دمانس یا زوال عقل باعث از دست دادن تدریجی عملکرد می شود. دمانس شامل گروهی از علائم است و زمانی که مغز آسیب می بیند یا در نتیجه سایر شرایط ایجاد می شود. دمانس ماهیتی پیشرونده دارد و باعث اختلال در عملکردهای شناختی مانند حافظه، توجه، تمرکز و حل مسئله می شود. در مراحل بعدی زوال عقل راه رفتن، صحبت کردن، خویشتن داری و رفتار نیز می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. دمانس بر توانایی فرد در انجام کارهای روزمره در محل کار و خانه تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به زوال عقل که در حرکت، تعادل یا قدرت خود مشکل دارند، از کاردرمانی بهره مند خواهند شد. کاردرمانی با کمک به فعال ماندن و جلوگیری از خطر افتادن، استقلال و احساس خوب بودن شما را افزایش می دهد. کاردرمانی در دمانس تحرک و کارهای روزمره را افزایش می دهد و زندگی شما را آسان تر می کند.

دمانس چیست؟

انواع دمانس

انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد که هر کدام دلایل خاص خود را دارند. رایج ترین آنها عبارتند از:

-آلزایمر: به دلیل پلاک هایی ایجاد می شود که در طول زمان در ساختار مغز ایجاد می شود و منجر به مرگ سلول های مغز می شود. آلزایمر یک بیماری پیشرونده است، به این معنی که با گذشت زمان بخش‌های بیشتری از مغز آسیب می‌بیند. با این اتفاق علائم شدیدتر می شوند.

-دمانس عروقی: به دلیل اختلال در خون رسانی به مغز از طریق سیستم عروقی ایجاد می شود که به نوبه خود باعث مرگ سلول های مغز و زوال عقل می شود.

-دمانس با اجسام لویی: ویژگی‌های مشترک با بیماری پارکینسون و آلزایمر است و توسط پروتئین‌های کوچکی ایجاد می‌شود که روی سلول‌های عصبی مغز تشکیل می‌شوند و حافظه و کنترل حرکتی را مختل می‌کنند. همچنین می تواند باعث تغییراتی در توجه شود، مانند خستگی و از دست دادن تکلم، و علائم حرکتی مانند سفتی و از دست دادن حرکت خود به خودی. این نوع زوال عقل پیشرونده است، به این معنی که علائم در طول زمان بدتر می شوند. زوال عقل لویی بدن می تواند به سرعت پیشرفت کند.

-دمانس فرونتوتمپورال: ناشی از آسیب به لوب پیشانی و یا قسمت‌هایی از مغز که مسئول رفتار، پاسخ‌های احساسی و مهارت‌های زبانی ما هستند.

-زوال عقل کوراسکوف: همراه با نوشیدن الکل سنگین در مدت طولانی که باعث کمبود ویتامین B1 می شود و بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

-بیماری کروتزفلد جاکوب: که به عنوان بیماری پریون نیز شناخته می‌شود که توسط خوشه‌هایی از پروتئین‌ها ایجاد می‌شود که سلول‌های مخرب مغز را تشکیل می‌دهند و باعث زوال عقل می‌شوند.

-اختلالات شناختی مرتبط با ایدز: افراد مبتلا به اچ آی وی و ایدز گاهی اوقات ممکن است به زوال عقل به ویژه در مراحل پایانی بیماری خود مبتلا شوند. علت مشخص نیست، با این حال HIV یا AIDs  ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد زیرا سیستم ایمنی ضعیف آنها اغلب مستعد ابتلا به عفونت هایی است که بر مغز تأثیر می گذارد.

زوال عقل هر فردی را بصورت متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد و اکثر افراد مبتلا به زوال عقل سالخورده هستند. زوال عقل یک اختلال پیشرونده است که به مرور زمان بر عملکرد فیزیکی فرد تأثیر می گذارد. اگر عملکرد فیزیکی شما (تعادل/تحرک/قدرت) تحت تاثیر قرار گرفته باشد، درمان کاردرمانی در دمانس می تواند نقش مهمی در توانبخشی شما داشته باشد.

انواع دمانس

تشخیص دمانس

تأیید فوری تشخیص دشوار است زیرا پیشرفت زوال عقل آهسته است و علائم اغلب با علائم طبیعی پیری همراه است. اگر مشکوک به زوال عقل هستید، پزشک عمومی شما یک معاینه فیزیکی و ذهنی کامل از جمله تست‌های حافظه و توانایی ذهنی انجام می‌دهد و ممکن است شما را برای آزمایش‌های بیشتر به یک کلینیک حافظه یا یک مشاور ارجاع دهد.

تشخیص دمانس

علل بیماری دمانس

زوال عقل در اثر آسیب یا از دست دادن سلول های عصبی و اتصالات آنها در مغز ایجاد می شود. بسته به ناحیه ای از مغز که آسیب دیده است، زوال عقل می تواند افراد را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار دهد و علائم مختلفی ایجاد کند. زوال عقل اغلب بر اساس آنچه که مشترک است، مانند پروتئین یا پروتئین‌های رسوب‌شده در مغز یا بخشی از مغز که تحت تأثیر قرار گرفته است، گروه‌بندی می‌شوند. برخی از بیماری ها مانند زوال عقل به نظر می رسند مانند آنهایی که در اثر واکنش به داروها یا کمبود ویتامین ایجاد می شوند و ممکن است با درمان بهبود یابند.

علل بیماری دمانس

علائم بیماری دمانس چیست؟

دمانس پیشرونده است و به کندی ایجاد می شود و علائم اولیه خفیف در طول زمان شدیدتر می شود. زوال عقل هر فردی را بصورت متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد و علائم به نوع زوال عقل شما بستگی دارد. فرد مبتلا به زوال عقل ممکن است تمام یا فقط برخی از موارد زیر را داشته باشد:

-علائم فیزیکی دمانس عبارتند از:

۱. علائم پارکینسون مانند سفتی، مشکلات در تعادل و شروع حرکت، اختلال در راه رفتن

۲. ضعف عضلانی

۳. کاهش تحرک

۴. افزایش خطر سقوط

-علائم غیر فیزیکی دمانس عبارتند از:

۱. از دست دادن حافظه به ویژه در رویدادهای اخیر. زوال عقل ممکن است ابتدا بر حافظه کوتاه مدت تأثیر بگذارد و سپس به حافظه بلندمدت برسد.

۲. مشکل در به خاطر سپردن کلمات

۳. مشکل در مهارت های عملی و تفکر واضح

۴.ومشکل در یادگیری مهارت ها، اطلاعات و ایده های جدید

۵. به خصوص در مکان های جدید احساس سردرگمی و گیجی می کند.

۶. تغییر در شخصیت و رفتار باعث می شود شما احساس پرخاشگری، اضطراب یا افسردگی کنید.

۷. مشکل در انجام کارهای روزمره در محل کار یا خانه

۸. مشکل در خوابیدن

درمان کاردرمانی می تواند به علائم فیزیکی زوال عقل کمک کند. کار درمانی همچنین اعتماد به نفس و انگیزه شما را افزایش می دهد و ترس و اضطراب شما را کاهش می دهد.

علائم بیماری دمانس چیست؟

کاردرمانی برای دمانس

درمان کار درمانی با افزایش تحرک و ارتقاء سلامت و تندرستی به افزایش استقلال شما در زندگی روزمره کمک می کند. کاردرمان های باانگیزه ما در مرکز تخصصی درمان دمانس می دانند که زوال عقل بر روی افراد بطود متفاوت تأثیر می‌گذارد، بنابراین درمان متناسب با نیازهای شما انجام می‌شود.

یک فرد مبتلا به زوال عقل باید به دنبال درمان کاردرمانی باشد زیرا کاردرمان های ما با کاهش سطح استرس و پیشنهاد راه هایی برای فعال ماندن از نظر فیزیکی و جلوگیری از خطر افتادن نقش مهمی در کمک به مراقبان برای زندگی راحت تر دارند.

کاردرمانی مشکلات مرتبط با افزایش سن مانند محدودیت دامنه حرکتی، تورم، درد و ضعف عضلانی را هدف قرار می دهد. خطر افتادن در افراد مبتلا به زوال عقل افزایش یافته است، بنابراین درمان همچنین نحوه جلوگیری از سقوط را بررسی می کند. کار درمانی بر موارد زیر متمرکز است:

۱. تمرین تعادلی برای کمک به بهبود اعتماد به نفس و کاهش خطر افتادن

۲. ارتقاء تحرک و آسان‌تر کردن توانایی‌های عملکردی به عنوان مثال راه رفتن و تعادل ممکن است با پیشرفت زوال عقل دشوار شود، اما می توان با یادگیری روش های جدید انجام کارها را بهبود بخشید.

۳. کشش عضلات سفت و تقویت عضلات ضعیف برای بهبود راه رفتن، بالا رفتن از پله ها یا نشستن و برخاستن از صندلی یا تخت

۴. توصیه هایی در مورد دستگاه های محیط خانه یا وسایل کمک حرکتی مانند عصا برای افزایش ایمنی و ارتقاء توانایی های عملکردی

۵. افزایش انگیزه و کاهش ترس یا اضطراب

۶. ارزیابی کاملی در خانه شما انجام می شود و مبلمان، کفش و لباس و همچنین توانایی بدنی شما به منظور ارتقاء ایمنی و استقلال شما انجام می شود.

کاردرمانی برای دمانس

بهترین ‌کلینیک درمان دمانس

درمان کار درمانی برای افراد مبتلا به زوال عقل بهتر است توسط کاردرمانگران متخصص حیطه مغز و اعصاب در مراکز ما ارائه شود. کاردرمانی در مرکز تخصصی درمان دمانس موثر و لذت بخش است. برای هماهنگی ارزیابی کامل و رزرو قرار با شماره های درج شده روی سایت تماس بگیرید.

سکته مغزی چیست؟

سندروم گیلن باره چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس چیست؟

بیماری هانتینگتون چیست؟

آمیوتروفیک لترال اسکلروز (ALS) چیست؟