بازی درمانی فلورتایم به کودکان مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا ارتباطات عاطفی و مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند. فلورتایم، یک بازی درمانی ساختاریافته است که می‌تواند توسط متخصصان، والدین، سرپرستان، یا افراد حرفه‌ای در الگوهای گسترده ای اجرا شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش درمانی فلورتایم برای کودکان مبتلا به اوتیسم بپردازیم. برخلاف درمان های رفتاری، فلورتایم بر کمک به کودکان و نوجوانان برای ایجاد ارتباطات عاطفی متمرکز است. فلورتایم یک راه کم خطر و کم هزینه برای گسترش مهارت های عاطفی و اجتماعی کودک اوتیسم است. می‌توانید در حین تفریح، پیوند قوی تری بین والدین و فرزند ایجاد کنید.

روش درمانی فلورتایم برای اوتیسم

تاریخچه فلورتایم در اوتیسم

فلورتایم توسط دکتر استنلی گرینسپن و سرنا ویدر و در اوایل قرن بیست و یکم به طور فزاینده ای محبوب شدند. گرینسپن و ویدر هر دو روانشناسانی بودند که کتاب‌هایشان «کودک با نیازهای ویژه» و «اوتیسم درگیرکننده» مخاطبان زیادی را به دست آورد. تئوری پشت فلورتایم ساده بود اما در تضاد مستقیم با رویکرد رفتاری تثبیت‌شده‌ای بود که به‌عنوان تحلیل رفتاری کاربردی شناخته می‌شود.‌در روش فلورتایم به جای آموزش رفتارهای مناسب به کودکان و پاداش دادن به آنها برای “تقویت” درس، از طریق ارتباط عاطفی با کودکان درگیر می شود.

فلورتایم به منظور ترغیب کودکان به تعامل شادی آور است. از طریق تعامل ساختاریافته، آنها مهارت های رفتاری، شناختی و اجتماعی را ایجاد می کنند. در آن زمان، این رویکرد از نظر فلسفی متمایز از هر روش درمانی دیگری بود. برای بسیاری از والدین و درمانگران، این موضوع بسیار جذاب است. در چند دهه اخیر، ایده‌های فلورتایم در نحوه تفکر ما درباره کودکان مبتلا به اوتیسم نفوذ کرده است. در نتیجه رویکردهای توسعه تکامل یافته است. مهم‌تر از آن اشکال جدید رفتاردرمانی مانند درمان پاسخ محوری اکنون برخی از روش‌های خود را از فلسفه فلور تایم به عاریت گرفته‌اند.

روش درمانی فلور تایم چگونه انجام می شود؟

روش درمانی فلور تایم چگونه انجام می شود؟

جلسات فلور تایم در حدود بیست دقیقه می تواند توسط والدین، سرپرستان، درمانگران یا حتی خواهر و برادر بزرگتر انجام شود. اکثر درمانگران فلورتایم به عنوان کاردرمانگر آموزش می بینند، اگرچه هر کسی می تواند فرآیند آموزش را طی کند. جلسات می توانند در یک دفتر، زمین بازی، اتاق نشیمن یا هر مکان دیگری که در آن بازی و تعامل بی پایان امکان پذیر است، برگزار شود. در حالی که جلسات اغلب توسط یک بزرگسال با یک کودک یا نوجوان انجام می شود، می تواند با چند کودک یا بزرگسال نیز انجام شود.

یک جلسه شامل یک درمانگر است که یک کودک را مشاهده می کند و با آن کودک در هر کاری که انجام می دهد درگیر می شود، با هدف “باز کردن و بستن دایره های ارتباط”. دایره ارتباط شامل هر شکلی از کنش و پاسخ است، خواه کلامی باشد یا غیرکلامی، تا زمانی که قصد ارتباطی وجود داشته باشد. مهم است که بزرگسال بر اساس علایق و اعمال کودک با کودک درگیر شود، حتی اگر این اقدامات هیچ محتوا یا هدف آشکاری نداشته باشد. برای بسیاری از کودکان خردسال مبتلا به اوتیسم (حتی آنهایی که کلامی هستند)، اولین قدم صرفاً جلب توجه کودک به خارج از خود و تشویق هر نوع تعامل با شخص دیگر است.

 

مثال هایی از روش درمانی فلورتایم

مثال هایی از روش درمانی فلورتایم در اوتیسم

یکی از نمونه‌های آن کودکی است که بدون هیچ هدف مشخصی در را باز و بسته می‌کند. درمانگر او پشت در پنهان می شود و وقتی در باز می شود می گوید “دالی!” کودک می خندد و دوباره این کار را انجام می دهد تا همان پاسخ را دریافت کند. یا کودکی در حال ردیف کردن کامیون ها روی زمین است. درمانگر یک کامیون را به عقب و جلو می‌چرخاند و صداهای هولناکی ایجاد می‌کند. کودک دستش را به سمت کامیون می برد اما درمانگر با بازیگوشی کامیون را زیر یکی از دستان خود پنهان می کند. کودک برای گرفتن کامیون دست درمانگر را بلند می کند.

ظرفیت های فلورتایم

ظرفیت های فلورتایم در اوتیسم

پس از جلسات متعدد و با افزایش تعامل و تمایل کودک به تعامل، درمانگر می تواند پیچیدگی تعاملات را افزایش دهد و در جهت اهداف خاصی که به عنوان “ظرفیت ها” توصیف می شوند، کار کند.

-ظرفیت ۱: خود تنظیمی و علاقه به جهان

-ظرفیت ۲: تعامل و ارتباط

-ظرفیت ۳: ارتباط دو طرفه هدفمند.

-ظرفیت ۴: ارتباطات پیچیده و حل مشکلات مشترک

-ظرفیت ۵: استفاده از نمادها و ایجاد ایده های احساسی

-ظرفیت ۶: تفکر منطقی و ایجاد پل بین ایده ها

-ظرفیت ۷: دیدگاه های چندگانه

ظرفیت ۸: تفکر منطقه خاکستری

ظرفیت ۹: تفکر بازتابی و استاندارد درونی خود

در ابتدا تنها ۶ ظرفیت وجود داشت اما از آنجایی که بیماران اوتیسمی توانستند به مرور زمان بر همه آنها مسلط شوند، ظرفیت های جدیدی برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان اضافه شد. بسته به کودک ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا از یک سطح به سطح بعدی بروید. بسیاری از کودکان بین ظرفیت ها می پرند به عنوان مثال ممکن است کودکی بتواند وانمود کند که به سگ عروسکی غذا می‌دهد در حالی که به طور جالبی او را نوازش می‌کند (با استفاده از نمادها و ایجاد ایده‌های احساسی) اما همچنان در برقراری ارتباط هدفمند و حل مسئله مشکل دارد.

تحقیقات در مورد فلورتایم

تحقیقات در مورد فلورتایم برای اوتیسم

رفتار درمانی اهداف بسیار خاصی دارد که به راحتی قابل اندازه گیری است. به عنوان مثال وقتی از کودک پرسیده شد که آیا کودک رفتار خاصی را انجام داده است؟ اگر چنین است، چند بار؟ ارزیابی درمان های رشدی مانند فلورتایم دشوارتر است زیرا تجربه و پیشرفت هر کودک منحصر به فرد است. درمان‌های رشدی دارای اهداف متفاوتی با رفتار درمانی هستند که اندازه‌گیری برخی از آنها دشوار است – برخی از آنها شامل شادی، بازیگوشی، خلاقیت است.

با وجود این مشکلات اکثر مطالعات نشان می دهد که فلورتایم مفید است. برخی از مطالعات نشان می دهد که در برخی موارد می تواند در ایجاد مهارت های ارتباط اجتماعی و تعامل بسیار مفید باشد. شاید به همان میزان فلورتایم ابزار خوبی برای ایجاد ارتباطات والدین و فرزند باشد. به عنوان مثال یک مطالعه به این نتیجه رسید که کودکان در “عملکرد عاطفی، ارتباط، و مهارت های زندگی روزانه” پیشرفت کردند. مادران کودکان نیز متوجه این تغییرات و بهبود در «تعاملات والدین و فرزند» شدند.

مزایا و معایب روش فلورتایم برای اوتیسم

مزایا و معایب روش فلورتایم برای اوتیسم

فلورتایم می تواند ابزار فوق العاده ای برای ایجاد مهارت ها و ارتباطات عاطفی باشد. با این حا، این انتخاب مناسب برای همه نیست. اگر می خواهید از این روش کمک بگیرید، این مزایا و معایب را در نظر بگیرید:

مزایای فلورتایم:

-والدین می توانند با آموزش اندک به درمانگر فلورتایم تبدیل شوند.

-برای ایجاد رابطه مفید است.

-شما می توانید فلورتایم را در هر جایی اجرا کنید.

-به کودکان کمک می کند تا تعامل انسانی معنادار را ایجاد کنند.

-فعالیت بسیار ایمن

معایب فلورتایم:

-رفتار درمانی برای اوتیسم متوسط ​​تا شدید کافی نیست.

-تعداد کمی از مراکز مایل به اجرای فلورتایم هستند.

-به ندرت توسط بیمه پرداخت می شود. (استخدام درمانگر می تواند گران باشد)

-اجرای آن به زمان، صبر و انرژی نیاز دارد.

چگونه درمان فلورتایم را شروع کنیم؟

چگونه درمان فلورتایم را شروع کنیم؟

-فضایی را پیدا کنید که شما و کودک در آن راحت باشید.

-در صورت امکان اولین جلسه فلورتایم را ضبط کنید.

-زمان را برای ۲۰ دقیقه تنظیم کنید.

-به کارهایی که کودک انجام می دهد، توجه کنید و سپس به آنها بپیوندید.

-صبور باشید.

مطمئن شوید که فضای شما با اسباب‌بازی‌ها یا اشیایی که سرگرم‌کننده و تعاملی هستند پر شده است. ممکن است بخواهید چند جلسه اول خود را فیلم برداری کنید (یا از کسی بخواهید که نوار ضبط کند) تا بتوانید ببینید چه روش هایی کارآمد هستند و چه چیزی جواب ندادند. بیست دقیقه برای اولین جلسه راهنمایی خوبی برای زمان بندی است.

به یاد داشته باشید، هدف شما برقراری ارتباط است، هدف این نیست که به کودک مهارت‌ها یا بازی‌های خاصی بیاموزید یا آنها را تشویق کنید که به سراغ شما بیایند.

اغلب اوقات بازداشتن کودک از کاری که به آن علاقه دارد راه خوبی برای جلب توجه او و ایجاد تعامل با شما است. مهمترین چیز صبر است اگرچه ممکن است شروع کار دشوار باشد اما کودک باید به شما اعتماد کند و این مسئله زمان می برد. در نهایت جلسات فلورتایم به بهترین بخش از روز شما و کودک تبدیل شود.

بهترین مرکز درمان فلورتایم برای اوتیسم

بهترین مرکز درمان فلورتایم برای اوتیسم

فلورتایم مانند سایر درمان‌ها تنها یکی از چندین رویکرد است که می‌تواند به کودک در ایجاد مهارت‌ها، ایجاد ارتباط و رشد عاطفی کمک کند. حتی اگر تصمیم گرفتید که فلورتایم گزینه خوبی برای شما و کودک شما است باید درمان های دیگر را بررسی کنید. بهترین برنامه درمانی برای اوتیسم شامل درمان های گفتاردرمانی، کار درمانی، ماساژ درمانی، رژیم حسی و مهارت های اجتماعی است. شما می توانید از مرکز تخصصی درمان اوتیسم برای مشاوره در زمینه بهترین رویکردهای درمانی بهره بگیرید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

علت چرخیدن کودک به دور خودش

تازه ترین رویکردهای درمانی اوتیسم

مداخله زودهنگام برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + پنج =

× پشتیبانی 24 ساعته