آتاکسی یک فقدان هماهنگی غیرطبیعی است که می‌تواند باعث اختلال در راه رفتن، مشکل در فعالیت‌های حرکتی ظریف و مشکلات بینایی و گاهی اوقات گفتار شود. آتاکسی یک علامت است و می تواند با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله کمبود ویتامین و جهش ژنتیکی رخ دهد. مرکز تخصصی درمان آتاکسی در تهران بر افرادی تمرکز دارد که علائم آتاکسی آنها در طول زمان بدتر می شود. مراکز ما بعنوان بهترین کلینیک تشخیص و درمان آتاکسی مراقبت های طولانی مدت و چند رشته ای را ارائه می دهند تا به شما کمک کنیم هم علائم و هم شرایط زمینه ای را به بهترین شکل کنترل کنید.

مرکز تخصصی درمان آتاکسی

تشخیص آتاکسی

اگر آتاکسی دارید، پزشک شما در بهترین مرکز درمان آتاکسی تهران به دنبال یک علت قابل درمان خواهد بود و علاوه بر انجام یک معاینه فیزیکی و عصبی، شما را از نظر بینایی، تعادل، هماهنگی و رفلکس‌ها نیز بررسی می کند. دکتر متخصص ممکن است آزمایش‌هایی از جمله:

-آزمایشات خون: اینها ممکن است به شناسایی علل قابل درمان آتاکسی کمک کنند.

-مطالعات تصویربرداری: MRI مغز ممکن است به تعیین علل احتمالی کمک کند. MRI گاهی اوقات می‌تواند کوچک شدن مخچه و سایر ساختارهای مغزی را در افراد مبتلا به آتاکسی نشان دهد. همچنین ممکن است سایر یافته های قابل درمان مانند لخته خون یا تومور خوش خیم را نشان دهد.

-لومبار پانکچور: در برخی موارد آتاکسی، این آزمایش ممکن است یک آزمایش مفید باشد. یک سوزن در قسمت پایین کمر (ناحیه کمر) بین دو استخوان کمر (مهره ها) قرار می گیرد تا نمونه کوچکی از مایع مغزی نخاعی برداشته شود. مایعی که مغز و نخاع شما را احاطه کرده و از آن محافظت می کند، برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

-آزمایش ژنتیک: پزشک شما ممکن است آزمایش ژنتیکی را برای تعیین اینکه آیا جهش ژنی باعث یکی از شرایط آتاکسیک ارثی می شود توصیه کند. آزمایش‌های ژنی برای بسیاری از آتاکسی‌های ارثی اما نه همه، در دسترس است.

بهترین درمان های آتاکسی

بهترین درمان های آتاکسی

هیچ درمان خاصی برای آتاکسی وجود ندارد در برخی موارد درمان علت زمینه ای ممکن است به بهبود آتاکسی کمک کند در موارد دیگر مانند آتاکسی ناشی از آبله مرغان یا سایر عفونت های ویروسی، احتمالاً خود به خود برطرف می شود. متخصصین مرکز تخصصی درمان آتاکسی تهران ممکن است دستگاه‌های تطبیقی ​​یا درمان‌هایی را برای کمک به آتاکسی شما توصیه کنند. علائم دیگر مانند سفتی، لرزش و سرگیجه ممکن است با درمان بهبود یابد. تیم مرکز تخصصی درمان آتاکسی بعنوان بهترین مرکز درمان آتاکسی در ایران شامل متخصصان مغز و اعصاب، کاردرمانی، رژیم غذایی، مشاوره ژنتیک و گفتاردرمانی می باشد که همه با هم کار می کنند تا به شناسایی شرایط زمینه ای و مدیریت علائم آتاکسی کمک کنند.

۱. دستگاه های تطبیقی برای آتاکسی

آتاکسی ناشی از شرایطی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا فلج مغزی ممکن است قابل درمان نباشد. در این صورت دکار متخصص ممکن است بتواند دستگاه های تطبیقی ​​را توصیه کند. آنها عبارتند از:

-عصاها یا واکر برای راه رفتن

-ظروف اصلاح شده برای غذا خوردن

-وسایل کمکی ارتباطی برای صحبت کرد.

۲. درمان توانبخشی برای آتاکسی

ممکن است از درمان های خاصی بهره مند شوید از جمله:

-کاردرمانی جسمی و فیزیوتراپی برای کمک به هماهنگی و افزایش تحرک شما

-کاردرمانی شناختی برای کمک به شما در انجام کارهای روزمره زندگی، مانند تغذیه خود

-گفتار درمانی برای بهبود گفتار و کمک به بلع

برخی از مطالعات نشان داده اند که ورزش هوازی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به سندرم آتاکسیک ایدیوپاتیک مفید باشد.

۳. داروها برای اتاکسی

دارو معمولاً تأثیر کمی بر کاهش پیشرفت آتاکسی دارد، مگر اینکه ناشی از کمبودهای تغذیه ای باشد. در این صورت به مکمل ها به خوبی پاسخ می دهد. نمونه هایی از آتاکسی های قابل درمان عبارتند از مواردی که به دلیل کمبود ویتامین E یا کوآنزیم Q10 و آتاکسی اپیزودیک نوع ۲ است.

درمان‌های دارویی برای کاهش اسپاستیسیته پا و رفع برخی لرزش‌های مخچه در دسترس هستند. برای علائم خاص آتاکسی نخاعی می توان از چندین دارو استفاده کرد.

از بهترین مرکز درمان آتاکسی چه انتظار داشته باشیم؟

در طول مشاوره اولیه، یکی از متخصصان آتاکسی ما در مورد سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی مشکلات عصبی، قرار گرفتن در معرض احتمالی سموم و علائم خاص شما با شما صحبت خواهد کرد. آتاکسی با انواع شرایط سلامتی همراه است اما در برخی موارد علت آن نامشخص است. پزشک شما احتمالاً مجموعه ای از آزمایشات را برای کمک به تشدید تشخیص توصیه می کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش خون، تصویربرداری مغز و نخاع، آزمایش عضلانی و عصبی و آزمایش ژنتیک باشد.

-اگر علت اصلی آتاکسی مشخص شود، درمان شما بر رسیدگی به این بیماری زمینه ای و در صورت امکان، معکوس کردن اختلال تمرکز می کند.

-اگر علت آتاکسی هنوز مشخص نیست یا دارای یک جزء ژنتیکی است، درمان شما بر مدیریت علائم آتاکسی و کمک به بهبود کیفیت زندگی شما متمرکز خواهد بود.

آزمایشات بالینی در آتاکسی

مطالعات کلینیک تخصصی درمان آتاکسی تهران را بررسی کنید که درمان‌ها، مداخلات و آزمایش‌های جدید را به‌عنوان ابزاری برای پیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت این بیماری آزمایش می‌کند.

مقابله و حمایت از آتاکسی

چالش های زندگی با آتاکسی یا داشتن فرزندی با این بیماری ممکن است احساس انزوا کند یا منجر به افسردگی و اضطراب شود. صحبت با یک مشاور یا درمانگر ممکن است کمک کننده باشد. درگیر شدن با یک گروه حمایتی، چه برای آتاکسی یا برای بیماری زمینه‌ای، ممکن است اطلاعات و تشویق را نیز فراهم کند. اعضای گروه پشتیبانی اغلب در مورد آخرین درمان ها می دانند و تمایل دارند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. اگر علاقه مند هستید، می توانید از خدمات بهترین مرکز درمان آتاکسی در تهران بهره مند شوید.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

احتمالاً با مراجعه به دکتر متخصص آتاکسی شروع می شود. در برخی موارد ممکن است به متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شوید. در اینجا اطلاعاتی وجود دارد که به شما کمک می کند تا برای قرار ملاقات خود آماده شوید. آنچه شما می توانید انجام دهید:

-علائم شما، از جمله علائمی که ممکن است به دلیل تعیین وقت ملاقات و زمان شروع آنها نامرتبط به نظر برسد.

-اطلاعات شخصی کلیدی، از جمله سایر شرایطی که دارید و سابقه پزشکی خانوادگی می باشد.

-همه داروها، ویتامین‌ها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید از جمله دوز داروها می باشد.

-سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید.

در صورت امکان یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را همراه داشته باشید تا به شما کمک کند اطلاعاتی را که به دست می آورید به خاطر بسپارید.

از دکتر متخصص آتاکسی چه انتظاری دارید؟

پزشک شما احتمالاً از شما سؤالاتی می پرسد مانند:

-علائم شما از چه زمانی شروع شد؟

-اولین علامت شما چه بود؟

-آیا همیشه یا هر چند وقت یکبار متوجه علائم خود می شوید؟

-چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟

-چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟

-آیا کسی از اعضای خانواده این علائم را داشته اند؟

-آیا از الکل یا مواد مخدر استفاده می کنید؟

-آیا در معرض سموم بوده اید؟

-آیا اخیراً بیماری ویروس داشته اید؟

برای آتاکسی سوالات اساسی که باید از پزشک بپرسید عبارتند از:

-چه چیزی احتمالاً باعث علائم من می شود؟

-به غیر از دلایل اصلی، چه علل احتمالی دیگری وجود دارد؟

-به چه آزمایشاتی نیاز دارم؟

-آیا وضعیت من موقتی یا مزمن است؟

-بهترین اقدام چیست؟

-آیا دستگاه هایی وجود دارند که می توانند در هماهنگی به من کمک کنند؟

-من شرایط سلامتی دیگری دارم. چگونه می توانم آنها را با هم مدیریت کنم؟

-آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید رعایت کنم؟

-آیا باید به متخصص مراجعه کنم؟

-آیا بروشور یا کتاب دیگری وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟

-چه وب سایت هایی را توصیه می کنید؟

-آیا از مطالعات تحقیقاتی آتاکسی اطلاع دارید که ممکن است در آنها شرکت کنم؟

-از پرسیدن سوالات دیگر دریغ نکنید.

کاری که در این مدت می توانید انجام دهید: الکل ننوشید یا بصورت سرخود دارو مصرف نکنید، چون می تواند آتاکسی شما را بدتر کند.

 

مقاله های مرتبط

آتاکسی چیست؟

درمان آتاکسی چیست؟

گفتاردرمانی در آتاکسی

درمان توانبخشی آتاکسی

آتاکسی فریدریش چیست؟

آتاکسی تلانژکتازی چیست؟

علائم هشدار دهنده آتاکسی

کاردرمانی در آتاکسی مخچه ای

کاردرمانی برای آتاکسی فریدریش

بهترین دکتر متخصص آتاکسی

 

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام و درود
    از دکتر حسینی عزیز بابت تمام زحماتشون تشکر می کنم. فرزند من با مشکل آتاکسی تحت درمان کاردرمانی در این‌ مرکز هستش و خیلی به ما کمک کردن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × دو =

× پشتیبانی 24 ساعته