کودکان و نوجوانان اوتیسم معمولاً روتین ها و تشریفات را دوست دارند و تغییر را دوست ندارند. این بدان معناست که کودک اوتیستیک شما ممکن است برای مدیریت تغییرات در روال روزانه به کمک نیاز داشته باشد. تغییرات رایج یا موقعیت های جدید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-ترک خانه

-داشتن بازدید کننده در خانه شما

-رفتن به جایی جدید مانند دندانپزشکی

-تغییر توجه بین اسباب‌بازی‌ها، فعالیت‌ها یا وظایف، یا حرکت از فعالیت‌های ترجیحی به فعالیت‌های کمتر ترجیح داده شده

-انجام کارها به ترتیب متفاوت برای مثال حمام کردن در یک زمان غیرمعمول خوردن غذاهای جدید یا پوشیدن لباس های نو

-تغییر معلمان یا فعالیت های برنامه ریزی شده در مدرسه

-ناتوانی در به پایان رساندن فعالیت ها

-لغو فعالیت ها به عنوان مثال نرفتن به پارک به دلیل آب و هوای بد

پیروی از توضیحات و دستورالعمل ها برای کودکان اوتیسم ممکن است سخت باشد، بنابراین فقط گفتن یک تغییر به فرزندتان ممکن است همیشه کارساز نباشد. استراتژی‌های بصری اغلب بهتر عمل می‌کنند.

تغییر روتین کودکان و نوجوانان اوتیسم

برنامه ریزی برای تغییرات مورد انتظار در روتین کودکان اوتیسم

برخی از انتقال ها و تغییرات در برنامه های روزانه وجود دارد که می توانید برای آنها آماده شوید، زیرا از قبل در مورد آنها می دانید. آنها شامل مواردی مانند خروج از خانه، رفتن به یک مهمانی یا رفتن به یک قرار می شوند. اگر فرزند شما بداند که چه چیزی را انتظار دارد، ممکن است با این نوع تغییرات بهتر کنار بیاید. استراتژی های زیر می تواند به شما کمک کند:

 

۱. داستان های اجتماعی

داستان‌های اجتماعی روش خوبی است تا به فرزندتان بفهمانید که قرار است چه اتفاقی بیفتد به نحوی که فرزندتان بتواند آن را بفهمد.‌ برای مثال می توانید یک داستان اجتماعی در مورد دکتر رفتن بسازید. می توانید از تصاویر، کلمات یا هر دو برای توصیف خروج از خانه، رسیدن به پزشک، داشتن فشار خون و غیره استفاده کنید. پایان دادن به داستان با یک نکته مثبت ایده خوبی است به عنوان مثال “وقتی قرار تمام شد، می‌توانم در پارک بازی کنم”.‌ با اجازه دادن به فرزندتان که بداند چه انتظاری دارد، غافلگیری ها را کاهش می دهید و به کودک خود اطمینان می دهید که این یک تجربه مثبت خواهد بود.

 

۲. جدول زمانی

جدول زمانی روشی ساده است تا به کودکتان بفهمانید چه چیزی و چه زمانی باید انتظارش را داشته باشد. می توانید از تصاویر، کلمات یا هر دو استفاده کنید. برای مثال سعی کنید از تصاویر ساعت استفاده کنید تا توضیح دهید که کودک شما در چه ساعتی می تواند انتظار انجام یک فعالیت خاص را داشته باشد.

برخی از کودکان ممکن است بسیار ناراحت شوند اگر به آنها بگویید که جشن تولد ساعت ۳ بعدازظهر به پایان می رسد و تمام نمی شود یا اگر به آنها گفته شود که وقت پزشک ساعت ۱۰ صبح است اما تا نزدیک ۱۱ صبح ویزیت نشوند. در این مواقع استفاده از نکات مرجع مانند چای صبحگاهی، بعد از ناهار یا بعد از مدرسه به جای زمان های خاص می تواند کمک کننده باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید فرزندتان زودتر از حد معمول حمام کند، جدول زمانی شما می‌تواند تصویری از حمام کردن را قبل از عکسی از فرزندتان در حال شام نشان دهد. کودکان بزرگتر ممکن است دوست داشته باشند از برنامه های جدول زمانی یا تقویم برای مدیریت رویدادها و فعالیت ها استفاده کنند.

 

۳. زمان اضافی

اگر کودک شما بتواند زمان بیشتری را صرف تغییرات کند، ممکن است کمتر احساس اضطراب کند. به عنوان مثال برای کمک به فرزندتان برای کنار آمدن با کسی که در خانه به ملاقات شما می آید، می توانید مدتی را با کودک خود بگذرانید تا برای ملاقات آماده شود. شما می توانید در مورد آنچه که در طول بازدید اتفاق می افتد صحبت کنید یا به برخی از تصاویر آنچه رخ خواهد داد نگاه کنید.

 

۴. بازدید از مکان های جدید

ممکن است بتوانید پیش از موعد، شاید در زمان ساکت تری از روز، یک مکان جدید مانند محل برگزاری جشن تولد را ترتیب دهید. به این ترتیب کودک شما می تواند بدون اینکه تحت تاثیر سر و صدا و افراد قرار بگیرد با محیط آشنا شود. همچنین می توانید تصاویری از مکان را در اینترنت جستجو کنید.

 

۵. تایمرها

اگر کودک شما در تغییر فعالیت های مورد علاقه اش مشکل دارد، یک تایمر ممکن است کمک کند. زمان را تنظیم کنید و به کودک خود اطلاع دهید که با زنگ خوردن تایمر، فعالیت تمام می شود. این استراتژی همچنین می تواند به ترک خانه کمک کند. به عنوان مثال “وقتی تایمر زنگ می زند، زمان رفتن است”. کودکان بزرگتر می توانند آلارم های خود را روی تلفن یا تبلت خود تنظیم کنند.

 

۶. تغییرات کوچک

این می تواند به ایجاد تغییرات کوچک کمک کند و به مرور زمان پیشرفت کند.‌ به عنوان مثال کودک شما ممکن است اصرار داشته باشد که اول صبحانه بخورد و سپس لباس بپوشد اما شما می خواهید که کودکتان قبل از صبحانه لباس بپوشد. شما می توانید با پوشیدن جوراب کودکتان قبل از صبحانه شروع کنید. هنگامی که کودک شما با آن راحت شد، می توانید سعی کنید قبل از صبحانه جوراب و شلوار را بپوشید و غیره. وقتی کودکتان انعطاف پذیر است و سعی می کند با این تغییرات کنار بیاید، کودک را تحسین کنید و به او پاداش دهید.

 

۷. آهسته و پیوسته

اگر تغییر بین فعالیت‌ها برای فرزندتان دشوار است، سعی کنید به آرامی فعالیت‌های جدید را یکی یکی اضافه کنید.‌ به عنوان مثال ممکن است بخواهید فرزندتان یاد بگیرد که کاری را که انجام می دهد متوقف کند و وقتی از شما می خواهید به فعالیت جدیدی برود. می توانید با انجام فعالیت جدیدی که می دانید فرزندتان از آن لذت خواهد برد، شروع کنید. وقتی فرزندتان این فعالیت را انجام داد او را تحسین کنید و به او جایزه بدهید مانند یک برچسب یا وقت اضافی برای بازی با رایانه. این کار را ادامه دهید تا زمانی که فرزندتان در هنگام درخواست شما راحت به سمت فعالیت جدید حرکت کند. سپس می‌توانید تغییر را دشوارتر کنید مانند رفتن به فعالیتی که فرزندتان قبلاً انجام نداده است.

تمرین را ادامه دهید تا زمانی که کودک شما بتواند در صورت درخواست شما به سمت فعالیت های جدید برود، حتی اگر آنها فعالیت های ناآشنا یا چیزهایی هستند که کودک شما دوست ندارد.

 

۸. دیگران

گاهی اوقات ممکن است افراد دیگری مانند معلم فرزندتان یا پزشک را در برنامه تغییر خود بگنجانید. آنها ممکن است نکاتی برای برنامه ریزی انتقال موفق داشته باشند.

 

۹. مهارت های رفتاری

هیچ درمان یا پشتیبانی خاصی برای مدیریت تغییر وجود ندارد اما استراتژی های رفتاری می توانند کمک کنند. آنها شامل تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (ABA)، آموزش آزمایشی گسسته (DTT)، پشتیبانی رفتار مثبت (PBS) و درمان پاسخ محوری (PRT) هستند.

مدیریت تغییرات غیرمنتظره در روتین کودکان اوتیسم

گاهی اوقات تغییرات غیرمنتظره هستند و شما زمانی برای برنامه ریزی از قبل ندارید. اما شما و فرزندتان همچنان می توانید برای مقابله با تغییرات ناگهانی یا غیرمنتظره آماده شوید. با معرفی یک سیستم هشدار برای تغییرات غیر منتظره زمانی که کودک شما آرام است شروع می شود. اضافه کردن یک«؟» به برنامه فرزندتان می باشد. یکی از راه‌های انجام این کار، ایجاد «فضا» برای تغییر در تکیه‌گاه‌های بصری فرزندتان است.

برای مثال اگر از برنامه‌ای بصری برای فرزندتان استفاده می‌کنید، می‌توانید بین هر تصویر فاصله ایجاد کنید تا بتوانید بعداً عکس‌های دیگری قرار دهید. می توانید از یک علامت سوال برای نشان دادن یک راز یا عدم قطعیت استفاده کنید. اگر فرزندتان برنامه مدونی دارد، بین هر کار یک خط خالی بگذارید.

شما می توانید از یک رویکرد گام به گام برای کمک به فرزند خود برای یادگیری نحوه عملکرد “؟” استفاده کنید. فرزند شما می تواند به تدریج یاد بگیرد که با تغییرات خوشایند کنار بیاید و سپس با تغییرات با دلپذیری کمتر کنار بیاید. بعنوان مثال:

۱. به گردش بروید و یک «؟» را در برنامه قرار دهید. مطمئن شوید که وقتی زمان انجام «؟» در برنامه است، برای فرزندتان اتفاق جالبی بیفتد. فرزندتان را برای مقابله با آن تحسین کنید. فرزند شما می تواند یاد بگیرد که چیزی غیرمنتظره می تواند چیز خوشایندی باشد.

۲. بدون «؟» در برنامه به گردش بروید. در برخی مواقع “؟” را در یک شکاف در برنامه قرار دهید. فوراً سورپرایز سرگرم کننده را بیان کنید و فرزندتان را برای مقابله با آن تحسین کنید.

۳. بدون «؟» در برنامه به گردش بروید. در برخی مواقع یک انحراف برنامه ریزی نشده انجام دهید. برای مثال یک خواهر یا برادر می خواهد به فروشگاه حیوانات خانگی نگاه کند و این در برنامه نیست. «؟» را اضافه کنید، به فرزندتان برای مقابله پاداش دهید و سپس به سرعت به برنامه بازگردید.

۴. بدون «؟» در برنامه به گردش بروید. انحراف برنامه ریزی نشده ای را انجام دهید که کودک شما معمولاً از آن لذت نمی برد به عنوان مثال بازدید از یک مغازه. این را با قرار دادن “؟” در یک شکاف مناسب در برنامه نشان دهید. پس از تکمیل به فرزندتان برای کنار آمدن پاداش دهید و سپس به برنامه بازگردید.

هنگامی که فرزندتان با «؟» آشنا شد، می‌توانید هر زمان که تغییر غیرمنتظره‌ای رخ داد از آن استفاده کنید تا نشان دهید که انحراف از برنامه و سپس بازگشت وجود دارد.

می‌توانید این تکنیک را با یک داستان اجتماعی کنار هم بگذارید تا به فرزندتان توضیح دهید که گاهی اوقات همه چیز دقیقاً آنطور که در برنامه آمده است پیش نمی‌رود. می‌توانید کارهایی را که فرزندتان می‌تواند انجام دهد، زمانی که چیزی طبق برنامه پیش نمی‌رود، در نظر بگیرید. برای مثال «وقتی همه چیز تغییر می‌کند، می‌توانم پنج نفس عمیق بکشم یا تمام پوکمون‌ها را به ترتیب حروف الفبا در ذهنم نام ببرم تا زمانی که احساس آرامش کنم»

به انعطاف پذیری پاداش دهید.

یکی دیگر از راه های ساده برای کمک به کودکان بزرگتر برای مقابله با تغییرات این است که مفهوم «انعطاف پذیری» را به میزان زیادی بیان کنیم.‌ هر زمان که فرزندتان با تغییر یا اتفاق غیرمنتظره ای مواجه شد مانند نگرفتن شماره میز دلخواه در رستوران، او را تحسین کنید یا به او پاداش دهید. به فرزندتان بگویید که چقدر «انعطاف پذیر» است و او را تشویق کنید تا این مهارت را با چیزی که دوست دارد، مانند توجه، مرتبط کند.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

علت چرخیدن کودک به دور خودش

تازه ترین رویکردهای درمانی اوتیسم

مداخله زودهنگام برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 − 5 =

× پشتیبانی 24 ساعته