چرا کودکان با اختلال اوتیسم درگیر می شوند؟ این سوال احتمالا سوالی است که در ذهن بسیاری از والدین به وجود می آید و می توان آن را یک سوال چالش برانگیز برای والدین دانست. اوتیسم یکی از اختلالاتی است که امروزه بسیاری از کودکان با آن درگیر می شوند و مشکلات ناشی از این اختلال و علائم آن را می توان در طیف گسترده ای از کودکان مشاهده کرد. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث می شود تا کودک با اختلال اوتیسم درگیر شود که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی این عوامل بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص به شما ارائه دهیم. پس اگر این سوال در ذهن شما نیز به وجود آمده است که چرا بچه ها اوتیسم می گیرند به شما پیشنهاد میکنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود را درباره علت اختلال اوتیسم به دست بیاورید.

چرا بچه ها اوتیسم می گیرند؟

چرا کودکان به اختلال اوتیسم مبتلا می شوند؟

اختلال اوتیسم یک اختلال خاص و منحصر به فرد است که در کودکان به طور گسترده ای مشاهده می شود و می تواند برای آنها مشکل ساز شود. برخلاف بسیاری از اختلالاتی که امروزه وجود دارند نمی توان یک علت خاص را برای بروز این اختلال در کودکان بیان کرد. با وجود این که محققان امروزه تحقیقات زیادی را در این زمینه انجام داده اند ولی هنوز موفق نشده اند که علت دقیق بروز این اختلال در کودکان را بیابند. با این حال برخی از عوامل هستند که می توانند به میزان زیادی روی بروز این اختلال در کودکان تاثیرگذار باشند که در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم. نکته بسیار مهمی که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که این اختلال بسیار پیچیده است و علائم و شدت آن نیز در افراد مختلف متفاوت است.

چرا کودکان به اختلال اوتیسم مبتلا می شوند؟

عوامل ژنتیکی و تاثیر آنها روی اوتیسم

طبق تحقیقاتی که امروزه انجام شده است به نظر می رسد چندین ژن مختلف هستند که می توانند روی بروز چنین اختلالی در کودکان موثر واقع شوند. برای برخی از کودکانی که با اختلال اوتیسم درگیر هستند این اختلال می تواند با یک اختلال ژنتیکی مانند سندروم Rett یا سندروم X شکننده مرتبط باشد. برای سایر کودکانی که دچار اوتیسم می شوند و علائم آن را از خود نشان می دهند تغییرات ژنتیکی که به اصطلاح به آنها جهش گفته می شود ممکن است خطر ابتلا به این اختلال را به میزان زیادی افزایش دهد. البته باید دقت داشته باشید که هنوز هم ژن های دیگر ممکن است روی مغز یا نحوه ارتباط سلول های مغزی با یکدیگر اثرگذار باشند که این مسئله به طور مستقیم شدت علائم را مشخص و تعیین می کند. نکته مهم در اینجا این است که برخی از جهش های ژنتیکی به نظر می رسد ارثی هستند در حالی که برخی دیگر از این جهش ها به صورت خود به خود به وجود می آیند.

عوامل ژنتیکی و تاثیر آنها روی اوتیسم

عوامل محیطی تاثیر گذار روی اوتیسم

امروزه محققانی که در زمینه عوامل تاثیرگذار روی بروز اختلال اوتیسم فعالیت می کنند به نتایج جالبی در این زمینه دست پیدا کرده اند. آنها مدعی هستند که عوامل محیطی نیز می تواند تاثیر زیادی روی به وجود آمدن چنین اختلالی در کودکان داشته باشد. موضوعاتی که آنها در حال بررسی آن هستند شامل اثرگذاری عواملی مانند عفونت های ویروسی، داروها یا عوارض دوران بارداری یا آلاینده های هوا در ایجاد اختلال اوتیسم می باشد.

عوامل محیطی تاثیر گذار روی اوتیسم

هیچ ارتباطی بین واکسن و اختلال اوتیسم وجود ندارد!

یکی از بزرگترین بحث هایی که در خصوص اختلال اوتیسم وجود دارد این است که آیا ارتباطی بین این اختلال و واکسن های دوران کودکی و نوزادی وجود دارد یا خیر؟ با وجود تحقیقات گسترده ای که در این زمینه انجام شده است هیچ مطالعه قابل اعتمادی ارتباط بین اختلال اوتیسم و انواع واکسن های موجود در این زمینه را نشان نداده است. در واقع مطالعات اولیه ای که سال ها پیش محققان را در این زمینه برانگیخت به دلیل طراحی ضعیف و روش های غلط در تحقیقات پس گرفته شد. فراموش نکنید که اجتناب از واکسن هایی که در دوران کودکی به کودکان و نوزادان تزریق می شود می تواند آنها را در معرض خطرات جدی تری قرار دهد که از جمله آنها می توان به بیماری های سیاه سرفه، سرخک و … اشاره کرد.

هیچ ارتباطی بین واکسن و اختلال اوتیسم وجود ندارد!

عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند.

روز به روز به تعداد کودکانی که با اختلال اوتیسم درگیر هستند اضافه می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اختلالی در کودکان بهتر است که با عواملی که تا حدودی خطر ابتلا به اوتیسم را در کودکان افزایش می دهند آشنا شویم. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کودکان پسر معمولا تا حدود ۴ برابر بیشتر از کودکان دختر به این اختلال مبتلا می شوند.

-سابقه خانوادگی: خانواده هایی که یک فرزند مبتلا به اوتیسم دارند بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند. در این خانواده ها کودکی که بعدها به دنیا می آید شانس بالایی برای ابتلا به این اختلال خواهد داشت.

-سایر اختلالات نیز می توانند شانس کودک برای ابتلا به اوتیسم و درگیر شدن با مشکلات آن را افزایش می دهند. به عنوان مثال می توان به اختلال سندرم X شکننده اشاره کرد که می تواند به میزان زیادی شانس کودک را برای ابتلا به این اختلال افزایش دهد.

-نوزادانی که به صورت نارس به دنیا می آیند معمولا بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال قرار می گیرند. دقت داشته باشید نوزادانی که زودتر از ۲۶ هفته بارداری به دنیا می آیند را نارس می گویند.

-سن بالای والدین نیز امروزه به عنوان یک عامل دیگر در این زمینه شناخته می شود که البته نیازمند تحقیقات بیشتر است.

عواملی که خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهند.

جلوگیری از ابتلا به اختلال اوتیسم

برخلاف ادعایی که بسیاری از افراد دارند هیچ راهی برای جلوگیری از بروز اختلال اوتیسم وجود ندارد. راهکارهایی وجود دارند که بتوانند شانس ابتلای فرد به چنین اختلالی را کاهش دهند ولی هیچ راهکار قطعی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. با این حال نباید فراموش کنید که گزینه هایی برای درمان و کاهش علائم ناشی از این اختلال وجود دارد که کودک با مراجعه به متخصص این حوزه تا حدود زیادی درمان خواهد شد. تشخیص زودهنگام این اختلال و مداخلات در زمان مناسب می تواند به میزان زیادی روی رفتار کودک، مهارت های گفتاری و حرکتی او و همینطور مهارت های مربوط به ارتباط اجتماعی او تاثیرگذار باشد و از بروز مشکلات بزرگتر در آینده تا حد زیادی جلوگیری کند. با وجود این که مداخله درمانی در هر سنی می تواند مفید واقع شود ولی اگر در سنین پایین تر و مخصوصا سنین کودکی صورت گیرد می تواند اثرگذاری بهتری داشته باشد.

جلوگیری از ابتلا به اختلال اوتیسم

عوامل ژنتیکی چگونه روی ابتلا به اختلال اوتیسم تاثیر می گذارند؟

به نظر می رسد که عوامل ژنتیکی بیشتر روی جنبه های حیاتی رشد اولیه مغز تاثیر می گذارند و از این طریق می توانند باعث بروز اختلالاتی مانند اختلال اوتیسم شوند. از طرف دیگر تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که این عوامل ژنتیکی می توانند به میزان زیادی روی نحوه ارتباط سلول های عصبی مغز که با نام نورون ها نیز شناخته می شوند تاثیرگذار باشند و این مسئله نیز مشکلات رایجی که در اوتیسم مشاهده می کنیم را به وجود می آورد. گروهی دیگر از محققان مطالعاتی را در این زمینه انجام داده اند که نشان می دهد این عوامل ژنتیکی به طور کلی روی عملکرد مغز تاثیرگذار هستند و تنها روی نورون ها تاثیر نمی گذارند.

آیا درمان قطعی برای اوتیسم وجود دارد؟

آیا درمان قطعی برای اوتیسم وجود دارد؟

به طور کلی راهکار قطعی برای درمان اختلال اوتیسم وجود ندارد و تقریبا بیشتر کودکانی که با این اختلال درگیر هستند در بزرگسالی نیز برخی از علائم را به همراه خواهند داشت. با این حال اگر روش های درست برای درمان این اختلال در سن مناسب مورد استفاده قرار گیرند می توانند تا حد زیادی از شدت این علائم بکاهند و حتی برخی از آنها را به طور کامل ناپدید کنند. در این روش های درمانی فرد می آموزد که چگونه باید علائم مربوط به اوتیسم را در خود کنترل کند تا بتواند از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری کند. امروزه روش های مختلفی هستند که برای کاهش این علائم و به اصطلاح برای درمان اختلال اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرند که هر یک از آنها دارای ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود هستند.

کلینیک تخصصی توانبخشی اوتیسم

امروزه بسیاری از والدین سوالات زیادی درباره دلایل ابتلا فرزندان خود به اختلال اوتیسم و همینطور راهکارهای درمانی آن دارند. بسیاری از این والدین نیز به دنبال بهترین کلینیک برای درمان فرزندان خود هستد. اگر شما هم جز هر یک از این گروه ها هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما از خدمات کلینیک تخصصی درمان اوتیسم استفاده کنید. با استفاده از این خدمات می توانید به بهترین شکل ممکن و با کمترین هزینه کودک خود را درمان کنید. علاوه بر این با استفاده از خدمات مشاوره ما می توانید به پاسخ تمام سوالات خود در این زمینه نیز دست پیدا کنید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

ارزیابی و تشخیص کودکان اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بهترین دکتر متخصص اوتیسم کودکان

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

تازه ترین رویکردهای درمانی اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 4 =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته