متخصصان ما در مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی کودکان انواع مختلفی از تاخیرهای رشدی را در کودکان شناسایی می کنند. این تأخیرها می تواند بر مهارت های فیزیکی، شناختی، ارتباطی، اجتماعی، عاطفی یا رفتاری کودک تأثیر بگذارد. اغلب تأخیرهای رشدی بیش از یک بخش از رشد کودک را تحت تأثیر قرار می دهد و زمانی که کودک در بسیاری از این زمینه ها یا در همه آنها تاخیر داشته باشد به آن تاخیر رشد سراسری می گویند. برخی از تأخیرهای رشدی علت مشخصی دارند. با این حال برای بسیاری از کودکان علت تاخیر یا تاخیرهای متعدد، مشخص نیست. در این مقاله به بررسی انواع تاخیر رشد در کودکان خواهیم پرداخت.

انواع تاخیر رشد در کودکان

تأخیرهای شناختی در کودکان

تأخیرهای شناختی ممکن است بر عملکرد ذهنی و فکری کودک تأثیر بگذارد، با آگاهی تداخل کند و باعث مشکلات یادگیری شود که اغلب پس از شروع مدرسه آشکار می شود. کودکانی که دارای تأخیرهای شناختی هستند نیز ممکن است در برقراری ارتباط و بازی با دیگران مشکل داشته باشند. این نوع تأخیر ممکن است در کودکانی رخ دهد که به دلیل یک عفونت آسیب مغزی را تجربه کرده‌اند مانند مننژیت مغزی که می‌تواند باعث تورم در مغز به نام آنسفالیت شود. سندرم کودک تکان خورده، اختلالات تشنجی و اختلالات کروموزومی که بر رشد فکری تأثیر می گذارد مانند سندرم داون، ممکن است خطر تاخیر شناختی را نیز افزایش دهد. اما در بیشتر موارد نمی توان دلیل روشنی برای این نوع تاخیر شناسایی کرد.

تاخیر شناختی در کودکان

تأخیر حرکتی در کودکان

تاخیر در مهارت های حرکتی در توانایی کودک برای هماهنگ کردن گروه های عضلانی بزرگ مانند عضلات بازوها و پاها و عضلات کوچکتر مانند عضلات دست، اختلال ایجاد می کند. نوزادان با تاخیر حرکتی شدید ممکن است در غلتیدن یا خزیدن مشکل داشته باشند. کودکان بزرگتر با این نوع تاخیر ممکن است دست و پا چلفتی به نظر برسند یا در بالا و پایین رفتن از پله ها مشکل داشته باشند. کسانی که در مهارت های حرکتی ریز تاخیر دارند ممکن است در نگه داشتن اشیاء کوچک مانند اسباب بازی ها یا انجام کارهایی مانند بستن بند کفش یا مسواک زدن مشکل داشته باشند.

برخی از تأخیرهای حرکتی ناشی از شرایط ژنتیکی است مانند آکندروپلازی، که باعث کوتاه شدن اندام ها می شود و شرایطی که بر عضلات تأثیر می گذارد مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی می باشند. آنها همچنین ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری مانند اختلاف در طول اندام ایجاد شوند.

تأخیر حرکتی در کودکان

تأخیرهای اجتماعی، عاطفی و رفتاری

کودکان دارای تأخیر رشد از جمله آنهایی که دارای اختلالات عصبی-رفتاری مرتبط مانند اختلال طیف اوتیسم و ​​اختلال نقص توجه بیش فعالی هستند اغلب دارای تأخیرهای اجتماعی، عاطفی یا رفتاری نیز هستند. به دلیل تفاوت در رشد مغز، آنها ممکن است اطلاعات را پردازش کنند یا به محیط خود واکنش متفاوتی نسبت به کودکان هم سن نشان دهند. این تأخیرها می تواند بر توانایی کودک در یادگیری، برقراری ارتباط و تعامل با دیگران تأثیر بگذارد.

معمولاً کودکانی که دارای تاخیر رشد هستند در مهارت های اجتماعی و عاطفی مشکل دارند. به عنوان مثال آنها ممکن است در درک نشانه های اجتماعی، شروع ارتباط با دیگران یا انجام مکالمات دو طرفه مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در مواجهه با ناامیدی یا کنار آمدن با تغییر مشکل داشته باشند. هنگامی که محیط از نظر اجتماعی یا عاطفی بیش از حد سخت می شود، کودکان با تاخیر رشد ممکن است کج خلقی طولانی مدت داشته باشند و آرام شدن آنها بیشتر از سایر کودکان طول بکشد. این رفتار نشان دهنده نیاز کودک به حمایت برای مقابله با چالش های اجتماعی و عاطفی است.

تاخیر در گفتاری در کودکان

تاخیر در گفتاری در کودکان

برخی از تأخیرهای گفتار، اختلالات زبان دریافتی هستند که در آن کودک در درک کلمات یا مفاهیم مشکل دارد. کودکان مبتلا به این نوع تاخیر در گفتار ممکن است در تشخیص رنگ ها، اعضای بدن یا اشکال مشکل داشته باشند. برخی دیگر اختلالات زبان، بیانی هستند که در آن کودک نسبت به سن خود واژگان و جملات پیچیده کمتری دارد. کودکی که این نوع تاخیر در گفتار را دارد ممکن است در حرف زدن، صحبت کردن و ساختن جملات کند باشد. اغلب یک کودک با تاخیر گفتار، ترکیبی از تاخیر دریافتی و بیانی دارد.

کودکانی که مشکل حرکتی دهانی دارند مانند ضعف در عضلات دهان یا مشکل در حرکت زبان یا فک که در تولید گفتار اختلال ایجاد می کند به اختلال تولید گفتار معروف است. کودکان ممکن است به دلایل فیزیولوژیکی مانند آسیب مغزی، سندرم های ژنتیکی یا کم شنوایی دچار تاخیر در گفتار شوند. سایر تأخیرهای گفتار ناشی از عوامل محیطی مانند عدم تحریک است. با این حال در بسیاری از موارد علت تاخیر گفتار کودک ناشناخته است.

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در اختلال یادگیری

گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

مراحل رشد طبیعی گفتار و زبان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

بهترین دکتر تاخیر گفتاری کودکان

شایع ترین علت تاخیر رشد در کودکان

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 − ده =

× پشتیبانی 24 ساعته