آسیب مغزی ناشی از آنسفالوپاتی هیپوکسیک-ایسکمیک (HIE) به ندرت به یک ناحیه از مغز محدود می شود. از آنجایی که کمبود اکسیژن بر روی اتصالات مغز در سطح گسترده ای تأثیر می گذارد، اغلب ممکن است کودکان مبتلا به HIE تاخیرهای مرتبط متعددی در رشد داشته باشند.

کودکان مبتلا به HIE ممکن است گاهی اوقات در رشد گفتار و زبان تاخیر داشته باشند. گاهی اوقات می‌توان این تاخیرها را کاهش داد در حالی که در سایر شرایط شدیدتر کودکان ممکن است غیرکلامی باقی بمانند و به استفاده از فناوری‌های ارتباطی جایگزین یا تقویت‌کننده نیاز داشته باشند تا به طور بالقوه به آنها در برقراری ارتباط افکار، نیازها و خواسته‌هایشان کمک کند. ایجاد روشی با کمک متخصصین گفتاردرمانی برای برقراری ارتباط به این کودکان کمک می کند تا با دیگران تعامل داشته باشند، روابط خود را توسعه دهند، یاد بگیرند، کار کنند و اجتماعی شوند.

مسائل گفتاری و زبانی آنسفالوپاتی

گفتار و زبان به وضوح به هم مرتبط هستند. گفتار به عمل فیزیکی بیان کلمات و اصوات اشاره دارد و شامل عمل ماهیچه های لب، زبان، مجرای صوتی و فک می شود که صداهای قابل تشخیصی تولید می کنند. از سوی دیگر زبان به برقراری ارتباط منظم و معنادار اشاره دارد. از آنجایی که زبان با هوش مرتبط است، اختلالات در اکتساب و بیان زبان به طور کلی جدی تر از اختلالات گفتاری در نظر گرفته می شود. دو دسته کلی از اختلالات زبانی وجود دارد.

  • اختلال زبان بیانی: توانایی انتقال معنا به دیگران
  • اختلال زبان دریافتی: توانایی درک پیام دیگران

اختلالات زبانی می تواند بیانی، دریافتی یا ترکیبی دریافتی- بیانی باشد. علائم و نشانه های این اختلالات بسته به نوع اختلالی که کودک دارد می تواند متفاوت باشد.

علائم اختلالات زبان بیانی

علائم اختلالات زبان بیانی

برخی از علائم رایج اختلالات زبان بیانی عبارتند از:

-مشکل در ساخت جملات گرامری صحیح یا پیچیده

-مشکل در استفاده از قوانین گرامری استاندارد

-مشکل در یافتن کلمات

-استفاده بیش از حد از کلمات نگهدارنده مانند “ام” یا “اوه”

-دایره لغات کوچکتر نسبت به سن

-تکرار عبارات خاص

-تکرار سوالات در پاسخ ها

علائم اختلالات زبان دریافتی

علائم اختلالات زبان دریافتی

برخی از نشانه های رایج اختلالات زبان دریافتی عبارتند از:

-مشکل در درک گفتار

-عدم علاقه یا حداقل تعامل در هنگام شنیدن داستان

-قطع صحبت دیگران

-مشکل در پیروی از جهت گفتاری

-مشکل در پاسخ دادن به سؤالات یا پاسخ دادن به سؤالات متفاوت از سؤالات مطرح شده

-مشکل در سازماندهی افکار

تأخیر گفتار و اختلالات زبان مرتبط با آنسفالوپاتی

تأخیر گفتار و اختلالات زبان مرتبط با آنسفالوپاتی

شرایط متعددی وجود دارد که در برخی از کودکان مبتلا به HIE رایج است. شرایط گفتار و زبان را می توان از طریق درمان فشرده گفتاردرمانی بهبود بخشید و می تواند شامل موارد زیر باشد:

-آفازی: آفازی یک اختلال زبانی است که در نتیجه آسیب مغزی در قسمت یا قسمت های خاصی از مغز ایجاد می شود. ممکن است کودک در نوشتن، خواندن، درک یا صحبت کردن با مشکل مواجه شود.

-دیس پراکسی: یک اختلال هماهنگی رشدی است که بر هماهنگی حرکتی ظریف و درشت تأثیر می گذارد. برخی از افراد مبتلا به دیس پراکسی در هماهنگی حرکات ماهیچه ای مورد نیاز برای زبان گفتاری مشکل دارند.

-دیس پروسودی: دیس پروزدی اختلالی است که بر زبان یا خود کلمات تأثیر نمی گذارد، بلکه بر زمان، آهنگ، ریتم یا شدت کلمات تأثیر می گذارد.

-دیزآرتری: یک وضعیت تون ماهیچه ای غیر طبیعی صورت است که در نتیجه آسیب مغزی ایجاد می شود. دیزآرتری ماهیچه های دهان، لب ها، زبان یا گلو که برای گفتار استفاده می شوند را تحت تاثیر قرار می دهد.

-اختلالات روانی: اختلال گفتاری که به میزان، نرمی، تداوم یا تلاش در گفتار مربوط می شود. شایع ترین اختلال روانی لکنت زبان است.

-دیسفاژی: دیسفاژی وضعیتی است که شامل اشکال در بلع است. این می تواند به طرق مختلف ظاهر شود اما شامل درد عمومی و گرفتگی صدا در هنگام صحبت می شود.

دیزآرتری

چه زمانی کودک باید به گفتار درمانی مراجعه کند؟

اگر کودکی با سرعت معمول گفتار یا زبان را نمی‌آموزد، توصیه می‌شود که والدین با متخصص گفتاردرمانی کودکان همکاری کنند تا کودک در اسرع وقت ارزیابی شود. گاهی اوقات کودکان ممکن است به کمک یا درمان اضافی برای کمک به یادگیری زبان نیاز داشته باشند یا ممکن است در مورد مسائل رشد همزمان نیاز به مداخله بیشتری داشته باشند. بسیار مهم است که تشخیص‌ زودتر انجام بگیرید چون در این صورت کودک از مداخله زودهنگام بهره مند می شود. همچنین شایان ذکر است که گاهی اوقات تاخیر در گفتار و زبان می تواند ناشی از نقص های مربوط به شنوایی باشد. 

 

مقاله های مرتبط

آنسفالیت چیست؟

کاردرمانی در آنسفالیت

درمان توانبخشی آنسفالیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × یک =

× پشتیبانی 24 ساعته