خط ارتباطی باز با والدین کودکان دعوت شده داشته باشید. می توانید توضیح دهید که چه نوع رویدادی را میزبانی می کنید یا به والدین اجازه دهید در صورت تمایل از قبل از خانه شما بازدید کنند. تعامل با والدین به ایجاد سطح اعتماد کمک می کند و همچنین به سایر والدین فرصتی می دهد تا هر گونه سؤالی که ممکن است داشته باشند را بپرسند.

برنامه ریزی یک رویداد اجتماعی

گسترش علایق کودک اوتیسم

در حالی که برای شما به عنوان یک والدین مهم است که علایق فرزندتان را درک کنید، مسئولیت گسترش علایق فرزندتان نیز بر عهده شماست. برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است تمرکز محدودی روی یک موضوع یا فعالیت خاص داشته باشند. گاهی اوقات یک کودک مبتلا به اوتیسم باید از منطقه امن خود خارج شود و در معرض چیز جدیدی قرار گیرد. این تجربیات جدید ممکن است به کودک کمک کند تا توانایی های قوی تری برای انتقال به فعالیت های جدید ایجاد کند و همچنین او را در معرض افراد دیگری قرار دهد که ممکن است با او دوست شوند. کار داوطلبانه در جامعه یک راه عالی برای گسترش فرصت های اجتماعی فرزند شما است.

گسترش علایق کودک اوتیسم

بررسی پیشرفت اجتماعی اوتیسم

برای شما به عنوان یک والدین ضروری است که با متخصصانی که در مدرسه با فرزندتان کار می کنند در تماس مداوم باشید. این متخصصان روزانه با فرزند شما تعامل دارند. می‌توانید با آنها چک کنید تا ببینید فرزندتان در زمان استراحت در زمین بازی چگونه با دانش‌آموزان دیگر در حال خوردن ناهار است و با همسالانش صحبت می‌کند، آیا در کلاس تربیت بدنی فعالانه در فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کند یا خیر. او در طول این مدت وارد گفتگوهای اجتماعی می شود. والدین نیز می توانند داوطلبانه وقت خود را در مدرسه فرزندشان بگذارند و بتوانند پیشرفت هایی را که در کودک مبتلا به اوتیسم رخ می دهد، مشاهده کنند.

بررسی پیشرفت اجتماعی اوتیسم

برنامه های سرای محله برای اوتیسم

بسیاری از خانواده‌های دارای کودکان اوتیستیک، سرای محله را مکانی عالی برای فرزندانشان جهت تمرین مهارت‌های اجتماعی و یافتن دوستان جدید یافته‌اند. برای والدین مهم است که به مربی کلاس توضیح دهند که فرزندشان مبتلا به اوتیسم است و این ممکن است برای مشارکت آنها در برنامه های مختلف چه معنایی داشته باشد. ثبت نام کودک در کلاس سرای محله برای خانواده هزینه زیادی ندارد. همه این برنامه ها فرزند شما را با همسالان خود در یک محیط طبیعی قرار می دهد. فرزند شما ممکن است تصمیم بگیرد که در اردوگاه تابستانی شرکت کند یا در بازی گروهی شرکت کند. همه این فعالیت‌ها کودک مبتلا به اوتیسم را در اطراف کودکان دیگر قرار می‌دهد و به او فرصت کاملی می‌دهد تا به توسعه روابط دوستانه خود با همسالان ادامه دهد.

توضیح اوتیسم

توضیح اوتیسم

کودکان مبتلا به اوتیسم باید بدانند که “اوتیسم” به چه معناست. آنها ممکن است بشنوند که دیگران از آنها به عنوان “اتیسم” یاد می کنند و آن را به وضوح درک نمی کنند. داشتن یک والدین یا معلم معتمد برای توضیح معنای آن می تواند به آنها در “حمایت از خود” کمک کند. کودکان مبتلا به اوتیسم اگر ندانند که اوتیسم دارند و شامل چه چیزی است، نمی توانند برای نیازهای خود از خود دفاع کنند.

دوستان در مقابل قلدرها

تصور نکنید که فرزندتان می‌داند «دوست» چیست. هم معلمان و هم والدین می توانند روی این مفهوم کار کنند. کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است به آموزش مستقیم در مورد نحوه تشخیص دوست در مقابل یک قلدر نیاز داشته باشند. برای مثال یک دوست ممکن است کسی باشد که با شما خوب یا مهربان باشد بر خلاف قلدری که شما را با اسم صدا می زند. ممکن است دوستی بخواهد ناهار خود را با شما به اشتراک بگذارد برخلاف قلدری که پاکت شیر شما را هنگام ناهار می دزدد. مثال‌های خاصی مانند این ممکن است به کودک مبتلا به اوتیسم کمک کند تا تفاوت بین یک دوست و یک قلدر را به درستی درک کند. با این حال درک این نکته برای فرزند شما مهم است که فقط به این دلیل که کسی دوست است به این معنا نیست که او باید در همه چیز با او موافق باشد یا همیشه در همه علایق او سهیم باشد.

در حالی که بیشتر والدین دوست دارند فرزندان مبتلا به اوتیسم خود را در یک حلقه دوستی قوی قرار دهند، ممکن است این واقعیت نباشد. در واقع بیشتر ما تنها با یک دوست واقعی و وفادار از زندگی خود جان سالم به در برده ایم. همین امر قطعاً می تواند در مورد کودک مبتلا به اوتیسم نیز صادق باشد. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. به منظور دریافت مشاوره می توانید از طریق شماره های درج شده روی سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

علت چرخیدن کودک به دور خودش

تازه ترین رویکردهای درمانی اوتیسم

مداخله زودهنگام برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 + هجده =

× پشتیبانی 24 ساعته