یکی از مهم‌ترین مشکلات افراد در طیف اوتیسم، مشکل در تعامل اجتماعی است. سطح مشکل تعامل اجتماعی می‌تواند بسیار شدید یا نسبتاً خفیف باشد، با این حال حتی مشکلات خفیف در ارتباطات اجتماعی می‌تواند منجر به مشکلات عمده در روابط، مدرسه و شغل شود. در این مطلب به بررسی راهکارهای درمان مهارت های اجتماعی در اوتیسم می پردازیم.

درمان مهارت‌های اجتماعی در اوتیسم

تاثیر اوتیسم در مهارت های اجتماعی

در برخی موارد افراد مبتلا به اوتیسم فاقد مهارت های اجتماعی بسیار ابتدایی هستند. ممکن است در برقراری تماس چشمی، پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات یا پاسخ مناسب با لطفاً و سپاسگزاری برای آنها بسیار دشوار (یا حتی غیرممکن) باشد. این مهارت‌های اساسی برای برقراری یک رابطه معنادار ضروری هستند و ابزار مهمی برای دفاع از خود و برای تعامل با هر یک از اعضای جامعه هستند.

در موارد دیگر مهارت های ارتباطی اولیه دست نخورده است اما شکاف هایی در درک افکار و احساسات دیگران و پاسخ مناسب وجود دارد. این مسائل اغلب نتیجه ندانستن چیزی است که فرد دیگری ممکن است به آن فکر کند. بیشتر مردم می توانند دیگران را مشاهده کنند و از طریق ترکیبی از لحن و زبان بدن حدس بزنند که “واقعا” چه خبر است. به طور کلی بدون کمک و آموزش، افراد اوتیستیک (حتی آنهایی که هوش بسیار بالایی دارند) نمی توانند بخوبی ارتباط برقرار کنند.

این “کوری ذهن” می‌تواند حتی بالاترین عملکرد را در طیف اوتیسم به اشتباهات اجتماعی سوق دهد که باعث انواع مشکلات می‌شود. بدون اینکه بداند چرا، یک فرد در طیف اوتیسم می تواند احساسات را جریحه دار کند، سؤالات نامناسب بپرسد، عجیب رفتار کند یا به طور کلی خود را در معرض خصومت، مسخره کردن، قلدری و گوشه گیری قرار دهد.

تاثیر اوتیسم در مهارت های اجتماعی

درمانگر مهارت های اجتماعی در اوتیسم

همانطور که شیوع اختلالات طیف اوتیسم بیشتر شده است، نوعی صنعت حول محور آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان و بزرگسالان رشد کرده است. چیزی به نام انجمن درمانگران مهارت های اجتماعی وجود ندارد و همچنین گواهی رسمی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین متخصصان مهارت های اجتماعی از طیف گسترده ای از زمینه ها و آموزش ها می آیند. به طور کلی درمانگران مهارت های اجتماعی، مددکاران اجتماعی، روانشناسان، کاردرمانگران و گفتاردرمانگرانی هستند که در کار با افراد اوتیستیک تخصص دارند. با گذشت زمان، آنها تکنیک‌هایی را برای ایجاد مهارت‌های تعامل اجتماعی از مهارت‌های اساسی (مانند برقراری تماس چشمی) تا مهارت‌های پیچیده و ظریف (مانند درخواست قرار ملاقات) توسعه داده‌اند یا یاد گرفته‌اند.

در برخی موارد متخصصین مهارت های اجتماعی در یک روش درمانی خاص آموزش و گواهینامه دریافت کرده اند. لازم به ذکر است که دکتر حسینی سیانکی برنامه ها و مطالبی را توسعه داده اند که می تواند در آموزش، تمرین و تعمیم مهارت های اجتماعی مفید باشد.

درمانگر مهارت های اجتماعی در اوتیسم

چگونه درمانگران مهارت های اجتماعی به افراد مبتلا به اوتیسم کمک می کنند؟

از آنجایی که هیچ گواهی رسمی واحدی برای درمانگران مهارت های اجتماعی وجود ندارد، تکنیک ها متفاوت است. در محیط مدرسه، درمان مهارت‌های اجتماعی ممکن است شامل فعالیت‌های گروهی (معمولاً بازی و گفتگو) با همسالان اوتیستیک و معمولاً در حال رشد باشد. گروه ها ممکن است توسط روانشناسان یا کاردرمانگران نظارت شوند و ممکن است در کلاس درس، اتاق ناهار یا زمین بازی برگزار شوند. به طور کلی گروه‌های مهارت‌های اجتماعی مدرسه بر بازی، اشتراک‌گذاری و مکالمه تمرکز می‌کنند.گروه‌های مهارت‌های اجتماعی خارج از مدرسه از نظر سبک مشابه هستند و کودکان بر اساس سن و توانایی گروه‌بندی می‌شوند.

نمایش درمانی، یکی دیگر از راهکارهای درمان مهارت های اجتماعی است و در جایی که ارائه می شود این پتانسیل را دارد که هم سرگرم کننده و هم آموزشی باشد. مدل‌سازی ویدیویی، نقد ویدیویی از تعاملات، گروه درمانی و سایر رویکردها نیز ممکن است در منطقه شما در دسترس باشد و مخصوصاً برای نوجوانان و بزرگسالان مناسب است. درمان شناختی رفتاری با روانشناس یا روانپزشک نیز ممکن است مفید باشد.

محدودیت‌های اثر بخشی درمان مهارت‌های اجتماعی اوتیسم

در تئوری درمان مهارت‌های اجتماعی به افراد دارای طیف اوتیسم توانایی مکالمه، اشتراک‌گذاری، بازی و کار با همسالان معمولی را می‌دهد. در دنیای ایده آل چنین درمانی به افراد دارای طیف اوتیسم این امکان را می دهد که تقریباً از همسالان معمولی خود قابل تشخیص نیستند. در واقع درمان مهارت‌های اجتماعی معمولاً بیش از یک یا دو ساعت در هفته ارائه نمی‌شود و در حالی که ممکن است مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی را در اختیار یادگیرندگان اوتیستیک قرار دهد (مثلاً «هنگام مکالمه به چهره یک فرد نگاه کنید») بعید است که یک فرد اوتیستیک را معمولی جلوه دهد. برنامه ای که به احتمال زیاد چنین تأثیری داشته باشد، برخلاف اکثریت قریب به اتفاق برنامه های مهارت های اجتماعی موجود، بسیار فشرده خواهد بود.

چگونه یک درمانگر مهارت های اجتماعی واجد شرایط پیدا کنیم؟

از آنجایی که هیچ گواهی رسمی برای درمانگران مهارت های اجتماعی وجود ندارد، یافتن یک پزشک واجد شرایط می تواند چالش برانگیز باشد. بهترین درمانگران مهارت های اجتماعی مرکز ما آموزش لازم را در زمینه مهارت های اجتماعی کسب کرده اند. آنها درمانگران بسیار با استعدادی در زمینه تعامل اجتماعی هستند با درک ذاتی از چگونگی کمک به افراد مبتلا به اوتیسم که آنها چگونه فکر می کنند، احساس می کنند و چگونه عمل می کنند. احتمالاً بهترین راه برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا درمانگر برای شما یا فرزندتان مناسب است، شرکت در چند جلسه است.

 

مقاله های مرتبط

سندروم آسپرگر

اوتیسم با عملکرد بالا

اختلال خواب در اوتیسم

آمار و ارقام اوتیسم

مربی اوتیسم در منزل

دلایل اوتیسم چیست؟

بهترین راه درمان اوتیسم

توجه و تمرکز و انواع توجه

علائم تشخیص اوتیسم چه هستند؟

انواع رفتارهای تکراری در اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

بازی های موثر برای کودکان اوتیسم

علت بی توجهی کودک به اسمش

آیا کودکان اوتیسم حرف می زنند؟

علت چرخیدن کودک به دور خودش

تازه ترین رویکردهای درمانی اوتیسم

مداخله زودهنگام برای کودکان اوتیسم

چگونه با کودکان اوتیسم ارتباط برقرار کنیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

استراتژی های آموزش نوشتن به کودکان اوتیسم

چه درمان هایی به اختلال اوتیسم کمک می کند؟

طب مکمل و جایگزین در اوتیسم

آیا واکسن ها باعث اوتیسم می شوند؟

صرع و اوتیسم: آیا پیوندی وجود دارد؟

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

کودکان مبتلا به اوتیسم و تعامل اجتماعی

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

رژیم حسی برای اختلال اوتیسم

انواع اختلال پردازش حسی چیست؟

علائم اختلال اوتیسم در بزرگسالان

آیا می توان از اختلال اوتیسم جلوگیری کرد؟

روش پکس برای درمان مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم

نکاتی برای والدین دارای فرزندان با اختلال طیف اوتیسم

کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای مقابله با اضطراب

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین فعالیت های حسی برای کودکان مبتلا به اوتیسم 

تاثیر رژیم حسی برای کودکان با اختلال اوتیسم چیست؟

مواردیکه شما باید در مورد اوتیسم در بزرگسالان بدانید؟

آیا داروی سل می تواند به درمان اوتیسم کمک کند؟

تب در باردارای با ریسک بالای ابتلا به اوتیسم مرتبط است.

مایع مغزی نخاعی بعنوان نشانگر بالقوه برای اوتیسم یافت شده است.

 آیا عدم وجود یک پروتئین می تواند علت بروز اختلال اوتیسم را توضیح دهد؟

برخی از باکتری های روده رفتارهای شبه اوتیستیک را در موش کاهش می دهد.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ممکن است خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است در انتخاب های اقتصادی خود منطقی تر عمل کنند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها در دوران بارداری می تواند کودکان را از ابتلا به اوتیسم محافظت کند؟

خطر ابتلا به اوتیسم با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممنوع در دوران بارداری افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 3 =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته