هر کودکی با سرعت خودش رشد می کند، اما اگر فرزند شما به اندازه کودکان دیگر در همان سن صحبت نمی کند، ممکن است مشکل تأخیر در گفتار باشد. یک کودک ۲ ساله معمولی می تواند حدود ۵۰ کلمه بگوید و در جملات دو و سه کلمه ای صحبت کند. در سن ۳ سالگی، واژگان آنها به حدود ۱۰۰۰ کلمه افزایش می یابد و آنها در جملات سه و چهار کلمه ای صحبت می کنند. شما می توانید جهت رفع این مشکل از درمان گفتاردرمانی در تأخیر گفتاری کودکان بهره مند شوید.

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

تأخیر گفتار و زبان در کودکان

تأخیر گفتار و زبان به مواردی اطلاق می شود که  کودک با سرعت مورد انتظار در مهارت های گفتاری و زبانی رشد نمی کند. این یک مشکل شایع رشدی است که تقریباً ۱۰٪ کودکان پیش دبستانی را درگیر می کند.

 

بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

تفاوت تأخیر گفتاری و زبانی چگونه است؟

اگرچه جدا کردن تاخیر گفتاری از تاخیر زبانی دشوار است و اغلب به هم ارجاع می شوند ولی بین تأخیر گفتار و زبان تفاوت هایی وجود دارد.

گفتار ، عمل جسمی تولید صداها و بیان کلمات است. یک کودک با تأخیر در گفتار ممکن است برای تولید کلمات تلاش کند اما در ایجاد صداهای صحیح برای ایجاد کلمات دچار مشکل می باشد. تأخیر گفتار شامل درک یا ارتباط غیر کلامی نمی شود.

تأخیر زبان شامل درک و برقراری ارتباط کلامی و غیر کلامی است. یک کودک با تاخیر در زبان ممکن است صداهای صحیح را ایجاد کرده و برخی از کلمات را تلفظ کند، اما آنها نمی توانند عبارات یا جملات معقولی را ایجاد کنند. آنها ممکن است در درک دیگران مشکل داشته باشند.

کودکان ممکن است تاخیر گفتار یا تأخیر زبان داشته باشند، اما این دو شرط گاهی اوقات همپوشانی دارند.

علائم تاخیر در گفتار و زبان

علائم تاخیر در گفتار و زبان

اگر کودک به مدت ۲ ماه صداهای دیگری را تولید نمی کند ، می تواند اولین علامت تأخیر گفتار باشد. تا ۱۸ ماه، بیشتر نوزادان می توانند از کلمات ساده ای مانند “ماما” یا “دادا” استفاده کنند. اگر کودک قادر به انجام این کارها نباشد، ممکن است فرزند شما تأخیر گفتار داشته باشد:

  • کلمات ساده (مانند “ماما” یا “دادا”) را به طور واضح یا نامشخص در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی بیان کند.
  • کلمات ساده (مانند “نه” یا “توقف”) را تا سن ۱۸ ماهگی درک کند.
  • در سن ۲ سالگی حداقل ۲۵ کلمه را بیان ‌می کند. تهران
  • در سن ۲:۵ از عبارات منحصر به فرد دو کلمه یا ترکیب اسمها-فعل استفاده می کند.
  • در سن ۳ سالگی بتواند با جملات کوتاه صحبت کنید.
  • در سن ۳ سالگی حداقل از ۲۰۰ کلمه استفاده می کند ، چیزهایی را با نام می خواهد.
  • یک داستان ساده را در سن ۴ تا ۵ سالگی بگویید.

بهترین مرکز گفتاردرمانی در تاخیر گفتاری

چه عواملی باعث تأخیر در گفتار و زبان می شود؟

شایع ترین علل تأخیر گفتار عبارتند از:

۱. از دست دادن شنوایی: یکی از نشانه های کم شنوایی این است که فرزند شما وقتی شخصی یا شیء ای را با اسم صدا می کنید آنها را تشخیص نمی دهد اما در صورت استفاده از اشاره این کار را انجام می دهد. با این حال علائم کم شنوایی ممکن است بسیار ظریف باشد. بعضی اوقات ممکن است تأخیر در گفتار یا زبان تنها نشانه قابل توجه باشد.

۲. تکامل آهسته

۳. ناتوانی ذهنی: گفتار می تواند به دلیل ناتوانی ذهنی به تأخیر بیفتد. اگر فرزند شما صحبت نمی کند ، ممکن است یک مسئله شناختی باشد نه ناتوانی در ایجاد کلمات.

دلایل دیگر عبارتند از:

۱. محرومیت روانی-اجتماعی (کودک وقت کافی برای گفتگو با بزرگسالان ندارد).

۲. دوقلو بودن

۳. اوتیسم (یک اختلال رشد)

۴. سکوت انتخابی (کودک فقط نمی خواهد صحبت کند)

۵. مشکلات عصبی

برخی از اختلالات عصبی می تواند بر عضلات لازم برای گفتار تأثیر بگذارد. این موارد شامل:

  • فلج مغزی (اختلال حرکتی ناشی از آسیب مغزی): در مورد فلج مغزی ، کاهش شنوایی یا سایر ناتوانی های رشدی نیز می تواند بر گفتار تأثیر بگذارد.
  • دیستروفی عضلانی
  • آسیب تروماتیک مغز

۶. مشکلات دهان: تأخیر در گفتار می تواند یک مشکل در دهان ، زبان یا کام باشد. در شرایطی به نام گره زبانی (ankyloglossia) ، زبان به کف دهان وصل می شود. این می تواند ایجاد صداهای خاص را دشوار کند ، به ویژه: D,L,R,S,T,th

گره زبان نیز می تواند شیر دادن به نوزادان را دشوار کند.

۷. اختلالات گفتاری و زبانی: برخی از اختلالات گفتاری و زبانی عملکرد مغز را درگیر می کند و ممکن است نشانگر ناتوانی یادگیری باشد. یکی از دلایل تاخیر گفتار ، زبان و دیگر تاخیرهای رشدی تولد زودرس است.

آپراکسی گفتار دوران کودکی نوعی اختلال جسمی است که شکل گیری کلمات را در توالی مناسب سخت می کند. این امر بر ارتباطات غیر کلامی یا درک زبان تأثیر نمی گذارد.

۸. محیط نقش مهمی در توسعه گفتار و زبان دارد. بی توجهی یا کمبود محرک های کلامی می تواند کودک را از رسیدن به نقاط عطف رشد باز دارد.

زندگی در یک خانه دو زبانه نیز ممکن است بر زبان و گفتار کودک تأثیر بگذارد. مغز کودک برای تفسیر و استفاده از ۲ زبان باید سخت تر تلاش کند. بنابراین ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا این کودکان از یک یا هر دو زبانی که یاد گرفته اند، استفاده کنند. برای یک کودک دو زبانه غیر معمول نیست که مدتی از یک زبان استفاده کند.

چه عواملی باعث تأخیر در گفتار و زبان می شود؟

چه چیزی برای یک کودک ۳ ساله معمول است؟

یک کودک ۳ ساله:

  • از حدود ۱۰۰۰ کلمه استفاده کنید.
  • آنها را با نام صدا کنید، دیگران را با نام صدا کنید.
  • از اسمها، صفت ها و افعال در جملات سه و چهار کلمه ای استفاده کنید.
  • از صیغه جمع استفاده کنید.
  • سوالات خود را بپرسید.
  • داستانی را بگویید ، یک شعر مهد کودک را تکرار کنید، آواز بخوانید.

افرادی که زمان بیشتری را با کودک می گذرانند ، بهتر آنها را درک می کنند. حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد از کودکان ۳ ساله می توانند به اندازه کافی خوب صحبت کنند بصورتیکه غریبه ها بیشتر اوقات گفتار آنها را درک می کنند.

تاخیر گفتاری و زبانی چگونه تشخیص داده می شود؟

تاخیر گفتاری و زبانی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما می تواند به شما در تشخیص تاخیر در گفتار و زبان کمک کند. او از شما درباره آنچه شما شنیده اید سوال می کند و می تواند به گفتار فرزندتان گوش دهد و رشد ذهنی فرزندتان را بررسی کند. پزشک شما ممکن است شما را به متخصصان دیگر ارجاع دهد تا دلیل صحبت نکردن فرزند شما مشخص شود. به عنوان مثال ، اگر پزشک فکر کند فرزند شما ممکن است در شنوایی دچار مشکل شود، ممکن است کودک شما را برای تست شنوایی به متخصص شنوایی ارجاع دهد. این یک متخصص بهداشت و درمان دارای مجوز است که مشکلات شنوایی را درمان می کند. و در صورت سلامتی شنوایی، شما را به متخصص کاردرمانی و گفتاردرمانی جهت بررسی وضعیت مهار ت های حسی، حرکتی، ذهنی، درکی، شناختی و گفتاری ارجاع دهد.

بسته به یافته های اولیه، پزشک متخصص اطفال ممکن است شما را برای ارزیابی دقیق تر به متخصصان دیگر ارجاع دهد. اینها شامل موارد زیر است:

-متخصص شنوایی

-آسیب شناس گفتار و زبان (گفتاردرمانی تاخیر گفتاری)

-دکتر متخصص مغز و اعصاب

-کاردرمانی ذهنی در تاخیر گفتاری

درمان تاخیر گفتاری

آیا می توان از تأخیر گفتاری و زبانی جلوگیری کرد؟

بسته به علت تأخیر گفتار فرزندتان، ممکن است نتوانید از آن جلوگیری کنید.

درمان تأخیر گفتار و زبان

ممکن است فرزند شما نیازی به درمان نداشته باشد. بعضی از کودکان برای شروع صحبت نیاز به زمان بیشتری دارند. اما اگر فرزند شما به درمان نیاز داشته باشد ، نوع آن به علت تأخیر گفتار بستگی دارد. پزشک علت بیماری فرزندتان را برای شما تعریف می کند و در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت خواهد کرد.

پزشک ممکن است شما را به یک آسیب شناس گفتار و زبان ارجاع دهد. این فرد می تواند به شما آموزش دهد که چگونه به فرزندتان کمک کنید تا بیشتر صحبت کند و بهتر صحبت کند، و همچنین می تواند به کودک خود یاد دهید که چگونه گوش کند یا چگونه لب خوانی کند.

در مرکز تخصصی درمان تاخیر تکاملی متخصصین دیگری که ممکن است فرزند شما را ویزیت کنند شامل یک روانشناس (یک متخصص در مشکلات رفتاری)، یک متخصص کاردرمانی (برای کمک به فعالیت های روزانه، مهارت های درکی و شناختی) یا یک مددکار اجتماعی (که می تواند به مشکلات خانوادگی کمک کند) می باشد. متخصصین ما در مرکز تخصصی تاخیر گفتاری ممکن است برنامه های مداخله زودهنگام را به شما پیشنهاد کنند.

زندگی با تأخیر گفتار و زبان

زندگی با تأخیر گفتار و زبان

اگر گفتار کودک شما به دلیل کم شنوایی به تأخیر بیفتد، سمعک یا کاشت حلزون ممکن است به کودک شما در شنیدن گفتار کمک کند. وقتی فرزند شما به صدا (و گفتار) دسترسی پیدا کرد، ممکن است او بتواند مهارت های گفتاری و زبانی را توسعه دهد و حتی با همسالان خود هماهنگ شود.

اگر فرزند شما زبان را می شنود و می فهمد ، تا آنجا که می توانید در اطرافشان صحبت کنید و او را به صحبت کردن، تشویق کنید. آنچه انجام می دهید را هنگام انجام فعالیتهای روزمره برای فرزندتان توصیف کنید. به صحبت کردن ادامه دهید. اگر فرزند شما صحبت می کند ، سخنان او را تأیید کنید. همیشه بازخورد مثبت ارائه دهید.

تأخیر در گفتار و زبان می تواند برای والدین و کودکان ناامید کننده باشد. کودکانی که نمی توانند افکار و احساسات خود را ابراز کنند ، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها به راحتی عصبانی شوند. آنها ممکن است برای جلب توجه شما از رفتار غیر منتظره ای استفاده کنند. سعی کنید به یاد داشته باشید که کودکتان می خواهد با شما ارتباط برقرار کند. با فرزند خود بخوانید و تا آنجا که می توانید صحبت کنید. کودک خود را تشویق کنید که صحبت کند. وقتی او تلاش می کند تا صحبت کند، از تلاشهای آنها ستایش کنید.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید.

  • چرا فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟
  • آیا باید بیشتر با فرزندم صحبت کنم تا به او کمک کند تا بفهمد چگونه صحبت کند؟
  • آیا این طبیعی است که فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟
  • به نظر می رسد فرزند من در درک آنچه می گویم مشکل دارد. آیا ممکن است وی دچار کم شنوایی باشد؟
  • آیا فرزند من ناتوانی رشدی (ناتوانی تکاملی) دارد؟
  • چه کاری می توانم انجام دهم تا به فرزندم کمک کنم تا بهتر صحبت کند یا درک کند؟
  • آیا مطالبی دارید که بتوانم در مورد تأخیر گفتار و زبان بخوانم؟
  • آیا فرزند من قادر خواهد بود به مدرسه برود؟
  • آیا فرزند من به برنامه مداخله زودهنگام نیاز دارد و آیا آنها مفید هستند؟

درمان بیماری زمینه ای

هنگامی که تأخیر گفتار به یک وضعیت اساسی متصل است یا با یک اختلال دیگر رخ می دهد ، مهم است که به این موارد نیز رسیدگی کنید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آنچه والدین می توانند انجام دهند.

در اینجا چند روش برای تشویق گفتار کودک نوپا وجود دارد:

  • به طور مستقیم با کودک خود صحبت کنید و کارهایی را که انجام می دهید به او توضیح دهید.
  • از حرکات چهره استفاده کرده و همانطور که کلمات مربوطه را می گویید به اشیاء اشاره کنید شما می توانید این کار را با قسمت های مختلف بدن ، افراد ، اسباب بازی ها ، رنگ ها یا چیزهایی که در یک پیاده روی در اطراف ساختمان مشاهده می کنید انجام دهید.
  • برای کودک خود شعر بخوانید. در مورد تصاویر صحبت کنید.
  • آوازهای ساده ای را بخوانید که راحت تکرار می شوند.
  • توجه کامل خود را هنگام صحبت کردن به آنها معطوف کنید. وقتی کودک شما سعی می کند با شما صحبت کند ، صبور باشید.
  • وقتی کسی از آنها سؤالی می پرسد ، بجای آنها جواب ندهید.
  • حتی اگر نیازهای آنها را پیش بینی می کنید ، به آنها فرصتی دهید که خودشان این حرف را بزنند.
  • کلمات را به درستی تکرار کنید تا مستقیماً خطاها را اصلاح کنید.
  • بگذارید کودک شما با کودکانی که مهارت های زبانی خوبی دارند تعامل برقرار کند.
  • سوالاتی را از کودک بپرسید و گزینه هایی را انتخاب کنید و به آنها زمان کافی برای پاسخ بدهید.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان گفتاردرمانی در تاخیر گفتاری (تاخیر گفتاری و زبانی) با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه تاخیرهای گفتاری و اختلالات گفتاری ، کادری مجرب در زمینه تاخیر گفتاری و تاخیر کلامی و مجهز به مداخله های موثر در درمان تاخیر زبانی و تاخیر گفتاری بعنوان بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان تاخیر تکاملی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق مرکز تخصصی گفتاردرمانی تاخیر گفتاری

 ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، شهید عراقی، مینی سیتی، شهید محلاتی، پایدار فرد، اسلامی، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، لویزان، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب مرکز تخصصی گفتاردرمانی تاخیر گفتاری

سعادت آباد، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی، خیابان سپیدار، خیابان شکوفه شمالی، کوچه نظری، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد، جنت آباد جنوبی، جنت آباد مرکزی، جنت آباد شمالی، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا، دهکده المپیک، دریاچه چیتگر، تهرانسر، یافت آباد، شهریار و … می باشد.

شماره تماس مرکز تخصصی تاخیر گفتاری

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در آتاکسی

گفتار درمانی در سندروم داون

گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی در دیستروفی عضلانی

گفتار درمانی در کودکان اوتیسم

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتار درمانی در فلج مغزی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

 

۶ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام خسته نباشید
    پسر من دچار تاخیر گفتاری بود که خداروشکر با یک دوره ۴ ماهه خیلی گفتارش تغییر کرد و بنظرم در تاخیر های گفتاری هر چه زودتر گفتار درمانی شروع بشه کودک آینده بهتری خواهد داشت.

  • نیک فرجام
    9 نوامبر 2020 4:58 ب.ظ

    مرکز خیلی خوبی در زمینه تاخیر گفتاری کودکان هستش و ما خیلی راضی هستیم.

  • سلام
    من دختره ۲نیم ساله دارم که تا۱۰روزه پیش خوب حرف میزدولی الان مثلا میخاد بگه من میگه م م م من یاکلماتی دیگر مثل آیهان میگه آ آ آ آ آیهان اگه بشه کمکم کنید خیلی نگرانم…..متشکرم

  • سلام
    من دختره ۲نیم ساله دارم که تا۱۰روزپیش خوب حرف میزد ولی الان مثلامیخاد بگه من میگه م م م من یاکلماتی دیگر شبیه اون اگه میشه کمکم کنید خیلی نگرانم…..متشکرم

  • سلام و درود
    در مواقعی در مسیر رشد کودکان حالتی شبیه لکنت پیش میاد و بصورت خودبخود رفع میشه ولی اگر در سابقه خانوادگی فردی را دارید که دچار لکنت می باشد حتما برای درمان لکنت پیگیری بفرمایید در غیر اینصورت می توانید کمی صبر کنید اگر بهبودی نداشت جهت درمان اقدام کنید.

  • سلام و درود
    دخترم تاخیر کلامی داشت حدود شش ماهی میشه که از گفتاردرمانی و کاردرمانی ذهنی در این مرکز استفاده کردیم گفتارش کامل شده ولی کمی کم توجهی داره که قرار هستش از اتاق تاریک هم استفاده کنیم و در مجموع خیلی راضی هستیم و با روز اولش قابل قیاس نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 8 =

× پشتیبانی 24 ساعته